LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
gschaft
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014 11:28

Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door gschaft »

Herkent iemand deze situatie? Sinds 2011 met vervroegd pensioen, nu ben ik 65 geworden en blijkt het pensioenfonds (PFZW = pensioenfonds Zorg & Welzijn) de pensioenuitkering stop te zetten. Pas vanaf de AOW-datum over 9 maanden gaan ze weer pensioen uitbetalen.
Nu heb ik heel veel gehoord en gelezen over het "AOW-gat", maar dit is een "pensioengat". PFZW zegt dat ze een aanbod hadden gedaan om het pensioen gedurende de 9 maanden zonder AOW aan te passen, maar daar had ik geen behoefte aan. Nu blijkt: "geen AOW, dan ook geen pensioen".
Lijkt me een absurde situatie.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door harkja »

Heeft u geen spaargeld dan ?

witte angora
Berichten: 30860
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wanneer hebben ze dat aanbod gedaan dan? Toen je al met vervroegd pensioen was, of toen je al gestopt was met werken?

Waren de nieuwe AOW-regels al bekend toen je met vervroegd pensioen ging? Dat waren ze sowieso al toen dat aanbod werd gedaan natuurlijk.

Waarom had je geen behoefte aan aanpassing aan je pensioen?

Stel dat de AOW-leeftijd niet zou zijn aangepast, zou je dan wel gewoon doorbetaald zijn geworden? Wat staat er precies in de voorwaarden betreffende de pensioenuitkering in relatie tot een VUT/AOW-uitkering?

Moneyman
Berichten: 30177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het klinkt alsof je een keuze hebt gemaakt zonder je te verdiepen in de consequenties. Het probleem is bekend en komt veel vaker voor. Militairen demonstreerden er twee weken geleden nog voor.

Ik hoop dat je genoeg spaargeld hebt om die negen maanden te overbruggen...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

gschaft schreef:HPFZW zegt dat ze een aanbod hadden gedaan om het pensioen gedurende de 9 maanden zonder AOW aan te passen, maar daar had ik geen behoefte aan. Nu blijkt: "geen AOW, dan ook geen pensioen".
Lijkt me een absurde situatie.
Ik begrijp het even niet. Hebben ze je nu een aanbod gedaan of niet?

Volgens mij krijg je voordat het pensioen ingaat een aanvraagformulier waarop je een aantal keuzes kunt aangeven. Een van die keuzes is een variërende uitkering (eerst hoger, daarna lager), maar een andere keuze is het pensioen vroeger (of later) laten ingaan. Blijkbaar heb je het formulier niet ingestuurd omdat je geen behoefte had om het pensioen aan te passen? In dat geval zal het pensioen inderdaad gewoon ingaan op de AOW-leeftijd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door berndv »

gschaft schreef:PFZW zegt dat ze een aanbod hadden gedaan om het pensioen gedurende de 9 maanden zonder AOW aan te passen, maar daar had ik geen behoefte aan. Nu blijkt: "geen AOW, dan ook geen pensioen".
Maar waarom heeft u er voor gekozen om uw prepensioen niet aan te passen? Was u in de veronderstelling dat als u niets aan zou passen, uw prepensioen en uw gewone pensioen naadloos in elkaar over zouden gaan? Maar door het te laten zoals het is, blijkt opeens het prepensioen gekoppeld te zijn aan de exacte leeftijd en het gewone pensioen blijkt opeens gekoppeld te zijn aan het recht hebben op aow. Waarschijnlijk was het aanbod om gedurende 9 maanden meer pensioen te ontvangen dan met de aow er bij, met als gevolg over de gehele lijn een iets lager pensioen, tja, dat kost over de lange lijn geld inderdaad. En ik vermoed dat u in de veronderstelling leefde dat uw pensioen gekoppeld was aan uw exacte leeftijd.

De gemaakte keuze is niet handig geweest, geen idee of er nog iets aan te doen is. Wellicht kan PFZW hier nu nog iets aan doen, maar ik vrees met grote vreze.

gschaft
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014 11:28

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door gschaft »

harkja schreef:Heeft u geen spaargeld dan ?
Wat heeft dat er mee te maken?

