LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zichttermijn
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 09 jul 2012 15:59
Zichttermijn
Ik heb 13-6-17 (21: 16) bij MaxICT een artikel voor vaderdag gekocht, dat volgens de website op voorraad was , met 1 tot 3 dagen levertijd. Ik ben zzp'er en ben overdag niet thuis, dus heb ik hem op de zaak laten afleveren en dat kon alleen als ik een zakelijk account aanmaakte.
Er stond op de website en bij de bevestiging "Uw orderoverzicht: Levertijd: 1-3 werkdagen "
Ik hoorde maar niets, waarna ik 16-6-17 zelf maar gebeld heb. Ze zouden de status later doorgeven en toen werd mij later die dag per email medegedeeld dat de levertijd plotseling 10 dagen later werd! (26-6-17 )
"Middels deze mail willen wij u er van op de hoogte brengen dat er een wijziging heeft plaats gevonden omtrent de levertijd(en) van uw ordernummer ...... Uw artikel(en): Comfort Takkenschaar StarCut 160 BL, verwachte levertijd: 26-06-2017"
Vervolgens heb ik vandaag 19-6-17 medegedeeld dat ik de order wil annuleren omdat hij niet meer nodig is. De levertijd klopte immers niet en het artikel was helemaal niet op voorraad.
Toen kreeg ik dit bericht:
"Helaas kunnen wij de order niet voor u annuleren. Het product is reeds verzonden.
Wij zullen het product dus uitleveren en u zult zo spoedig mogelijk een verzendbericht ontvangen".
Ik heb vervolgens vandaag gebeld en nu zeggen ze dat ze eigenlijk bedoelen dat de order vanuit de leverancier naar hun verzonden is en annuleren en ook later herroepen / terugsturen niet kan omdat ik zakelijk klant ben en ik een afname verplichting heb.
Wettelijk mag ik het artikel toch binnen 14 dagen terugsturen (herroepen) en moet ik het geld toch terugkrijgen, of komen ze er zo onderuit omdat ik mijn zakelijke adres heb opgegeven? En zo ja; mag dat dan ook nu de levertijd en voorraad eenzijdig aangepast is? Het mag natuurlijk volgens hun eigen voorwaarden, maar mag het wettelijk ook?
Groeten,
Frank
Er stond op de website en bij de bevestiging "Uw orderoverzicht: Levertijd: 1-3 werkdagen "
Ik hoorde maar niets, waarna ik 16-6-17 zelf maar gebeld heb. Ze zouden de status later doorgeven en toen werd mij later die dag per email medegedeeld dat de levertijd plotseling 10 dagen later werd! (26-6-17 )
"Middels deze mail willen wij u er van op de hoogte brengen dat er een wijziging heeft plaats gevonden omtrent de levertijd(en) van uw ordernummer ...... Uw artikel(en): Comfort Takkenschaar StarCut 160 BL, verwachte levertijd: 26-06-2017"
Vervolgens heb ik vandaag 19-6-17 medegedeeld dat ik de order wil annuleren omdat hij niet meer nodig is. De levertijd klopte immers niet en het artikel was helemaal niet op voorraad.
Toen kreeg ik dit bericht:
"Helaas kunnen wij de order niet voor u annuleren. Het product is reeds verzonden.
Wij zullen het product dus uitleveren en u zult zo spoedig mogelijk een verzendbericht ontvangen".
Ik heb vervolgens vandaag gebeld en nu zeggen ze dat ze eigenlijk bedoelen dat de order vanuit de leverancier naar hun verzonden is en annuleren en ook later herroepen / terugsturen niet kan omdat ik zakelijk klant ben en ik een afname verplichting heb.
Wettelijk mag ik het artikel toch binnen 14 dagen terugsturen (herroepen) en moet ik het geld toch terugkrijgen, of komen ze er zo onderuit omdat ik mijn zakelijke adres heb opgegeven? En zo ja; mag dat dan ook nu de levertijd en voorraad eenzijdig aangepast is? Het mag natuurlijk volgens hun eigen voorwaarden, maar mag het wettelijk ook?
Groeten,
Frank
Re: Zichttermijn
De zichttermijn is onderdeel van consumentenwetgeving die niet geldt voor zakelijke klanten.bandit25044 schreef:Ik heb vervolgens vandaag gebeld en nu zeggen ze dat ze eigenlijk bedoelen dat de order vanuit de leverancier naar hun verzonden is en annuleren en ook later herroepen / terugsturen niet kan omdat ik zakelijk klant ben en ik een afname verplichting heb.
Wettelijk mag ik het artikel toch binnen 14 dagen terugsturen (herroepen) en moet ik het geld toch terugkrijgen, of komen ze er zo onderuit omdat ik mijn zakelijke adres heb opgegeven? En zo ja; mag dat dan ook nu de levertijd en voorraad eenzijdig aangepast is? Het mag natuurlijk volgens hun eigen voorwaarden, maar mag het wettelijk ook?
