LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
Geachte lezers,
Ik ga/wil een pakket verzenden naar Canada en heb de verzendkosten/-opties vergeleken op de website van PostNL. Ondanks de (tijdelijke) vertraagde/slechtere service heeft PostNL de tarieven tijdelijk omhoog gegooid om een voor mij onlogische reden.
Het lijkt mij onterecht en ik vind het op misbruik lijken. De prijzen omlaag gooien hoeft van mij niet maar omhoog?!
PostNL beweert dat door COVID-19 ''bestemmingen buiten Europa moeilijker bereikbaar zijn omdat het internationale vliegverkeer grotendeels is stilgelegd'', logisch en twijfel ik niet aan. Gevolgd door: ''Wij willen onze klanten de mogelijkheid bieden naar landen buiten Europa te versturen''. Niks mis mee.
Echter wat volgt vind ik verdacht en totaal niet logisch: ''Dat kan alleen via andere vormen van transport. Daar zitten hogere kosten aan vast. Hierdoor is het noodzakelijk om een tijdelijke toeslag in rekening te brengen als klanten voor dit alternatief kiezen.''
Waarom komen deze hogere kosten vandaan? Zelfs als er meer kosten bijkomen, waarom wordt dit dan even doorberekent aan de consument? De service wordt er toch niet beter op?
Een ''andere'' vorm van transport naar bijvoorbeeld Noord-Amerika kan voor zover ik mij kan bedenken enkel betekenen dat het om het verschepen per boot gaat. Iets per boot versturen duurt altijd (veel) langer (weken tot maanden) en is (daardoor) doorgaans ook altijd de goedkoopste verzendoptie. Echter PostNL laat haar klanten meer betalen voor een service die langer duurt.
Ik bedoel, als de prijs hetzelfde was gebleven was de vertraging vervelend voor klanten - jammer, maar force majeur (COVID-19) en niet de schuld van PostNL. Excuses voor vertraging zouden afdoende zijn.
Maar nee, PostNL gaat een stapje verder. Ik zie totaal niet in hoe dit gerechtvaardigd word en waarom het duurder zou moeten zijn voor PostNL en al helemaal niet waarom dit doorberekent word aan klanten. Vertraging door overmacht is tot daar aan toe maar dit?
Dit laatste is mijn tweede punt. Een kort bezoekje aan de websites van postbedrijven in Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Canada en Amerika leert dat er excuses worden aangeboden voor de vertraging maar zoals te verwachten valt zijn/worden de prijzen in het buitenland helemaal niet verhoogd.
Ik vind opvallend hoe handig en snel PostNL haar prijzen gewoon even slinks omhoog kan gooien (letterlijk, als in hun systeem maar ook figuurlijk). Kan dit zomaar of gebruikt PostNL COVID-19 als reden/excuus voor extra inkomsten?
Wat mij verder opvalt (als een FYI) is dat op de website van DHL Nederland een pakket t/m 5kg naar Canada €104,50 kost terwijl dit op de website van DHL Duitsland slechts €37,99 kost.
Groetjes,
cedr
Ik ga/wil een pakket verzenden naar Canada en heb de verzendkosten/-opties vergeleken op de website van PostNL. Ondanks de (tijdelijke) vertraagde/slechtere service heeft PostNL de tarieven tijdelijk omhoog gegooid om een voor mij onlogische reden.
Het lijkt mij onterecht en ik vind het op misbruik lijken. De prijzen omlaag gooien hoeft van mij niet maar omhoog?!
PostNL beweert dat door COVID-19 ''bestemmingen buiten Europa moeilijker bereikbaar zijn omdat het internationale vliegverkeer grotendeels is stilgelegd'', logisch en twijfel ik niet aan. Gevolgd door: ''Wij willen onze klanten de mogelijkheid bieden naar landen buiten Europa te versturen''. Niks mis mee.
Echter wat volgt vind ik verdacht en totaal niet logisch: ''Dat kan alleen via andere vormen van transport. Daar zitten hogere kosten aan vast. Hierdoor is het noodzakelijk om een tijdelijke toeslag in rekening te brengen als klanten voor dit alternatief kiezen.''
Waarom komen deze hogere kosten vandaan? Zelfs als er meer kosten bijkomen, waarom wordt dit dan even doorberekent aan de consument? De service wordt er toch niet beter op?
