| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vaste boekenprijs
Re: Vaste boekenprijs
Het kan nog veel gekker met e-boeken.
Voor de hardcover betaal je rond de 20 euro. Voor de paperback versie rond de 5 Euro en de e-read versie rond de 15 Euro, als ze die al hebben. De E-boeken bij Amazon zitten gemiddeld rond de 5 - 10 Euro. Met uitschieters naar beneden toe voor de oudere boeken.
Ik heb Bol.com er wel eens over gemaild en men zegt dat de e-boeken in een hoog belastingtarief vallen. Maar als ik 19 % reken over de 5 Euro van de paperback kom ik nog steeds bij lange na niet op de 15 Euro die zij rekenen.
Voor de hardcover betaal je rond de 20 euro. Voor de paperback versie rond de 5 Euro en de e-read versie rond de 15 Euro, als ze die al hebben. De E-boeken bij Amazon zitten gemiddeld rond de 5 - 10 Euro. Met uitschieters naar beneden toe voor de oudere boeken.
Ik heb Bol.com er wel eens over gemaild en men zegt dat de e-boeken in een hoog belastingtarief vallen. Maar als ik 19 % reken over de 5 Euro van de paperback kom ik nog steeds bij lange na niet op de 15 Euro die zij rekenen.
En??
Dan koop je ze ergens anders of niet
Dan koop je ze ergens anders of niet
Dat lijkt me logisch: Engelstalige boeken worden hier maar mondjesmaat verkocht in Nederland en zijn dus relatief duur. Vergeet ook niet dat het de laagste prijzen die je bij Amazon ziet vaak de aanbiedingen zijn van resellers op de Amazon marketplace. Die hebben partijen opgekocht en proberen die voor aantrekkelijke prijzen te verkopen.Donna schreef:Voor Nederlands- en Friestalige boeken geldt een vaste boekenprijs. Deze boeken zijn dan ook in vergelijking met boeken in andere landen meestal veel en veel duurder.
Maar ook anderstalige boeken zijn veel duurder.
Bij Bol.com vond ik het boek The Golden Age: The Spanish Empire of Charles V, geschreven door Hugh Thomas voor € 42,99. Op Amazon.co.uk is hetzelfde boek, ook in hardcover uitgave, al voor 16,50 BP te koop. Zelfs als je daar 5 pond verzendkosten bij telt die gelden als je maar één boek koopt, is het nog veel en veel goedkoper dan bij Bol, koop je meer boeken tegelijk dan zijn de verzendkosten per boek lager.
Bij Selexyz kost dit boek zelfs 48,97.
Dat gaat toch nergens meer over.
Maar wat is het probleem? Je kunt ze toch gewoon bij Amazon bestellen? Werkt prima.
De hoge prijs voor Nederlandse e-books komt door de kleine aantallen: als je 1000 boeken verkoopt zijn de "schrijf- en redactiekosten" relatief hoog t.o.v. de productie- en distributiekosten. Als je 100000 boeken verkoopt wordt die verhouding anders waardoor je e-books veel scherper kan prijzen.amelissen schreef:Het kan nog veel gekker met e-boeken.
Het is ook niet zo dat de boekenhandel zulke gigantische winsten maakt; de ene na de andere boekwinkel en uitgeverij moet er mee stoppen.
Dit zijn domweg de gevolgen van dat we zo'n ieniemienie landje zijn.
wat dacht je dat internet voor invloed op boeken heeft? koop ze ergens anders als je ze te duur vindt.
Donna schreef:@Ciske: ik denk dat je het niet hebt begrepen. De uitgever bepaalt de prijs van de boeken en deze mogen alleen voor die prijs worden verkocht. Dat is "vaste boekenprijs". Dus ergens anders kopen maakt geen verschil.
Maar je weet toch ook welmdat de vaste boekenprijs een overheidsmaatregel is? Bedoelt om te voorkomen dat het aanbod verschraalt. We zien het resultaat.
-
Pindakaaspotje
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook voor e-books is de schaalgrootte van belang. De kosten voor het maken van een boek (schrijven, redactie, marketing, noem maar op) zijn ongeveer even hoog ongeacht of je nu 1000 of 100.000 boeken verkoopt. De productiekosten van de "hardware" (drukken, inbinden e.d.) zijn per boek redelijk constant, of je nu 1000 boeken laat drukken of 100.000. De kosten om de content te maken zijn voor Nederlandse boeken per definitie dus een stuk hoger dan voor Engelstalige boeken, domweg vanwege de kleine afzetmarkt.Pindakaaspotje schreef:Een boek omzetten naar e-book formaat kost vrijwel niks, hetzelfde geldt voor serverruimte. Nee, dit is weer exact dezelfde problematiek als je met de muziekindustrie hebt. Uitgeverijen proberen krampachtig hun markt met absurd hoge marges vast te houden. Daardoor verkopen ze e-books tegen hoge prijs, waarna iedereen het gaat downloaden (vergelijk maar met de muziekindustrie, cd voor 1 euro drukken en 20 euro vangen.)GJvdZ schreef: De hoge prijs voor Nederlandse e-books komt door de kleine aantallen: als je 1000 boeken verkoopt zijn de "schrijf- en redactiekosten" relatief hoog t.o.v. de productie- en distributiekosten. Als je 100000 boeken verkoopt wordt die verhouding anders waardoor je e-books veel scherper kan prijzen.
Het is ook niet zo dat de boekenhandel zulke gigantische winsten maakt; de ene na de andere boekwinkel en uitgeverij moet er mee stoppen.
Dit zijn domweg de gevolgen van dat we zo'n ieniemienie landje zijn.
een e-book is vaak nog geen kwart goedkoper dan een normaal boek, terwijl ze vrijwel niets kosten (beetje serverruimte). De grootste kosten van een boek, de druk en distributiekosten vervallen. De schrijver krijgt nog geen 10% van de boekkosten, de rest kost/productie/winst uitgeverijen.
Je gaat gewoon hetzelfde krijgen als je al in de muzieksector ziet gebeuren, schrijvers hebben geen uitgeverijen meer nodig en gaan hun boeken voor zeg 3-5 euro aanbieden.. schrijver haalt dezelfde marge binnen en de consument is wel bereid dit te betalen als je het maar makkelijk maakt.
Uiteraard een horrorscenario voor de uitgeverijen, die het wel weer op alle mogelijke manieren zullen proberen te blokkeren en i.p.v hun verdienmodel aan te passen.
Dus stel dat de drukkosten (incl. distributie, verpakking etc) per boek "a" kost en de totale kosten om het boek te creëren "B", en de oplage voor land 1 "n1", en voor land 2 "n2".
Voor land 1 kost een boek dan: a+B/n1
Voor land 2 kost een boek dan: a+B/n2
Stel dat a=3 Euro, B=30000 Euro, n1=2000, n2=20.000:
Land 1: fysiek boek: 3+30.000/2000 = 18 Euro, e-boek: 15 euro.
Land 2: fysiek boek: 3+30.000/20.000 = 4,50 Euro, e-boek: 1,50 Euro.
Dit is uiteraard een versimpelde berekening, maar het is bedoeld om het effect van een klein afzetgebied aan te tonen.
Je kan uit deze berekening ook concluderen dat men op die goedkope boeken in het buitenland een veel hogere marge maakt.
Kortom: als je goedkope boeken wilt lezen, moet je gewoon engelstalig kopen.
-
Pindakaaspotje
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.