Het is niet zo simpel als 'instructies niet opvolgen'.olaf79 schreef: Ze is niet bang voor water, want anders had niet al 1,5 jaar les. Ze is bang voor de zweminstructeur omdat deze haar hard heeft aangepakt omdat ze niet luisterde naar zijn instructies.
Zo'n situatie kan die meid ook op school tegen komen, en in de rest van dr leven zal ze toch moeten leren instructies op te volgen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 1,5 jaar zwemles maar geen zwemdiploma (De Scheg Deventer)
Re: 1,5 jaar zwemles maar geen zwemdiploma (De Scheg Deventer)
Het is ook niet zo simpel als wil je niet dan hoef je niet.Jolijn schreef:Het is niet zo simpel als 'instructies niet opvolgen'.olaf79 schreef: Ze is niet bang voor water, want anders had niet al 1,5 jaar les. Ze is bang voor de zweminstructeur omdat deze haar hard heeft aangepakt omdat ze niet luisterde naar zijn instructies.
Zo'n situatie kan die meid ook op school tegen komen, en in de rest van dr leven zal ze toch moeten leren instructies op te volgen.
-
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien ben ik niet de eerste die zich dit afvraagt, maar ik vraag me af hoe de eerste 1,5 jaar gelopen zijn. Eerlijk gezegd kan ik niet echt geloven dat er 1.5 jaar niets aan de hand is en alles vlekkeloos en feilloos en in roze en gezellige harmonie gaat, en dan precies op de kijkdag wordt het een grote flop.
Nee, dat is ook mijn opvoedingsmethode niet.olaf79 schreef:Het is ook niet zo simpel als wil je niet dan hoef je niet.Jolijn schreef:Het is niet zo simpel als 'instructies niet opvolgen'.olaf79 schreef: Ze is niet bang voor water, want anders had niet al 1,5 jaar les. Ze is bang voor de zweminstructeur omdat deze haar hard heeft aangepakt omdat ze niet luisterde naar zijn instructies.
Maar je kunt niet zomaar stellen dat het kind niet luisterde naar de instructies en daarom hard werd aangepakt.
Uit het verhaal begreep ik dat de instructuur het heel vaak heeft uitgelegd. Op een gegeven moment verliest iemand zijn geduld. Dat kan de beste over komen. En dat kind kan daar maar beter aan wennen.Jolijn schreef: Nee, dat is ook mijn opvoedingsmethode niet.
Maar je kunt niet zomaar stellen dat het kind niet luisterde naar de instructies en daarom hard werd aangepakt.
In ieder geval heeft het m.i. niks met watervrees te maken.
het zou natuurlijk ook kunnen dat het kind ging huilen OMDAT mama erbij was. Dat zie je best vaak, dat kinderen veel flinker zijn zonder hun ouders erbij, en dat zodra de ouders erbij zijn ze toch wat sneller van hun stuk gebracht zijn.
Ik denk ook dat iedereen die kinderen heeft of veel met kinderen omgaat weet dat je op een bepaald punt ook gewoon moet zeggen "niet zo jammeren, effe doorzetten" en ik heb het gevoel dat hier even te missen. Maar ik was er niet bij, misschien was het ook wel echt onacceptabel.
Ik denk ook dat iedereen die kinderen heeft of veel met kinderen omgaat weet dat je op een bepaald punt ook gewoon moet zeggen "niet zo jammeren, effe doorzetten" en ik heb het gevoel dat hier even te missen. Maar ik was er niet bij, misschien was het ook wel echt onacceptabel.
Wie zegt dat het om watervrees gaat? Het kan wel zijn dat kind moeite heeft met hoofd onderwater, kan ook zijn dat het alleen om dit onderdeel gaat.olaf79 schreef:Uit het verhaal begreep ik dat de instructuur het heel vaak heeft uitgelegd. Op een gegeven moment verliest iemand zijn geduld. Dat kan de beste over komen. En dat kind kan daar maar beter aan wennen.Jolijn schreef: Nee, dat is ook mijn opvoedingsmethode niet.
