| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onterechte afkoopsom cv huurketel
Onterechte afkoopsom cv huurketel
Na 12 jaar huur te hebben betaald voor een combi cvketel, merk Remeha, incl. service en onderhoud, word ik nu nog geacht € 200,- te betalen om het huurcontract bij de firma Feenstra af te kopen! Dit per 01-02-2018. Mij werd voorgespiegeld dat na deze periode de cv ketel aan mij toebehoorde!
Waar haalt Feenstra, de betreffende firma, de moed vandaan om vervolgens van mij nog eens extra € 200,- te vragen, om bovengenoemd huurcontract af te kopen? De ketel kostte indertijd € 2000,-, dus ik betaal nog eens 10 % van de oorspronkelijke waarde van de geleverde ketel. Als ik trouwens zelf niets ondernomen had, was het contract stilzwijgend automatisch verlengd met nog 1 jaar. Dit is mij allemaal in 2005 niet gemeld, toen ik per 23-01-2006 het huurcontract aanging! Ik heb inmiddels ruim € 3600,- , automatisch te voldoen in kwartalen, betaald aan Feenstra, dus bijna 2x de waarde van de ketel! Medunkt lijkt mij meer dan genoeg. Advies koop gewoon zelf een eigen cv ketel!
Waar haalt Feenstra, de betreffende firma, de moed vandaan om vervolgens van mij nog eens extra € 200,- te vragen, om bovengenoemd huurcontract af te kopen? De ketel kostte indertijd € 2000,-, dus ik betaal nog eens 10 % van de oorspronkelijke waarde van de geleverde ketel. Als ik trouwens zelf niets ondernomen had, was het contract stilzwijgend automatisch verlengd met nog 1 jaar. Dit is mij allemaal in 2005 niet gemeld, toen ik per 23-01-2006 het huurcontract aanging! Ik heb inmiddels ruim € 3600,- , automatisch te voldoen in kwartalen, betaald aan Feenstra, dus bijna 2x de waarde van de ketel! Medunkt lijkt mij meer dan genoeg. Advies koop gewoon zelf een eigen cv ketel!
-
NeoDutchio
Re: Onterechte afkoopsom cv huurketel
Waarom denkt u dat u eigenaar wordt na een huurperiode? Als ik een huis huur wordt ik na een aantal jaar ook geen eigenaar.
U bent zelf het huurcontract aangegaan en daar staat netjes in uitgelegd wat de procedure is. Dit is bekend, aangezien vragen als deze bijna maandelijks voorbij komen hier. U had bij aanvang gezien wat de maandlasten zijn, wat de overname prijs is na afloop en vooral had u kunnen zien hoeveel duurder u uit was ten opzichte van kopen.
U moet dus niet boos zijn op Feenstra, maar op diegene die het contract is aangegaan.
U bent zelf het huurcontract aangegaan en daar staat netjes in uitgelegd wat de procedure is. Dit is bekend, aangezien vragen als deze bijna maandelijks voorbij komen hier. U had bij aanvang gezien wat de maandlasten zijn, wat de overname prijs is na afloop en vooral had u kunnen zien hoeveel duurder u uit was ten opzichte van kopen.
U moet dus niet boos zijn op Feenstra, maar op diegene die het contract is aangegaan.
Het lijkt me vrij logisch dat zelf kopen altijd goedkoper is dan een huur- of leaseconstructie. Huur kan handig zijn als je op dat moment niet het geld hebt om zelf te kopen, maar uiteindelijk ben je duurder uit. De kosten zullen allemaal duidelijk in de papieren hebben gestaan, dus dit was makkelijk zelf uit te rekenen geweest.
