LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] "Vakantie" Bodrum
"Vakantie" Bodrum
Op 24 maart j.l. heb ik via het plaatselijke reisburo een 15-daagse, all-inclusive, vakantie geboekt naar het Hotel Çomça Manzara in Bodrum (Turkije) met vertrekdatum 6 september en terugkomst 20 september voor de prijs van € 983,50.
2 dagen na aankomst (op 8 sept.) ontving ik van het thuisfront de droevige mededeling dat een van mijn naaste familieleden plotseling was overleden. Dit familielid was, hoewel geen 1e of 2e graad toch dusdanig “intiem” dat ik besloten heb op eigen kosten een terugvlucht te kopen om bij de begrafenis aanwezig te kunnen zijn. Het was mij bekend dat, vanwege het feit dat het familielid geen 1e of 2e graad is, ik de kosten van de terugvlucht voor eigen rekening zou moeten nemen en ik geen beroep zou kunnen doen op de afgesloten reis- en annuleringsverzekering. Dit was echter geen enkel probleem.
Bij het verlaten van het hotel heb ik bij de receptie geinformeerd of het mogelijk was om na de begrafenis de resterende dagen alsnog bij hun door te brengen. Men gaf mij aan dat ik dit met het reisburo moest overleggen. Als het reisburo (Kras) kontakt zou opnemen met het hotel dan was dit zeker mogelijk.
Inmiddels heeft het reisburo kontakt gehad met Kras, welke op hun beurt kontakt heeft opgenomen met het hotel in Bodrum. Het hotel wijst nu echter, onder het mom van “opgestaan is plaatsvergaan”, alles van zich af en beroept zich erop dat de kamer inmiddels opnieuw bezet is en er geen andere kamer beschikbaar is. Einde discussie.
Hoewel ik mij inmiddels bij de situatie heb neergelegd en de vakantie verder zal moeten vergeten zit het mij toch dwars dat men voor deze kamer 2 keer inkosten geniet. Ik had immers het volledige verblijf t/m 20 september betaald. Voor de prijs van € 983,50 (+ een retourticket van € 160) heb ik dus 2 dagen vakantie genoten en had gedacht dat ik door een nieuw ticket naar Bodrum te kopen de resterende 8 dagen toch nog even zou kunnen genieten.
Wellicht kan iemand mij vertellen of dit een normale gang van zaken is?
2 dagen na aankomst (op 8 sept.) ontving ik van het thuisfront de droevige mededeling dat een van mijn naaste familieleden plotseling was overleden. Dit familielid was, hoewel geen 1e of 2e graad toch dusdanig “intiem” dat ik besloten heb op eigen kosten een terugvlucht te kopen om bij de begrafenis aanwezig te kunnen zijn. Het was mij bekend dat, vanwege het feit dat het familielid geen 1e of 2e graad is, ik de kosten van de terugvlucht voor eigen rekening zou moeten nemen en ik geen beroep zou kunnen doen op de afgesloten reis- en annuleringsverzekering. Dit was echter geen enkel probleem.
Bij het verlaten van het hotel heb ik bij de receptie geinformeerd of het mogelijk was om na de begrafenis de resterende dagen alsnog bij hun door te brengen. Men gaf mij aan dat ik dit met het reisburo moest overleggen. Als het reisburo (Kras) kontakt zou opnemen met het hotel dan was dit zeker mogelijk.
Inmiddels heeft het reisburo kontakt gehad met Kras, welke op hun beurt kontakt heeft opgenomen met het hotel in Bodrum. Het hotel wijst nu echter, onder het mom van “opgestaan is plaatsvergaan”, alles van zich af en beroept zich erop dat de kamer inmiddels opnieuw bezet is en er geen andere kamer beschikbaar is. Einde discussie.
