Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
Vattenfall Incharge berekent een lager tarief voor stroom aan automobilist dan het variabele tarief voor stroom aan consumenten thuis
Is dit legaal?
Is dit legaal?
bupaul
vindt dit leuk
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
Beste Moneyman,
Bedankt voor je reactie.
Je wilt bij het begin beginnen, je vraagt waarom het NIET legaal zou zijn.
Kort gezegd: ik weet het niet en daarom vraag ik het hier.
Mijn zienswijze is als volgt.
Vattenfall incharge stroom is vrijelijk verkrijgbaar voor een ieder die er voor wilt betalen. Tevens heeft het tarief van dit product een variabel karakter. Het wordt net als het variabel tarief van vaste aansluitingen meerdere keren per jaar vastgesteld voor een kortlopende periode. Ik merk daarbij op dat ik deze tarieven nergens kan vinden anders dan gecommuniceerd binnen mijn Vattenfall portal.
Bedankt voor je reactie.
Je wilt bij het begin beginnen, je vraagt waarom het NIET legaal zou zijn.
Kort gezegd: ik weet het niet en daarom vraag ik het hier.
Mijn zienswijze is als volgt.
Vattenfall incharge stroom is vrijelijk verkrijgbaar voor een ieder die er voor wilt betalen. Tevens heeft het tarief van dit product een variabel karakter. Het wordt net als het variabel tarief van vaste aansluitingen meerdere keren per jaar vastgesteld voor een kortlopende periode. Ik merk daarbij op dat ik deze tarieven nergens kan vinden anders dan gecommuniceerd binnen mijn Vattenfall portal.
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
Een bedrijf is vrij om verschillende diensten of producten tegen verschillende tarieven aan te bieden.
Je vergelijkt nu appels met peren met elkaar. De bekostiging en tariefstructuur van een openbare laadpaal zit totaal anders in elkaar dan die van een vast aansluiting op een woonhuis.
Je vergelijkt nu appels met peren met elkaar. De bekostiging en tariefstructuur van een openbare laadpaal zit totaal anders in elkaar dan die van een vast aansluiting op een woonhuis.
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
@moneyman Dit spreek ik tegen. De kosten van beide oplossingen zijn vergelijkbaar. Sterker nog, de laadpalen zijn voorzien van een hightech betaalomgeving welke hogere kosten met zich meebrengen dan vaste aansluitingen die dit niet hebben. Met andere woorden de kostprijs is hoger dan een vaste aansluiting.
Appelen met peren?
Appelen met peren?
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
Dus jij hebt de daadwerkelijke c ijfers van vattenfall ingezien waaruit dit bleek?Vatten schreef: ↑21 sep 2022 12:30@moneyman Dit spreek ik tegen. De kosten van beide oplossingen zijn vergelijkbaar. Sterker nog, de laadpalen zijn voorzien van een hightech betaalomgeving welke hogere kosten met zich meebrengen dan vaste aansluitingen die dit niet hebben. Met andere woorden de kostprijs is hoger dan een vaste aansluiting.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
TS vergelijkt ook appels met peren: De kwh tarieven thuis en aan die paal. En thuis komt daar nog eens vastrecht bij, wat bij die paal in kwh tarief verwerkt hoort te zijn. Dat is een van de redenen dat de laadpaal altijd duurder was.Moneyman schreef: ↑21 sep 2022 11:02Een bedrijf is vrij om verschillende diensten of producten tegen verschillende tarieven aan te bieden.
Je vergelijkt nu appels met peren met elkaar. De bekostiging en tariefstructuur van een openbare laadpaal zit totaal anders in elkaar dan die van een vast aansluiting op een woonhuis.
Het kan zo maar zo zijn tariefswijziging laadpaal nog niet is doorgevoerd, maar er wel aankomt.
Kan ik mijn kookplaat niet aansluiten op de laadpaal voor mijn deur?

Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
Dat zeg ik16again schreef: ↑21 sep 2022 12:36TS vergelijkt ook appels met peren: De kwh tarieven thuis en aan die paal. En thuis komt daar nog eens vastrecht bij, wat bij die paal in kwh tarief verwerkt hoort te zijn. Dat is een van de redenen dat de laadpaal altijd duurder was.Moneyman schreef: ↑21 sep 2022 11:02Een bedrijf is vrij om verschillende diensten of producten tegen verschillende tarieven aan te bieden.
Je vergelijkt nu appels met peren met elkaar. De bekostiging en tariefstructuur van een openbare laadpaal zit totaal anders in elkaar dan die van een vast aansluiting op een woonhuis.

Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
@scontra Een interessante vraagstelling, maar niet mijn vraag. Binnen de economische situatie van dit moment is mijn realiteit dat ik word ‘gegijzeld’ door mijn leverancier die stroom loopt uit te venten aan de openbare weg tegen een lagere prijs. Gaan we straks allemaal een verlengsnoer uitrollen naar de dichtstbijzijnde laadpaal? Deze stroom is beschikbaar voor iedereen.
Is dit wel of niet legaal? of moet de vraag zijn: Zou het verboden moeten worden?
