LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOW uitkering

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
chris2

AOW uitkering

Ongelezen bericht door chris2 »

Wil graag weten hoeveel de AOW uitkering op 1 mei 1990 bedroeg voor een echtpaar. Het lukt mij niet dit te achterhalen bij de SVB.

Kan iemand mij helpen.

Bij voorbaat dank, met vriendelijke groet, Chris 2

Klaas-Jan

Re: AOW uitkering

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Hallo Chris, ik denk dat je de info hier kunt vinden http://www.mejudice.nl/artikelen/detail ... kelijkheid

Mar v.d. Berg

Ongelezen bericht door Mar v.d. Berg »

Ik heb de gegevens hier gevonden: http://www.pensioenthermometer.nl/kengetallen/aow.asp
Even het jaartal invullen en ze komen in beeld.

chris2

Mar v.d. Berg schreef:Ik heb de gegevens hier gevonden: http://www.pensioenthermometer.nl/kengetallen/aow.asp
Zeer bedankt. ben hier blij mee. Ging per 1 mei 1990 met pensioen met vaste bedragen voor aanvullende pensioenen, uitgezonderd één klein pensioentje, wat nu sinds mi 1990 met liefst 65% is gestegen. Met de stijging van AOW pensioenen hoef ik echter geen droog brood te eten. Vriendelijke groet, Chris2

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

chris2 schreef:
Mar v.d. Berg schreef:Ik heb de gegevens hier gevonden: http://www.pensioenthermometer.nl/kengetallen/aow.asp
Zeer bedankt. ben hier blij mee. Ging per 1 mei 1990 met pensioen met vaste bedragen voor aanvullende pensioenen, uitgezonderd één klein pensioentje, wat nu sinds mi 1990 met liefst 65% is gestegen. Met de stijging van AOW pensioenen hoef ik echter geen droog brood te eten. Vriendelijke groet, Chris2
Het pensioen (geld) is iets wat je zelf hebt geregeld (meestal een centraal pensioenfonds via de werkgever, of iets met lijfrentes als zelfstandige) en kent doorgaans een X bedrag wat vast staat, en mogelijk geïndexeerd wordt, maar op dit moment doet bijna geen enkel pensioenfonds dat. Daarbij komt de AOW vanuit de overheid, waar je als ex-werkende in Nederland ook recht op hebt, en wat normaliter vanuit de overheid wél elk jaar geïndexeerd wordt. Beide krijg je als je "met pensioen gaat". Maar nergens staat wettelijk vastgelegd dat je eigen pensioen ook geïndexeerd móet worden zoals de AOW, dat is iets wat tussen jou en de pensioen-verstrekker speelt, en in zeer veel gevallen kent dat dus geen standaard indexatie.

Wat wil je precies met dat indexeringspercentage van de AOW bereiken in dit geval?

chris2

snuffel1 schreef:Wacht even de AOW is dan wel gestegen maar met pensioenen ligt dat toch anders. U bent in 1990 met pensioen gegaan dat kleine pensioentje is een vast bedrag geworden en omdat er na uw pensioen geen premie afdracht is geweest niet in waarde gestegen hooguit een rentepercentage maar die zal inmiddels al verdampt zijn.
Dit kleine pensioentje wordt jaarlijks verhoogd met het Europese indexcijfer (inflatiecijfer) tenzij er geen sprake is van inflatie.Heeft dus niets te maken met een rentepercentage en is ook niet verdampt.
Mijn voormalige werkgever heeft deze pensioenregeling vastgelegd met de pensioenuitvoerder. Een prima regeling dus. Heb daar ongveer4,75 jaar gewerkt, mijn pensioen ging in op 1 mei 1990 fl1156,08 = € 524.60 op jaarbasis, nu per 1 januari j.l. € 865,21, dus een stijging van 65%. Per 1 januari bedroeg de verhoging b.v. 2,442%. Heb tevens uitgerekend het stijgingspercentage van de AOW-uitkering sinds 1 mei 1990, bedraagt zelfs ongeveer 75%, als ik mij niet vergis Al mijn andere pensioenen zijn bevroren op datum van beëindiging contract Wellicht ten overvloede mijn werkzaam leven bedroeg precies 50 jaar, 1 mei 1941 t/m 31 mei 1990.

Gesloten