Je zegt zelf dat je zakelijk hebt besteld. Zodoende gelden wetten voor consumenten niet.
Re: Zichttermijn
Sinds wanneer maakt het afleveradres uit welk type account je moet gebruiken?Ik ben zzp'er en ben overdag niet thuis, dus heb ik hem op de zaak laten afleveren en dat kon alleen als ik een zakelijk account aanmaakte.
Je kunt volgens mij pakketjes laten afleveren waar je wilt, ook als particulier. Nu je een zakelijk account hebt gebruikt, geldt de consumentenwetgeving niet.
-
- Berichten: 12773
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Zichttermijn
Er zit een verschil tussen zakelijk bestellen en af laten leveren op een zakelijk adres. Dit laatste is gewoon een ander afleveradres. Als u zakelijk besteld heeft kunt u het beste deze vraag stellen op het forum bij http://www.higherlevel.nl. Nu zit u op een consumentenforum en hier is (helaas) geen kennis van zakelijk recht.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Zichttermijn
https://tweakers.net/shopreview/7403/ma ... opreviews/
Is de normale werkwijze van MaxICT afgaande op de reviews op Tweakers. Ze hebben niks op voorraad en dan begint het spelletje met de klant die reeds heeft betaald. Zakelijk of niet.
Is de normale werkwijze van MaxICT afgaande op de reviews op Tweakers. Ze hebben niks op voorraad en dan begint het spelletje met de klant die reeds heeft betaald. Zakelijk of niet.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 09 jul 2012 15:59
Re: Zichttermijn
Mogen ze dan wel zomaar de levertermijn wijzigen? Het is toch schandalig dat er staat dat het op voorraad is, met 1-3 dagen levertijd en dat ze dat zonder gevolgen mogen wijzigen? ( En niet met enkele dagen. ) Ik heb er besteld omdat het op voorraad zou zijn. Anders had ik het elders besteld, zoals bij Bol.com of Gamma.
Nu "winnen" dus webwinkels die geen voorraad hebben en toch schrijven dat het wel zo is. Klanten gaan dan daar spullen bestellen en niet bij eerlijke bedrijven waarvan de voorraad wel klopt. Is dat juist? Mij zijn ze als klant kwijt, maar hopelijk hebben nieuwe klanten dan ook de gang van zaken door .
Kan een moderator het bericht dan verplaatsen?
Nu "winnen" dus webwinkels die geen voorraad hebben en toch schrijven dat het wel zo is. Klanten gaan dan daar spullen bestellen en niet bij eerlijke bedrijven waarvan de voorraad wel klopt. Is dat juist? Mij zijn ze als klant kwijt, maar hopelijk hebben nieuwe klanten dan ook de gang van zaken door .
Kan een moderator het bericht dan verplaatsen?
Laatst gewijzigd door bandit25044 op 19 jun 2017 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zichttermijn
Ik dacht ook even dat dit een zakelijke aankoop was, maar dat is het niet. Het gaat hier om een consumentenkoop. Je bent een consument als je niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. TS heeft gehandeld als consument, omdat het artikel de bestemming heeft voor zijn vader zijnde een cadeau voor vaderdag. Derhalve kan TS de overeenkomst herroepen tot 14 dagen na levering.bandit25044 schreef:Ik heb 13-6-17 (21: 16) bij MaxICT een artikel voor vaderdag gekocht, dat volgens de website op voorraad was , met 1 tot 3 dagen levertijd.
In dit artikel wordt meer informatie gegeven over wanneer je consument bent en hoe je dat zou kunnen bewijzen.
https://blog.iusmentis.com/2014/08/05/g ... consument/
Ja, dat mag tot 14 dagen na levering. Dit is geregeld in art. 6:230o BW.bandit25044 schreef:Wettelijk mag ik het artikel toch binnen 14 dagen terugsturen (herroepen) en moet ik het geld toch terugkrijgen, of komen ze er zo onderuit omdat ik mijn zakelijke adres heb opgegeven? En zo ja; mag dat dan ook nu de levertijd en voorraad eenzijdig aangepast is?
Nee, maar er is sprake van een niet-fatale termijn. Dat maakt dat je eerst een ingebrekestelling zou moeten sturen, waarin je een redelijke termijn tot nakoming noemt. Daarna zou je als nog kunnen ontbinden. Maar in dit geval heb je als consument gehandeld.bandit25044 schreef:Mogen ze dan wel zomaar de levertermijn wijzigen?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Zichttermijn
Ook al heb je wet aan je kant, van MaxICT zul je dit vermoedelijk niet krijgen.
