LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeerboete betalen in Kroatië

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Jablan
Contacteer:

Re: Parkeerboete betalen in Kroatië

Ongelezen bericht door Jablan »

GJS schreef:Waaruit blijkt dat, ze staat notabene bij een bord P.
Maar wel op een kruising (Nederland: niet parkeren binnen 5 meter van een kruising, geldt ook in Kroatië) en voor in plaats van voorbij het bord.
GJS schreef:Waar precies op die Sveti Petra staat ze dan? Die weg is vrij lang en alleen een kwart daarvan is betaald parkeren. Als ik Google streetview volg moet ze wel bijna voorbij het station gestaan hebben en dat is toch geen betaald parkeren meer volgens de website van Pula Parking.
Google levert verouderde info. De foto is gemaakt tegenover Park Franje Josip I. en dan ben je lang en breed in de zone met betaald parkeren. Ga vanaf de plek van de foto naar rechts en dan is er een betaalautomaat. Ga je naar links, dus richting Amfitheater, kom je ook langs een betaalautomaat.

GJS

Ongelezen bericht door GJS »

Jablan schreef:
GJS schreef:Waaruit blijkt dat, ze staat notabene bij een bord P.
Maar wel op een kruising (Nederland: niet parkeren binnen 5 meter van een kruising, geldt ook in Kroatië) en voor in plaats van voorbij het bord.
Geen idee hoe dat in Kroatië geregeld is maar in Nederland zou je zo goed staan, je staat namelijk niet op de weg dus die kruising is van geen belang.
Tevens kreeg ze een boete voor parkeren zonder kaartje en niet voor parkeren op een verkeerde plek.
Jablan schreef:
GJS schreef:Waar precies op die Sveti Petra staat ze dan? Die weg is vrij lang en alleen een kwart daarvan is betaald parkeren. Als ik Google streetview volg moet ze wel bijna voorbij het station gestaan hebben en dat is toch geen betaald parkeren meer volgens de website van Pula Parking.
Google levert verouderde info. De foto is gemaakt tegenover Park Franje Josip I. en dan ben je lang en breed in de zone met betaald parkeren. Ga vanaf de plek van de foto naar rechts en dan is er een betaalautomaat. Ga je naar links, dus richting Amfitheater, kom je ook langs een betaalautomaat.
Sorry maar dat kan niet kloppen, het uitzicht komt dan totaal niet overeen met dat van die foto, alleen als je voorbij het station staat en dus buiten de parkeerzone lijkt het uitzicht in streetview (met op de achtergrond o.a. die kranen) op dat van die foto.
Daar is trouwens ook geen kruising dus dat verhaal gaat dan ook niet meer op.

Jablan
Contacteer:

Jongen, dan geloof je het toch niet. Google Streetview is van 2011 en verouderd! Google Maps heeft ook nog steeds een verouderde straatnaam erin, voor het station is het de straat van de 119e Brigade. Jij kent de stad duidelijk niet, wij wel.

GJS

Jablan schreef:Jongen, dan geloof je het toch niet. Google Streetview is van 2011 en verouderd! Google Maps heeft ook nog steeds een verouderde straatnaam erin, voor het station is het de straat van de 119e Brigade. Jij kent de stad duidelijk niet, wij wel.
Jij kent duidelijk de stad ook niet, die foto is gemaakt schuin naar links en net achter de bekeurde auto zijn die kranen te zien in de haven, op het punt waar jij zegt dat ze gestaan moet hebben kan dat helemaal niet want schuin naar links zie je bebouwing en die kranen zitten dan te ver rechts.
Radar_Kroatie_voor_park_uitzicht_800b.png
Radar_Kroatie_voor_park_uitzicht_800b.png (253.11 KiB) 532 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
En dit is de plek waar ze ongeveer gestaan moet hebben en dat is buiten de parkeerzone:
Radar_Kroatie_parkeerboet_uitzicht_700.png
Radar_Kroatie_parkeerboet_uitzicht_700.png (247.05 KiB) 532 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
En die uitzichten veranderen echt niet ook al is Google Maps verouderd.

Jablan
Contacteer:

:lol: :D :)

Zoek de tien verschillen.

Kijk op de foto van de bekeuring, daar heb je een lichtmast, een stukje trottoirband en op de lichtmast het bord met de P plus de bevestiging van onderborden. De nederlandse auto staat deels op het voetpad, de auto rechts ernaast echt in de berm en links van de nederlandse wagen is het ook vlak. Verder mogen er niet teveel stukken rots dicht op de weg liggen. Dit komt allemaal terug op de foto, die het volgens jou niet is. Op de plek, die het volgens jou wel is, mis ik al een lichtmast...