Moneyman
Berichten: 30177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

gschaft schreef:
harkja schreef:Heeft u geen spaargeld dan ?
Wat heeft dat er mee te maken?
Simpelweg om het gat te overbruggen misschien?

gschaft
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014 11:28

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door gschaft »

Moneyman schreef:
gschaft schreef:
harkja schreef:Heeft u geen spaargeld dan ?
Wat heeft dat er mee te maken?
Simpelweg om het gat te overbruggen misschien?
Daar gaat het niet om, of ik het geld nodig heb of niet. Het is absurd dat een pensioen wat al 5 jaar wordt uitgekeerd, 9 maanden stopgezet wordt door PFZW.

gschaft
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014 11:28

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door gschaft »

MichielFRL schreef:
gschaft schreef:PFZW zegt dat ze een aanbod hadden gedaan om het pensioen gedurende de 9 maanden zonder AOW aan te passen, maar daar had ik geen behoefte aan. Nu blijkt: "geen AOW, dan ook geen pensioen".
Lijkt me een absurde situatie.
Zoals je zelf schrijft heb je voor deze situatie gekozen. PFZW heeft een oplossing aangedragen welke je afgewezen hebt. Wat is dan nu het probleem?
Het pensioen wordt al 5 jaar uitbetaald, ik heb niet gekozen voor 9 maanden stopzetten. Dat de AOW later wordt uitbetaald weet ik, maar dat is geen reden om ook het pensioen stop te zetten.

gschaft
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014 11:28

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door gschaft »

witte angora schreef:Maar wanneer hebben ze dat aanbod gedaan dan? Toen je al met vervroegd pensioen was, of toen je al gestopt was met werken?

Waren de nieuwe AOW-regels al bekend toen je met vervroegd pensioen ging? Dat waren ze sowieso al toen dat aanbod werd gedaan natuurlijk.

Waarom had je geen behoefte aan aanpassing aan je pensioen?

Stel dat de AOW-leeftijd niet zou zijn aangepast, zou je dan wel gewoon doorbetaald zijn geworden? Wat staat er precies in de voorwaarden betreffende de pensioenuitkering in relatie tot een VUT/AOW-uitkering?
Pensioen wordt al 5 jaar uitgekeerd, AOW was toen nog 65 jaar. Aanbod is vorig jaar gedaan om pensioen aan te passen om 9 maanden AOW-gat aan te passen. Dat vond ik niet nodig (gewoon doorgaan met pensioen betalen zoals afgesproken), die AOW kan ik wel 9 maanden missen. Maar doordat ik niet op een aanbod tot aanpassen ben ingegaan, blijkt dat PFZW ook heeft besloten om 9 maanden geen pensioen meer uit te betalen. En dat vind ik absurd.

Moneyman
Berichten: 30177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

gschaft schreef:Het pensioen wordt al 5 jaar uitbetaald, ik heb niet gekozen voor 9 maanden stopzetten. Dat de AOW later wordt uitbetaald weet ik, maar dat is geen reden om ook het pensioen stop te zetten.
Blijkbaar wel... heb je je niet laten voorlichten of jezelf er goed in verdiept?

Die negen maanden komen niet uit de lucht vallen, die moeten in de voorwaarden en contracten gestaan hebben. Dat is niet een besluit dat zomaar even genomen wordt, zoals jij nu suggereert.

witte angora
Berichten: 30860
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar is er sprake van één pensioenregeling die al 5 jaar betaald wordt en doorgaat tot aan het overlijden van jezelf en je partner, of is er sprake van twéé pensioenregelingen, als eerste een pré-pensioen, dat eindigt bij je 65e verjaardag (de datum ingang AOW oude stijl) en als tweede een pensioen als aanvulling op je AOW die nu 9 maanden later is ingegaan?

gschaft
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014 11:28

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door gschaft »

Moneyman schreef:Het klinkt alsof je een keuze hebt gemaakt zonder je te verdiepen in de consequenties. Het probleem is bekend en komt veel vaker voor. Militairen demonstreerden er twee weken geleden nog voor.