Het gaat ook niet om het vaak of maar 1 keer uitleggen; het ligt niet aan de uitleg:HET KIND DURFT NIET,HEEFT MET DAT SPECIFIEKE ONDERDEEL MOEITE.
Zo simpel is het gewoon.
Toen wij van de andere zweminstructrice te horen kregen hoe het ging met Alisa werd ook daar duidelijk dat dit onderdeel toch erg moeilijk voor haar was
Het kind zal best snappen wat het zou moeten doen, hoe dat moet door een gat zwemmen, de theorie snapt het kind wel, het luisterde wel naar de instructies, maar op het moment zelf lukt het niet.durft niet/blokkeert.
Dat het kind wel zal moeten leren omgaan met boze mensen, teleurstellingen, iets niet willen en toch moeten enz. enz. oké, prima, dat ben ik wel met je eens.
2 van mijn collega's hebben hun kinderen daar recent op zwemles gehad, en die herkenden zich hier pertinent niet in, voor wat die informatie waard is. (misschien werken er meer instructeurs bijvoorbeeld) Sommige kinderen hebben met zwemles een figuurlijke trap onder de kont nodig, want die prinsjes en prinsesjes hoeven thuis nooit iets te doen wat ze niet leuk vinden, en bij sommige kinderen is er echt wat aan de hand.Isabel1 schreef:het zou natuurlijk ook kunnen dat het kind ging huilen OMDAT mama erbij was. Dat zie je best vaak, dat kinderen veel flinker zijn zonder hun ouders erbij, en dat zodra de ouders erbij zijn ze toch wat sneller van hun stuk gebracht zijn.
Op basis van wat 1 emotionele ouder hier neerzet, is dat gewoon niet betrouwbaar te achterhalen voor de niet-ingewijde users op dit forum, mijzelf incluis.
olaf79 schreef:Uit het verhaal begreep ik dat de instructuur het heel vaak heeft uitgelegd. Op een gegeven moment verliest iemand zijn geduld. Dat kan de beste over komen. En dat kind kan daar maar beter aan wennen.Jolijn schreef: Nee, dat is ook mijn opvoedingsmethode niet.
Ook weer zo´n onzin reactie.
Als de instructeur zich niet kan beheersen, heeft hij niets te zoeken om een opleiding te geven, al lang niet met kinderen.
Hoe vaak komt zoiets niet voor als je met kinderen werkt, dat deze niet willen of kunnen.
Het is een ouder die hier iets neerzet, maar verschillende users hier, hebben geen kinderen, als ik het zo lees, maar toch een oordeel over kinderen afgeven.Op basis van wat 1 emotionele ouder hier neerzet, is dat gewoon niet betrouwbaar te achterhalen voor de niet-ingewijde users op dit forum, mijzelf incluis.
-
Toen ik als kereltje van een jaar of 5 voor mijn A moest, was het badderen in het kleuterbadje geen probleem. Maar op zeker moment moest ik toch echt in het diepe leren zwemmen. En daar stond ik aan de rand van het bad, kijkend naar die grote bak met water, waarvan de bodem zeer ver daar beneden was.
* SLIK*
Toen kreeg ik van de badmeester een duw, en in no-time, na de eerste slagen die ik al die tijd in het kleuterbad had geoefend, was ik er doorheen.
Soms hebben kinderen inderdaad even een duwtje nodig.
Wat er daar in Deventer gebeurd is, daar heb ik verder geen mening over, behalve dan dat er 1 1/2 jaar les wordt gegeven zonder problemen, en ineens, met de kijkdag, dan is Leiden in last. Dat laat me gewoon de wenkbrauwen fronsen. Maar goed, ik ben er niet bij geweest, kan er dus niets over zeggen.
* SLIK*
Toen kreeg ik van de badmeester een duw, en in no-time, na de eerste slagen die ik al die tijd in het kleuterbad had geoefend, was ik er doorheen.
