LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gloeilamp nog steeds te koop!

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door BBCS »

De gloeilamp moet verdwijnen van Europa en Den Haag. Hij is milieuonvriendelijk terwijl led- en spaarlampen veel zuiniger licht geven. Maar door een maas in de wet kan de consument het peertje gewoon blijven kopen: in de bouwmarkt.

Bij bouwmarkten als Karwei zijn gewoon nog gloeilampen van 60 watt te koop. Dat zijn 'matte lampen' die eigenlijk allang uit de handel hadden moeten zijn. Philips biedt de lampen echter nog wel aan voor professionele toepassingen, zoals voor de verlichting op de bouwplaats. Een slimmigheidje, een maas in de wet, een onbedoeld bijeffect? In ieder geval is de lamp gewoon te koop en dat kan hij blijven zolang Europa de wet niet aanpast.

Ik heb vanmorgen bij Kwantum gloeilampen gehamsterd.

En met alle respect: de spaarlamp is GEEN goede vervanging van de gloeilamp.
De spaarlamp kan niet tegen korte in en uitschakelen.
Dus op plaatsen waar het licht maar kort brand: de kelder, toilet, gang, hal, trap, enz., is de spaarlamp niet geschikt voor.
En de kassierre bij Kwantum gaf ook aan dat er zeer veel mensen binnen één jaar terugkwamen, omdat de spaarlamp het begeven had.
Logisch.

Echt weer een idiote maatregel van die theoretische bureaupikkies die totaal geen verstand van techniek hebben, met hun idiote theoretische gedachtens en dito maatregelen. Afbeelding
En de LED verlichting is nog in de kinderschoenen, lang niet volwassen genoeg om de gloeilamp te vervangen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door BBCS »

vogels schreef:
Bij bouwmarkten als Karwei zijn gewoon nog gloeilampen van 60 watt te koop. Dat zijn 'matte lampen' die eigenlijk allang uit de handel hadden moeten zijn.
Hoe kom je daar nou bij! Verleden jaar werden de 100W lampen verboden, dit jaar (sinds 1/9) de 75W, volgend jaar de 60W enz. enz. Pas in september 2012 mag er geen enkele gloeilamp meer verkocht worden.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... uropa.html
bron: http://www.rtl.nl/

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FerryG »

Spaarlampen waren een goede vervanging... totdat ze die elektronische dingen op de markt brachten. De lamp gaat nog steeds heel lang mee, maar de electronica begeeft het al na korte tijd, waarbij dan ook nog vaak de zekering knalt zodat je helemáál in het donker zit. Ik heb een paar spaarlampen van het eerste uur (dus al ruim 20 jaar) en die doen het nog steeds!

Maar LED is wèl een goede vervanging. LED gaat bij normaal gebruik NOOIT kapot. Dat gebeurt alleen bij overspanning of bij heftige schokken terwijl ze branden. Nu is het wachten alleen nog op betaalbare LED-lampen die voldoende licht geven...

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Remster »

LED gaat bij normaal gebruik NOOIT kapot
Zeg nooit nooit. Ik werk voor een elektrotechnische groothandel, en wij krijgen opvallend veel defecte led-lampen retour, en dat van verschillende merken.
Het is duidelijk een product wat nog volop in ontwikkeling is.
Ik zou niemand specifiek adviseren om over te stappen op led.

Thundercracker
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 mar 2010 23:13

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Thundercracker »

LED als verlichting is K.T met peren geen gezicht en 40 euro voor 1 lamp spoor je al helemaal niet als fabrikant.

Heb er 1 naja had die is retour vuilnisbak gegaan en gloeilampen die kun je nog zo lang kopen ook NA 2012 mensen maken mekaar gek dan haal je ze desnoods gewoon buiten europa :D net zo goedkoop zelfs met verzenden..

LED is knudde als verlichting Spaarlampen zijn onzin geldklopperij..

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door BBCS »

Met andere woorden:

Ik ben dus verplicht om spaarlampen voor doeleinden te gebruiken waar ze totaal niet voor geschikt zijn.
Ik ben dus verplicht om bestaande verlichting en amaturen weg te pleuren en nieuwe te kopen.
Ik ben dus verplicht om LED verlichting te gebruiken, terwijl diezelfde LED verlichting totaal nog niet geschikt is voor die doeleinden. De LED verlichting heeft nog een lange ontwikkelingsweg te gaan.

Bedankt theoretische kantoorpikkies!

Wel de gloeilampen verbieden, terwijl voor diezelfde gloeilamp nog geen goede vervanger is.

juster
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2010 17:24

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door juster »

Ik gebruik al jaren spaarlampen in het hele huis en heb er pas 1 vervangen in de afgelopen jaren. De rekening van electriciteit is redelijk verlaagd :lol:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door BBCS »

Een spaarlamp is niet geschikt om kortstondig aan en uit te schakelen, waardoor de levensduur drastisch verkort wordt.

De degene die spaarlampen verkopen, geven dit ook aan, en veel klanten komen terug vanwege het snel defect raken van die spaarlampen.

Met alle respect, maar hoe kan Europa verdikkie de gloeilamp verbieden, terwijl blijkt dat de spaarlamp niet op de meeste plaatsen gebruikt kan worden.

Europa zegt dat de spaarlamp en LED verlichting veel minder energie verbruiken dan de gloeilamp en dat de spaarlamp en LED verlichting veel efficiënter met de energie omgaan.

Klopt allemaal, maar Europa kijkt alleen naar het verbruik en nergens anders.

