Ik heb op 3 september 2024 bij de fietsvoordeelshop in Rijswijk een nieuwe BATAVUS Altura E-Go Power Pro gekocht. Ik kocht deze naar aanleiding van de specificaties op de site van Batavus. Hier stond onder andere in dat quote: Remlicht laat achteropkomend verkeer zien dat je remt. Net als bij een auto. Hierdoor rem je altijd met een gerust gevoel.
Ook bij onverwacht stilstaand verkeer. Dit blijkt niet het geval. De fabrikant waar ik mee heb gemaild geeft aan dat dit alleen geldt wanneer het licht aan staat en dat dan bij een vertraging van de snelheid het achterlicht iets feller gaat branden en daar houden zij het bij. Daarnaast zit er een lichtsensor op de fiets die volgens de fabrikant niets doet omdat er vanuit wordt gegaan dat met altijd het licht aan heeft staan (overigens was dit bij mij niet het geval de winkel heeft dit vorige week wel zo ingesteld op mijn fiets). Ik vind beide zaken erg vreemd en vind mij op deze punten tekort gedaan door Batavus (Accell). De fietsvoordeelshop heeft voor mij ook telefoontjes gepleegd met Accell met dezelfde antwoorden. Daarna ben ik de mailwisseling gestart met BATAVUS Consumer Care. Met als resultaat dus het naar mijn mening verdraaien van de feiten. Hierna het antwoord van BATAVUS Consumer Care:
Beste Ben,
Bedankt voor je bericht.
Je vraagt:
1 – hoe het remlicht werkt bij het niet voeren van verlichting overdag en
2 – wat is het nut van de licht sensor.
Remlicht bij verlichting uit
Zoals eerder aangegeven, hebben wij er uit veiligheid voor gekozen om de verlichting op onze fietsen standaard altijd aan te zetten. Omdat het remlicht dezelfde verlichting loopt, zal het remlicht niet werken als de verlichting toch uitgezet is.
Lichtsensor
Omdat de verlichting normaal gesproken altijd aan staat, is er bij jouw fiets voor gekozen om de sensor in de koplamp niet te gebruiken. Deze heeft dus geen functie op jouw fiets.
Heb je nog aanvullende vragen? Stel deze gerust.
Met vriendelijke groet,
Consumer Care
N.B. Batavus Cosumer Care spreekt over de sensor in de koplamp. Deze zit echter in de bedieningshandel aan het stuur.
Ik zou graag weten of ik hier nog wat aan kan doen.
Met groet, Ben Elzenaar
.
Verkeerde voorlichting Altura fiets op site Batavus
-
Verkeerde voorlichting Altura fiets op site Batavus
Laatst gewijzigd door Radar op 30 okt 2024 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bevatte persoonsgegevens
Reden: Bevatte persoonsgegevens
Re: Verkeerde voorlichting Altura fiets op site Batavus
U heeft de fiets gekocht bij de fietsvoordeelshop in Rijswijk. Zij hebben met u een koopovereenkomst gesloten en zijn uw aanspreekpunt indien bepaalde delen van de overeenkomst niet nageleefd zijn.
Batavus stelt ervoor gekozen te hebben altijd verlichting te voeren, ook overdag. Ze hanteren hiervoor verschillende lichtstanden, zoals in een auto gebruikelijk is. Dan brand het achterlicht dus altijd zwakjes en zal sterker moeten gaan branden als u remt.
Wat betreft de lichtsensor, dit kon ik erover vinden:
Batavus stelt ervoor gekozen te hebben altijd verlichting te voeren, ook overdag. Ze hanteren hiervoor verschillende lichtstanden, zoals in een auto gebruikelijk is. Dan brand het achterlicht dus altijd zwakjes en zal sterker moeten gaan branden als u remt.
Wat betreft de lichtsensor, dit kon ik erover vinden:
Uw fiets heeft dus meerdere lichtstanden die gereguleerd worden door de lichtsensor. Eigenlijk zoals het in mijn auto ook werkt, de sensor bepaald wanneer de auto automatisch van daglicht overgaat in normaal licht. De auto voert ook altijd licht tenzij ik het licht expliciet uit zet.De verlichting bevat een sensor die automatische groot licht aanzet als het donker is, zodat je optimaal zichtbaar bent. Wanneer je stilstaat doet de standlichtfunctie z'n werk. Als je stilstaat bij bijvoorbeeld een stoplicht, blijft de lamp branden en blijf jij zichtbaar.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 30 okt 2024 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat zou je er aan willen doen dan? de sensor zit erop, alleen niet in de koplamp maar in de bedieningshandel aan het stuur. Lijkt me geen logische plek voor een sensor, dus ik heb wel zo mn twijfels of dat echt wel zo is.
verder werkt het remlicht als de verlichting aan staat, dus wat is het probleem. denk je echt dat overdags, in de volle zon, het iets feller branden van het remlicht gaat voorkomen dat je van achter aangereden wordt?
als je de info ziet op hun website, is het niet echt heel fel. Ik weet niet wat je er verder van had verwacht.
verder werkt het remlicht als de verlichting aan staat, dus wat is het probleem. denk je echt dat overdags, in de volle zon, het iets feller branden van het remlicht gaat voorkomen dat je van achter aangereden wordt?
als je de info ziet op hun website, is het niet echt heel fel. Ik weet niet wat je er verder van had verwacht.
ik vraag me af welk systeem erop hoort te zitten. Een simpele rode lamp die wat harder gaat branden, of het V-light systeem waar ze zoveel reclame voor maken? Dat laatste zit standaard op de Batavus Finez, Dinsdag en Fier, maar wat staat erover in de specs van jouw fiets? Volgens mij de gewone versie, toch?benelzenaar schreef: ↑30 okt 2024 13:09Ik heb op 3 september 2024 bij de fietsvoordeelshop in Rijswijk een nieuwe BATAVUS Altura E-Go Power Pro gekocht. Ik kocht deze naar aanleiding van de specificaties op de site van Batavus. Hier stond onder andere in dat quote: Remlicht laat achteropkomend verkeer zien dat je remt. Net als bij een auto. Hierdoor rem je altijd met een gerust gevoel.
Gewoon:
V-Light:
-
Als ik het zo lees kan de fiets exact doen wat er is beloofd, zolang je de juiste instellingen gebruikt. Wat houd je tegen om het licht weer op 'altijd aan' te zetten? En wat anderen ook zeggen, dat remlicht gaat overdag niemand zien.
Dit is een beetje klagen dat je geen radio kan luisteren omdat je je bluetooth speaker nog niet verbonden hebt.
Dit is een beetje klagen dat je geen radio kan luisteren omdat je je bluetooth speaker nog niet verbonden hebt.
Zo te lezen heeft de verkoper de verlichting bij aflevering niet standaard aangezet en heeft dat later alsnog gedaan.
Nu werkt het remlicht wel naar behoren maar nu bent u het niet eens voor wat betreft de plaats van de lichtsensor die in de bedieningshandel aan het stuur zou zitten, inderdaad wel een heel rare plaats of vergist u zich met de schakelaar die het remlicht bedient.
Wat wilt u er nog aan doen? dat het remlicht zonder gebruik van de verlichting ook gaat werken of de koop ongedaan maken.
Nu werkt het remlicht wel naar behoren maar nu bent u het niet eens voor wat betreft de plaats van de lichtsensor die in de bedieningshandel aan het stuur zou zitten, inderdaad wel een heel rare plaats of vergist u zich met de schakelaar die het remlicht bedient.
Wat wilt u er nog aan doen? dat het remlicht zonder gebruik van de verlichting ook gaat werken of de koop ongedaan maken.