Ik hoop dat je genoeg spaargeld hebt om die negen maanden te overbruggen...
Die 9 maanden AOW-gat is geen financieel probleem. Ik heb geen enkele behoefte om iets aan te passen aan de keuze die in 2011 is gemaakt en afgesproken (sinds die tijd betalen ze pensioen uit, alles kon zo blijven zoals in 2011 was afgesproken). In 2011 was er nog geen sprake van opschuiven van de AOW-datum, die was toen nog 65 jaar, nu dus 9 maanden later.

gschaft
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014 11:28

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door gschaft »

witte angora schreef:Maar is er sprake van één pensioenregeling die al 5 jaar betaald wordt en doorgaat tot aan het overlijden van jezelf en je partner, of is er sprake van twéé pensioenregelingen, als eerste een pré-pensioen, dat eindigt bij je 65e verjaardag (de datum ingang AOW oude stijl) en als tweede een pensioen als aanvulling op je AOW die nu 9 maanden later is ingegaan?
Het is een vervroegd ouderdomspensioen wat in 2011 is ingegaan met een hoog laag constructie. Tot 65 jaar een hogere pensioenuitkering en van 65 jaar een lagere uitkering (tot overlijden). Zo staat het in de papieren van 2011 (inclusief de bedragen tot 65 en vanaf 65). Dat de AOW nu 9 maanden later uitbetaald wordt (daar was in 2011 nog geen sprake van), doet niet ter zake, voor PFZW maakt dat niets uit (en ik heb geen behoefte om die 9 maanden te laten compenseren door PFZW, die mogelijkheid is er wel). Alleen heeft PFZW nu stilzwijgend het pensioen vanaf 65 jaar gedurende 9 maanden stopgezet en daar ben ik het niet mee eens, dat slaat nergens op.

gschaft
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014 11:28

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door gschaft »

kweenie schreef:
gschaft schreef:HPFZW zegt dat ze een aanbod hadden gedaan om het pensioen gedurende de 9 maanden zonder AOW aan te passen, maar daar had ik geen behoefte aan. Nu blijkt: "geen AOW, dan ook geen pensioen".
Lijkt me een absurde situatie.
Ik begrijp het even niet. Hebben ze je nu een aanbod gedaan of niet?

Volgens mij krijg je voordat het pensioen ingaat een aanvraagformulier waarop je een aantal keuzes kunt aangeven. Een van die keuzes is een variërende uitkering (eerst hoger, daarna lager), maar een andere keuze is het pensioen vroeger (of later) laten ingaan. Blijkbaar heb je het formulier niet ingestuurd omdat je geen behoefte had om het pensioen aan te passen? In dat geval zal het pensioen inderdaad gewoon ingaan op de AOW-leeftijd.
In 2011 is het vervroegd ouderdomspensioen ingegaan, toen is er voor een hoog/laag constructie gekozen (tot 65 een hoger bedrag en vanaf 65 een lager bedrag. Dat is de afspraak die op papier staat (incl. de bedragen tot 65 en vanaf 65). Dat nu de AOW 9 maanden later wordt uitgekeerd (was in 2011 nog geen sprake van) heeft er niets mee te maken. Voor mij misschien vervelend, maar voor PFZW maakt dat niet uit, die hoeven geen cent meer of minder uit te keren. Dus een aanbod om die 9 maanden te overbruggen met een hoger pensioen ben ik niet in geïnteresseerd (kan die periode wel overbruggen). Alleen PFZW blijkt nu de pensioenuitkering ook 9 maanden stop te zetten en daar is volgens mij geen grondslag voor.

gschaft
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014 11:28

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door gschaft »

Moneyman schreef:
gschaft schreef:Het pensioen wordt al 5 jaar uitbetaald, ik heb niet gekozen voor 9 maanden stopzetten. Dat de AOW later wordt uitbetaald weet ik, maar dat is geen reden om ook het pensioen stop te zetten.
Blijkbaar wel... heb je je niet laten voorlichten of jezelf er goed in verdiept?

