Na lang zoeken hadden we trouwringen naar wens gevonden. Titanium met een gouden inleg, a 200 euro per stuk bij Layang te Groningen.
We hebben aan de hand van de standaard pasringen bij de juwelier de maat laten bepalen: 18.5 voor mijn vrouw, 19 voor mij.
Als de ringen geleverd werden, moesten we ze maar voor het graveren passen, zodat ze bij een verkeerde maat nog geruild konden worden.
En inderdaad: mijn ring was te ruim. Met een schuifmaat beide ringen bekeken: de pasring was 18.95 en de geleverde ring was 19.15.
De ring van mijn vrouw past mij, de geleverde maat hiervan is 18.65
Nou het probleem: de juwelier vind dat ik een deel van de kosten voor het omruilen op mij moet nemen, te weten 25 euro.
Volgens hem is dat maar een klein deel van de werkelijke kosten.
Naar mijn mening is dit niet correct, en komt de afwijking door het verschil in maatvoering van de pasringen vs. de geleverde ringen.
Volgens de juwelier moet het aan mijn vingers liggen, die zouden veranderd zijn in de paar weken.
De situatie zat helemaal vast.
Een concurrent-juwelier heb ik gevraagd wat normaal was in zo'n zaak, en die vond dat dit nooit het probleem van de klant mocht zijn.
Layang vond het ook een vervelende situatie, maar wilde niet afwijken van de 25 euro. Aangezien er een verplichte aanbetaling was van 75% was er ook geen weg terug.
Om dus voortgang te boeken heb ik deze 25 euro onder protest betaald.
Kan iemand uitsluitsel geven of er terecht kosten in rekening worden gebracht voor iets dat naar mijn mening niet mijn schuld is.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kosten bij verkeerde maat trouwring
-
Re: Kosten bij verkeerde maat trouwring
We praten over een verschil van 0,2 mm. Laat ik je dan vertellen dat dan de ring er in de winter geheid vanaf valt Vingers zijn in de zomer dikker dan in de winter omdat ze dan opzetten. Er is dus wel degelijk een mogelijkheid van verschil in 2 weken!
Re: Kosten bij verkeerde maat trouwring
Dat vingers in de zomer dikker worden kan ik me voorstellen.
Dat ik 2 weken later een opeens kleinere maat nodig zou hebben omdat mijn vingers anders geworden zouden zijn rijmt niet met jouw redenatie. Het is in die 2 weken warmer geworden!
De beperking is in mijn geval trouwens de knokkel, ik weet niet of dat nog wat uitmaakt?
Dat ik 2 weken later een opeens kleinere maat nodig zou hebben omdat mijn vingers anders geworden zouden zijn rijmt niet met jouw redenatie. Het is in die 2 weken warmer geworden!
De beperking is in mijn geval trouwens de knokkel, ik weet niet of dat nog wat uitmaakt?