Bereid jij je voor op noodsituaties op vakantie?
Bereid jij je voor op noodsituaties op vakantie?
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers om zich voor te bereiden op extreme hitte en noodsituaties zoals bosbranden en overstromingen. Houd jij hier rekening mee? En zo ja, hoe pak je dat aan?
In dit artikel leggen we uit hoe je voorbereid op reis gaat: https://radar.avrotros.nl/artikel/rode- ... reis-61724 Heb jij nog meer tips? Laat het weten!
In dit artikel leggen we uit hoe je voorbereid op reis gaat: https://radar.avrotros.nl/artikel/rode- ... reis-61724 Heb jij nog meer tips? Laat het weten!
Re: Bereid jij je voor op noodsituaties op vakantie?
Geen paniek, en dus nee, ik bereid me niet voor als we op vakantie zijn tegen oorlogen, hongersnood, overstromingen, stroomuitval, bosbranden en ander onheil.
Met wat drinkwater en zonnebrand kom je een heel eind.
Je kan moeilijk een heel noodpakket meenemen in het vliegtuig, de koffer mag maar 23/25 kilo wegen.
Bluswater, mitrailleurs en blikken noodrandsoen wegen nogal wat.....
Met wat drinkwater en zonnebrand kom je een heel eind.
Je kan moeilijk een heel noodpakket meenemen in het vliegtuig, de koffer mag maar 23/25 kilo wegen.
Bluswater, mitrailleurs en blikken noodrandsoen wegen nogal wat.....
sergio1963
vindt dit leuk
-
StevieNL81
Nee, maar na laatse vakantie naar Marmaris gaan we dat voortaan wel doen. Toen daar begin juni een aardbeving was en iedereen midden in de nacht buiten stond hadden velen een "noodtas" met paspoort en portemonnee etc terwijl wij wakker werden en zonder al te veel nadenken naar buiten gingen. Paspoort etc lat nog "netjes" op de kamer. Niet direct handig.
Voortaan pakken we dat anders aan.
Voortaan pakken we dat anders aan.
Dorfje
vindt dit leuk
Ja hoor,op de beste manier die het geeft
Lekker thuis blijven bij de airco
Lekker thuis blijven bij de airco
-
sergio1963
Wij blijven de laatste 3. Jaar al lekker in Nederland.
Geen gestres meer bij het vliegveld en geen 1400 km Duitse autobahn meer.
Van het geld wat we besparen kunnen we iedere dag uit eten
Geen gestres meer bij het vliegveld en geen 1400 km Duitse autobahn meer.
Van het geld wat we besparen kunnen we iedere dag uit eten
Mijn advies, ga lekker op vakantie zonder van alles mee te nemen want hoe groot is de kans dat je in een noodsituatie terecht komt is afhankelijk van de gekozen vakantie bestemming.
Het aangehaalde artikel slaat eigenlijk nergens op behalve een voorspelling van wat er zou kunnen gebeuren maar net zoals de weersvoorspelling achteraf vaak niet klopt.
Mijn advies , ga wijs op reis en ga vooral genieten want daar is een vakantie voor bedoeld.
Het aangehaalde artikel slaat eigenlijk nergens op behalve een voorspelling van wat er zou kunnen gebeuren maar net zoals de weersvoorspelling achteraf vaak niet klopt.
Mijn advies , ga wijs op reis en ga vooral genieten want daar is een vakantie voor bedoeld.
-
Methusalah
Dus afhankelijk van de gekozen vakantie is het toch wel verstandig om er over na te denken. Helemaal niets mee nemen is gewoon naïef en dan ben je aangewezen op anderen.Ron5300 schreef: ↑11 jul 2025 16:20Mijn advies, ga lekker op vakantie zonder van alles mee te nemen want hoe groot is de kans dat je in een noodsituatie terecht komt is afhankelijk van de gekozen vakantie bestemming.
Simpel voorbeeld, vroeger namen we altijd een militaire schop mee naar Zuid Frankrijk ivm overstromingen bij hevige regenval. Dan kon je een grachtje maken om je tent zodat je niet weg dreef.
Uiteraard bereid ik me voor op een noodsituatie. Voordat ik op vakantie ga heb ik er al vrede mee gemaakt dat ik niet meer thuiskom, beter kun je je niet voorbereiden.
