Verantwoordelijk verpakking tv voor reparatie?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Liz1982
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2022 15:30

Verantwoordelijk verpakking tv voor reparatie?

Ongelezen bericht door Liz1982 »

Onze Samsung TV moet binnen de garantietermijn gerepareerd worden en wordt door Samsung bij ons opgehaald. De TV is 55 inch en ik heb de originele doos niet meer. Zij zeggen dat ik zelf verantwoordelijk ben voor een goede verpakking van de tv. Weet iemand of dat zo is?

Bedankt alvast.

AppieUitDelft
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jan 2014 18:15

Re: Verantwoordelijk verpakking tv voor reparatie?

Ongelezen bericht door AppieUitDelft »

U verstuurt, dan bent U toch verantwoordelijk voor de verzending.
Succes ermee.

Moneyman
Berichten: 31704
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verantwoordelijk verpakking tv voor reparatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Liz1982 schreef:
03 nov 2022 15:35
Onze Samsung TV moet binnen de garantietermijn gerepareerd worden en wordt door Samsung bij ons opgehaald. De TV is 55 inch en ik heb de originele doos niet meer. Zij zeggen dat ik zelf verantwoordelijk ben voor een goede verpakking van de tv. Weet iemand of dat zo is?
Als de TV non-conform is, is het risico (anders dan wanneer je bijvoorbeeld gebruik zou maken van je herroepingsrecht) voor rekening van de verkoper.
Zie dit artikel voor meer informatie.
AppieUitDelft schreef:
04 nov 2022 14:17
U verstuurt, dan bent U toch verantwoordelijk voor de verzending.
Dat is dus veel te kort door de bocht. Je kunt die conclusie helemaal niet trekken.

MauHe
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 okt 2015 10:44

Re: Verantwoordelijk verpakking tv voor reparatie?

Ongelezen bericht door MauHe »

Ze zeggen dus alleen dat u zelf verantwoordelijk bent voor een goede verpakking van de tv en dat betekent dus niet automatisch dat dit de originele verpakking moet zijn. Misschien eens in uw familie-. vrienden- of kennissenkring navragen of iemand nog een dergelijke doos heeft liggen?

hvv1951
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2022 17:03

Re: Verantwoordelijk verpakking tv voor reparatie?

Ongelezen bericht door hvv1951 »

Mijn Samsung TV was binnen de garantie termijn stuk was nog maar 1 week, maar ze hebben goede service verleend en hebben de TV ter plekke gerepareerd en naar volle tevredenheid

Ivo.w
Berichten: 1809
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verantwoordelijk verpakking tv voor reparatie?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ja, u bent verantwoordelijk voor een goede verpakking.

Nee, dat hoeft niet de originele verpakking te zijn.

U moet denken aan een doos waar de tv ib past. De tv omwikkelen met meerdere lagen bubbelfolie. En de loze ruimte in de doos rondom opvullen met bijvoorbeeld proppen van oude kranten of stroken karton die u oprolt. Alles wat maar 'schokken en stoten' kan opvangen én er voor zorgt dat de tv nóóit tegen de buitenkant van de doos komt.

KR1275
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2006 19:55

Re: Verantwoordelijk verpakking tv voor reparatie?

Ongelezen bericht door KR1275 »

Samsung haalt de TV zelf toch op? Dan mag je verwachten dat Samsung er zorgvuldig mee om gaat en schade probeert te voorkomen. Ik neem aan dat er garantie op de reparatie zit?

Ik heb hetzelfde ooit gehad bij Sony en dat werd keurig opgelost.

DeZevendeHenk
Berichten: 914
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Verantwoordelijk verpakking tv voor reparatie?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Het eigenlijk nog veel erger, vervoerders nemen geen en zijn vrijwel nooit aansprakelijk voor schade of er moet sprake zijn van grove nalatigheid. Wie verstuurd is verantwoordelijk totdat het product is afgeleverd bij de ontvanger. Het maakt in die zin dus niet uit hoe je het verpakt, als je maar zorgt dat het het transport overleeft. Daarom wordt lading eventueel ook verzekerd door de verzender als hij het risico te groot vindt bijvoorbeeld als je een pakket aantekent. Er zijn allerlei mitsen en maren maar dat is de hoofdregel. Je moet dus checked hoe het hier precies in elkaar zit. Het kan dat hier de reparateur de verantwoordelijkheid overneemt mits verpakt in de originele doos, alles is mogelijk, check het.