Een ''andere'' vorm van transport naar bijvoorbeeld Noord-Amerika kan voor zover ik mij kan bedenken enkel betekenen dat het om het verschepen per boot gaat. Iets per boot versturen duurt altijd (veel) langer (weken tot maanden) en is (daardoor) doorgaans ook altijd de goedkoopste verzendoptie. Echter PostNL laat haar klanten meer betalen voor een service die langer duurt.
Ik bedoel, als de prijs hetzelfde was gebleven was de vertraging vervelend voor klanten - jammer, maar force majeur (COVID-19) en niet de schuld van PostNL. Excuses voor vertraging zouden afdoende zijn.
Maar nee, PostNL gaat een stapje verder. Ik zie totaal niet in hoe dit gerechtvaardigd word en waarom het duurder zou moeten zijn voor PostNL en al helemaal niet waarom dit doorberekent word aan klanten. Vertraging door overmacht is tot daar aan toe maar dit?
Dit laatste is mijn tweede punt. Een kort bezoekje aan de websites van postbedrijven in Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Canada en Amerika leert dat er excuses worden aangeboden voor de vertraging maar zoals te verwachten valt zijn/worden de prijzen in het buitenland helemaal niet verhoogd.
Ik vind opvallend hoe handig en snel PostNL haar prijzen gewoon even slinks omhoog kan gooien (letterlijk, als in hun systeem maar ook figuurlijk). Kan dit zomaar of gebruikt PostNL COVID-19 als reden/excuus voor extra inkomsten?
Wat mij verder opvalt (als een FYI) is dat op de website van DHL Nederland een pakket t/m 5kg naar Canada €104,50 kost terwijl dit op de website van DHL Duitsland slechts €37,99 kost.
Groetjes,
cedr
- Bob Schurkjens
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Beste antwoord
Gekozen door cedr
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
Op zich haal je een interessant punt aan; de verzendtarieven zijn wel echt fors omhoog gegaan.
Pakket ROW (rest of world) Van 34,30 naar 46,80 bij PostNL valt relatief nog mee. Van 32,00 naar 104,50 bij DHL NL is wel bijzonder.
Ik dacht dat je het verkeerd had opgezocht, maar verrek, het staat er echt. Dit stimuleert het postpakkettoerisme naar Duitsland wel.
Kun je t.z.t. even posten wanneer je pakket is bezorgd? Ik ben wel nieuwsgierig naar de overkomstduur.
Verstuurde zelf ook veel ROW pakketten maar daar kan ik nu wel mee stoppen.
Pakket ROW (rest of world) Van 34,30 naar 46,80 bij PostNL valt relatief nog mee. Van 32,00 naar 104,50 bij DHL NL is wel bijzonder.
Ik dacht dat je het verkeerd had opgezocht, maar verrek, het staat er echt. Dit stimuleert het postpakkettoerisme naar Duitsland wel.
Kun je t.z.t. even posten wanneer je pakket is bezorgd? Ik ben wel nieuwsgierig naar de overkomstduur.
Verstuurde zelf ook veel ROW pakketten maar daar kan ik nu wel mee stoppen.
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
En wat nou als het regelen van die alternatieve manieren om het tòch mogelijk te maken dat uw pakketje wordt verstuurd, gewoon extra kosten met zich mee brengen? Uiteraard zal Post.nl - en welke andere vervoerder dan ook - die kosten doorberekenen aan de klant.
Waarom weet u zo zeker dat Post.nl deze kosten even 'slinks' in eigen zak steekt?
Waarom weet u zo zeker dat Post.nl deze kosten even 'slinks' in eigen zak steekt?
Cornelis7
vindt dit leuk
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
Gewoon niets versturen, dat zal Post leren om zomaar slinks te prijzen te verhogen.
thecure
, witte angora
en Erthanax
vinden dit leuk
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
Ik zou die boeven aanpakken en het met DHL versturen. Dat zal ze leren!
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
In plaats van je op te winden, had je ook gewoon verder kunnen kijken dan je neus lang is:
En waarom zou PostNL de extra kosten niet mogen doorberekenen? jij wil persé nu een pakket versturen naar Canada.
