LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gevaarlijke Nefit Topline AquaPower

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Ton Adriaens

Gevaarlijke Nefit Topline AquaPower

Ongelezen bericht door Ton Adriaens »

Met mijn Nefit Topline Aquapower HRC 30 ben ik een van de gedupeerden in de kwestie van de gevaarlijke verwarmingsinstallaties..
Geschrokken van de berichtgeving op 9 januari j.l. heb ik meteen contact opgenomen met mijn leverancier. Deze heeft op 10 januari een inspectie uitgevoerd en geconstateerd dat de ophanging van de warmtewisselaar aan beide zijden was verbogen waardoor koolmonoxide vrij kwam. Volgens hem kwam ik in aanmerking voor een nieuwe warmtewisselaar. Voor de zekerheid heeft hij in de loop van de dag nog met Nefit contact opgenomen en mij telefonisch bevestigd dat hij z.s.m. een nieuwe warmtewisselaar zou komen plaatsen. Het arbeidsloon (1,5 à 2 uur werk, ongeveer € 100,-) zou echter voor mijn rekening zijn.
Er is hier sprake van acuut gevaar! Ik wil dus niet wachten op een reguliere onderhoudsbeurt. (Als een autofabrikant een ‘terugroep-actie’ houdt om een ondeugdelijk onderdeel te vervangen worden de arbeidskosten toch zeker niet in rekening gebracht! Dat is van de zotte.)
Ik heb aangedrongen op spoedige plaatsing en zal de arbeidskosten desnoods ‘voorschieten’ maar volgens mij is Nefit aansprakelijk voor alle gevolgschade dus ook voor de arbeidskosten van de installateur. Zijn er nog meer gedupeerden en kunnen we een vuist maken?

stofzuigertje

Re: Gevaarlijke Nefit Topline AquaPower

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij elke 2 jaren goed onderhoud was dit eerder gezien en hersteld.

U heeft blijkbaar een matige schoonmaker elke 2 jaren gehad die nergens naar keek.
De eerste zijn vanaf 2013 al vervangen voor garantie.

Ton Adriaens

Ongelezen bericht door Ton Adriaens »

De lichte doorbuiging van de te zwakke aluminium ophangstrip was geen onderhoudsaspect. Wel de bevestiging van de klep van de warmtewisselaar.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Juist bij een reguliere onderhoudsbeurt dienen alle aspecten te worden meegenomen welke voor een veilige werking noodzakelijk zijn, anders heeft controleren op veiligheid natuurlijk geen enkel nut....

lenrob

Ongelezen bericht door lenrob »

Beste Ton ,
Ook wij hebben een Nefit ketel gekocht in de periode 2009. Nefit maakt zich er vlug vanaf vinden wij ! En onze dealer wil het onderdeel vervangen maar we moeten dan wel een onderhoudsbeurt laten doen en de kosten voor het verwisselen van de warmtewisselaar zou minimaal 180 euro bedragen ! Wij hebben geen vertrouwen meer in de ketel ook omdat wij kort na de aanschaf al veel problemen met de ketel hadden. Diverse malen hebben ze de brander al moeten vervangen en wij worden zowel door Nefit als door degene waar we de ketel in 2009 van hebben gekocht van het kastje naar de muur gestuurd of ze reageren gewoonweg niet op onze mails ! Schandalig !
Ik heb nu een bericht naar Radar gestuurd en hoop dat er genoeg mensen zullen reageren, die met hetzelfde probleem zitten, zodat hierover een uitzending komt.

Alumni

Ongelezen bericht door Alumni »

Beste Ton (en alle anderen !)

Precies hetzelfde geval hier, een Topline-ketel uit 2008. Vorig jaar dit huis gekocht met de bewuste ketel, zonder 'onderhoudscontract'. Op basis van de berichtgevingen in eerste instantie de brander laten vervangen en (een week later) de warmte-wisselaar door dezelfde erkende NEFIT-installateur. De feiten: de onderdelen zijn geleverd door NEFIT, kostenloos. Nu zit ik met een rekening van bij elkaar opgeteld €216,29. Te weten: 'werkloon'. Wie gaat dit werkloon nou betalen ?
NEFIT heeft destijds een ondeugdelijk product geleverd. En: ik wil helemaal geen nieuwe brander. Ik wil helemaal geen nieuwe warmtewisselaar. Daartoe wordt ik echter toch gedwongen door NEFIT !? In verband met veiligheid ?
Vanmiddag heb ik gebeld met NEFIT. Het kwam over alsof ik 'blij' mocht zijn dat de onderdelen gratis werden geleverd ! 'Ter waarde van meer dan €500,-', aldus degene die ik sprak. Bovendien heb ik nu weer een nieuwe garantie termijn die ingaat etc.
Mensen op uitgaven jagen waar ze hélemaal niet op zitten te wachten ! Laat NEFIT maar opdraaien voor dit arbeidsloon.
Laten we een vuist maken.