Soms hebben kinderen inderdaad even een duwtje nodig.
Wat er daar in Deventer gebeurd is, daar heb ik verder geen mening over, behalve dan dat er 1 1/2 jaar les wordt gegeven zonder problemen, en ineens, met de kijkdag, dan is Leiden in last. Dat laat me gewoon de wenkbrauwen fronsen. Maar goed, ik ben er niet bij geweest, kan er dus niets over zeggen.
Ik zou zeggen, ga eens naar een zwembad waar zwemlessen gegeven worden, dan zie je, dat het anders gaat, als jij beschrijft, met een "duwtje".Wat er daar in Deventer gebeurd is, daar heb ik verder geen mening over, behalve dan dat er 1 1/2 jaar les wordt gegeven zonder problemen, en ineens, met de kijkdag, dan is Leiden in last. Dat laat me gewoon de wenkbrauwen fronsen. Maar goed, ik ben er niet bij geweest, kan er dus niets over zeggen.
In de begin van de lessen hoef er geen kind door het gat wat beneden het waterpijl ligt door te zwemmen.
Zoals ik zeg, geen kinderen/kleinkinderen, dan ook geen ervaring!
Maar het kind van TS is niet alleen, hier wat leesvoer:Omdat zij enige moeite had om door het gat onder water te zwemmen is zij op dat moment apart genomen door zweminstructeur. Deze ging samen met haar aan de andere kant van het wedstrijdbad oefenen om dit onderdeel onder de knie te krijgen.
http://www.jmouders.nl/Themas/Opvoeding ... ge-Gat.htm
Tenslotte nog voor die members hier, die niet weten wat met een gat bedoeld wordt, dit:
De kinderen van 2 collega's van me, zijn daar op zwemles geweest in de recente geschiedenis. En die beide, een vader en een moeder, konden zich hier werkelijk niks bij voorstellen. Telt dat als ervaring? Het is hetzelfde onderwerp, nota bene in hetzelfde zwembad. De kans dat er hier ouders met kinderen zijn die daar gezwommen hebben lijkt me vrij klein. Maar goed, hoe oud zijn jouw kinderen, en hoe ging hun zwemles?eleven schreef:Ik zou zeggen, ga eens naar een zwembad waar zwemlessen gegeven worden, dan zie je, dat het anders gaat, als jij beschrijft, met een "duwtje".Wat er daar in Deventer gebeurd is, daar heb ik verder geen mening over, behalve dan dat er 1 1/2 jaar les wordt gegeven zonder problemen, en ineens, met de kijkdag, dan is Leiden in last. Dat laat me gewoon de wenkbrauwen fronsen. Maar goed, ik ben er niet bij geweest, kan er dus niets over zeggen.
In de begin van de lessen hoef er geen kind door het gat wat beneden het waterpijl ligt door te zwemmen.
Zoals ik zeg, geen kinderen/kleinkinderen, dan ook geen ervaring!
Maar het kind van TS is niet alleen, hier wat leesvoer:Omdat zij enige moeite had om door het gat onder water te zwemmen is zij op dat moment apart genomen door zweminstructeur. Deze ging samen met haar aan de andere kant van het wedstrijdbad oefenen om dit onderdeel onder de knie te krijgen.
http://www.jmouders.nl/Themas/Opvoeding ... ge-Gat.htm
Tenslotte nog voor die members hier, die niet weten wat met een gat bedoeld wordt, dit:
Wat een gelul,ik heb geen kinderen maar heb nichtjes en een neefje waar ik regelmatig mee naar zwemles ging en ik heb gewerkt met kinderen.eleven schreef:Zoals ik zeg, geen kinderen/kleinkinderen, dan ook geen ervaring!
Elk kind is anders en het is de taak van ouders/opvoeders om kinderen te begeleiden.
En ja dat betekent soms als ouders dat je soms ook wat harder moet zijn tegenover je kinderen.
