LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tweede woning / chalet

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
HdBigg
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2014 21:10

Tweede woning / chalet

Ongelezen bericht door HdBigg »

Tegenwoordig wordt de markt overspoeld met aanbod van tweede vakantiewoningen. Laat je deskundig voorlichten. Zeker investeren in een kunststof chalet (niet veel meer dan een goede caravan op wielen) wordt vaak aantrekkelijker voorgesteld dan het is. Garantierendement heet dat. Onzin, je betaalt een dikke prijs waarvan je een deel als zogenaamd rendement weer terugbetaald krijgt. Vaak hoge kosten voor huur van de grond, hoge parkbijdrage en na afloop van die mooie garantieperiode kom je aan de beurt ! Je rendement keldert als een baksteen en je komt er niet meer vanaf. Park, bungalow en inventaris verouderd en dezelfde projectontwikkelaren bieden al weer veel nieuwere projecten aan en laten je zitten.

Reken goed, wat kost een los chalet, zit er wel of geen grond bij en realiseer je wat er als zogenaamd garantierendement wordt gegeven. Deel de garantiehuur eens door 52 weken en vraag je af of dit een bedrag is dat het gehele jaar door realiseerbaar is per week. Heel veel parken zijn alleen tijdens het hoogseizoen aardig bezet. Voor de verhuur rekenen de touroperators dan ook nog een 25% commissie van de huur na afloop van de garantieperiode. Eigen verhuur wordt niet toegestaan. Heb je een keuze? Neen.

Eigen verhuur mag bijna nooit en je bent volledig afhankelijk van exploitanten die met name goed voor zichzelf zorgen. Een gewaarschuwd man telt voor twee!

Mail gerust ! Er zijn nauwelijks projecten waar je een redelijk rendement kunt maken !

HdBigg
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2014 21:10

Re: Tweede woning / chalet

Ongelezen bericht door HdBigg »

Test

weinaldum
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2013 01:22

Re: Tweede woning / chalet

Ongelezen bericht door weinaldum »

Moet je kijken wat er allemaal te koop wordt aangeboden in deze sector de meeste bezitters van deze eigendommen wonen in het Gooi....
Laatst gewijzigd door Radar op 21 apr 2014 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tweede woning / chalet

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom: er worden gouden bergen beloofd, de bekende groep mensen heeft weer eurotekens in de ogen, en ziet niets, maar dan ook niets anders dan die gouden bergen die in werkelijkheid geschilderde steenkoolhopen zijn...

Oftewel: al die beloften kunnen de allesbrander in, meer is het niet waard.

Maar je had toch van tevoren kunnen zien dat die caravans (want dat zijn het gewoon) de koopsom bij lange na niet waard zijn? Heus, soms zie ik zo'n reclameding, mensen zelfgenoegzaam tevreden in hun 'chalet' voor een prijs van een rijtjeshuis, en dan denk ik, hoeveel gaan er nu weer in trappen?

Sorry, maar als je investeert, zul je je gedegen moeten informeren, en een stuk verder moeten kijken dan alle mooie beloftes. Mensen die dat niet doen lopen vast - en ik heb er geen medelijden mee.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tweede woning / chalet

Ongelezen bericht door sjohie »

Bij zulke bedragen gaan de politiek en toezichthouders er vanuit dat men weet waar aan wordt begonnen, dus zoals witte angora al schrijft, eigen schuld dikke bult.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tweede woning / chalet

Ongelezen bericht door tenormin »

Ging bij ons ook zo. Een "echt" Caravanpark veranderde van eigenaar en de aasgieren plaatsten er chalets op. Prachtig hoor, maar wij, met onze oude, houten maar goed onderhouden caravans werden er weggepest. Dubbel staangeld ineens (wat de meeste niet konden betalen); de chalets kostten maar €159.000,00 maar het kavel moest je kopen. Als iemand nu even zijn hoofd had gebruikt (maar dat doen de meesten niet) kon men op de vingers narekenen dat de "behaalde toekomstige winst" door verhuur er nooit in kon zitten. En nu, 10 jaar verder: ook die onderhoud loze Chalets zien er niet uit. En ben je spekkoper als je van zo'n ding af kan: want weinigen zitten te wachten op een kavel wat je aan de straatstenen niet kwijt kan. Is iedere Zaterdag te zien, zo'n propaganda programma op RTL4 en ik moet zeggen: 't ziet er gelikt uit, zo ook de verkooppraatjes.

navigator15
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 sep 2013 00:19

Re: Tweede woning / chalet

Ongelezen bericht door navigator15 »

Haha, laat me niet lachen, het ziet er niet alleen gelikt uit. Ze doen ook heel gelikt. In het echt betwijfel ik of de mensen die zogenaamd zoiets gaan kopen ook echt iets zouden kopen. En wie wil nu in zijn vrije tijd op zo'n park zitten met maar een paar meter tussen het chalet in. Mij niet gezien. En weet je wat ook nog zo vern..keratief is is dat men alleen maar prijzen noemt zonder de grondprijs erbij te betrekken.
Tja, daar zakt mijn broek toch ook vanaf. Maar het is gewoon zo als mensen zich willen laten beduvelen dan moeten ze het maar allemaal zelf weten......

