LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LifeCircle pensioen van de ING

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Femke vdV

LifeCircle pensioen van de ING

Ongelezen bericht door Femke vdV »

Hallo iedereen die dit leest,

Wij krijgen binnenkort een persioenadviseur van de ING op bezoek om ons te vertellen over het LifeCycle Mix pensioen.

Zijn er onder jullie mensen die hier al ervaring mee hebben? En zo ja, goede of juist slechte?
En willen jullie die eventueel delen?

Alle tips zijn natuurlijk ook welkom! Waar moet ik op letten en naar vragen bij zo'n gesprek?

kweenie

Re: LifeCircle pensioen van de ING

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vermoed dat het gaat om een pensioen waarin wordt belegd in een fonds dat automatisch het risico laat afnemen naarmate je ouder wordt. Dan wordt er voor iemand die 35 is bijvoorbeeld voor de helft in aandelen belegd, omdat je op die leeftijd nog een lange beleggingshorizon hebt, maar bij iemand van 60 wordt er alleen nog in vastrentende waarden belegd, omdat daar veel minder korte-termijn risico's aan kleven.

Op zich een prima systeem. Je hebt er zelf geen omkijken meer aan, en je kunt toch enigszins profiteren van het hogere te verwachten rendement van meer riskantere beleggingen.

Waar je wel op moet letten zijn natuurlijk de kosten die je hebt. En ook wat er in de 'uitkeringsfase' met je geld gebeurt: kun je nog 'shoppen' voor de uitkering, met je bij elkaar gespaarde geld, of zit dat al in het product? Verder zou het handig kunnen zijn als er een minimale garantiewaarde in zou zitten, maar dat gaat vaak ten koste van je rendement. Dus dat is niet altijd verstandig.

En ik zou ook bij een andere maatschappij een offerte vragen, om te vergelijken.

Gesloten