reactie Nefit

Ongelezen bericht door reactie Nefit »

Geachte heer Adriaens, beste Ton,

Wij kunnen ons voorstellen dat u als gebruiker schrikt van de berichtgeving in de media en vinden het heel vervelend dat de wisselaar van uw toestel eerder kapot is gegaan dan u zou mogen verwachten. Een defecte warmtewisselaar moet uiteraard worden vervangen. Dat gebeurt onder de geldende garantievoorwaarden. Er geldt geen terugroepactie voor de warmtewisselaar van uw toestel. De NVWA heeft een defecte wisselaar níet als veiligheidsrisico aangemerkt. Nefit geeft u 15 jaar garantie op de warmtewisselaar, de eerste vijf jaar is dit inclusief arbeidsloon en voorrijkosten. Vanaf het zesde jaar worden de gebruiker alleen arbeidsloon en voorrijkosten in rekening gebracht. Nefit neemt in uw geval 5/6 deel van de totale vervangingskosten voor haar rekening, zijnde de kosten van de nieuwe wisselaar. Wij hopen u met deze toelichting de billijkheid van onze garantieregeling hebben kunnen onderbouwen.

Ondanks de beeldvorming in de media levert een kapotte warmtewisselaar geen verhoogd risico op brand of lekkage van CO buiten het toestel. Door de constructie van de ketel blijft een eventuele lekkage van CO die kan ontstaan door een defecte warmtewisselaar binnen het toestel. De ventilator zorgt voor onderdruk waardoor deze gassen alsnog worden afgevoerd via het afvoerkanaal.

Meer informatie vindt u hier: www.nefit.nl/topline

Met vriendelijke groet,
Nefit Consumentenservice

ClaimShare

Ongelezen bericht door ClaimShare »

Beste Ton,

Er is een grootschalige actie gestart op https://www.claimshare.com/nl/zaken/nef ... edupeerden waar u zich kunt aanmelden. De bevindingen van de onafhankelijke onderzoekers van RTL Nieuws staan haaks op de reactie van Nefit. U kunt het rapport hier lezen :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/ ... Nieuws.pdf

Het doel van de actie zal onder meer zijn om de installatiekosten te vergoed te krijgen.

De NVWA onderzoekt op dit moment de informatievoorziening van Nefit aan de NVWA en daarna zal zij eventueel een veiligheidsonderzoek doen. Andere veiligheidsonderzoeken zijn aangekondigd door o.a. de minister van VWS en Nefit zelf.

Met vriendelijke groet,

Team ClaimShare

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wel bijzonder dat je nu al zieltjes aan het winnen bent, terwijl je nog niet eens klaar bent met je onderzoek...
Nefit tracht het gebrek te verhelpen door aan te bieden om losse onderdelen te vervangen. Alleen vervanging van de losse onderdelen lost het gebrek echter niet op. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de door Nefit voorgestelde maatregelen niet toereikend, niet effectief en zeer beperkt doelmatig zijn. Het lijkt erop dat eigenaren geen genoegen hoeven te nemen met het aanbod van Nefit. Nader onderzoek zal dit moeten uitwijzen.

hansbroekhof

Ongelezen bericht door hansbroekhof »

In september 2013 had ik ook een nieuwe nefit topline Aquapower plus HRC 30/CW6 laten installeren door mijn verwarmingsmonteur. Enige tijd geleden merkte ik dat de ketel was waterverlies had. Mijn verwarmingsmonteur heeft het bekeken en gaf aan dat een leiding in de installatie lekte en dat hier sprake moest zijn van garantie. Nefit monteur is langs geweest maar ondanks dat het een duidelijke fabrieksfout was, de leiding was niet goed dicht gedaan en kon eenvoudig worden verholpen met een extra ring onder de schroef vertelde men mij dat dit nou net niet onder de garantie viel. Ik ben hier kwaad over maar moet wel montage en voorrijdkosten betalen. Voor mij nooit meer een Nefit.

Gesloten