Die negen maanden komen niet uit de lucht vallen, die moeten in de voorwaarden en contracten gestaan hebben. Dat is niet een besluit dat zomaar even genomen wordt, zoals jij nu suggereert.
In 2011 (sinds die tijd betalen ze pensioen) was er nog geen sprake van opschuiven van de AOW-leeftijd, dus in het pensioen aanbod toen is daar niets over gezegd. Afspraak was duidelijk: tot 65 een hoger en vanaf 65 een lager pensioen (keuze gemaakt voor een hoog/laag constructie). Dat de AOW nu 9 maanden later wordt uitbetaald, maakt niets uit voor die afspraak. Dat is alleen voor mij vervelend, PFZW moet gewoon uitbetalen wat is afgesproken, de AOW heeft voor PFZW geen gevolgen. Er is geen enkele (financiële) reden voor hen om het pensioen 9 maanden stop te zetten.

gschaft
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014 11:28

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door gschaft »

MichielFRL schreef:Heb het idee dat je het niet wil snappen.
Pensioenfonds heeft je keurig gevraagd of je nav de gewijzigde wetgeving ook pre-pensioen wil ontvangen tussen je 65e en de AOW-gerechtigde leeftijd (ingang pensioen).
Je hebt nee gezegd, dus heb je gekozen om 9 maanden geen inkomen te hebben.

Ingewikkelder is het niet.
In 2011 is afgesproken dat er tot 65 jaar een hoger pensioen wordt uitgekeerd en vanaf 65 een lager pensioen (heb in 2011 gekozenen voor een hoog/laag constructie). Zo staat het in de afspraak van 2011 (incl. de bedragen tot 65 en vanaf 65). Of en wanneer ik AOW krijg (in 2011 was dat nog 65) maakt voor die afspraak niets uit. Het PFZW hoeft geen cent meer uit te keren dan is afgesproken en er is dan ook geen reden om het pensioen nu 9 maanden stop te zetten. Ze hebben wel een herberekening gemaakt waardoor het pensioen vanaf de AOW datum (over 9 maanden) iets is verhoogd. Het bedrag wat ze de komende 9 maanden uitsparen wordt dus uitgesmeerd over de periode vanaf de AOW-datum. Ze moeten gewoon de afspraak van 2011 uitvoeren. Of ik wel of niet AOW krijg maakt voor hen niets uit.

P.S. ik heb nergens beweerd dat ik nee heb gezegd tegen een aanbod om het AOW gat te compenseren. IK heb ook niet gezegd dat ik een aanbod heb gehad om iets aan te passen, alleen dat wordt door PFZW wel beweerd en aangezien ze geen reactie hebben ontvangen hebben ze besloten de afspraak van 2011 te wijzigen.
Laatst gewijzigd door gschaft op 29 nov 2016 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben ook wel benieuwd of er in de (voorwaarden van de ) overeenkomst expliciet staat dat er vanaf 65 jaar (laag) pensioen wordt uitgekeerd, of dat er gesproken wordt over de AOW-gerechtigde leeftijd (die toen nog op 85 jaar stond).

Los daarvan lijkt het er nog steeds op dat je, toen de keuze mogelijkheid kwam, niet goed genoeg hebt gesnapt wat de consequenties waren. Daaorm nogmaals de vraag: heb je je toen laten voorlichten?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Uitkering vervroegd pensioen stopt bij 65 jaar?

Ongelezen bericht door berndv »

gschaft schreef:In 2011 is afgesproken dat er tot 65 jaar een hoger pensioen wordt uitgekeerd en vanaf 65 een lager pensioen (heb in 2011 gekozenen voor een hoog/laag constructie). Zo staat het in de afspraak van 2011 (incl. de bedragen tot 65 en vanaf 65). Of en wanneer ik AOW krijg (in 2011 was dat nog 65) maakt voor die afspraak niets uit.
het maakt wel degelijk uit hoe deze afspraak letterlijk op papier staat. Gewoon pensioen mag van rechtswege pas uitgekeerd worden op de aow-gerechtigde leeftijd. Op die manier wordt het ook altijd weergegeven op de overeenkomsten. En als er letterlijk op papier staat dat je pre-pensioen stopt op je 65e verjaardag, dan wordt er momenteel keurig uitgevoerd wat er is afgesproken. Het "probleem" is hier ook niet het pensioen dat te laat begint, maar het pre-pensioen dat "te vroeg" stopt. En zoals ik het lees, heeft u de keuze gehad om dit pre-pensioen door te laten lopen, maar hebt er voor gekozen om dit niet te doen, waarschijnlijk dus niet realiserend dat het gewone pensioen uitgesteld is.

Gesloten