LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TV in buitenland

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
spaansebrabander
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 okt 2010 11:35

TV in buitenland

Ongelezen bericht door spaansebrabander »

Al 25 jaar of zo kijk ik nederlandse TV in het buitenland , tegenwoordig via Canal Digitaal. In het begin gratis, toen iets van 16 euro, vorig jaar 90 euro en volgend jaar ongeveer 200 euro per jaar, maar meestal krijg je (nog) korting hierop. De reden schijnt te zijn dat Canal Digitaal NPO 1, 2 en 3 niet meer gratis hoeft door te geven. Weet iemand waarom de tarieven daardoor zoveel stijgen? Welke andere mogelijkheden hebben we in het buitenland om Ned TV te volgen? Waarom kun je in Nederland wel TV op internet zien, maar wordt dit geblokkeerd in het buitenland. Dit lijkt op een monopolypositie van CD. Waarom bv geen NPO op internet? Dan had ik die CD helemaal niet nodig. Ik ben overigens jaloers (nou ja) op mijn Duitse buren, die zonder smartcard of wat dan ook hun geliefde programma's kunnen zien. De Nederlandse politiek werkt op deze manier CD wel in de kaart.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad een rechtenkwestie. Heel veel in Nederland uitgezonden programma's zijn van oorsprong buitenlands, en daarvoor hebben de omroepen alleen de rechten voor het eigen taalgebied verworven. Dat betekent dat ze niet zomaar buiten Nederland mogen worden bekeken. (Strikt genomen mag je ook niet in het buitenland met een Nederlands CD-abonnement naar de Nederlandse TV kijken.) Om te garanderen dat er alleen binnen Nederland naar die programma's gekeken kan worden, moeten de Nederlandse zenders dus gecodeerd worden. En kunnen ze dus ook niet via internet worden bekeken. Je kunt in principe alleen de programma's waar de NPO alle rechten voor heeft bekijken, dus vaak de eigen (Nederlandse) producties.

Mogelijk herinner je je de begintijd van RTL nog, waarbij er naast de heleboel Amerikaanse series ook niet-gecodeerde (Nederlandse) programma's te zien waren. Toen kon iedereen dus een deel van de programma's nog ongecodeerd zien. Ook is in bijvoorbeeld Frankrijk bij de abonnee-TV vaak een klein deel van de programma's ongecodeerd, zodat ook mensen zonder abonnement wat mee kunnen krijgen (en zo geïnteresseerd raken in een abonnement).

Los van dat de zenders om deze rechtenkwestie gecodeerd moeten worden, geldt ook dat alle providers tegenwoordig moeten betalen voor het doorgeven van zenders. De kabelmaatschappijen en bv. Digitenne moeten dus aan de NPO betalen voor het doorgeven van die zenders. Het zou oneerlijke concurrentie zijn als ieder bedrijf ervoor zou moeten betalen, maar CD het gratis zou krijgen. Daarom moet ook CD ervoor betalen en zullen ze die kosten moeten doorbelasten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door GJvdZ »

spaansebrabander schreef:Ik ben overigens jaloers (nou ja) op mijn Duitse buren, die zonder smartcard of wat dan ook hun geliefde programma's kunnen zien.
Dat is ook weer het gevolg van de rechten. Omdat het Duitstalig gebied zo groot is, kunnen ze het voor een groot deel afvangen door het ontvangstgebied te beperken. Bovendien moeten ze gezien de grootte van het Duitstalige publiek toch al zo'n beetje de hoofdprijs betalen qua uitzendrechten dat het niet uitmaakt of de randgebieden mee kunnen kijken.

Nederland is zo klein dat zelfs het kleinste geografische gebied dat je met een satelliet kunt bestrijken al heel veel groter is dan Nederland. Dan moet je andere maatregelen treffen om zaken te beperken, zoals codering.

Als je dit wilt veranderen dan ontkom je niet aan meer Europese integratie. Dan kan je het op andere manieren gaan oplossen. Maar ja, iemand die dit voorstelt wordt meteen voor eurofiel uitgescholden terwijl de oplossing van veel problemen toch echt daar ligt.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door Har06 »

GJvdZ schreef:
spaansebrabander schreef:Ik ben overigens jaloers (nou ja) op mijn Duitse buren, die zonder smartcard of wat dan ook hun geliefde programma's kunnen zien.
Dat is ook weer het gevolg van de rechten. Omdat het Duitstalig gebied zo groot is, kunnen ze het voor een groot deel afvangen door het ontvangstgebied te beperken. Bovendien moeten ze gezien de grootte van het Duitstalige publiek toch al zo'n beetje de hoofdprijs betalen qua uitzendrechten dat het niet uitmaakt of de randgebieden mee kunnen kijken.

