LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door Moneyman »

Weer een typisch voorbeeld waarbij gebrek aan verdieping in of kennis over het onderwerp leidt tot veel te stevige conclusies en misopvattingen.

scsirob
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 11:36

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door scsirob »

Ten eerste, dat was niet een optie want de kist stond al op de stoep voordat TNT douane contact opgenomen had. Ten tweede, nogmaals, dan zou ik een specificatie willen van wat TNT voor dat geld doet. Administratie - Check. Kosten voorschieten - Check. Maar dat is niet een post van ruim 190 Euro. Belasting heffen doet de overheid al in ruime mate. Ik blijf erbij dat dit ongegeneerd graaien is.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door newmikey »

scsirob schreef:Kennelijk heeft TNT voor duurdere spullen ook duurdere administrateurs in dienst. Ik heb net een factuur ontvangen voor een apparaat wat uit Australië geïmporteerd is. Kosten 13.000 Euro. Het apparaat stond in 5 dagen vanuit Australië bij mij op de stoep, petje af! TNT heeft het in ieder geval niet ergens hoeven opslaan, dat mag wel duidelijk zijn.
Nog even wat zaken die mij opvielen: als het een apparaat van €13000 was, gaat het in ieder geval niet om een post- of express pakket maar om een reguliere luchtvracht zending. De kosten van afhandeling daarvan kunt u niet vergelijken met die van postpakketten, het proces verschilt ook aanzienlijk. Dan over de opslag, uiteraard worden goederen onmiddelijk na aankomst opgeslagen in een douane-entrepot, zelf al is het maar voor één dag tot ze door de douane zijn vrijgegeven. Ook daar hoort een administratie bij (die overigens ook weer aanmerkelijk anders is dan die voor kleine postpakketjes).
De post 'Douane administratie kosten' is klaarblijkelijk door iemand met een masters degree in schoonschrift geschreven, want die bedraagt maar liefst €191. Dit terwijl TNT al gewoon betaald is voor het verschepen van het apparaat. Volgens de TNT site is dit bedrag ook een vergoeding voor het voorschieten van BTW (hier ruim €2800). Factuur moet binnen 14 dagen betaald worden. Rentes zitten op 1 á 2% per jaar, dus voor 14 dagen zou dat een paar Euro moeten zijn. Daar kan het niet in zitten.
U zegt wel heel netjes "ook een vergoeding voor het voorschieten" maar gaat er vervolgens vanuit dat dat het enige is. In een normaal inklaringstarief van een expeditiebedrijf zitten ook bijvoorbeeld (lucht)haven kosten voor lossen en tijdelijk opslag, het ompaken van de douanedocumenten en nog een aantal andere zaken inbegrepen, waaronder ook de door u genoemde voorschotprovisie die hooguit een paar procent van het bedrag aan invoerrechten en BTW zal bedragen.

Inklaringstarieven van expeditiebedrijven lopen uiteen van zo rond de €75 tot ver over de €500, exclusief eventuele voorschotprovisie. Het door u betaalde bedrag van €191 lijkt dus niet uitzonderlijk.

Nogmaals, bij post- en expresspakketten liggen die afhandelingskosten stukken lager, meestal tussen de €12.50 en €20, afhankelijk van de (express)vervoerder. Hoe zwaar was uw zending?
Ten eerste, dat was niet een optie want de kist stond al op de stoep voordat TNT douane contact opgenomen had. Ten tweede, nogmaals, dan zou ik een specificatie willen van wat TNT voor dat geld doet. Administratie - Check. Kosten voorschieten - Check. Maar dat is niet een post van ruim 190 Euro. Belasting heffen doet de overheid al in ruime mate. Ik blijf erbij dat dit ongegeneerd graaien is.
Natuurlijk was dat een optie die u echter wel van te voren met de verzender had moeten afspreken. Deze laatste heeft nu voor een door-to-door verzending gekozen in plaats van door-to-port waarbij u een bericht van aankomst zou hebben gekregen.

Een specificatie zijn ze u uiteraard wel schuldig met daarop exact de berekening van de douanewaarde (zal op basis van wat u hier schreef zo rond de €13650 hebben gelegen), belastingheffing en andere in rekening gebrachte kosten. Nogmaals, €190 afhandeling en inklaring voor een zending met een waarde van >€13K klinkt in het geheel niet afwijkend in vergelijking met andere expediteurs/douaneagenten.

mh73

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik importeer veel uit het buitenland en ik hou voor de inklaringskosten en BTW (de kosten dus die ik aan de deur moet betalen of waar ik een factuur voor krijg) zo'n 35% aan van de betaalde aankoop- en verzendkosten. Meestal is het minder, maar soms schatten ze hoger in.

Als ik dan uitga van het bedrag van € 13000, dan zou je met die 35% op € 4550 komen. Als ik de bedragen van inklaringskosten en BTW optel, kom ik nog niet eens op de € 3000. Keurig dus.

Gesloten