Het is gewoon vreemd zoals er al gezegd wordt dat er 1,5 jaar niets aan de hand is en ineens wel.
Nog meet geklets.eleven schreef:Als de instructeur zich niet kan beheersen, heeft hij niets te zoeken om een opleiding te geven, al lang niet met kinderen.
Hoe vaak komt zoiets niet voor als je met kinderen werkt, dat deze niet willen of kunnen.
Wie zegt dat de instructeur zich niet kan beheersen?
TS ziet iets gebeuren en gaat er maar vanuit dat dit zo is.
Waar TS zich in vergist is dat kinderen ook niet altijd de waarheid vertellen of de waarheid soms een beetje verdraaien.
Niet moedwillig maar wel om geen straf te krijgen of een standje.
Het zou zomaar kunnen dat kind iets niet wilde doen en dit al menigmaal gevraagd was om te doen.
Dan kan er inderdaad een moment komen dat je je stem verheft en strenger wordt,en ja dan kan een kind gaan huilen of anders reageren maar dat is op dat moment even heel jammer voor het kind.
Als je als ouders dan alleen het gedrag van het kind ziet zonder te vragen aan de instructeur wat er aan de hand is,ben je als ouder dus gewoon fout bezig.
Ouders zijn niet heilig of foutloos,zij kunnen net zo goed als ieder ander mens fouten maken en een overreactie of er maar van uitgaan dat het kind altijd gelijk heeft zonder verder te vragen is een veel gemaakte fout op plaatsen waar met kinderen gewerkt wordt.
-
Ik weet wel dat, nogmaals, zonder in details te treden in deze specifieke situatie, ouders en begeleiders niet altijd de rol spelen die ze moeten vervullen.
Van de week vrijwilligerswerk gedaan. De hele dag moesten we kleine groepjes kinderen iets uitleggen. Sommige kinderen reageerden enthousiast, andere hadden veel vragen, weer anderen wisten alles. Sommigen waren niet echt geïnteresseerd, ééntje helemaal niet, die wilde ook echt niet meedoen, dat zei hij ook, zowel tegen mij als de begeleiders, en daar was ook geen land mee te bezeilen. Soit.
Maar er waren ook verschillende kinderen die bleven draaien en klieren in het bijzijn van de begeleiders, terwijl die er juist bij waren om te zorgen dat de kinderen respect zouden tonen voor de omgeving, en een beetje op zouden letten. En juist bij die kinderen waren de begeleiders in woord en daad de grote afwezigen. En juist die kinderen wekten de meeste irritatie op. Dan probeer je iets uit te leggen, kinderen zijn aan het klieren, de begeleiding doet niks, en pas na enkele minuten rustig doorpraten begin je heel langzaam aan het respect van de kinderen te winnen, en kun je je verhaal gaan houden.
Op een gegeven moment zag je, aangezien het om verschillende scholen ging, een zeer duidelijk patroon per school. Je merkte gewoon bij welke scholen de begeleiding en voorbereiding goed geregeld waren, en waar het een... sja... En van sommige begeleiders werd je écht niet blij.
Nogmaals, ik kan niet inhoudelijk ingaan op het openingsbericht. Maar ik weet wel dat veel dingen meer afhangen van de ouders/begeleiders/opvoeding dan je denkt.
Maar goed, ik heb geen ervaring met kinderen natuurlijk.
* Edit*: dat patroon werd door alle vrijwilligers geconstateerd trouwens.
Van de week vrijwilligerswerk gedaan. De hele dag moesten we kleine groepjes kinderen iets uitleggen. Sommige kinderen reageerden enthousiast, andere hadden veel vragen, weer anderen wisten alles. Sommigen waren niet echt geïnteresseerd, ééntje helemaal niet, die wilde ook echt niet meedoen, dat zei hij ook, zowel tegen mij als de begeleiders, en daar was ook geen land mee te bezeilen. Soit.