Nederland is zo klein dat zelfs het kleinste geografische gebied dat je met een satelliet kunt bestrijken al heel veel groter is dan Nederland. Dan moet je andere maatregelen treffen om zaken te beperken, zoals codering.

Als je dit wilt veranderen dan ontkom je niet aan meer Europese integratie. Dan kan je het op andere manieren gaan oplossen. Maar ja, iemand die dit voorstelt wordt meteen voor eurofiel uitgescholden terwijl de oplossing van veel problemen toch echt daar ligt.

De duitse smartlappen zenders bedoel je, op je tablet etc kun je in het buitenland alles bekijken

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Har06 schreef:
GJvdZ schreef:
spaansebrabander schreef:Ik ben overigens jaloers (nou ja) op mijn Duitse buren, die zonder smartcard of wat dan ook hun geliefde programma's kunnen zien.
Dat is ook weer het gevolg van de rechten. Omdat het Duitstalig gebied zo groot is, kunnen ze het voor een groot deel afvangen door het ontvangstgebied te beperken. Bovendien moeten ze gezien de grootte van het Duitstalige publiek toch al zo'n beetje de hoofdprijs betalen qua uitzendrechten dat het niet uitmaakt of de randgebieden mee kunnen kijken.

Nederland is zo klein dat zelfs het kleinste geografische gebied dat je met een satelliet kunt bestrijken al heel veel groter is dan Nederland. Dan moet je andere maatregelen treffen om zaken te beperken, zoals codering.

Als je dit wilt veranderen dan ontkom je niet aan meer Europese integratie. Dan kan je het op andere manieren gaan oplossen. Maar ja, iemand die dit voorstelt wordt meteen voor eurofiel uitgescholden terwijl de oplossing van veel problemen toch echt daar ligt.

De duitse smartlappen zenders bedoel je, op je tablet etc kun je in het buitenland alles bekijken
Nederlandse zenders niet.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door tijger1 »

Canal Digitaal hoeft niet te betalen voor het doorgeven van NPO 1,2 en 3. CD kreeg eerst betaald waardoor ze die zenders "gratis" konden doorgeven. Nu krijgen ze niet meer betaald, dus moeten de abonnees betalen.

En je mag al een tijdje legaal in het buitenland een abonnement hebben bij CD, dus met een buitenlands adres en bankrekeningnummer.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door Har06 »

Har06 schreef:
GJvdZ schreef:
spaansebrabander schreef:Ik ben overigens jaloers (nou ja) op mijn Duitse buren, die zonder smartcard of wat dan ook hun geliefde programma's kunnen zien.
Dat is ook weer het gevolg van de rechten. Omdat het Duitstalig gebied zo groot is, kunnen ze het voor een groot deel afvangen door het ontvangstgebied te beperken. Bovendien moeten ze gezien de grootte van het Duitstalige publiek toch al zo'n beetje de hoofdprijs betalen qua uitzendrechten dat het niet uitmaakt of de randgebieden mee kunnen kijken.

Nederland is zo klein dat zelfs het kleinste geografische gebied dat je met een satelliet kunt bestrijken al heel veel groter is dan Nederland. Dan moet je andere maatregelen treffen om zaken te beperken, zoals codering.

Als je dit wilt veranderen dan ontkom je niet aan meer Europese integratie. Dan kan je het op andere manieren gaan oplossen. Maar ja, iemand die dit voorstelt wordt meteen voor eurofiel uitgescholden terwijl de oplossing van veel problemen toch echt daar ligt.

De duitse smartlappen zenders bedoel je, op je tablet etc kun je in het buitenland alles bekijken
Natuurlijk wel, ik kijk al jaren lang de journaals via m,n tablet, de overige ballast zijn aan mij niet besteed op m,n vakanties overwinteringen

Ria Boon
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:24

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door Ria Boon »

GJvdZ schreef:
spaansebrabander schreef:Ik ben overigens jaloers (nou ja) op mijn Duitse buren, die zonder smartcard of wat dan ook hun geliefde programma's kunnen zien.
Dat is ook weer het gevolg van de rechten. Omdat het Duitstalig gebied zo groot is, kunnen ze het voor een groot deel afvangen door het ontvangstgebied te beperken. Bovendien moeten ze gezien de grootte van het Duitstalige publiek toch al zo'n beetje de hoofdprijs betalen qua uitzendrechten dat het niet uitmaakt of de randgebieden mee kunnen kijken.

