LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Collectieve pensioenpremie naar lijfrentepolis

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
sjors123
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2007 21:07

Collectieve pensioenpremie naar lijfrentepolis

Ongelezen bericht door sjors123 »

Hallo

Mijn vorige werkgever heeft 2 jaar lang pensioenpremie ingehouden voor een collectieve regeling, maar door malversaties aan de kant van de tussenpersoon is dit nooit in een pensioenpolis ingelegd.

Ik ben inmiddels naar een nieuwe werkgever verhuisd en ik kan de inleg over 2 jaar plus de werkgeversbijdrage (50%) teruggestort krijgen op mijn rekening. Dit bedrag kan ik dan nu zelf gaan inleggen in een lijfrentepolis (omdat mijn nieuwe werkgever geen collectieve regeling kent).

Op welke wijze is dit belastingtechnisch te regelen? Ik krijg het bedrag bruto uitgekeerd. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Belastingdienst niet moeilijk gaat doen? Ik wil dit totale brutobedrag dus in een lijfrente stoppen.

Groet
Sjors.

d'n Woerd
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2007 14:02

Re: Collectieve pensioenpremie naar lijfrentepolis

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

Beste Sjors,

Je oude werkgever stort na jouw uitdiensttreding de niet in een pensioen gestorte pensioengelden op jouw rekening. Dit is loon in de zin van de wet op de Loonbelasting. De werkgever zal hier dus loonbelasting op in moeten houden. Anders krijgt hij problemen met de fiscus.

Je wenst het bedrag te storten in een lijfrentekoopsom. Je moet wel even nagaan of de gehele koopsom dan aftrekbaar is. (Ik verwacht van wel overigens; je kunt eenvoudig een pensioentekort aantonen mits je wel een redelijk inkomen geniet).

Maar veel belangrijker...
Waarom kiezen jullie alleen niet gewoon voor een individuele pensioenkoopsom? Hoewel niet standaard is dit dat in dit geval denk ik het handigste. Immers er was een pensioenovereenkomst tussen jou en je werkgever. Door fouten buiten jullie om is die pensioenpremie nooit afgedragen. De werkgever stort dan rechtstreeks het bedrag (zonder belasting in te houden) naar de verzekeraar. Deze maakt een polis met een pensioenclausule op.

Bovendien voorzie ik nog een probleem voor "jullie oplossing". Artikel 19b lid 1c wet op de Loonbelasting geeft harde fiscale sancties voor het prijsgeven van pensioenrechten. Zijn jullie dat hier niet aan het doen?

Let er wel op dat er iets vastgelegd is over de afspraken met betrekking tot pensioen die jullie gemaakt hebben. Immers een pensioenovereenkomst sluiten ná einde van het dienstverband kan niet meer.

Gesloten