In dit geval heb je een contract met bijbehorende voorwaarden getekend en gekregen, wat jij nu 12 jaar later niet meer weet of herinnerd, is je bij afsluiten zeker wel medegedeeld, deels in het verkooppraatje, maar zeker geheel in de documentatie/voorwaardenblad. Jij hebt als contractant ook een zekere informatieplicht, en als jij die voorwaarden niet 12 jaar uit je hoofd kan leren, wat eigenlijk niemand kan/doet, lijkt het me wel te billijken dat Feenstra verwacht dat je de geaccepteerde voorwaarden bewaard ter referentie.Bladel schreef:Na 12 jaar huur te hebben betaald voor een combi cvketel, merk Remeha, incl. service en onderhoud, word ik nu nog geacht € 200,- te betalen om het huurcontract bij de firma Feenstra af te kopen! Dit per 01-02-2018. Mij werd voorgespiegeld dat na deze periode de cv ketel aan mij toebehoorde!
Het is niet zoals bij het kopen van een huis, daar wordt je tegenwoordig pagina voor pagina aan de hand meegenomen door de documenten, en dit moet je met een paraaf ook bevestigen, vaak al bij de tussenpersoon, en zeker ook bij de notaris.
-
stofzuigertje
Als je een huis met 12 jaren contract kocht wat al liep zit je met zelfde probleem.
Ik ga geen €200,- extra voor dubieuze storingsgevoelige ketel betalen waar ze beslist gezien het aantal telefoontje winst op hebben gemaakt ondanks de hoge prijs die zij rekenen.
Ze mogen hem gratis demonteren, hang ik gelijk een beter op en zelf onderhoud want bij defecte brander na onderhoud en sporen staalborstel...
Dan veroorzaken ze veel schade door matig opgeleide schoonmakers te sturen voor onderhoud!
Wel moet je eerlijk blijven, naast de ketel + plaatsing zit er ook 12 jaren lang onderhoud + storingen bij!
Dus niet zeggen dat je de ketel 2x betaalde zoals hierboven..... bij Warmteservice en zelf plaatsen zelfs 4x de prijs??????
Maar ik kan nergens in het toen gekregen document die afkoop op einde terug vinden dus betaal die ook niet!
Of hebben ze verschillende contracten door elkaar of achteraf voorwaarden aangepast?
Ik ga geen €200,- extra voor dubieuze storingsgevoelige ketel betalen waar ze beslist gezien het aantal telefoontje winst op hebben gemaakt ondanks de hoge prijs die zij rekenen.
Ze mogen hem gratis demonteren, hang ik gelijk een beter op en zelf onderhoud want bij defecte brander na onderhoud en sporen staalborstel...
Dan veroorzaken ze veel schade door matig opgeleide schoonmakers te sturen voor onderhoud!
Wel moet je eerlijk blijven, naast de ketel + plaatsing zit er ook 12 jaren lang onderhoud + storingen bij!
Dus niet zeggen dat je de ketel 2x betaalde zoals hierboven..... bij Warmteservice en zelf plaatsen zelfs 4x de prijs??????
Maar ik kan nergens in het toen gekregen document die afkoop op einde terug vinden dus betaal die ook niet!
Of hebben ze verschillende contracten door elkaar of achteraf voorwaarden aangepast?
Dat ligt er maar aan hoe duur een onderhoudscontract is en of dat contract ook alle reparatie kosten dekt. Een lease constructie is niets anders dan een lening waarover rente betaald moet worden gecombineerd met een onderhouds / verzekerings contracts waarin alle kosten gedekt zijn. Daar boven op betaal je een gemaksfee voor de ontzorging, immers de leverancier neemt al die jaren de zorgen over de ketel uit handen en regelde dat hij altijd probleemloos werkt. En gaat de ketel eerder stuk, dan is de leverancier verantwoordelijk voor de levering van een vervangende ketel, dus de ketel heeft een 100 procent garantie gedurende de hele looptijd van de lease.Jefdus schreef:Het lijkt me vrij logisch dat zelf kopen altijd goedkoper is dan een huur- of leaseconstructie. Huur kan handig zijn als je op dat moment niet het geld hebt om zelf te kopen, maar uiteindelijk ben je duurder uit. De kosten zullen allemaal duidelijk in de papieren hebben gestaan, dus dit was makkelijk zelf uit te rekenen geweest.