Hoewel ik mij inmiddels bij de situatie heb neergelegd en de vakantie verder zal moeten vergeten zit het mij toch dwars dat men voor deze kamer 2 keer inkosten geniet. Ik had immers het volledige verblijf t/m 20 september betaald. Voor de prijs van € 983,50 (+ een retourticket van € 160) heb ik dus 2 dagen vakantie genoten en had gedacht dat ik door een nieuw ticket naar Bodrum te kopen de resterende 8 dagen toch nog even zou kunnen genieten.
Wellicht kan iemand mij vertellen of dit een normale gang van zaken is?
Re: "Vakantie" Bodrum
Waarom heeft u dan uitgecheckt ?
Na de begrafenis had u toch terug kunnen vliegen, en de vakantie voort kunnen zetten.
U bent de dagen van afwezigheid natuurlijk kwijt.
Na de begrafenis had u toch terug kunnen vliegen, en de vakantie voort kunnen zetten.
U bent de dagen van afwezigheid natuurlijk kwijt.
Het uitchecken had ik inderdaad niet moeten doen en na de begrafenis gewoon terugkomen. Ook de koffer had ik gewoon kunnen laten staan.
Maar ja, op zo'n moment denk je daar niet aan, je wilt zo snel mogelijk weg.
Uiteraard ben ik de dagen van afwezigheid kwijt, maar het stuit mij tegen de borst dat ik de dagen die ik nog tegoed heb (tot 20 september) ook kwijt ben.
Maar ja, op zo'n moment denk je daar niet aan, je wilt zo snel mogelijk weg.
Uiteraard ben ik de dagen van afwezigheid kwijt, maar het stuit mij tegen de borst dat ik de dagen die ik nog tegoed heb (tot 20 september) ook kwijt ben.
Tja wijsheid achteraf natuurlijk.. het uitchecken was niet handig.
U kunt eens informeren bij een juridisch loket wat de mogelijkheden zijn. Ik zou het in deze even niet durven te zeggen.
Het hotel had u ook kunnen informeren dat het uitchecken niet mogelijk was. Heeft u ook nog contact gehad met Kras nadat het hotel dat aangaf ? Zij hadden toch ook het advies kunnen geven om niet uit te checken ?
U kunt eens informeren bij een juridisch loket wat de mogelijkheden zijn. Ik zou het in deze even niet durven te zeggen.
Het hotel had u ook kunnen informeren dat het uitchecken niet mogelijk was. Heeft u ook nog contact gehad met Kras nadat het hotel dat aangaf ? Zij hadden toch ook het advies kunnen geven om niet uit te checken ?
Persoonlijk heb ik geen kontakt gehad met Kras. Kras heeft kontakt opgenomen met het hotel en de uitkomst via het reisburo aan mij doorgegeven.
Het reisburo heeft nog geprobeerd bij Kras een alternatief, gelijkwaardig hotel te regelen om alsnog de resterende dagen door te kunnen brengen, maar dat heeft Kras afgewezen.
Ik zou inderdaad nog eens informatie kunnen inwinnen bij het juridisch loket. Bedankt voor de tip.
Helaas heb ik geen rechtsbijstandsverzekering. Wellicht dat die ook wat zouden kunnen betekenen.
Het reisburo heeft nog geprobeerd bij Kras een alternatief, gelijkwaardig hotel te regelen om alsnog de resterende dagen door te kunnen brengen, maar dat heeft Kras afgewezen.
Ik zou inderdaad nog eens informatie kunnen inwinnen bij het juridisch loket. Bedankt voor de tip.
Helaas heb ik geen rechtsbijstandsverzekering. Wellicht dat die ook wat zouden kunnen betekenen.
Geen mogelijkheden, niemand heeft schuld, behalve TS zelf.U kunt eens informeren bij een juridisch loket wat de mogelijkheden zijn. Ik zou het in deze even niet durven te zeggen.
Uitchecken betekend voor het hotel, gast gaat en komt niet meer terug, heel simpel.
Indien u die had gehad wel. Een rechtsbijstandsverzekering afsluiten voor lopende problemen is echter niet mogelijk. Eerste advies bij het juridisch loket is doorgaans gratis.Ton1941 schreef: Helaas heb ik geen rechtsbijstandsverzekering. Wellicht dat die ook wat zouden kunnen betekenen.