Is dit wel of niet legaal? of moet de vraag zijn: Zou het verboden moeten worden?
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
Dus jij hebt de daadwerkelijke c ijfers van vattenfall ingezien waaruit dit bleek?
@moneyman Was het maar zo’n feest. Common sense! Ik zie absoluut geen lagere kosten voor een laadpaal dan een vaste aansluiting
Het is niet zo lang geleden dat Vattenfall haar variabele tarieven publiceerde op haar website. Ik kan ze nergens vinden. Als eerder gesteld. Iemand?
@moneyman Was het maar zo’n feest. Common sense! Ik zie absoluut geen lagere kosten voor een laadpaal dan een vaste aansluiting
Het is niet zo lang geleden dat Vattenfall haar variabele tarieven publiceerde op haar website. Ik kan ze nergens vinden. Als eerder gesteld. Iemand?
-
- Berichten: 1353
- Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
Ja, verschillende tarieven rekenen aan verschillende klanten is in beginsel legaal.
De klant bepaalt zelf of deze akkoord gaat met het aanbod van de leverancier. Of als alternatief kiest voor een andere leverancier.
De prijs van een product is niet slechts kosten plus vastgestelde marge. De prijs van een product kan ook gewoon tot stand komen door marktwerking. Mooi voorbeeld: De huizenmarkt. Geen huis wordt verkocht tegen historische bouwkosten plus een paar procent marge.
De klant bepaalt zelf of deze akkoord gaat met het aanbod van de leverancier. Of als alternatief kiest voor een andere leverancier.
De prijs van een product is niet slechts kosten plus vastgestelde marge. De prijs van een product kan ook gewoon tot stand komen door marktwerking. Mooi voorbeeld: De huizenmarkt. Geen huis wordt verkocht tegen historische bouwkosten plus een paar procent marge.
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
Moneyman stelde die vraag niet, maar ik.
Doch, jij hebt de cijfers niet gezien, en laat er dus je eigen conclusies op los.
-
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
Openbare palen worden door diverse bedrijven geplaatst.
Dit wordt gedaan onder contract van de gemeente / wegbeheerder welke ook een afspraak heeft gemaakt met betrekking tot de kosten
Dit wordt gedaan onder contract van de gemeente / wegbeheerder welke ook een afspraak heeft gemaakt met betrekking tot de kosten
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
@kuklos Neem mij niet kwalijk alstublieft voor de vergissing. Ik herhaal graag nog mijn standpunten.
Was het maar zo’n feest! U gaat voorbij aan het feit dat dergelijke cijfers niet gepubliceerd worden. Ik kan er dus geen wetenschap van hebben.
Verder: Ik heb genoeg informatie om te berekenen dat een laadpaal voor je deur een stuk goedkoper is dan je “ eigen “ vaste aansluiting.
Het valt domweg niet uit te leggen waarom de stroom in de straat zoveel goedkoper is.
Was het maar zo’n feest! U gaat voorbij aan het feit dat dergelijke cijfers niet gepubliceerd worden. Ik kan er dus geen wetenschap van hebben.
Verder: Ik heb genoeg informatie om te berekenen dat een laadpaal voor je deur een stuk goedkoper is dan je “ eigen “ vaste aansluiting.
Het valt domweg niet uit te leggen waarom de stroom in de straat zoveel goedkoper is.
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
@arvandongen “De prijs van een product is niet slechts kosten plus vastgestelde marge. De prijs van een product kan ook gewoon tot stand komen door marktwerking. Mooi voorbeeld: De huizenmarkt. Geen huis wordt verkocht tegen historische bouwkosten plus een paar procent marge.”
U heeft groot gelijk! Er is geen marktwerking meer op de energiemarkt.
U heeft groot gelijk! Er is geen marktwerking meer op de energiemarkt.
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
@vatten, je hebt die informatie alleen als je de beschikking hebt over hun interne cijfers, en aangezien je die dus niet tot je beschikking hebt heb je niet genoeg informatie en redeneer je naar de door jou gewenste conclusie.
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
@16again “Kan ik mijn kookplaat niet aansluiten op de laadpaal voor mijn deur?”
Ja, dit is zeker wel mogelijk met een microprocessor voorzien van een blokgolf generator én opgetuigd door een kundige electricien.
Allemaal aan de elektrische bbq, frituur en disco. Wordt het toch nog gezellig in de straat
Ja, dit is zeker wel mogelijk met een microprocessor voorzien van een blokgolf generator én opgetuigd door een kundige electricien.
Allemaal aan de elektrische bbq, frituur en disco. Wordt het toch nog gezellig in de straat
Re: Vattenfall berekent lager tarief aan automobilist
@kuklos “je hebt die informatie alleen als je de beschikking hebt over hun interne cijfers, en aangezien je die dus niet tot je beschikking hebt heb je niet genoeg informatie en redeneer je naar de door jou gewenste conclusie.”
Dit bovenstaande is onzin. Ik redeneer nergens naar toe. Pak je energienota en sla aan het rekenen!
Dit bovenstaande is onzin. Ik redeneer nergens naar toe. Pak je energienota en sla aan het rekenen!