Dat is ook mijn punt.
Daarin schiet Europa behoorlijk te kort.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FerryG »

BBCS schreef:Wel de gloeilampen verbieden, terwijl voor diezelfde gloeilamp nog geen goede vervanger is.
Wij hebben in ons huis GEEN ENKELE GLOEILAMP meer in gebruik. En we hebben geen problemen. Ra ra ra hoe kan dat???

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door BBCS »

Geen idee.
Puur geluk?
Maar maak je dan ook gebruik van spaarlampen die dimbaar zijn?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door BBCS »

Een ander aspect:
Ik heb in huis mooie armaturen waar die spaarlampen niet in kunnen.
Omdat het formaat van die spaarlampen veel groter is.
Hoe dat op te lossen?

juster
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2010 17:24

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door juster »

In een grote stad kun je spaarlampen kopen in alle soorten maten en kleuren.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door BBCS »

Klopt, maar dan moet ik alle dimmers verwijderen en ook de meeste armaturen.
Was ik niet echt van plan.

bert4321
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 mar 2010 16:37

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door bert4321 »

Het uitfaseren van de gloeilamp gaat langzaam. Matte lampen gaan er het eerst uit omdat die extra verlies met zich meebrengen. Voor veel toepassingen zijn halogeenlampen het beste alternatief. Die zijn ongeveer 30% zuiniger dan gloeilampen en inmiddels overal te koop, ook met E14 en E27 fitting.

Ik heb zelf ook al de eerste gloeilampen door halogeen vervangen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door BBCS »

Maar dan zijn we er nog niet.

Europa wilt alle lampen met een gloeidraad (dus ook halogeen) verbieden.
Alleen halogeen die aan de zeer strenge eisen voldoet, mag nog verkocht worden.

bert4321
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 mar 2010 16:37

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door bert4321 »

Met de nadruk op "wil". Tot 2016 blijven de huidige halogeenlampen verkrijgbaar. Daarna alleen de zuinigste typen, maar de regelgeving daarvoor is nog niet uitgewerkt. Ik zou nu niet matte 60 Watt lampen gaan hamsteren terwijl er nu al 42 Watt halogeenlampen zijn met een vergelijkbate lichtopbrengst en binnenkort zelfs 30 Watt halogeenlampen.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Remster »

Grootste nadeel van alle energiezuinige lampen vind ik dat het de sfeer van je huis gelijk omtovert tot die van een cafetaria. Een ramp als je veel waarde hecht aan je interieur.
Zowel met zgn. ecoclassic halogeenlampen als de 'warmwitte' leds en spaarlampen krijg je niet hetzelfde licht als met een gloeilamp.
In de ruimtes waarbij ik dat minder belangrijk vind (zolder, schuur, buitenlamp) branden de lampen hooguit een half uurtje per dag, dus daarvoor is een energiezuinige lamp niet bepaald een slimme investering.
Ik ben dus wel gloeilampen gaan hamsteren. :D

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FerryG »

Remster schreef:Grootste nadeel van alle energiezuinige lampen vind ik dat het de sfeer van je huis gelijk omtovert tot die van een cafetaria. Een ramp als je veel waarde hecht aan je interieur.
Zowel met zgn. ecoclassic halogeenlampen als de 'warmwitte' leds en spaarlampen krijg je niet hetzelfde licht als met een gloeilamp.
Onzin! Met warmwitte LEDs krijg je precies hetzelfde licht als met een gloeilamp. Het probleem is alleen, dat er alleen nog maar LED-lampen zijn met laag vermogen. Je hebt er dus meer van nodig om dezelfde lichtopbrengst te krijgen. Dan branden er dus 5 of 6 lampen in je kamer ipv 2, maar dan heb je echt wel gewoon gezellig licht, terwijl je maar 5% van de hoeveelheid stroom betaalt.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

FerryG schreef:
Remster schreef:Grootste nadeel van alle energiezuinige lampen vind ik dat het de sfeer van je huis gelijk omtovert tot die van een cafetaria. Een ramp als je veel waarde hecht aan je interieur.
Zowel met zgn. ecoclassic halogeenlampen als de 'warmwitte' leds en spaarlampen krijg je niet hetzelfde licht als met een gloeilamp.
Onzin! Met warmwitte LEDs krijg je precies hetzelfde licht als met een gloeilamp. Het probleem is alleen, dat er alleen nog maar LED-lampen zijn met laag vermogen. Je hebt er dus meer van nodig om dezelfde lichtopbrengst te krijgen. Dan branden er dus 5 of 6 lampen in je kamer ipv 2, maar dan heb je echt wel gewoon gezellig licht, terwijl je maar 5% van de hoeveelheid stroom betaalt.
dat is niet helemaal waar.. er zijn (nog) geen led lampen die het hele spectra volledig kunnen uitstralen, al zit er wel sterke ontwikkeling tov een paar jaar geleden. Of je dat direct merkt is iets anders, vaak zal het deels tussen de oren zitten. Het is echter niet voor niets dat veel musea bij de gloeilamp blijven.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door Remster »

Onzin! Met warmwitte LEDs krijg je precies hetzelfde licht als met een gloeilamp.
Ik heb allerlei soorten led-lampen getest. (verschillende types van philips, megaman, interlight, trophies, acrosentec, dura) Allemaal leuk en aardig, maar ik heb er nog nooit een gezien waarvan het licht op dat van een gloeilamp leek.

Fijn dat je tevreden bent met een huis zonder gloeilampen, maar voor een heleboel mensen is dat vanuit esthetisch punt gewoon geen optie. Dat hoef je geen onzin te noemen.

Gesloten