Dat het betekent gast gaat, kan ik inkomen. Dat het ook automatisch betekent gast keert niet meer terug vind ik persoonlijk niet juist. Immers TS heeft een overeenkomst voor een kamer in periode y.secondadvies schreef:Geen mogelijkheden, niemand heeft schuld, behalve TS zelf.U kunt eens informeren bij een juridisch loket wat de mogelijkheden zijn. Ik zou het in deze even niet durven te zeggen.
Uitchecken betekend voor het hotel, gast gaat en komt niet meer terug, heel simpel.
Op zich zou het ook wenselijk kunnen zijn dat een hotelgast wel uitcheckt als deze niet in het hotel verblijft. Zo heeft het hotel een juiste lijst met gasten die op elk willekeurig moment in het hotel verblijven. Bijvoorbeeld in geval van calamiteiten is het van belang dat een dergelijke lijst juist is.
Emmy75 schreef:Dat het betekent gast gaat, kan ik inkomen. Dat het ook automatisch betekent gast keert niet meer terug vind ik persoonlijk niet juist. Immers TS heeft een overeenkomst voor een kamer in periode y.secondadvies schreef:Geen mogelijkheden, niemand heeft schuld, behalve TS zelf.U kunt eens informeren bij een juridisch loket wat de mogelijkheden zijn. Ik zou het in deze even niet durven te zeggen.
Op zich zou het ook wenselijk kunnen zijn dat een hotelgast wel uitcheckt als deze niet in het hotel verblijft. Zo heeft het hotel een juiste lijst met gasten die op elk willekeurig moment in het hotel verblijven. Bijvoorbeeld in geval van calamiteiten is het van belang dat een dergelijke lijst juist is.
Nog nooit in een hotel geweest?
Uitchecken betekend, alles afrekenen, en alle persoonlijke spullen meenemen.
Om te weten wie , en hoeveel hotelgasten in het hotel verblijven, moet de gast zijn sleutel bij de receptie inleveren, als hij/zij het hotel verlaat. Dat is de procedure van elk hotel in de wereld, om bij calamiteiten, het juiste aantal verblijvende personen in het hotel vast te stellen.
Wat een aannames.secondadvies schreef: Nog nooit in een hotel geweest?
Uitchecken betekend, alles afrekenen, en alle persoonlijke spullen meenemen.
Om te weten wie , en hoeveel hotelgasten in het hotel verblijven, moet de gast zijn sleutel bij de receptie inleveren, als hij/zij het hotel verlaat. Dat is de procedure van elk hotel in de wereld, om bij calamiteiten, het juiste aantal verblijvende personen in het hotel vast te stellen.
Ik ben al in heel veel hotels geweest zowel binnen als buiten de EU en nog nooit heb ik mijn / onze kamersleutels (of pasjes) ingeleverd bij het tussentijds verlaten van het hotel. Ook lees ik in elk hotel waar ik ook kom de informatiemap en andere informatie door (dat kan ik gewoon niet laten) en daarin heb ik ook nog nooit wat zien staan over het inleveren van de sleutel bij het verlaten van het hotel.
Daarnaast is bij veel hotels tegenwoordig aan het pasje niet te zien welk kamernummer erbij hoort of staat er niet altijd een naam op. Zou een mooi zooitje worden bij de receptie van al die pasjes.
Het inleveren van de sleutel bij het verlaten van een hotel, staat zeker niet in een informatiemap, maar is een internationaal gebruik.Ik ben al in heel veel hotels geweest zowel binnen als buiten de EU en nog nooit heb ik mijn / onze kamersleutels (of pasjes) ingeleverd bij het tussentijds verlaten van het hotel. Ook lees ik in elk hotel waar ik ook kom de informatiemap en andere informatie door (dat kan ik gewoon niet laten) en daarin heb ik ook nog nooit wat zien staan over het inleveren van de sleutel bij het verlaten van het hotel.
