LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stop het alcoholslot

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
kuklos
Berichten: 10158
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door kuklos »

Mixi schreef:En voor de mensen die vinden dat het rijbewijs van mijn zoon en dat van alle ASP-ERS ongeldig verklaard had moet worden, dan had de overheid een wet moeten aannemen waarin had gestaan dat je bij een eerste keer meteen je rijbewijs kwijt bent.
Dus nu is het de schuld van de overheid dat jouw zoon met drank op is gaan rijden?

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door thecure »

tenormin schreef:Heb jij al een (jong) familielid verloren, onschuldig lopend op het trottoir en bam...weg nichtje. Dan krijgt die familie levenslang en jij (en andere misbruikers van alcohol) maar een alcoholslot? Begrijp überhaupt niet dat je over zoiets gaat "klagen" op fora. Echt iemand met een betonnen bord voor zijn kop.
Heb je dit zelf in de familie meegemaakt? Dat is echt heftig :shock:

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Dat mijn zoon onder invloed heeft gereden is dus de discussie niet. Wij weten, en mijn zoon ook, dat dat verkeerd was. Het gaat hier nu om een maatregel die niet goed uitvoerbaar is. De meeste ongelukken en bijna ongelukken spelen zich af in de 2 seconden voor het ongeluk of bijna ongeluk.Het alcoholslot leidt enorm af van de rijtaak. Er gaan sirenes af, je moet binnen een bepaalde tijd blazen, en er komen allerlei teksten op het display te staan. De kans op ongelukken neemt hierdoor alleen maar toe.
je stelt dus voor om ivm de veiligheid het alcoholslot af te schaffen en mensen meteen hun rijbewijs af te nemen? is prima, vind ik een goed plan.

isabel

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door tenormin »

thecure schreef:
tenormin schreef:Heb jij al een (jong) familielid verloren, onschuldig lopend op het trottoir en bam...weg nichtje. Dan krijgt die familie levenslang en jij (en andere misbruikers van alcohol) maar een alcoholslot? Begrijp überhaupt niet dat je over zoiets gaat "klagen" op fora. Echt iemand met een betonnen bord voor zijn kop.
Heb je dit zelf in de familie meegemaakt? Dat is echt heftig :shock:
Ja, heb het zelf meegemaakt, zelfs 2 keer: nichtje eerst en daarna de zoon van mijn neefje. Heb daardoor een bloedhekel aan alcohol/rijden. Ben helemaal niet van "de blauwe knoop" maar als er in onze familie gereden word, zijn er zeer duidelijke afspraken, die strikt worden nagekomen. Heel strikt. Om het nog duidelijker te stellen: vanavond is mijn verjaardag elders gevierd en, omdat ik als alleenstaande nooit kan drinken/rijden, ben ik vanavond gehaald gebracht en heb ik enige alcoholische versnaperingen kunnen nemen. Dat op zich is al een treatment voor me. (En in mijn uppie thuis drink ik al helemaal niet).
Laatst gewijzigd door tenormin op 13 nov 2013 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Radar
Site Admin
Berichten: 5516
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door Radar »

Diverse berichten zijn verwijderd omdat deze in strijd waren met de gedragsregels. Graag on-topic reageren.

Edit: aantal berichten wederom verwijderd. Reden: in strijd met de regels.

Talkative
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2013 23:23

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door Talkative »

Moeten alcomobilisten gestraft worden? Uiteraard.

Worden ze hard genoeg gestraft in Nederland? Nogal vind ik, hoofdzakelijk door het CBR met z'n belachelijk duur alcoholslot wat overigens op verschillende gronden onwettig kan worden verklaard... Maar goed, ze waren dan ook eind 2011 bijna failliet (door idioot wanbeleid en mismanagement) dus ze moesten het hier ook maar snel invoeren om vooral hun vege lijf te redden. Naast deze 'maatregel' straft het OM ook door naast hoge boetes ook rijbewijzen in te houden waardoor uiteindelijk op z'n zachts gezegd niet zelden gezinnen eraan onder doorgaan door verlies van banen.

Dus aan alle pareltjes en Ivan Hoe's op dit forum, *** niet heroïsch, het is lekker makkelijk om de zondebok, die eens een fout begaat, af te blaffen he... Waarschijnlijk hebben meerdere van jullie vast ook weleens (wat) gedronken alvorens een 'stukje' te gaan rijden... Nietwaar....? Helden!

Ik keur rijden onder invloed absoluut af maar ben maar niet bang dat men niet voldoende bestraft wordt hier... Ik heb hierboven kort en bondig uitgelegd waarom. En geef iemand gewoon een tweede kans!

En trouwens ik ken heel, heel, HEEL veel mensen die zijn of haar rijbewijs nog voor geen CENTIMETER waard zijn zonder ook maar 1 druppel te hebben gedronken!!

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door dhc »

..... hoofdzakelijk door het CBR met z'n belachelijk duur alcoholslot wat overigens op verschillende gronden onwettig kan worden verklaard...
Nou, kom maar op met je bewijs dan.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door kokka »

Talkative schreef:Moeten alcomobilisten gestraft worden? Uiteraard.