MaxICT heeft ook een paar beunwebwinkelkeumerken. Altijd een heel slecht teken. Ik vermoed dat dit een gevalletje leergeld gaat worden.
MaxICT heeft ook een paar beunwebwinkelkeumerken. Altijd een heel slecht teken. Ik vermoed dat dit een gevalletje leergeld gaat worden.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 19 jun 2017 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zichttermijn
Het is toch geweldig dat je elke zakelijke aankoop onder consumentenwetgeving kan laten vallen, enkel door aan te geven dat je het hebt gekocht voor:
vaderdag
moederdag
sinterklaas
kerst
verjaardag
Voor elk moment in het jaar wat wils.
vaderdag
moederdag
sinterklaas
kerst
verjaardag
Voor elk moment in het jaar wat wils.
Re: Zichttermijn
Alfa, TS zegt zelf dat hij met een zakelijk account heeft gekocht. Dan heeft hij dus niet als consument gekocht maar is het een zakelijke overeenkomst.alfatrion schreef:Ik dacht ook even dat dit een zakelijke aankoop was, maar dat is het niet. Het gaat hier om een consumentenkoop. Je bent een consument als je niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. TS heeft gehandeld als consument, omdat het artikel de bestemming heeft voor zijn vader zijnde een cadeau voor vaderdag. Derhalve kan TS de overeenkomst herroepen tot 14 dagen na levering.bandit25044 schreef:Ik heb 13-6-17 (21: 16) bij MaxICT een artikel voor vaderdag gekocht, dat volgens de website op voorraad was , met 1 tot 3 dagen levertijd.
In dit artikel wordt meer informatie gegeven over wanneer je consument bent en hoe je dat zou kunnen bewijzen.
https://blog.iusmentis.com/2014/08/05/g ... consument/
Ja, dat mag tot 14 dagen na levering. Dit is geregeld in art. 6:230o BW.bandit25044 schreef:Wettelijk mag ik het artikel toch binnen 14 dagen terugsturen (herroepen) en moet ik het geld toch terugkrijgen, of komen ze er zo onderuit omdat ik mijn zakelijke adres heb opgegeven? En zo ja; mag dat dan ook nu de levertijd en voorraad eenzijdig aangepast is?
Nee, maar er is sprake van een niet-fatale termijn. Dat maakt dat je eerst een ingebrekestelling zou moeten sturen, waarin je een redelijke termijn tot nakoming noemt. Daarna zou je als nog kunnen ontbinden. Maar in dit geval heb je als consument gehandeld.bandit25044 schreef:Mogen ze dan wel zomaar de levertermijn wijzigen?
Re: Zichttermijn
Jullie4444,
Ik denk dat MaxICT dan inderdaad beschermd wordt door art. 3:35 BW en er geen aanspraak gemaakt kan worden op het herroepingsrecht.
Ik denk dat MaxICT dan inderdaad beschermd wordt door art. 3:35 BW en er geen aanspraak gemaakt kan worden op het herroepingsrecht.
Re: Zichttermijn
Bij MaxICT blijkbaar veel. Bij het doen van een aankoop als consument kun je namelijk geen bedrijfsnaam invoeren bij het afleveradres. Als ik een aankoop op werk zou laten afleveren, zou ik toch wel heel erg graag willen dat de naam van het bedrijf ook op het verzendlabel vermeld staat. Niet zo vreemd om dan te kiezen voor een zakelijk account, waar dit wel kan.angel1978 schreef:Sinds wanneer maakt het afleveradres uit welk type account je moet gebruiken?Ik ben zzp'er en ben overdag niet thuis, dus heb ik hem op de zaak laten afleveren en dat kon alleen als ik een zakelijk account aanmaakte.
Bij een webwinkel als Bol.com en Wehkamp kan dit wel als consument. Het invoeren van een bedrijfsnaam maakt niet dat je ook als bedrijf koopt.
Een zakelijk account aanmaken en hier ook mee bestellen, hoeft nog niet te betekenen dat de aankoop zakelijk is. Uit het verhaal van de TS is het duidelijk geen zakelijke aankoop. Het is immers een cadeau voor vader en dat lijkt mij niet zakelijk.Julie4444 schreef:Alfa, TS zegt zelf dat hij met een zakelijk account heeft gekocht. Dan heeft hij dus niet als consument gekocht maar is het een zakelijke overeenkomst.
De TS kan ook aantonen aan de hand van het bankafschrift dat de betaling door een consument is gedaan en niet door een bedrijf. Tenzij de TS dit wel heeft gedaan, dan wordt het lastig en is dat ook vooral erg dom.
Maar ook dan is het nog mogelijk de koop te annuleren. Uit de Algemene Voorwaarde voor bedrijven:
Artikel 4. Herroepingsrecht (annuleren/retourneren van order)
1.Koper heeft na de totstandkoming van de overeenkomst 14 dagen het recht de bestelling te annuleren, zij het dat Max ICT BV te allen tijde aan die annulering naar eigen inzicht voorwaarden kan verbinden.