Ik denk, dat je teveel focust op de achtergrond. De parkeerwachter heeft de foto van dichtbij gemaakt, op ooghoogte en de Streetvieuw foto's zijn op 2,5 of 3 meter hoogte gemaakt - de camera's zijn op het dak gemonteerd. Dat levert een andere hoek op, waardoor de achtergrond anders overkomt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Helaas lukt het mij niet om hier foto's te plaatsen, maar het bord P is nog een stuk verder naar rechts... Dan zie je duidelijk waar ze gestaan heeft, en daar is echt geen kruising.

Jablan
Contacteer:

Er zijn ook meer plaatsen langs deze straat, waar je mag parkeren. Hier is de zoekopdracht: zoek een lichtmast, geen losse paal, met een bord P eraan en een bevestiging voor onderborden binnen de betaald-parkeren-zone.

Afgezien van de exacte plek, vind ik de vooronderstelling, dat er onterecht boetes worden uitgeschreven wel heel erg Nederlands gedacht. Pula is Kroatië en de politie daar heeft geen targets zoals een minimum aantal boetes per dag uitschrijven of minstens 10 auto's per dag laten afslepen. Als het bonnenboekje al wordt getrokken, dan is er echt iets aan de hand en de getoonde brief in de uitzending geeft wel aan hoe zorgvuldig er wordt gewerkt: drie foto's als bewijs. Ander land, andere manier van werken.

GJS

Jablan schreef::lol: :D :)

Zoek de tien verschillen.

Kijk op de foto van de bekeuring, daar heb je een lichtmast, een stukje trottoirband en op de lichtmast het bord met de P plus de bevestiging van onderborden. De nederlandse auto staat deels op het voetpad, de auto rechts ernaast echt in de berm en links van de nederlandse wagen is het ook vlak. Verder mogen er niet teveel stukken rots dicht op de weg liggen. Dit komt allemaal terug op de foto, die het volgens jou niet is. Op de plek, die het volgens jou wel is, mis ik al een lichtmast...

Ik denk, dat je teveel focust op de achtergrond. De parkeerwachter heeft de foto van dichtbij gemaakt, op ooghoogte en de Streetvieuw foto's zijn op 2,5 of 3 meter hoogte gemaakt - de camera's zijn op het dak gemonteerd. Dat levert een andere hoek op, waardoor de achtergrond anders overkomt.
Die paal op de 2de foto staat er wel maar moest ik eraf knippen anders werd de foto te groot om te kunnen plaatsen (max. 256kiB) , hier het gedeelte ietsje naar rechts:
Radar_Kroatie_parkeerboet_uitzicht_700r.png
Radar_Kroatie_parkeerboet_uitzicht_700r.png (235.78 KiB) 487 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Die paal ziet er hetzelfde uit als op die andere foto dus dat zegt niets.
En zoals je ziet op deze foto kan daar prima geparkeerd zijn op de manier zoals op de foto van de bekeuring.
Er staan verderop ook nog meer palen waarbij op die manier geparkeerd had kunnen worden.

Dat de hoek van de hoogte anders is ben ik met je eens maar links en rechts veranderd echt niet, er zullen in die paar jaar vast wel dingen veranderd zijn maar dat die landmassa aan de overkant verplaatst is geloof ik niets van. Op die plek bij het park klopt het uitzicht echt van geen kanten met dat van het uitzicht op de bekeuringsfoto.

GJS

Jablan schreef:Er zijn ook meer plaatsen langs deze straat, waar je mag parkeren. Hier is de zoekopdracht: zoek een lichtmast, geen losse paal, met een bord P eraan en een bevestiging voor onderborden binnen de betaald-parkeren-zone.

Afgezien van de exacte plek, vind ik de vooronderstelling, dat er onterecht boetes worden uitgeschreven wel heel erg Nederlands gedacht. Pula is Kroatië en de politie daar heeft geen targets zoals een minimum aantal boetes per dag uitschrijven of minstens 10 auto's per dag laten afslepen. Als het bonnenboekje al wordt getrokken, dan is er echt iets aan de hand en de getoonde brief in de uitzending geeft wel aan hoe zorgvuldig er wordt gewerkt: drie foto's als bewijs. Ander land, andere manier van werken.
Dat de meesten terecht bekeurd worden geloof ik best, maar zoals ook in Nederland zelf gebeurt worden er ook wel eens mensen onterecht bekeurd.
Of dat bij deze mevrouw gebeurd is weet ik niet maar het heeft er wel alle schijn van gezien de lokatie waar zij gestaan moet hebben.