Dirkie
en scharrelschipper
vinden dit leuk
-
Arizonakid
Voorbereiden is een groot woord, maar ik heb altijd, ook in het vliegtuig bv, mijn rugzak met tablet, telefoon, cards en paspoort ingepakt staan, zodat, als je plotseling bij bv een brandalarm je kamer uit moet, je wel al je belangrijke spullen bij je hebt. Kleine moeite, en je weet nooit.
Maar als er wat is in het vliegtuig mag je geen tassen meenemen. Als ik vlieg doe ik altijd mijn paspoort, telefoon en pasjeshouder in mijn broekzakken. Mocht er wat gebeuren dan heb ik dat in ieder geval. Als je het niet hebt zal je best wel geholpen worden maar ik ben dan liever niet afhankelijk van anderen.Arizonakid schreef: ↑11 jul 2025 20:53Voorbereiden is een groot woord, maar ik heb altijd, ook in het vliegtuig bv, mijn rugzak met tablet, telefoon, cards en paspoort ingepakt staan, zodat, als je plotseling bij bv een brandalarm je kamer uit moet, je wel al je belangrijke spullen bij je hebt. Kleine moeite, en je weet nooit.
Die extreme zaken zijn niet echt dingen waar je je op kunt voorbereiden, anders dan niet naar zo'n gebied te gaan. Maar dan er elders wel weer iets gebeuren. In Noorwegen is de kans op extreme hitte een stuk minder maar daar hadden ze een paar jaar geleden zo'n Breivik. Weliswaar richtte die zich op dat kinderkamp, maar er hoeft maar, waar dan ook waar je bent zo'n gek rond te lopen en je hebt ook een probleem.
Gewoon gezond verstand blijven gebruiken, niet de problemen opzoeken. Meer kan je niet doen. Thuis kan je ook wegspoelen zoals we een paar jaar terug in Valkenburg zagen.
Gewoon gezond verstand blijven gebruiken, niet de problemen opzoeken. Meer kan je niet doen. Thuis kan je ook wegspoelen zoals we een paar jaar terug in Valkenburg zagen.
En vooral niet gaan slapen, zowel thuis als in een hotel.
Je staat er niet bij stil hoeveel mensen er 's avonds gaan slapen, en nooit meer wakker worden.
Je staat er niet bij stil hoeveel mensen er 's avonds gaan slapen, en nooit meer wakker worden.
Ik heb ook nog een tip; blijft vooral weg uit kleine hoekjes, darr zitten de ongelukjes.
BL2
vindt dit leuk
En vooral geen geweer kopen. Mensen die een geweer kopen hebben een veel grotere kans doodgeschoten te worden. 4,46 keer zo groot.
-
Arizonakid
Klopt, maar die rugzak, een klein 20 liter model, gaat absoluut mee als er iets gebeurt, die ligt ook niet in het bagagevak natuurlijk.rwolters schreef: ↑11 jul 2025 21:33Maar als er wat is in het vliegtuig mag je geen tassen meenemen. Als ik vlieg doe ik altijd mijn paspoort, telefoon en pasjeshouder in mijn broekzakken. Mocht er wat gebeuren dan heb ik dat in ieder geval. Als je het niet hebt zal je best wel geholpen worden maar ik ben dan liever niet afhankelijk van anderen.Arizonakid schreef: ↑11 jul 2025 20:53Voorbereiden is een groot woord, maar ik heb altijd, ook in het vliegtuig bv, mijn rugzak met tablet, telefoon, cards en paspoort ingepakt staan, zodat, als je plotseling bij bv een brandalarm je kamer uit moet, je wel al je belangrijke spullen bij je hebt. Kleine moeite, en je weet nooit.
Als er echt iets aan de hand is, bepaal je zelf echt niet meer wat er wel of niet meegaat.
BL2
vindt dit leuk
Totaal onverantwoord gedrag, de echte ikke-ikke mentaliteit, waardoor anderen mogelijk in nog grotere problemen komen, of nog erger.Arizonakid schreef: ↑12 jul 2025 16:49Klopt, maar die rugzak, een klein 20 liter model, gaat absoluut mee als er iets gebeurt, die ligt ook niet in het bagagevak natuurlijk.
Het gaat qua veiligheidsdenken ook niet om de rugzak, maar om bv de bandjes welke ergens achter blijven haken, en in een reddingsactie waarbij elke seconde telt, voor groot oponthoud kunnen zorgen.......