LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koolborstels goudmijn ???

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Ik heb nu een paar keer koolborstels moeten vervangen van o.a. wasmachines en scootmobielen. Ik kwam bij de aanschaf van die dingen enorme prijsverschillen tegen. Niet binnen Nederland maar binnen b.v. Europa. Vooral bij scootmobiel koolborstels zijn de verschillen zeer extreem. Zo betaal je in Nederland gemiddeld voor een set van 4 koolborstels Voor een 700 Watt motor al snel 160 Euro terwijl je in de UK of Duitsland vaak niet meer betaalt dan 30 Euro. (dezelfde types) :?

Wat kan de oorzaak van deze enorme prijsverschillen zijn ? (voor b.v. wasmachines zijn de verschillen ongeveer 25 %) Zijn de marges hier zo enorm of zijn er andere redenen van genoemde prijsverschillen te benoemen ?
Is pure nieuwsgierigheid. Als het in de marges ligt, dan prijst de Nederlandse verkoper zich zelf dus gewoon uit de markt :shock:

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door puma73 »

Tiidmasine schreef:Ik heb nu een paar keer koolborstels moeten vervangen van o.a. wasmachines en scootmobielen. Ik kwam bij de aanschaf van die dingen enorme prijsverschillen tegen. Niet binnen Nederland maar binnen b.v. Europa. Vooral bij scootmobiel koolborstels zijn de verschillen zeer extreem. Zo betaal je in Nederland gemiddeld voor een set van 4 koolborstels Voor een 700 Watt motor al snel 160 Euro terwijl je in de UK of Duitsland vaak niet meer betaalt dan 30 Euro. (dezelfde types) :?

Wat kan de oorzaak van deze enorme prijsverschillen zijn ? (voor b.v. wasmachines zijn de verschillen ongeveer 25 %) Zijn de marges hier zo enorm of zijn er andere redenen van genoemde prijsverschillen te benoemen ?
Is pure nieuwsgierigheid. Als het in de marges ligt, dan prijst de Nederlandse verkoper zich zelf dus gewoon uit de markt :shock:
Met name voor de sootmobiel heeft dat te maken met waar het product voor gemaakt is. Voor zaken die met handicap of aanpassing te maken hebben ligt de prijs in Nederland spontaan wel 2 x of meer hoger dan als je hetzelfde product koopt voor normale zaken.

In Nederland is de handel in artikelen voor gehandicapten een goudmijntje.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door GJvdZ »

puma73 schreef:
In Nederland is de handel in artikelen voor gehandicapten een goudmijntje.
Dat klopt inderdaad. Maar dat zal vanzelf veranderen als de vergoedingen hier op eenzelfde niveau komen te liggen als in de ons omliggende landen. Zodra mensen voor alle hulpmiddelen zelf moeten gaan betalen komt het vanzelf goed.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door prem »

puma73 schreef:
Tiidmasine schreef:Ik heb nu een paar keer koolborstels moeten vervangen van o.a. wasmachines en scootmobielen. Ik kwam bij de aanschaf van die dingen enorme prijsverschillen tegen. Niet binnen Nederland maar binnen b.v. Europa. Vooral bij scootmobiel koolborstels zijn de verschillen zeer extreem. Zo betaal je in Nederland gemiddeld voor een set van 4 koolborstels Voor een 700 Watt motor al snel 160 Euro terwijl je in de UK of Duitsland vaak niet meer betaalt dan 30 Euro. (dezelfde types) :?

Wat kan de oorzaak van deze enorme prijsverschillen zijn ? (voor b.v. wasmachines zijn de verschillen ongeveer 25 %) Zijn de marges hier zo enorm of zijn er andere redenen van genoemde prijsverschillen te benoemen ?
Is pure nieuwsgierigheid. Als het in de marges ligt, dan prijst de Nederlandse verkoper zich zelf dus gewoon uit de markt :shock:
Met name voor de sootmobiel heeft dat te maken met waar het product voor gemaakt is. Voor zaken die met handicap of aanpassing te maken hebben ligt de prijs in Nederland spontaan wel 2 x of meer hoger dan als je hetzelfde product koopt voor normale zaken.

