LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verkeerde omvormer zonnepanelen geïnstalleerd, volgens installateur met zelfde opbrengst
Verkeerde omvormer zonnepanelen geïnstalleerd, volgens installateur met zelfde opbrengst
Dag allen,
Aangezien ik een leek ben op dit gebied hoop ik dat er iemand is die mij verder kan helpen.
In het kort.
Ik heb een offerte gekregen heb voor 8 zonnepanelen en een Good-WE 2500 XS omvormer.
Offerte geaccepteerd en alles laten installeren.
Echter er zijn bij mij 8 zonnepanelen en een Good-WE 2000 XS omvormer geplaatst, ipv de Good-We 2500 XS
Dit zag ik bij toeval toen de omvormer opstarte.
(De tekst stond nl. in het display van de omvormer).
Ik heb een gegarandeerde opbrengst voor 2000 kWh per jaar. (8 zonnepanelen van elk 320 wattpiek = 2560 wattpiek).
Ik heb het na gevraagd bij het installatiebedrijf en daar aangeeft men aan dat er geen verschil is kwa opwekking tussen de Good-WE 2500 XS en de Good-WE 2000 XS omvormer.
MIjn zorg ik dat ik, als ik als nog de Good-We 2000 laat zitten ik in de zomer periode een lagere piekspanning (omvormer 2000 XS gaat tot 2000 Wattpiek en de 2500 XS gaat tot 2500 wattpiek of zie ik het verkeerd ??) en dus minder op ga wekken dan wanneer ik als nog de Good-WE 2500 laat plaatsen.
Of zie ik dit alles verkeerd en maak ik een denk / rekenfout ??
Alvast bedankt voor de reactie.
Aangezien ik een leek ben op dit gebied hoop ik dat er iemand is die mij verder kan helpen.
In het kort.
Ik heb een offerte gekregen heb voor 8 zonnepanelen en een Good-WE 2500 XS omvormer.
Offerte geaccepteerd en alles laten installeren.
Echter er zijn bij mij 8 zonnepanelen en een Good-WE 2000 XS omvormer geplaatst, ipv de Good-We 2500 XS
Dit zag ik bij toeval toen de omvormer opstarte.
(De tekst stond nl. in het display van de omvormer).
Ik heb een gegarandeerde opbrengst voor 2000 kWh per jaar. (8 zonnepanelen van elk 320 wattpiek = 2560 wattpiek).
Ik heb het na gevraagd bij het installatiebedrijf en daar aangeeft men aan dat er geen verschil is kwa opwekking tussen de Good-WE 2500 XS en de Good-WE 2000 XS omvormer.
MIjn zorg ik dat ik, als ik als nog de Good-We 2000 laat zitten ik in de zomer periode een lagere piekspanning (omvormer 2000 XS gaat tot 2000 Wattpiek en de 2500 XS gaat tot 2500 wattpiek of zie ik het verkeerd ??) en dus minder op ga wekken dan wanneer ik als nog de Good-WE 2500 laat plaatsen.
Of zie ik dit alles verkeerd en maak ik een denk / rekenfout ??
Alvast bedankt voor de reactie.
Laatst gewijzigd door Radar op 20 dec 2021 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Reden: Spelling
Re: Verkeerde omvormer zonnepanelen geïnstalleerd, volgens installateur met zelfde opbrengst
https://www.solar-outlet.nl/goodwe-2000 ... -wifi.html
als ik naar de specs kijk gaat de 2000XS tot 2500, de 2500 2400-3000. lijkt mij gezien max vermogen wel de goede. Overigens: ik zou dus niet accoord gaan ermee dat er beneden specs uit offerte geleverd wordt. Dus dat stuk niet betalen tot gecorrigeerd is.
het is denk ik niet zo dat de panelen minder op gaan brengen, alleen dat de omvormer het op goede dagen niet gaat redden.
als ik naar de specs kijk gaat de 2000XS tot 2500, de 2500 2400-3000. lijkt mij gezien max vermogen wel de goede. Overigens: ik zou dus niet accoord gaan ermee dat er beneden specs uit offerte geleverd wordt. Dus dat stuk niet betalen tot gecorrigeerd is.
het is denk ik niet zo dat de panelen minder op gaan brengen, alleen dat de omvormer het op goede dagen niet gaat redden.
Re: Verkeerde omvormer zonnepanelen geïnstalleerd, volgens installateur met zelfde opbrengst
Of de omvormer met minder piekvermogen van invloed is op uw jaaropbrengst, is afhankelijk van de ligging van uw panelen.
Liggen uw panelen optimaal op het zuiden gericht, onder een hellingshoek tussen de 30 en 50 graden, dan zult u met deze omvormer veelvuldig last hebben van een tekort aan vermogen, waardoor uw pv-installatie als geheel niet optimaal presteert.
Liggen uw zonnepanelen op bijvoorbeeld het westen of zuidwesten gericht, of onder een hele kleine hellingshoek op een plat dak, dan zullen uw panelen nooit hun piekvermogen leveren. Wanneer de panelen zodanig liggen dat nooit meer dan 80% van hun piekvermogen aan de omvormer leveren, dan heeft u aan de omvormer van 2000W in principe genoeg en heeft de kleinere omvormer geen invloed op de jaarlijkse opbrengst.