Bron: https://www.postnl.nl/klantenservice/co ... ten-europaWelke alternatieve vormen van transport gebruiken jullie precies?
Normaal gesproken gaat post mee met passagiersvluchten. Nu zijn we veelal aangewezen op vrachtvliegtuigen. Het tarief voor vrachtvluchten ligt aanzienlijk hoger.
En waarom zou PostNL de extra kosten niet mogen doorberekenen? jij wil persé nu een pakket versturen naar Canada.
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
@ De Gelaarsde Kat: Andere vervoerders doen dit juist blijkbaar niet. Ik weet het helemaal niet zeker maar vind het wel heel raar.
Kun je een voorbeeld geven waar die extra kosten vandaan komen? Zouden met een privejet gaan vliegen denk je?
@lady1234 : de verhoging kan en ga ik gewoon betalen. Het is een principekwestie.
@Theotrucker: Lees mij laatste zin eens.
Kun je een voorbeeld geven waar die extra kosten vandaan komen? Zouden met een privejet gaan vliegen denk je?
@lady1234 : de verhoging kan en ga ik gewoon betalen. Het is een principekwestie.
@Theotrucker: Lees mij laatste zin eens.
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
@lordi: Top. Omdat andere postbedrijven dit ook niet doen? Royal Mail niet, Canada Post niet, USPS niet, DHL Duitsland niet, Australia Post niet, UPS niet. Of is alleen PostNL aangewezen op vrachtverkeer?
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
Reken er maar op dat ALLE vervoerders voor soortgelijke problemen staan.
En dat die kosten worden doorberekend lijkt me helemaal niet raar, maar juist zeer begrijpelijk.
Wees blij dat je pakket überhaupt nog verstuurd kan worden.
Als je nou eens gewoon eens even op de site van Post.nl had gekeken dan had je het antwoord direct kunnen lezen.Kun je een voorbeeld geven waar die extra kosten vandaan komen? Zouden met een privejet gaan vliegen denk je?
Zie ook de post van @lordi hierboven.
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
@lordi: ''jij wil persé nu een pakket versturen naar Canada''. Waarom zo respect- en begriploos?
-
- Berichten: 30865
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
De toon maakt de muziek, en deze toon bevalt me niet zo.
Post.nl heeft al antwoord gegeven waarom het versturen van pakketjes tijdelijk duurder is. Dat het in andere landen niet zo is (lijkt te zijn) zegt niks over Post.nl.
Als hier bij de Jumbo de prijs van roomboter stijgt, ga je dan ook de prijzen in heel Europa checken om te controleren of de verhoogde prijs wel legitiem is?
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
@De Gelaarsde Kat: ''Reken er maar op dat ALLE vervoerders voor soortgelijke problemen staan.'' Zeker, maar zij berekenen het niet door aan de consument. Dat wordt alleen hier weer gedaan.
''Als je nou eens gewoon eens even op de site van Post.nl had gekeken dan had je het antwoord direct kunnen lezen'
Ik heb nota bene een printscreen van een gedownload PDF document toegevoegd van de site van PostNL. Denk je dat ik dit had kunnen doen als ik de website niet doorgepluisd had? Logica is ver te zoeken bij jou.
''Als je nou eens gewoon eens even op de site van Post.nl had gekeken dan had je het antwoord direct kunnen lezen'
Ik heb nota bene een printscreen van een gedownload PDF document toegevoegd van de site van PostNL. Denk je dat ik dit had kunnen doen als ik de website niet doorgepluisd had? Logica is ver te zoeken bij jou.
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
@ witte angora: Dit zegt JUIST wel iets over PostNL, haha.
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
Als je dus het antwoord al wist, waarom hier dan nog een keer vragen?cedr schreef: ↑24 apr 2020 12:53''Als je nou eens gewoon eens even op de site van Post.nl had gekeken dan had je het antwoord direct kunnen lezen'
Ik heb nota bene een printscreen van een gedownload PDF document toegevoegd van de site van PostNL. Denk je dat ik dit had kunnen doen als ik de website niet doorgepluisd had? Logica is ver te zoeken bij jou.
Niet alleen de logica ontbreekt, uw toon is ook nog eens dermate aanmatigend - zie ook de reactie naar @lordi - dat er geen andere conclusie getrokken kan worden dan dat u naarstig op zoek bent naar spijkers op laag water en een stok om de hond te slaan.