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tweede woning / chalet

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou, mijn broek zakt er niet van af want ik denk dat het gewoon doorgestoken kaart is en de zogenaamde geïnteresseerden acteurs zijn. Ze beslissen vaak dat ze toch "maar" het duurste nemen. Me hoela. Ik denk altijd maar aan de reclame man van AH; kennelijk een goede acteur voor Appie maar verder heb ik nooit van hem gehoord. Sorry als ik hem daarmee beledig (ik kijk niet al teveel tv) :lol: !

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Tweede woning / chalet

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Aan de andere kant: mensen die zoveel geld hebben liggen voor zo'n chalet en er intrappen verdienen niet beter dan dat iemand daar van profiteert. Ze hebben dat geld dan niet door hun intelligentie weten te verdienen....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tweede woning / chalet

Ongelezen bericht door kweenie »

navigator15 schreef: En wie wil nu in zijn vrije tijd op zo'n park zitten met maar een paar meter tussen het chalet in. Mij niet gezien.
O, er zijn genoeg mensen die zich zo prima een paar weken kunnen vermaken. En zeker met kinderen maakt een kleine afstand tot de buren vaak het (gewenste) contract makkelijker. Maar het is zeker niet voor iedereen prettig. (Bovendien zijn de prijzen ook veel lager dan van huisjes.) Gelukkig is er keuze, toch?

Maar als koper moet je het vooral zien als je eigen tweede huisje, waar je dus zelf vaak moet willen zitten. En dat daarnaast ook verhuurd kan worden op momenten dat je er zelf niet zit. Dán kan het wel een leuke aanschaf zijn.

Maar je moet het niet vooral als investering zien. Want even simpel geredeneerd, als het zo goed zou renderen, dan zouden de banken en andere investeerders al instappen en hadden ze de particuliere kopers niet nodig.

chaleteigenaren
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2014 14:02

Re: Tweede woning / chalet

Ongelezen bericht door chaleteigenaren »

Her en der kom je op en aanmerkingen tegen over de verkoop praktijken van chalets op "gerenomeerde" recreatie parken.

Bij het verhaal van de verkoper loopt het financiële water bij iedereen uit de mond. De Hollandse nuchterheid verliest het dan van de Hollandse handelsgeest die graag een goed rendement wil halen uit het vaak vlijtig gespaarde geld. Zonder op de details in te gaan wil ik erop wijzen dat er naar mijn mening een keiharde economische wet is en die zegt:HOE HOGER HET RENDEMENT HOE GROTER HET RISICO".

Voordat u besluit tot een aankoop laat alles vastleggen. Dit betreft zowel zaken die betrekking hebben op het rendement alsmede toezeggingen van faciliteiten die nog moeten worden aangelegd (tennisbaan, zwembad, sauna etcetera). Vraag maar voor het opnemen van een boeteclasule als faciliteiten niet binnen een bepaalde tijd worden gerealiseerd.

Persoonlijk ben ik eigenaar van een Chalet op Brunsheim (binnenkort resort Brunssumerheide) dat ik alleen voor privé gebruik. Ik heb dit chalet niet rechtstreeks van Europacs gekocht maar van de eerste eigenaar. Ik ben op zich tevreden omdat ik voor een belangrijk deel wist waar ik aan begon. Bovendien is er inmiddels ook een Belangen vereniging die inmiddels behoorlijk floreert en ook contacten heeft met andere belangen verenigingen.

De belangen vereninging heeft recentelijk ook een website gelanceerd http:\\www.eigenarenbrunssheim.nu. Ga gerust even kijken op deze site. De site is nog volop in ontwikkeling.

Wilt u nog meer informatie dan kunt u altijd contact opnemen met ons via de email adressen op de site of email [email protected]

stofzuigertje

Re: Tweede woning / chalet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Er zijn ook goede parken waar je na aankoop grond 1/140 deel mede eigenaar word en mag mee beslissen en die lopen wel goed.

Bovendien niet de standaard plastic dozen maar je bepaal zelf welk huis en de huurprijzen.
De duurste blijven leeg en bij lage prijzen hele jaar vol.
Dus zelf je huis en de huurprijs vaststellen mag en kan dus wel.

Enkele goede parken maar de meeste, gewoon goed zoeken.

Gesloten