| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] bestaande werkgever zorgt voor pensioenbreuk
bestaande werkgever zorgt voor pensioenbreuk
Mijn werkgever heeft mijn collectieve oudedomspension premievrij gemaakt bij verzekeraar en is overgestapt naar een andere verzekeraar zonder waardeoverdracht te doen.Overstap was mij niet bekend tot een veel later stadium en ik zit nu met een slapende pensioen (geen indexering) terwijl ik niet van werkgever ben veranderd heb ik toch een pensioenbreuk. Mag dit? Ik betaal al premies vanaf mijn 20 ste en dacht goed te zitten.
Re: bestaande werkgever zorgt voor pensioenbreuk
Er is een verschil tussen de pensioenregeling op zich (tussen jou en je werkgever) en de verzekering om die pensioenregeling uit te voeren (tussen je werkgever en de verzekeraar). Jij hebt in principe alleen met de pensioenregeling te maken; als de pensioenregeling niet is aangepast, maar alleen de pensioenverzekering, dan zou je pensioen in principe niet veranderd moeten zijn.
Het komt vaak voor dat de pensioenregeling eens in de zoveel jaar, gelijk met de pensioenverzekering, wordt aangepast. Dit gebeurt dan in overleg met de OR. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, zoals fiscale redenen (bv. dat de vut niet meer 'mag') of andere redenen. De laatste jaren zijn er bijvoorbeeld veel regelingen veranderd van eindloon naar middelloon. Maar van die wijzigingen zouden de deelnemers dan wel van op de hoogte moeten worden gesteld. En de OR moet ook akkoord zijn met zulke wijzigingen.
Het komt vaak voor dat de pensioenregeling eens in de zoveel jaar, gelijk met de pensioenverzekering, wordt aangepast. Dit gebeurt dan in overleg met de OR. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, zoals fiscale redenen (bv. dat de vut niet meer 'mag') of andere redenen. De laatste jaren zijn er bijvoorbeeld veel regelingen veranderd van eindloon naar middelloon. Maar van die wijzigingen zouden de deelnemers dan wel van op de hoogte moeten worden gesteld. En de OR moet ook akkoord zijn met zulke wijzigingen.