Mijn advies is dan ook tweedelig:
- bij zonnepanelen die (bijna) perfect op het zuiden gericht zijn, dan moet u levering van de juiste omvormer eisen.
- bij zonnepanelen die meer op oost en/of West gericht zijn, dan kunt u een creditering eisen voor het prijsverschil tussen de omvormer uit de offerte en de omvormer die geleverd is. Online zijn van beide types ongetwijfeld richtprijzen te vinden, zodat u kunt bepalen welke bedrag aan creditering in dit geval redelijk is.
Wanneer u de factuur nog niet voldaan heeft, houdt dan vooralsnog 1500 euro achter de hand, totdat de kwestie naar behoren is opgelost door de installateur.
Liggen uw panelen optimaal op het zuiden gericht, onder een hellingshoek tussen de 30 en 50 graden, dan zult u met deze omvormer veelvuldig last hebben van een tekort aan vermogen, waardoor uw pv-installatie als geheel niet optimaal presteert.
Liggen uw zonnepanelen op bijvoorbeeld het westen of zuidwesten gericht, of onder een hele kleine hellingshoek op een plat dak, dan zullen uw panelen nooit hun piekvermogen leveren. Wanneer de panelen zodanig liggen dat nooit meer dan 80% van hun piekvermogen aan de omvormer leveren, dan heeft u aan de omvormer van 2000W in principe genoeg en heeft de kleinere omvormer geen invloed op de jaarlijkse opbrengst.
- bij zonnepanelen die (bijna) perfect op het zuiden gericht zijn, dan moet u levering van de juiste omvormer eisen.
- bij zonnepanelen die meer op oost en/of West gericht zijn, dan kunt u een creditering eisen voor het prijsverschil tussen de omvormer uit de offerte en de omvormer die geleverd is. Online zijn van beide types ongetwijfeld richtprijzen te vinden, zodat u kunt bepalen welke bedrag aan creditering in dit geval redelijk is.
Wanneer u de factuur nog niet voldaan heeft, houdt dan vooralsnog 1500 euro achter de hand, totdat de kwestie naar behoren is opgelost door de installateur.
In eerste instantie ga ik vanuit dat een installateur weet wat hij doet. Ik heb geen technische kennis.
Voor juridisch advies (mocht er iets niet kloppen en de installateur wil niet oplossen) kan je naar www.juridischloket.nl, www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/
Voor juridisch advies (mocht er iets niet kloppen en de installateur wil niet oplossen) kan je naar www.juridischloket.nl, www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/
Deze omvormer is m.i. prima gedimentioneerd. Zoals gezegd leveren panelen zeer zelden de maximale opgegeven WP. Dit is alleen onder ideale omstandigheden (goed op het zuiden, felle zon en dan nog niet te warm).
Aangezien panelen 99% van de tijd minder leveren, kun je beter een omvormer kiezen die wat lager gedimentioneerd is. Dit omdat een omvormer het hoogste rendement haalt wanneer deze maximaal belast is.
Kies je een omvormer hoger om de maximale WP in 1% van de tijd om te zetten, kun je toch een slechter presterende installatie hebben, omdat de overige 99% van de tijd de omvormer lager presteert.
Aangezien panelen 99% van de tijd minder leveren, kun je beter een omvormer kiezen die wat lager gedimentioneerd is. Dit omdat een omvormer het hoogste rendement haalt wanneer deze maximaal belast is.
Kies je een omvormer hoger om de maximale WP in 1% van de tijd om te zetten, kun je toch een slechter presterende installatie hebben, omdat de overige 99% van de tijd de omvormer lager presteert.
TL1000RR
vindt dit leuk
Er zit zeker een flink verschil in prijs tussen die twee omvormers? U wordt dus beduveld.
gewicht
vindt dit leuk
Zeer goed uitgelegd. Helemaal mee eens.Ivo.w schreef: ↑18 dec 2021 17:44Of de omvormer met minder piekvermogen van invloed is op uw jaaropbrengst, is afhankelijk van de ligging van uw panelen.
Dank voor de heldere uitleg.de auditu schreef: ↑19 dec 2021 06:49Zeer goed uitgelegd. Helemaal mee eens.Ivo.w schreef: ↑18 dec 2021 17:44Of de omvormer met minder piekvermogen van invloed is op uw jaaropbrengst, is afhankelijk van de ligging van uw panelen.
Mijn zonnepanelen liggen inderdaad op een schuin dak gericht op het westen (de hellingshoek weet ik niet). Gezien dit gegeven ga ik met Uw tweede optie aan de slag.
Ik zou nooit akkoord gaan met dit. op de offerte staat een omvormer van 2500 en daar is een akkoord over bereikt, dus gewoon het bedrijf omvormer om laten wisselen, straks zit u met een defecte omvormer over enkele jaren en krijgt u geen gelijk meer, immers bent u zelf akkoord gegaan met andere, lichtere omvormer.Guard schreef: ↑19 dec 2021 09:11Dank voor de heldere uitleg.de auditu schreef: ↑19 dec 2021 06:49Zeer goed uitgelegd. Helemaal mee eens.Ivo.w schreef: ↑18 dec 2021 17:44Of de omvormer met minder piekvermogen van invloed is op uw jaaropbrengst, is afhankelijk van de ligging van uw panelen.