In Nederland is de handel in artikelen voor gehandicapten een goudmijntje.
Vergeet dat maar. Weet je wat er aan advertentiekosten omgaat in de senioren en gehandicapten handel? Tienduizenden per maand. Een rondje Kampioen hele pagina kost je 25k.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door puma73 »

prem schreef:
Vergeet dat maar. Weet je wat er aan advertentiekosten omgaat in de senioren en gehandicapten handel? Tienduizenden per maand. Een rondje Kampioen hele pagina kost je 25k.
Vergeet het maar, de marges op dat soort spullen zijn gigantisch, daar kunnen ze de hele kampioen mee vullen. Gewoon een kletsargument. De Nederlandse gehandicapten worden aan alle kanten uitgemolken en betalen de hoofdprijs voor aanpassingen en hulpmiddelen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door prem »

Nee je vergist je. De kosten zijn enorm. Maar goed, ik ken die handel goed maar blijf maar dromen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door GJvdZ »

prem schreef:
puma73 schreef:
Tiidmasine schreef:Ik heb nu een paar keer koolborstels moeten vervangen van o.a. wasmachines en scootmobielen. Ik kwam bij de aanschaf van die dingen enorme prijsverschillen tegen. Niet binnen Nederland maar binnen b.v. Europa. Vooral bij scootmobiel koolborstels zijn de verschillen zeer extreem. Zo betaal je in Nederland gemiddeld voor een set van 4 koolborstels Voor een 700 Watt motor al snel 160 Euro terwijl je in de UK of Duitsland vaak niet meer betaalt dan 30 Euro. (dezelfde types) :?

Wat kan de oorzaak van deze enorme prijsverschillen zijn ? (voor b.v. wasmachines zijn de verschillen ongeveer 25 %) Zijn de marges hier zo enorm of zijn er andere redenen van genoemde prijsverschillen te benoemen ?
Is pure nieuwsgierigheid. Als het in de marges ligt, dan prijst de Nederlandse verkoper zich zelf dus gewoon uit de markt :shock:
Met name voor de sootmobiel heeft dat te maken met waar het product voor gemaakt is. Voor zaken die met handicap of aanpassing te maken hebben ligt de prijs in Nederland spontaan wel 2 x of meer hoger dan als je hetzelfde product koopt voor normale zaken.

In Nederland is de handel in artikelen voor gehandicapten een goudmijntje.
Vergeet dat maar. Weet je wat er aan advertentiekosten omgaat in de senioren en gehandicapten handel? Tienduizenden per maand. Een rondje Kampioen hele pagina kost je 25k.
Daar zou wel een deel van de hogere kosten van Nederlandse producten verklaard kunnen worden. Het maken van zo'n tijdschrift zal in Duitsland ongeveer net zo veel kosten als hier dus de advertentietarieven kunnen vergelijkbaar zijn (je hebt alleen maar drukwerk, maar daar staan ook weer meer lidmaatschapinkomsten tegenover). Maar omdat de markt wat groter is, zijn de advertentiekosten per potentiele klant lager.

tjebbekaas
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 apr 2013 18:02

Re: Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door tjebbekaas »

Ik zie het al helemaal voor me. Een pagina grote advertentie in de Kampioen voor koolborstels!! De meeste mensen haken al af als ze horen dat je een schroevendraaier nodig hebt om iets los te maken.

Voor koolborstels ga je het best wat speuren in China. Veel goedkoper dan waar ook en in de shop waar jij ze koopt hebben ze ze er ook gewoon vandaan.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Opvallend dat de reacties eigenlijk alleen koolborstels van gehandicaptenvoertuigen betreffen. Inderdaad de extreme variant. Kijk voor de aardigheid in Nederland ook eens naar de prijzen van die dingen welke in huishoudelijke apparatuur en elektrische gereedschappen zitten. Ook daar van liggen de prijzen in Nederland gemiddeld veel hoger dan in het buitenland.

Ik weet ook best dat de ene koolborstel niet gelijk aan de andere is; gebruikte materialen, hardheid, wijze van zagen zijn een paar dingen waar op gelet moet worden. Soms krab je je achter de oren: neem b.v. de koolborstels van een Beko wasautomaat. We kochten zo'n ding jaren geleden omdat je er 5 jaar garantie op kreeg. Achteraf hadden we spijt als haren op de kop: bijna elk half jaar moest er een monteur langs komen om de super zachte koolborstels te vervangen. die dingen kostten 45 euro per set. In de UK waren ze de helft goedkoper (en even zacht)

Koolborstels in oost Azie kopen kan voordelig zijn mits ze voldoen aan de eigenschappen welke de oorspronkelijke hebben !! (Soms wordt e.e.a. middels coderingen op de borstels zelf aangegeven)

stofzuigertje

Re: Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wil je morgen deze koolborstels of 3 weken wachten op chinees?

De accu hetzelfde, een Scootmobiel accu koste €473,- en met andere sticker in automaterialen groothandel maar €108,-
Dus ook op die onderdelen zit als je het adres weet flinke verschillen en de automaterialen handel kan ook vaak koolborstels die ook in
andere voertuigen zit leveren met dezelfde maten en leverancier.....

Ook de winkels voor stofzuiger onderdelen zijn soms extreem duur en je moet weten waar je wat moet kopen.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

stofzuigertje schreef:Wil je morgen deze koolborstels of 3 weken wachten op chinees?

