Ben een paar jaargeleden begonnen met de P.G.G.M. levensloopregeling.
Je kon toen kiezen tussen sparen, beleggen of 'n combi van beide.
Ik heb gekozen voor beleggen en daar verder geen aandacht meer aan geschonken.
Nu kreeg ik gisteren een jaaroverzicht van 2008 met de opbrengsten.
Ik had in totaal €1080,00 ingelegd en daarvan was nú nog €370,00 over.
Dus €710,00 verloren met de inleg van 1 jaar.
Nu kun je enerzijds stellen, dat ik alerter had moeten zijn en tijdig had moeten switchen naar de spaarregeling.
Maar je kent het wel, je hebt het druk met andere zaken en
je denkt er verder niet aan...
Anderzijds is het P.G.G.M. ook erg laks en verwijtbaar, door niet éénmaal een seintje te geven om tijdig te switchen naar de spaarregeling i.v.m. de slechte resultaten op de beurs....
Heb nu mijn vertrouwen in PGGM Levensloop wel verloren en onmiddellijk de regeling stopgezet..
Misschien zijn er meer PGGM leden met een gelijksoortige ervaring..
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] P.G.G.M. is laks met Levensloopregeling.
Re: P.G.G.M. is laks met Levensloopregeling.
Als je bewust voor beleggen kiest, kies je ook voor het risico dat je verlies maakt. Dat is je eigen keuze geweest.
Als je advies zou willen over je beleggingen, dan moet je naar een instelling gaan die ook advies geeft, en niet naar een instelling waarbij je alleen je geld wel kunt beleggen, maar geen advies kunt krijgen. Dat is je eigen keuze geweest.
Als je advies zou willen over je beleggingen, dan moet je naar een instelling gaan die ook advies geeft, en niet naar een instelling waarbij je alleen je geld wel kunt beleggen, maar geen advies kunt krijgen. Dat is je eigen keuze geweest.
Hoeveel van het verlies bestaat uit concrete waardevermindering van de beleggingen of de kosten die PGGM ingehouden heeft?
Ik neem aan dat dit levensloop via een polis is. Het kan een woekerpolis zijn.
Ik beleg ook (voor een deel) in de levensloopregeling, maar ik heb belegd in fondsen via een levenslooprekening met gekoppeld beleggingsdepot bij een bank. Ook grote verliezen, maar ik koop nu elke maand zeer goedkoop bij (veel meer participaties voor dezelfde inleg dan 2 jaar geleden) dus het wordt oogsten als de economie weer oververhit raakt. En het leuke van een bancair produkt is dan dat ik zonder hoge kosten de participaties kan verkopen en zo de winst op tijd verzilveren. In een polis is dat lastiger.
Overigens vraag ik mij af of beleggen echt wel veel extra oplevert. Het zijn geen tientallen procenten meer, tenzij je mazzel hebt of heel gericht en deskundig belegt. Op het spaardeel (2/3e in mijn geval) ontvang ik 4,3% rente, ik verwacht niet dat het gemiddelde rendement van beleggingen daar heel ver bovenuit komen.
Ik neem aan dat dit levensloop via een polis is. Het kan een woekerpolis zijn.
Ik beleg ook (voor een deel) in de levensloopregeling, maar ik heb belegd in fondsen via een levenslooprekening met gekoppeld beleggingsdepot bij een bank. Ook grote verliezen, maar ik koop nu elke maand zeer goedkoop bij (veel meer participaties voor dezelfde inleg dan 2 jaar geleden) dus het wordt oogsten als de economie weer oververhit raakt. En het leuke van een bancair produkt is dan dat ik zonder hoge kosten de participaties kan verkopen en zo de winst op tijd verzilveren. In een polis is dat lastiger.
Overigens vraag ik mij af of beleggen echt wel veel extra oplevert. Het zijn geen tientallen procenten meer, tenzij je mazzel hebt of heel gericht en deskundig belegt. Op het spaardeel (2/3e in mijn geval) ontvang ik 4,3% rente, ik verwacht niet dat het gemiddelde rendement van beleggingen daar heel ver bovenuit komen.
Het is geen beleggingsverzekering, je belegt rechtstreeks in fondsen. Daar heb je dus geen kosten aan. Je hebt er zelfs geen aan- en verkoopkosten bij. Er zit wel 1,1% beheerskosten in het resultaat.
Het verschil tussen sparen met 4,5% en beleggen met bv. 6,5% is bij 30 jaar maandelijks een vast bedrag inleggen ruim 40%. Het is aan jezelf om te bepalen of je het mogelijk hogere rendement het hogere risico waard vindt.
Wat wel handig en prettig is, is dat ze werken ze met fondsen die automatisch, als je dichter bij de pensioenleeftijd komt, minder risicovol gaan beleggen. Dat is iets wat veel mensen die zelf beleggen en binnenkort met pensioen gaan, eigenlijk ook hadden moeten doen. Dan was de schade voor hen op dit moment veel lager geweest.
Het verschil tussen sparen met 4,5% en beleggen met bv. 6,5% is bij 30 jaar maandelijks een vast bedrag inleggen ruim 40%. Het is aan jezelf om te bepalen of je het mogelijk hogere rendement het hogere risico waard vindt.
Wat wel handig en prettig is, is dat ze werken ze met fondsen die automatisch, als je dichter bij de pensioenleeftijd komt, minder risicovol gaan beleggen. Dat is iets wat veel mensen die zelf beleggen en binnenkort met pensioen gaan, eigenlijk ook hadden moeten doen. Dan was de schade voor hen op dit moment veel lager geweest.
-
mm wil toch even reageren op bovenstaande bericht, als je voor beleggingen kiest kies je mi. toch voor lange termijn. De sterke daling hebben ook voor mijn levensloopregeling een waarde daling van tot 40% gerealiseerd.
Ik zelf heb ook pggm als levensloopregeling. De sterke daling is toch ook ergens goed voor geweest. door dat de koersen zo laag stonden heb ik me gemiddelde unit prijs flink naar beneden kunnen brengen.
ik heb een doelfonds van 2027-2028 en door de "elende" op de beurs heb ik nu een gemiddelde aankoop van 1 unit terug gebracht met z'n 25 %.
Wil hier maar mee zeggen als je kiest voor beleggen moet je lange termijn denken en niet korte termijn handelen.
Sterke koersdalingen zijn dus ook gunstig als je periodiek inlegd
Ik zelf heb ook pggm als levensloopregeling. De sterke daling is toch ook ergens goed voor geweest. door dat de koersen zo laag stonden heb ik me gemiddelde unit prijs flink naar beneden kunnen brengen.
ik heb een doelfonds van 2027-2028 en door de "elende" op de beurs heb ik nu een gemiddelde aankoop van 1 unit terug gebracht met z'n 25 %.
Wil hier maar mee zeggen als je kiest voor beleggen moet je lange termijn denken en niet korte termijn handelen.
Sterke koersdalingen zijn dus ook gunstig als je periodiek inlegd