Voortaan je pakjes maar versturen via al die andere brave vervoerders die dus niet zo schofterig zijn als post.nl een idee?
Moneyman
vindt dit leuk
-
- Berichten: 30865
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
@Cedr: ik krijg het gevoel dat je alleen maar je eigen gelijk wil aantonen. Wat mensen ook zeggen, het komt niet bij je binnen. Succes, mocht je ooit nog een andere accountnaam zoeken: Sherlock Holmes is een goede. Als je de boeken gelezen hebt, goed gelezen, echt goed, dan weet je waarom.
De Gelaarsde Kat
vindt dit leuk
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
Hahahaha, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, heb je je eigen bericht over PostNL wel gelezen? Ongefundeerde verdachtmakingen de lucht ingooien en totaal geen begrip voor dat er extra kosten zijn en dat die door worden berekend.
Dus nee, ik heb geen begrip voor je dat je loopt te klagen en wat respectloos betreft: dat was mijn opmerking niet maar als jij nu een pakket wilt versturen naar Canada, dan zal je de extra kosten voor lief moeten nemen. En anders wacht je tot de tarieven weer normaal zijn.
De Gelaarsde Kat
en Cornelis7
vinden dit leuk
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
De hele OP was dus overbodig. Nu het om vrachtvliegtuigen blijkt te gaan, zal TS het wel begrijpen.lordi schreef: ↑24 apr 2020 12:30In plaats van je op te winden, had je ook gewoon verder kunnen kijken dan je neus lang is:
Bron: https://www.postnl.nl/klantenservice/co ... ten-europaWelke alternatieve vormen van transport gebruiken jullie precies?
Normaal gesproken gaat post mee met passagiersvluchten. Nu zijn we veelal aangewezen op vrachtvliegtuigen. Het tarief voor vrachtvluchten ligt aanzienlijk hoger.
En waarom zou PostNL de extra kosten niet mogen doorberekenen? jij wil persé nu een pakket versturen naar Canada.
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
@witte angora: De pot verwijt de ketel..
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
Cedr, stuur gewoon dat pakje op naar Canada en accepteer deze verhoging. Het is even niet anders.
Dat het nu duurder is is uitgelegd en staat op de site.
En het is tijdelijk.
Dat het nu duurder is is uitgelegd en staat op de site.
En het is tijdelijk.
cedr
vindt dit leuk
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
@ De Gelaarsde Kat: MIJN toon?! Lees de reacties eens door. Ik zal je op weg helpen: ''Had je ook gewoon verder kunnen kijken dan je neus lang is'', ''jij wil persé nu een pakket versturen naar Canada.''
Re: Tijdelijke toeslag PostNL door COVID-19 ondanks vertraging? Slechtere service, hogere prijs?
@Moederslink
Dank voor je reactie. Wellicht ben ik niet duidelijk genoeg geweest en/of je hebt mij deels verkeerd begrepen. Ik ga het gewoon opsturen maar vind de zowel de toeslag als de argumenten van PostNL raar, mede omdat andere postbedrijven met hetzelfde zouden moeten kampen echter zij geen toeslagen doorvoeren. Het lijkt alsof dit soort dingen zich altijd in Nederland afspelen. Het is jammer dat de meeste Nederlanders niet kritisch zijn en met zich laten sollen. (Nederland heeft bijvoorbeeld ook de allerhoogste bezineprijs in heel Europa en iedereen vind het blijkbaar prima. Zonde.)
Dank voor je reactie. Wellicht ben ik niet duidelijk genoeg geweest en/of je hebt mij deels verkeerd begrepen. Ik ga het gewoon opsturen maar vind de zowel de toeslag als de argumenten van PostNL raar, mede omdat andere postbedrijven met hetzelfde zouden moeten kampen echter zij geen toeslagen doorvoeren. Het lijkt alsof dit soort dingen zich altijd in Nederland afspelen. Het is jammer dat de meeste Nederlanders niet kritisch zijn en met zich laten sollen. (Nederland heeft bijvoorbeeld ook de allerhoogste bezineprijs in heel Europa en iedereen vind het blijkbaar prima. Zonde.)