Fiesiekus schreef: ↑09 mar 2019 10:03BreejKC schreef: ↑09 mar 2019 08:54Bij mijn 10 panelen + alle kosten voor installatie, afschrijving in 10 jaar en minimale rentelast was dat, na aftrek van subsidie én de BTW-teruggave, al in ca. 5,5 jaar het geval. Waarbij ik wel opmerk dat al mijn factoren gunstig zijn (ligging woning 181 gr. / dakhoek: 47 gr.). Iedere kilowatt elektriciteit die je zelf opwekt, verbruikt van jezelf en evt. terug levert zijn dan pure opbrengsten. Extra kosten heb je bijna niet, of het zou het reinigen van de panelen, 1x in de ca. 5 jaar moeten zijn.
Ben wel benieuwd hoeveel kWh je opwekt met 10 panelen?
Bruto: 10 panelen van 255 Kw. elk. = ca. 2,5 KiloWatt per uur.
Netto, in een bepaalde tijdslimiet, is lastig te zeggen.
Ik heb geen electronische bruto/netto meter. Bruto opbrengst staat op de convertor, ergens ver weg op zolder. Verder zie ik vrij gemakkelijk wat ik terug lever op de slimme meter en, uiteraard jaarlijks, de saldering op mijn energienota.
Er zijn ook verliezen tussen de panelen zelf en de huisaansluiting op het net die je moet incalculeren. Te denken valt o.a. aan verliezen van de convertor, bekabeling etc. etc. Ook schijnt de zon niet elke dag even lang of is het licht even intensief. Lastig dus om een netto opbrengst per dag/maand aan te geven. Al die super ingewikkelde berekeningen die je soms ziet, daar snap ik geen ene jota van, dus daar doe ik niet aan mee.
Mijn terugverdientijd baseer ik op mijn:
a) minderverbruik (wat ik opwek, verbruik ik in eerste instantie zelf, dat betaal ik niet meer aan mijn energieleverancier), en
b) de opbrengst van mijn teruglevering aan het elektriciteitsnet, alle in €'s per jaar.
Ook dit is natuurlijk geen uitputtende opsomming omdat je ongemerkt, als je zonnepanelen hebt, milieubewuster elektriciteit gaat gebruiken en ik, bijvoorbeeld voor koken, overgestapt ben op inductie.
Alles bij elkaar zijn er dus zoveel variabelen dat het lastig is om een exacte bruto/netto opbrengst aan te geven. Verder maakt het mij natuurlijk geen ene sikkepit uit of die terugverdientijd enkele maanden korter of langer is.