Mijn zonnepanelen liggen inderdaad op een schuin dak gericht op het westen (de hellingshoek weet ik niet). Gezien dit gegeven ga ik met Uw tweede optie aan de slag.
Het zou best kunnen zijn dat het net genoeg is, maar dat is allemaal theorie nu, pas na enkele jaren kunt u voor uzelf de opbrengst in kaart brengen, want het ene bedrijf rekent met factor 0,8 weer een ander met factor 0,9, daarbij heeft geen enkel jaar dezelfde zonne-uren
Weinig relevant.
Technisch gaat het erom of de omzetter de maximale piekopbrengst aan kan.
En dat is op een heldere dag, einde voorjaar, als het nog frisser is.
En juridisch gaat het erom of de overeenkomst is nagekomen.
En practisch: kan met levertijden te maken hebben, sommige apparaten zijn simpelweg niet leverbaar door gebrek aan chips
Dat zou best kunnen aangezien vele producten met lange(re) levertijden te maken hebben16again schreef: ↑19 dec 2021 10:29Weinig relevant.
Technisch gaat het erom of de omzetter de maximale piekopbrengst aan kan.
En dat is op een heldere dag, einde voorjaar, als het nog frisser is. Dat ligt met welke factor ze rekenen, en de ligging van de panelen, maar of het echt voldoende is dat weet je pas na een paar jaar, bij mij wilden ze ook een lichtere omvormer plaatsen, met het idee dat deze dus ook eerder aanspringt en dus ook eerder en meer levert, ik wilde dat juist niet omdat ik in de mogelijkheid wilden zijn om later als mijn stroomverbruik toeneemt ik nog max 4 panelen erbij kan en mag plaatsen en dat de omvormer het nog steeds kan verwerken.
En juridisch gaat het erom of de overeenkomst is nagekomen. Als men andere overeenkomst accepteert dan geoffreerd is wel lijkt me.
En practisch: kan met levertijden te maken hebben, sommige apparaten zijn simpelweg niet leverbaar door gebrek aan chips
Het verlies in de omvormer komt grotendeels door het energieverbruik van de regel-elektronica die in de omvormer aanwezig is. Aangezien het hier om twee omvormers gaat uit dezelfde serie van dezelfde fabrikant, zullen deze ook van identieke elektronica met identiek verbruik voorzien zijn.thecure schreef: ↑18 dec 2021 23:24Deze omvormer is m.i. prima gedimentioneerd. Zoals gezegd leveren panelen zeer zelden de maximale opgegeven WP. Dit is alleen onder ideale omstandigheden (goed op het zuiden, felle zon en dan nog niet te warm).
In procenten is het verlies hierdoor bij hoge opbrengst lager. In absolute zin zal het echter niet uitmaken of je 1500 W opbrengst met de iets grotere omvormer of met de iets kleinere omvormer haalt.
Daarnaast speelt er nog iets belangrijks: de levensduur van een apparaat hangt deels samen met hoe het apparaat belast wordt. Wanneer er vaak sprake is van maximale belasting, dan is doorgaans de levensduur merkbaar korten dan bij eenzelfde apparaat wat zelden tot nooit maximaal belast wordt. Bij een zeer gunstige ligging van de zonnepanelen zal de 2000W omvormer best regelmatig maximaal belast worden. En is ook omwille van de levensduur een iets grotere omvormer te adviseren, zodat maximale belasting zelden tot nooit voor komt. Bij zonnepanelen die wat minder gunstig liggen, zal de 2000W omvormer in dit geval ook zelden tot nooit maximaal belast worden, en is levensduur dus geen extra argument om de zwaardere omvormer te kiezen.
Het datablad van de omvormer bekeken de Good-WE 2000 XS omvormer kan 2000 watt leveren en aan de zonnepaneel kant mag 2600 Wattpiek aangesloten worden. In principe voldoet dus de omvormer, het prijsverschil met de 2500 XS is een € 40,00
Je kan wel credetering eisen, maar je hebt daar geen recht op. Ik zou dit gewoon inschieten als een aanbod om de overeenkomst te wijzigen. Je mag het dus ook hoger inschieten dan het prijsverschil.
Nakoming brengt voor het bedrijf extra kosten mee. Er moet een nieuw exemplaar moet aangeschaft worden, de oude moet deels worden afgeschreven, en er moet opnieuw arbeidskosten worden gemaakt. Je kan met een voorstel komen waar beiden partijen beter van worden door ergens in het midden te gaan zitten.
Nakoming brengt voor het bedrijf extra kosten mee. Er moet een nieuw exemplaar moet aangeschaft worden, de oude moet deels worden afgeschreven, en er moet opnieuw arbeidskosten worden gemaakt. Je kan met een voorstel komen waar beiden partijen beter van worden door ergens in het midden te gaan zitten.
Ivo.w
vindt dit leuk