Maar er waren ook verschillende kinderen die bleven draaien en klieren in het bijzijn van de begeleiders, terwijl die er juist bij waren om te zorgen dat de kinderen respect zouden tonen voor de omgeving, en een beetje op zouden letten. En juist bij die kinderen waren de begeleiders in woord en daad de grote afwezigen. En juist die kinderen wekten de meeste irritatie op. Dan probeer je iets uit te leggen, kinderen zijn aan het klieren, de begeleiding doet niks, en pas na enkele minuten rustig doorpraten begin je heel langzaam aan het respect van de kinderen te winnen, en kun je je verhaal gaan houden.
Op een gegeven moment zag je, aangezien het om verschillende scholen ging, een zeer duidelijk patroon per school. Je merkte gewoon bij welke scholen de begeleiding en voorbereiding goed geregeld waren, en waar het een... sja... En van sommige begeleiders werd je écht niet blij.
Nogmaals, ik kan niet inhoudelijk ingaan op het openingsbericht. Maar ik weet wel dat veel dingen meer afhangen van de ouders/begeleiders/opvoeding dan je denkt.
Maar goed, ik heb geen ervaring met kinderen natuurlijk.
* Edit*: dat patroon werd door alle vrijwilligers geconstateerd trouwens.
Laatst gewijzigd door witte angora op 11 mar 2014 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je mijn berichten hebt gelezen, dan zie je, dat ik er niet in discussie ben gegaan, wat het zwembad betreft.sjohie schreef:
De kinderen van 2 collega's van me, zijn daar op zwemles geweest in de recente geschiedenis. En die beide, een vader en een moeder, konden zich hier werkelijk niks bij voorstellen. Telt dat als ervaring? Het is hetzelfde onderwerp, nota bene in hetzelfde zwembad. De kans dat er hier ouders met kinderen zijn die daar gezwommen hebben lijkt me vrij klein. Maar goed, hoe oud zijn jouw kinderen, en hoe ging hun zwemles?
Ik heb het over het feit, dat hier mensen TS met haar kind veroordelen, dat deze kinderen een stamp in de kont moeten krijgen en niet prinsen en prinsessen zijn.
Ik heb een link geplaatst waar iedereen kan lezen, dat het gedrag van het kind niet eenmalig, maar veelvoudig voorkomt.
Als dan de instructeur zijn gedrag niet bedwingen kan, is deze voor mijn gewoon niet bekwam.
Dat jouw collega's dit niet meegemaakt hebben, is alleen maar goed, maar wil niet zeggen, dat het bij TS niet gebeurd is .
Wat mijn kinderen betreft, is het al een tijdje geleden, maar ik heb meer dan vijf kleinkinderen waar ik nog steeds mee in aanraking ben, wat zwemlessen en afzwemmen betreft, want zwemlessen en afzwemmen voor een diploma is landelijk en zo goed als geen verschil.
@gilas
Dat je geen kinderen hebt, was mij meteen duidelijk, dus discussie overbodig.
-
- Contacteer:
Gistermiddag in zwembad geweest ( kijkdag en nee niet het zwembad van TS ) en ook hier moesten kinderen door "het gat" zwemmen.
En ook hier werden enige kinderen met enige drang aangespoort om door "het gat" te zwemmen....anders geen diploma.
Op 1 na allen gehaald, het ene kind was banger en zal apart begeleid worden zodat ook deze het diploma kan halen.
Heb op afstandje gekeken en de badjuf was streng maar wel duidelijk en geen huilende kinderen. Misschien ligt ook aan soort kind of dat ouder erbij was of of of of of of of......
Inderdaad zoals reeds gevraagd...hoe was de 1,5 jaar ervoor ?
En ook hier werden enige kinderen met enige drang aangespoort om door "het gat" te zwemmen....anders geen diploma.
Op 1 na allen gehaald, het ene kind was banger en zal apart begeleid worden zodat ook deze het diploma kan halen.