Als je al die kosten bij elkaar opteld, dan kom je inderdaad op een bedrag uit dat vele malen hoger is dan de aanschafprijs van een eigen ketel echter in de praktijk had een eigen ketel in al die jaren met een beetje pech ook zomaar duurder uit kunnen vallen dan een geleasde ketel.
als je de kosten van een nieuwe ketel al niet kan dragen, dan is het zowiezo onverstandig een koophuis te bezitten.Jefdus schreef:Het lijkt me vrij logisch dat zelf kopen altijd goedkoper is dan een huur- of leaseconstructie. Huur kan handig zijn als je op dat moment niet het geld hebt om zelf te kopen, maar uiteindelijk ben je duurder uit. De kosten zullen allemaal duidelijk in de papieren hebben gestaan, dus dit was makkelijk zelf uit te rekenen geweest.
-
besseldekker
Twee punten:
1. „Mij werd voorgespiegeld dat na deze periode de cv ketel aan mij toebehoorde!" schrijft u. Staat dit ook zo in uw contract? En dan zodanig dat u zich erop kunt beroepen?
2. Het bedrag van € 3 600 valt natuurlijk niet helemaal te vergelijken met de oorspronkelijke waarde van € 2 000: u hebt immers ook betaald voor een servicecontract.
1. „Mij werd voorgespiegeld dat na deze periode de cv ketel aan mij toebehoorde!" schrijft u. Staat dit ook zo in uw contract? En dan zodanig dat u zich erop kunt beroepen?
2. Het bedrag van € 3 600 valt natuurlijk niet helemaal te vergelijken met de oorspronkelijke waarde van € 2 000: u hebt immers ook betaald voor een servicecontract.
-
hänschen klein
Dat rekenvoorbeeld is wel wat achterhaald, je kan bij de meeste Intergas installateurs een Kombi kompakt met standaard installatie krijgen voor 1000 tot 1100 euro. Hun 900 euro (ketel) en 500 euro (installatiekosten) kunnen dus al wel serieus lager met wat shoppen.hänschen klein schreef:Misschien nog even de kennis oprakelen?
https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel ... n-of-huren
Maar goed, zelfs met de cijfers die er staan is wel duidelijk dat huren/leasen gewoon altijd duurder is, nog los van alle contractuele mitsen en maren waar TS helaas ook tegenaan loopt.
-
stofzuigertje
Naast de kale ketel + montage komt er vaak een nieuwe schoorsteen bij, ik dacht ook dat de oude nog kon tot ik hem vast pakje en meerdere delen plastic over hield......
Goedkope budget montage op oude kanaal zou ik niet meer willen, RVS gaat langer mee maar vele kunststof pijpen en aluminium delen zijn aangetast door de zure regen die de oude ketel de lucht in stuurde!
Ik zelf zit eind december met aflopend contact en als de ketel nu eens stuk zou gaan en niet herstelbaar zou zijn?
Voor die €200,- afkoop moeten ze wel een werkende volledig onderhouden ketel terug plaatsen, nieuwe hoeft niet!
Zo lijkt mij de manier om dit soort helaas wurg contracten af te werken de beste manier.
Goedkope budget montage op oude kanaal zou ik niet meer willen, RVS gaat langer mee maar vele kunststof pijpen en aluminium delen zijn aangetast door de zure regen die de oude ketel de lucht in stuurde!
Ik zelf zit eind december met aflopend contact en als de ketel nu eens stuk zou gaan en niet herstelbaar zou zijn?
Voor die €200,- afkoop moeten ze wel een werkende volledig onderhouden ketel terug plaatsen, nieuwe hoeft niet!
Zo lijkt mij de manier om dit soort helaas wurg contracten af te werken de beste manier.
Een all-in onderhoudscontract bij Feenstra kost momenteel 13,59 per maand. Dus met de kosten voor een ketel plus tien jaar volledig onderhoud kom je al aan die 3600 euro, nog zonder de rente over de geleende 2000 mee te rekenen. Als je de ketel nu voor 200 euro zou kunnen overkopen, dan heb je dus niet echt extreem heel veel rente betaald gedurende die twaalf jaar. Ik denk dus dat je met een persoonlijke lening plus een all-in onderhoudscontract duurder uit zou zijn geweest.