Vraag het maar bij een willekeurig hotel na, hoe dit gehandeld wordt, en wat het doel van het inleveren van de sleutels is.
Bij sommige hotels heb ik wel eens expliciet gehoord (tijdens het inchecken) dat ik deze niet tussentijds moet inleveren en dat ik deze beter bij me kan houden ook als ik het hotelterrein verlaat.secondadvies schreef: Het inleveren van de sleutel bij het verlaten van een hotel, staat zeker niet in een informatiemap, maar is een internationaal gebruik.
Vraag het maar bij een willekeurig hotel na, hoe dit gehandeld wordt, en wat het doel van het inleveren van de sleutels is.
Dan zijn bij calamiteiten alle hulptroepen naar jullie aan zoeken, omdat de sleutel niet bij de receptie is.Bij sommige hotels heb ik wel eens expliciet gehoord (tijdens het inchecken) dat ik deze niet tussentijds moet inleveren en dat ik deze beter bij me kan houden ook als ik het hotelterrein verlaat.
Geweldig, je mag van mij steeds zo handelen.
Jouw hotelervaring is echt leerzaam.
Dan leg me dan eens uit hoe ze dat doen bij hotels waar adhv het pasje niet zichtbaar is bij welke gast deze hoort.secondadvies schreef: Dan zijn bij calamiteiten alle hulptroepen naar jullie aan zoeken, omdat de sleutel niet bij de receptie is.
Geweldig, je mag van mij steeds zo handelen.
Jouw hotelervaring is echt leerzaam.
-
Het is echt onzin dat het nog gebruikelijk is dat je je sleutel bij de receptie afgeeft als je het hotel verlaat. Dit is sinds de jaren 90 al geen normaal gebruik meer en de meeste receptionistes in de wereld zullen je vreemd aankijken als je je sleutel in wilt leveren. Maar dit geheel terzijde.
Het lijkt me logisch dat je het aan de receptie doorgeeft wanneer je een paar dagen afwezig zult zijn toch? Maar zoals gezegd: uitgechecked is plaats vergaan.....
Het lijkt me logisch dat je het aan de receptie doorgeeft wanneer je een paar dagen afwezig zult zijn toch? Maar zoals gezegd: uitgechecked is plaats vergaan.....
Ik breng zo'n beetje acht maanden per jaar door in hotels, dus ik mag me wel ervaring deskundige noemen lijkt me.
Het is bij sommige hotels nog steeds een verplichting om uit te checken en daarbij de sleutel in te leveren. Echter met de steeds meer gebruikte pasjes die voor een bepaalde tijd gelding zijn, in combinatie met het betalen met credit card, is het niet meer noodzakelijk om op de traditionele manier uit te checken. Ik ben bv nu in de USA. Op de dag van vertrek wordt er een rekening onder mijn deur geschoven. Die kijk ik na, is alles goed dan vertrek ik, het pasje laat ik achter in de kamer.
Het zou dus zomaar kunnen dat ik eerder vertrek zonder dat het hotel hier van op de hoogte is.
Bij calamiteiten is een lijst van gasten ook maar tot op zekere hoogte behulpzaam. Je kan ook weg zijn, denk aan uit eten, toeristische bezigheden, werk etc.
Het is bij sommige hotels nog steeds een verplichting om uit te checken en daarbij de sleutel in te leveren. Echter met de steeds meer gebruikte pasjes die voor een bepaalde tijd gelding zijn, in combinatie met het betalen met credit card, is het niet meer noodzakelijk om op de traditionele manier uit te checken. Ik ben bv nu in de USA. Op de dag van vertrek wordt er een rekening onder mijn deur geschoven. Die kijk ik na, is alles goed dan vertrek ik, het pasje laat ik achter in de kamer.
Het zou dus zomaar kunnen dat ik eerder vertrek zonder dat het hotel hier van op de hoogte is.
Bij calamiteiten is een lijst van gasten ook maar tot op zekere hoogte behulpzaam. Je kan ook weg zijn, denk aan uit eten, toeristische bezigheden, werk etc.