Heb op afstandje gekeken en de badjuf was streng maar wel duidelijk en geen huilende kinderen. Misschien ligt ook aan soort kind of dat ouder erbij was of of of of of of of......
Het tijdstip van 1,5 jaar is niet relevant.Teunbosseman schreef:Gistermiddag in zwembad geweest ( kijkdag en nee niet het zwembad van TS ) en ook hier moesten kinderen door "het gat" zwemmen.
Sommige kinderen beginnen met 4 jaar met lessen, andere pas met 6 jaar.
Er zijn kinderen welke na1 jaar het diploma halen, anders doen er twee jaar over.
Feit is, dat het zwemmen door het "gat", pas op het laatste moet gebeuren en zoals je zelf hebt meegemaakt, is het voor sommige kinderen geen probleem, maar als ze moeten voor het diploma is er faalangst/stress.
Wie heeft er niet eens een proefwerk voor een examen gemaakt, om dan toch een beetje knijp had.
-
- Contacteer:
eleven schreef:Het tijdstip van 1,5 jaar is niet relevant.Teunbosseman schreef:Gistermiddag in zwembad geweest ( kijkdag en nee niet het zwembad van TS ) en ook hier moesten kinderen door "het gat" zwemmen.
Sommige kinderen beginnen met 4 jaar met lessen, andere pas met 6 jaar.
Er zijn kinderen welke na1 jaar het diploma halen, anders doen er twee jaar over.
Feit is, dat het zwemmen door het "gat", pas op het laatste moet gebeuren en zoals je zelf hebt meegemaakt, is het voor sommige kinderen geen probleem, maar als ze moeten voor het diploma is er faalangst/stress.
Wie heeft er niet eens een proefwerk voor een examen gemaakt, om dan toch een beetje knijp had.
Lees ff terug....reeds 1,5 jaar les ( is geen tijdstip maar dat verder terzijde ) sinds okt 2012 en tijdens een kijkdag ( febr 2014 ) ziet ouder hoe haar kind wordt toegesproken.
Is dit nooit eerder voorgekomen of gezien / gehoord / gemerkt ? Relevant genoeg dus in deze.
Ook kinderen van 4 of 6 jaar kunnen bang zijn, er zijn mensen welke op hun 80ste leren zwemmen leeftijd is dus niet relevant. En neen het betreffende kind bleek dit gewooonweg een "eng" onderdeel te vinden omgeacht of er een diploma achter aanhangt dus niks faalangst of stress alleen angst vanwege het "enge"
-
- Contacteer:
eleven schreef:Als in de afgelopen jaren geen zwemmen door het gat geweest is, hoefde het kind blijkbaar niet " toegesproken " worden.
Dat het kind niet door het gat gaat zwemmen, heb ik in een eerdere link laten lezen, dat dit heeeeel vaak voorkomt.
Dan moet een instructeur, vooral met kinderen geduld hebben, anders is hij niet bekwam.
Maar uit deze post proef ik weer, dat TS een prinsesje heeft.
PS
80 jarige die nog op deze leeftijd leren zwemmen, doen dit om het te kunnen, maar niet om een diploma te vergrijpen, dus hoeven zij ook niet door dit "enge gat" te zwemmen.
En dat is dus de vraag welke gesteld wordt aan TS.....hoe is de vorige 1,5 jaar geweest. Wellicht dat TS hier een antwoord in kan geven.
Zwemmen door het gat is 1 van de "bijzondere verrichtingen" welke eerst geoefend wordt en voor het diploma moet worden uitgevoerd.
Om maar meteen te zeggen dan een instructeur niet bekwaam is als deze ietwat minder geduld heeft is onzin. Deze zal het niet sinds gisteren doen.
ps: De 80 jarige was mijn opa welke niet kon zwemmen en dit als laatste uitdaging zag en daarvoor ook na slagen het diploma kreeg en das meestal zo als je ergens voor slaagt....dan krijg je een diploma / certificaat oid.
