LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Korte levensduur Kärcher hogedrukreiniger

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
W. Offringa
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2016 16:01

Re: Korte levensduur Kärcher hogedrukreiniger

Ongelezen bericht door W. Offringa »

Ca. mei 2013 heb ik mijn lekke Karcher K4 ingeruild voor een watergekoelde Karcher K4 compact met 5 jaar fabrieksgarantie. De nieuwe deed het aanvankelijk prima (op een kleine lekkage na dan). De lekkage opgespoord door de 6 torkx schroefjes er uit te draaien. In het omhulsel vond ik een O ringetje dat tussen de hogedruk aansluiting en de pomp uitgang gemonteerd had moeten worden. De lekkage was hiermee opgelost, maar de gevolgen daarvan blijkbaar niet. De pomp leverde na een jaar te weinig druk om de vuilfrees goed te laten draaien.
Dit voorjaar 2016 leek het einde verhaal. Na het verwijderen van de pomp bleek dat het onderste glijlager vast liep (vermoedelijk als gevolg van corrosie). Aldus kwam ik er ook achter dat die fraaie waterkoeling blijkbaar bedoeld was om een constructiefout te verhullen. Door een extra binnenschaal om de stator is een soort waterbasin gecreeerd, waar het aanvoer water doorheen stroomt alvorens het naar de pomp gaat. Hoe effectief de stator daardoor gekoeld wordt kan ik niet beoordelen. Wel dat het glijlager (mogelijk het enige probleem van de vorige K4 versie) niet direkt door het water koud gehouden wordt, maar indirect. De binnenschaal is niet waterdicht. Via het glijlager en een waterafvoer pijpje kan water vanaf de onderkant de motor binnenlopen en bij een lekkende Karcher zal dat in de praktijk ook gebeuren. Wanneer de motoras warm wordt neemt de wrijving kennelijk dusdanig toe, dat de motor (bepaald geen kleintje) tot stilstand kan komen. Inmiddels heb ik een andere hogedruk reiniger gekocht. U begrijpt vermoedelijk dat dit geen Karcher geworden is.

W. Offringa

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Korte levensduur Kärcher hogedrukreiniger

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom u geen gebruik heeft gemaakt van de 5 jaar garantie, en in plaats daarvan zelf aan het product ging klussen.

Gesloten