Ik zie toch wel een onvolkomendheid in die zorgvuldigheid want een foto van het dashboard staat er niet bij en dan hebben ze dus ook geen bewijs dat er geen kaartje op het dashboard lag.
Tevens vind ik de manier om die bekeuring zo weg te stoppen onder de voorruitenwissers ook bedenkelijk want zoals die auto staat kom je van achteren naar de auto toegelopen en stapt in, dat papiertje zie je dan niet, zo'n bekeuring moet duidelijk in het zicht geplaatst worden, in dit geval was de achterruitenwisser een betere plaats geweest.

Jablan
Contacteer:

GJS schreef:Ik zie toch wel een onvolkomendheid in die zorgvuldigheid want een foto van het dashboard staat er niet bij en dan hebben ze dus ook geen bewijs dat er geen kaartje op het dashboard lag.
Er hoeft geen kaartje te liggen, je kunt ook per SMS of via je kroatische mobiele telefoonnummer betalen.

Antwoord van Pula Parking gekregen. Erg leuk, want het was in ambtelijk hyperkroatisch. De komende tijd wordt een inhaalslag gemaakt op de oude parkeerboetes uit het buitenland en men hoopt, dat de foutparkeerders van komende zomer hun brief binnen drie maanden na overtreding ontvangen.
Verder is het zoals gedacht: wegens wettelijke beperkingen en eerdere jurisprudentie wordt een plaatselijk advocatenkantoor gebruikt, dat partnerkantoren in de EU inschakelt om de achterstallige parkeerbelasting te innen.

Dan over deze specifieke bekeuring: Pula Parking geeft aan, dat het tegenover het park geweest is. De parkeerpolitie controleert tot het bedrijf, dat boten onderhoudt oftewel tot en met de parkeerplaatsen rond de betaalautomaat voor de ingang van dat bedrijf. Verderop geldt een stop-/parkeerverbod, al gedoogt de politie wel, dat daar een paar auto's in de berm worden geparkeerd, want ook daar liggen bootjes afgemeerd.

GJS

Jablan schreef:
GJS schreef:Ik zie toch wel een onvolkomendheid in die zorgvuldigheid want een foto van het dashboard staat er niet bij en dan hebben ze dus ook geen bewijs dat er geen kaartje op het dashboard lag.
Er hoeft geen kaartje te liggen, je kunt ook per SMS of via je kroatische mobiele telefoonnummer betalen.
Dus hebben ze geen bewijs dat er geen kaartje in de auto lag, ze zijn toch een particuliere organisatie, het woord van 1 van hun medewerkers is niets meer waard dan dat van de parkeerder.
En in dit geval hoefde er niet betaald te worden omdat ze volgens de foto bijna zeker buiten de parkeerzone gestaan moet hebben. Enige optie is dat de zone in die tijd een stukje verder doorliep dan zou ze er wel in gestaan hebben.
Dan over deze specifieke bekeuring: Pula Parking geeft aan, dat het tegenover het park geweest is. De parkeerpolitie controleert tot het bedrijf, dat boten onderhoudt oftewel tot en met de parkeerplaatsen rond de betaalautomaat voor de ingang van dat bedrijf. Verderop geldt een stop-/parkeerverbod, al gedoogt de politie wel, dat daar een paar auto's in de berm worden geparkeerd, want ook daar liggen bootjes afgemeerd.
Dat blijkt niet uit de foto, ze stond heel ergens anders.

Jablan
Contacteer:

GJS, het lijkt erop, dat je alleen open staat voor dingen, die je in je vooroordelen bevestigen. Boek alsjeblieft een vakantie naar Pula, rij erheen en kijk ter plekke rond.

Pula Parking d.o.o. is officieel vergelijkbaar met een Nederlandse BV, maar de bekeuringen worden wel degelijk door de politie uitgeschreven en die schrijven alleen als het echt mis is.

En hier laat ik het bij. Jij denkt op internet je gelijk te vinden. Wij hebben het taalvoordeel en vragen gewoon na, iets wat de Radar-redactie ook had kunnen doen, als ze genoeg tijd erin geïnvesteerd hadden.

Gesloten