Nederland is zo klein dat zelfs het kleinste geografische gebied dat je met een satelliet kunt bestrijken al heel veel groter is dan Nederland. Dan moet je andere maatregelen treffen om zaken te beperken, zoals codering.

Als je dit wilt veranderen dan ontkom je niet aan meer Europese integratie. Dan kan je het op andere manieren gaan oplossen. Maar ja, iemand die dit voorstelt wordt meteen voor eurofiel uitgescholden terwijl de oplossing van veel problemen toch echt daar ligt.
In duitsland betaalt met vaste kijkrechten net als vroege in nederland kijk en luistergeld. daarom hoeven ze ook geen smartcard te kopen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door berndv »

Ria Boon schreef: In duitsland betaalt met vaste kijkrechten net als vroege in nederland kijk en luistergeld. daarom hoeven ze ook geen smartcard te kopen.
die betaal je in Nederland ook hoor, alleen niet meer openlijk en zichtbaar, zit gewoon ingebakken in je belastinggeld sinds het afschaffen van kijk en luistergeld. Tevens zijn er geen controles meer nodig of je niet toevallig illegaal en tv had en geen kijk en luistergeld betaalt, iedereen die belasting betaalt, betaalt mee.

kathy1978
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jan 2006 14:48

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door kathy1978 »

Je zou een vpn verbinding naar nederland op laptop kunnen installeren zodat de websites denken dat de verbinding uit nl komt. Doe ik zelf vaak als ik op engelse tv websites wil kijken. Idem bij amerikaanse. Ik gebruik vaak hola of hotspot shield. In een artikel van computertotaal van juni 2015 wordt hola aangeraden. Succes.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door kokka »

ja VPN werkt inderdaad goed. op deze manier kan ik vanuit het buitenland toch de programma's kijken via Horizon Go van ziggo

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door beusen »

kokka schreef:ja VPN werkt inderdaad goed. op deze manier kan ik vanuit het buitenland toch de programma's kijken via Horizon Go van ziggo

Serieus?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door kokka »

ja serieus, het is een keer begonnen met proberen te kijken naar de formule 1 vanuit een hotel in Maleisië. de horizon go website doet het dan wel gewoon, maar kan geen inhoud tonen omdat ik niet in Nederland ben. vervolgens heb ik een vpn opgezet naar een server in Nederland. toen deed hij het wel gewoon. Het lijkt dan net alsof je met je laptop in Nederland ben. enige beperking is de snelheid van het netwerk waar je op dat moment opzit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door kweenie »

kathy1978 schreef:Je zou een vpn verbinding naar nederland op laptop kunnen installeren zodat de websites denken dat de verbinding uit nl komt. Doe ik zelf vaak als ik op engelse tv websites wil kijken. Idem bij amerikaanse. Ik gebruik vaak hola of hotspot shield. In een artikel van computertotaal van juni 2015 wordt hola aangeraden. Succes.
Bij computeridee (en anderen) van die tijd werd hola juist sterk afgeraden. Vooral vanwege het (reële) risico dat illegale content onder jouw IP adres het net op wordt gegooid.

Installeer dus niet zomaar blind iets.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door beusen »

kokka schreef:ja serieus, het is een keer begonnen met proberen te kijken naar de formule 1 vanuit een hotel in Maleisië. de horizon go website doet het dan wel gewoon, maar kan geen inhoud tonen omdat ik niet in Nederland ben. vervolgens heb ik een vpn opgezet naar een server in Nederland. toen deed hij het wel gewoon. Het lijkt dan net alsof je met je laptop in Nederland ben. enige beperking is de snelheid van het netwerk waar je op dat moment opzit.
Geweldig ga ik proberen!
Bedankt ! :D

SangioveseK
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2016 10:14

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door SangioveseK »

Aanvullende vraag: ik heb gelezen dat je Hola en dat soort gratis VPNs niet moet gebruiken omdat ze je internetverbinding misbruiken. Dit lijkt me plausibel omdat niks op het internet echt gratis is.

Nu ben ik op zoek naar een VPN voor Horizon Go, of Ziggo tegenwoordig. Hoe je het ook wil noemen. Heeft iemand ervaring met deze VPN: http://vpnservice.nl/reviews/nordvpn

Het lijkt me een goede keus maar misschien is hier nog iemand die wat kan toevoegen?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: TV in buitenland

Ongelezen bericht door kokka »

hier kan ik je helaas niet bij helpen, ik gebruik zelf een VPN naar het hoofdkantoor van het bedrijf waar ik werk. zolang ik dan op veilige, door het bedrijf toegestane websites blijf is het toegestaan.

Gesloten