De accu hetzelfde, een Scootmobiel accu koste €473,- en met andere sticker in automaterialen groothandel maar €108,-
Dus ook op die onderdelen zit als je het adres weet flinke verschillen en de automaterialen handel kan ook vaak koolborstels die ook in
andere voertuigen zit leveren met dezelfde maten en leverancier.....

Ook de winkels voor stofzuiger onderdelen zijn soms extreem duur en je moet weten waar je wat moet kopen.
Tja en dan de Nederlandse winkelier maar klagen over aankopen door consumenten in het buitenland....... Soms ook wel eigen schuld !!
Ik heb ook inderdaad met de accu' s deze ervaring. Jammer dat er vaak over de ruggen van mensen met een handicap zulke bedragen gevraagd worden. Ook Gemeenten (uiteindelijk de belastingbetaler) worden gewoon vernaggeld met deze exhorbitante prijzen (WMO)

Helaas hoor je daar eigenlijk niemand over. Misschien omdat het over relatief kleine bedragen gaat (anders dan gesjoemel met salarissen van zorgdirecteuren) Vele kleintjes maken anders wel een grote. Als handelaar kun je vragen wat je wilt; de klant bepaalt of hij/zij de prijs wil betalen. Helaas wordt de prijs te vaak gewoon betaald door onwetendheid. Jammer.......

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat je voor veel onderdelen ook alternatieven hebt die veel goedkoper zijn, heeft weinig te maken met gehandicapten en WMO, maar is een algemeen verschijnsel. Simpel voorbeeld natuurlijk met stofzuigerzakken, die je voor bijna een tientje bij de speciaalzaak koopt terwijl ze bij de Action iets van een euro kosten. Maar ook voor accu's, die al werden genoemd, geldt ook voor bijvoorbeeld elektrisch gereedschap dat een 'merk-accu' een paar keer meer kost dan een merkloos alternatief, dat soms nog meer kracht heeft ook.

Ook geldt natuurlijk dat je niet altijd de prijzen van de speciaalzaak kunt vergelijken met webshopprijzen. Een Nederlandse speciaalzaak zal altijd veel duurder zijn dan een (buitenlandse) webshop. Maar ik neem aan dat je wel een eerlijke vergelijking doet...

Wat ook nog meespeelt is dat Nederland en het Nederlandse taalgebied natuurlijk erg klein zijn. Het kost daarom relatief veel om producten voor Nederland aan te passen. Je kunt daarom van veel dingen vaak ook identieke 'Europese' modellen vinden voor een veel lagere prijs dan het Nederlandse model.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Koolborstels goudmijn ???

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

kweenie schreef:Dat je voor veel onderdelen ook alternatieven hebt die veel goedkoper zijn, heeft weinig te maken met gehandicapten en WMO, maar is een algemeen verschijnsel. Simpel voorbeeld natuurlijk met stofzuigerzakken, die je voor bijna een tientje bij de speciaalzaak koopt terwijl ze bij de Action iets van een euro kosten. Maar ook voor accu's, die al werden genoemd, geldt ook voor bijvoorbeeld elektrisch gereedschap dat een 'merk-accu' een paar keer meer kost dan een merkloos alternatief, dat soms nog meer kracht heeft ook.

Ook geldt natuurlijk dat je niet altijd de prijzen van de speciaalzaak kunt vergelijken met webshopprijzen. Een Nederlandse speciaalzaak zal altijd veel duurder zijn dan een (buitenlandse) webshop. Maar ik neem aan dat je wel een eerlijke vergelijking doet...

Wat ook nog meespeelt is dat Nederland en het Nederlandse taalgebied natuurlijk erg klein zijn. Het kost daarom relatief veel om producten voor Nederland aan te passen. Je kunt daarom van veel dingen vaak ook identieke 'Europese' modellen vinden voor een veel lagere prijs dan het Nederlandse model.
We schrijven 1980. Mijn wederhelft krijgt een z.g. TENS waarin een 9 volt nicad gaat. Bij een zorgwinkel in Leeuwarden werd voor een "witte" (merkloze) nicad 75 gulden gevraagd. Bij een elektronica winkel in Heerenveen kostte diezelfde "witte" merkloze nicad nog geen 15 gulden neergeteld.
Dat verschil gaat eigenlijk nog steeds op: van rollator tot po-stoel en van kruk tot grijp-hulpmiddel. Zodra het een z.g. specifieke zorgwinkel betreft betaal je vaak de hoofdprijs.

Om op de scootmobiel en de koolborstels terug te komen heb ik een vergelijk gemaakt tussen Nederlandse bedrijven welke scootmobielen leveren plus de onderdelen en bedrijven in het UK die vergelijkbaar leveren. De verschillen zijn vaak groot en eigenlijk altijd in het nadeel van de Nederlandse.
Waar ik niet naar heb gekeken zijn de personeelskosten/voorrijkosten e.d. alleen naar materiaalkosten incl. verzendkosten.

Gesloten