MaxICT kent blijkbaar haar eigen voorwaarden niet.
Re: Zichttermijn
Er wordt afgeleverd op postcode en nummer. Dat is ook het enige waar de postbode of pakketbezorger naar kijkt.Als ik een aankoop op werk zou laten afleveren, zou ik toch wel heel erg graag willen dat de naam van het bedrijf ook op het verzendlabel vermeld staat.
Ook als particulier zou het mij een worst wezen welke naam er op staat. Dat kan iedereen zijn die op dat adres woont en zelfs een totaal andere naam. De bezorging is hier niet van afhankelijk.
Re: Zichttermijn
In de memorie van toelichting (16983, nr. 3) heeft de minister aangegeven dat de verkoper kan vragen of je consument ben of niet en zijn bereidheid tot sluiten van een overeenkomst. Daarom denk ik dat MaxICT beschermd wordt door art. 3:35 BW.Jetsertje schreef:Een zakelijk account aanmaken en hier ook mee bestellen, hoeft nog niet te betekenen dat de aankoop zakelijk is. Uit het verhaal van de TS is het duidelijk geen zakelijke aankoop. Het is immers een cadeau voor vader en dat lijkt mij niet zakelijk.
Ik ga uit van een eenmansbedrijfje, omdat TS aangaf ZZPer te zijn, zodat dit niet kan.Jetsertje schreef:De TS kan ook aantonen aan de hand van het bankafschrift dat de betaling door een consument is gedaan en niet door een bedrijf.
De veertien dagen gaan hier in op het moment dat de overeenkomst is gesloten.Jetsertje schreef:Artikel 4. Herroepingsrecht (annuleren/retourneren van order)
1.Koper heeft na de totstandkoming van de overeenkomst 14 dagen het recht de bestelling te annuleren, zij het dat Max ICT BV te allen tijde aan die annulering naar eigen inzicht voorwaarden kan verbinden.
MaxICT kent blijkbaar haar eigen voorwaarden niet.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42
Re: Zichttermijn
Dit is inderdaad juist!angel1978 schreef:Sinds wanneer maakt het afleveradres uit welk type account je moet gebruiken?Ik ben zzp'er en ben overdag niet thuis, dus heb ik hem op de zaak laten afleveren en dat kon alleen als ik een zakelijk account aanmaakte.
Je kunt volgens mij pakketjes laten afleveren waar je wilt, ook als particulier. Nu je een zakelijk account hebt gebruikt, geldt de consumentenwetgeving niet.
Dus even goed kijken hoe het artikel is besteld (zakelijke naam of prive naam ingevuld?)
Herroepen inderdaad op grond van Wet koop op afstand. Kosten voor de heenzending zijn niet voor u. Kosten voor de retournering wel.
Joost Niederer
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12
Re: Zichttermijn
Is er vanaf de bedrijfsrekening of vanaf een prive rekening betaald?
Re: Zichttermijn
Dat is niet relevant. TS had de bestelling ook kunnen stoppen toen dit moest gebeuren maar heeft toen gekozen voor een zakelijk account.angel1978 schreef:Sinds wanneer maakt het afleveradres uit welk type account je moet gebruiken?Ik ben zzp'er en ben overdag niet thuis, dus heb ik hem op de zaak laten afleveren en dat kon alleen als ik een zakelijk account aanmaakte.
Re: Zichttermijn
TS zou gewoon een beroep kunnen doen op de reflexwerking; tenzij de aanschaf van een takkenschaar samenhangt met de professionele/bedrijfsmatige activiteit van TS.
TS heeft niet aangegeven waar zijn eenmanszaak uit bestaat, dus ik kan geen uitsluitsel geven.
TS heeft niet aangegeven waar zijn eenmanszaak uit bestaat, dus ik kan geen uitsluitsel geven.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Zichttermijn
Op de website kun je je aanmelden hierbij heb je 2 opties:alfatrion schreef:Jullie4444,
Ik denk dat MaxICT dan inderdaad beschermd wordt door art. 3:35 BW en er geen aanspraak gemaakt kan worden op het herroepingsrecht.
"Ik ben zakelijke klant" of "Ik ben een particuliere klant" als TS de eerste heeft gekozen is hij een zakelijke klant en staat de webwinkel gewoon in zijn gelijk.
Bij beide kun je gewoon hetzelfde aangegeven:
Contact adres, factuur adres en aflever adres.
En invulvelden zijn gewoon gelijk.
Het lijkt er een beetje op dat TS de boel aan het bedriegen is, hij besteld op naam van zijn bedrijf en nu wilt hij opeens als consument beschermd worden.