DeZevendeHenk
Berichten: 914
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Verantwoordelijk verpakking tv voor reparatie?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

DeZevendeHenk schreef:
04 nov 2022 22:02
Het eigenlijk nog veel erger, vervoerders nemen geen en zijn vrijwel nooit aansprakelijk voor schade of er moet sprake zijn van grove nalatigheid. Wie verstuurd is verantwoordelijk totdat het product is afgeleverd bij de ontvanger. Het maakt in die zin dus niet uit hoe je het verpakt, als je maar zorgt dat het het transport overleeft. Daarom wordt lading eventueel ook verzekerd door de verzender als hij het risico te groot vindt bijvoorbeeld als je een pakket aantekent. Er zijn allerlei mitsen en maren maar dat is de hoofdregel. Je moet dus checked hoe het hier precies in elkaar zit. Het kan dat hier de reparateur de verantwoordelijkheid overneemt mits verpakt in de originele doos, alles is mogelijk, check het.
Als ze het komen ophalen draait de verantwoordelijkheid om maar dan wordt het des te belangrijker dat je een eventuele discussie of de schade aan de verpakking te wijten is dus voor bent.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Verantwoordelijk verpakking tv voor reparatie?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Moneyman schreef:
04 nov 2022 14:32
Liz1982 schreef:
03 nov 2022 15:35
Onze Samsung TV moet binnen de garantietermijn gerepareerd worden en wordt door Samsung bij ons opgehaald. De TV is 55 inch en ik heb de originele doos niet meer. Zij zeggen dat ik zelf verantwoordelijk ben voor een goede verpakking van de tv. Weet iemand of dat zo is?
Als de TV non-conform is, is het risico (anders dan wanneer je bijvoorbeeld gebruik zou maken van je herroepingsrecht) voor rekening van de verkoper.
Zie dit artikel voor meer informatie.
AppieUitDelft schreef:
04 nov 2022 14:17
U verstuurt, dan bent U toch verantwoordelijk voor de verzending.
Dat is dus veel te kort door de bocht. Je kunt die conclusie helemaal niet trekken.
Niet geheel waar dat te kort door de bocht, je moet je als goed schuldenaar gedragen en dus verantwoordelijk met het produkt omgaan.

Dat men je vraagt het produkt goed te verpakken hoort daar gewoon bij.

stukje tekst uit de gegeven link:

Bij non-conformiteit is dit echter anders geregeld. De consument hoeft in dat geval niet de kosten te dragen en draagt daarnaast niet het risico voor verlies en diefstal van het product. Het risico blijft namelijk bij de verkoper als de consument op goede gronden (non-conformiteit) het recht op ontbinding van de koop of op vervanging van het product inroept. De consument moet zich vanaf het moment dat hij de non-conformiteit ontdekt wel gedragen als ‘zorgvuldig schuldenaar’. De verkoper kan hier bijvoorbeeld aan de consument vragen of hij het product aangetekend verstuurd.

Moneyman
Berichten: 31704
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verantwoordelijk verpakking tv voor reparatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
05 nov 2022 08:48
Niet geheel waar dat te kort door de bocht, je moet je als goed schuldenaar gedragen en dus verantwoordelijk met het produkt omgaan.

Dat men je vraagt het produkt goed te verpakken hoort daar gewoon bij.

stukje tekst uit de gegeven link:

Bij non-conformiteit is dit echter anders geregeld. De consument hoeft in dat geval niet de kosten te dragen en draagt daarnaast niet het risico voor verlies en diefstal van het product. Het risico blijft namelijk bij de verkoper als de consument op goede gronden (non-conformiteit) het recht op ontbinding van de koop of op vervanging van het product inroept. De consument moet zich vanaf het moment dat hij de non-conformiteit ontdekt wel gedragen als ‘zorgvuldig schuldenaar’. De verkoper kan hier bijvoorbeeld aan de consument vragen of hij het product aangetekend verstuurd.
Onjuist. De TS is verplicht om ervoor te zorgen dat de waarde van het apparaat niet verminderd, oftewel: hij moet er zorgvuldig mee omgaan. Maar dat betekent natuurlijk niet dat TS ineens verantwoordelijk wordt voor het verpakken van het apparaat - dat is nu juist bij uitstek een verantwoordelijkheid die voor rekening van de verkoper komt.

Alle hier gegeven tips hoe dat ding verpakt kan worden zijn heel leuk, maar zou ik nooit opvolgen. Juist als je zelf dat ding gaat verpakken, neem je een verantwoordelijkheid die je bij nonconformiteit helemaal niet hebt. Niet doen dus - als er iets fout gaat, ligt de bal ineens bij jou.

Gesloten