En jawel hoor, ook mijn opa moest door het "enge" gat heen. Dus echt niet alleen om het te kunnen.
Teunbosseman schreef:eleven schreef:Als in de afgelopen jaren geen zwemmen door het gat geweest is, hoefde het kind blijkbaar niet " toegesproken " worden.
Dat het kind niet door het gat gaat zwemmen, heb ik in een eerdere link laten lezen, dat dit heeeeel vaak voorkomt.
Dan moet een instructeur, vooral met kinderen geduld hebben, anders is hij niet bekwam.
Maar uit deze post proef ik weer, dat TS een prinsesje heeft.
PS
80 jarige die nog op deze leeftijd leren zwemmen, doen dit om het te kunnen, maar niet om een diploma te vergrijpen, dus hoeven zij ook niet door dit "enge gat" te zwemmen.
En dat is dus de vraag welke gesteld wordt aan TS.....hoe is de vorige 1,5 jaar geweest. Wellicht dat TS hier een antwoord in kan geven.
Zwemmen door het gat is 1 van de "bijzondere verrichtingen" welke eerst geoefend wordt en voor het diploma moet worden uitgevoerd.
Om maar meteen te zeggen dan een instructeur niet bekwaam is als deze ietwat minder geduld heeft is onzin. Deze zal het niet sinds gisteren doen.
ps: De 80 jarige was mijn opa welke niet kon zwemmen en dit als laatste uitdaging zag en daarvoor ook na slagen het diploma kreeg en das meestal zo als je ergens voor slaagt....dan krijg je een diploma / certificaat oid.
En jawel hoor, ook mijn opa moest door het "enge" gat heen. Dus echt niet alleen om het te kunnen.
Het oefenen om door een gat te zwemmen, wordt niet de eerst beste lessen gedaan, pas als het kind echt goed kan zwemmen, dus heeft zij schijnbaar de eerste 1,5 jaar dit niet gedaan.
Als een instructeur geen geduld heeft met kinderen is hij/zij niet bekwam, simpel.
Een klein uittreksel, lees zorgvuldig punt 2.
Wat jou opa betreft.De zwembadmedewerker in contact met zwemleerlingen
1. respecteert de zwemleerling in blik, woord, geb
aar en maakt van hem/haar geen beeldopnames,
tenzij zwemleerlingen en/of hun ouders zelf om het
maken van beeldopnames verzoeken en in
dat geval op zodanige wijze dat de zwembadleerling
niet wordt aangetast in zijn waardigheid en
de beeldopname niet als seksueel kan worden ervaren
;
2. maakt beslist geen misbruik van de machts- en a
fhankelijkheidsrelatie die voortvloeit uit
zijn/haar beroep;
3. onthoudt zich van elke vorm van intimidatie t.w
.: intimideren, vernederen, dreigen, dwingen,
schelden, negeren, pesten, racisme, homo-intimidati
e, seksuele intimidatie, discriminatie op
grond van geslacht, ras, overtuiging, seksuele voor
keur, handicap of om welke reden dan ook;
kinderen worden aangesproken bij hun naam en beslis
t niet op uiterlijke kenmerken of
specifieke gedragingen;
4. zorgt voor sociale veiligheid binnen zijn/haar
lessen, met name voor de minder
bewegingsbegaafde zwemleerlingen; overbodige vergel
ijkingssituaties en situaties die de
lichamelijke verschijningswijze accentueren, worden
vermeden;
5. zorgt ervoor dat noodzakelijk lichamelijk conta
ct functioneel is en niet misverstaan kan worden.
Functionele aanrakingen als techniek, houdings- en
ademhalingscorrecties worden zoveel
mogelijk voorafgegaan door een aankondiging van de
aanraking en gaan vergezeld van uitleg
over het waarom van de aanraking
Er zijn mensen op deze leeftijd, die alleen willen leren zwemmen, zonder een diploma te krijgen, daarop heb ik op jouw bericht gereageerd.
er zijn mensen welke op hun 80ste leren zwemmen