Worden ze hard genoeg gestraft in Nederland? Nogal vind ik, hoofdzakelijk door het CBR met z'n belachelijk duur alcoholslot wat overigens op verschillende gronden onwettig kan worden verklaard... Maar goed, ze waren dan ook eind 2011 bijna failliet (door idioot wanbeleid en mismanagement) dus ze moesten het hier ook maar snel invoeren om vooral hun vege lijf te redden. Naast deze 'maatregel' straft het OM ook door naast hoge boetes ook rijbewijzen in te houden waardoor uiteindelijk op z'n zachts gezegd niet zelden gezinnen eraan onder doorgaan door verlies van banen.

Dus aan alle pareltjes en Ivan Hoe's op dit forum, *** niet heroïsch, het is lekker makkelijk om de zondebok, die eens een fout begaat, af te blaffen he... Waarschijnlijk hebben meerdere van jullie vast ook weleens (wat) gedronken alvorens een 'stukje' te gaan rijden... Nietwaar....? Helden!

Ik keur rijden onder invloed absoluut af maar ben maar niet bang dat men niet voldoende bestraft wordt hier... Ik heb hierboven kort en bondig uitgelegd waarom. En geef iemand gewoon een tweede kans!

En trouwens ik ken heel, heel, HEEL veel mensen die zijn of haar rijbewijs nog voor geen CENTIMETER waard zijn zonder ook maar 1 druppel te hebben gedronken!!
dit klinkt heel erg als het relaas van een verstokte alcomobilist.

Dirkie
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door Dirkie »

Talkative schreef:Moeten alcomobilisten gestraft worden? Uiteraard.

Naast deze 'maatregel' straft het OM ook door naast hoge boetes ook rijbewijzen in te houden waardoor uiteindelijk op z'n zachts gezegd niet zelden gezinnen eraan onder doorgaan door verlies van banen.
Als je voor je werk afhankelijk bent van je rijbewijs dan moet je dus helemaal niet drinken als je nog moet rijden.
Ik blijf bij de stelling: Drinken is een keuze, rijden onder invloed is een keuze maar aangereden worden door een dronken automobilist niet.
En vergeet niet dat er ook hele families aan onderdoor gaan omdat een familie lid overleden of voor de rest van zijn/haar leven gehandicapt is.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door sjohie »

Talkative schreef:Moeten alcomobilisten gestraft worden? Uiteraard.

Worden ze hard genoeg gestraft in Nederland? Nogal vind ik, hoofdzakelijk door het CBR met z'n belachelijk duur alcoholslot wat overigens op verschillende gronden onwettig kan worden verklaard... Maar goed, ze waren dan ook eind 2011 bijna failliet (door idioot wanbeleid en mismanagement) dus ze moesten het hier ook maar snel invoeren om vooral hun vege lijf te redden. Naast deze 'maatregel' straft het OM ook door naast hoge boetes ook rijbewijzen in te houden waardoor uiteindelijk op z'n zachts gezegd niet zelden gezinnen eraan onder doorgaan door verlies van banen.

Dus aan alle pareltjes en Ivan Hoe's op dit forum, *** niet heroïsch, het is lekker makkelijk om de zondebok, die eens een fout begaat, af te blaffen he... Waarschijnlijk hebben meerdere van jullie vast ook weleens (wat) gedronken alvorens een 'stukje' te gaan rijden... Nietwaar....? Helden!

Ik keur rijden onder invloed absoluut af maar ben maar niet bang dat men niet voldoende bestraft wordt hier... Ik heb hierboven kort en bondig uitgelegd waarom. En geef iemand gewoon een tweede kans!

En trouwens ik ken heel, heel, HEEL veel mensen die zijn of haar rijbewijs nog voor geen CENTIMETER waard zijn zonder ook maar 1 druppel te hebben gedronken!!
Dat laatste kan dan misschien wel zo zijn, maar dat heeft niks te maken met dit specifieke verhaal. Een alcoholslot is een strafmaatregel die je krijgt na een geconstateerd fors te hoog promillage, wat je alleen kan krijgen door eigen handelen (alcohol drinken). Hoe anderen zich wel/niet verantwoord door het verkeer bewegen is van generlei belang, behalve dan om je eigen inschattingsfouten te bagatelliseren, waarvoor je wat mij betreft nog wel 6 maanden extra alcoholslot mag hebben, omdat je de lesstof blijkbaar niet op kan/wil pakken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Talkative schreef: Worden ze hard genoeg gestraft in Nederland?
Nog lang niet hard genoeg. De straf die alcomobilisten ((c) Telegraaf) krijgen kan nog niet in de schaduw staan van de straf die de slachtoffers van alcomobilisten ervaren.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

talkative schreef:Ik keur rijden onder invloed absoluut af maar ben maar niet bang dat men niet voldoende bestraft wordt hier... Ik heb hierboven kort en bondig uitgelegd waarom. En geef iemand gewoon een tweede kans!
En hoe wilt u de gewonden en doden door ongevallen waarbij alcohol in het spel is, een tweede kans geven ?

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door hharteman »

Dat slot krijg je pas als je zwaar in overtreding bent geweest.
Als ik weet dat ik moet rijden drink bij een gelegenheid of feestje niet meer dan 2 biertjes of wijntjes.
Dan is het zeker dat ik ruim onder de limiet blijf.
Dat is al 40 jaar zo en diverse blaastesten tonen dat ook aan.
Het gekke is dat dienders altijd sceptisch zijn als ik dat vertel bij een alcoholcontrole.

Ben ik dan altid zo'n braaf jongetje geweest?
Nou nee hoor, in mijn jeugd was ik eigenlijk in de weekenden op kroegentocht met de auto in Amsterdam.
Ik zoop op een avondje wel 20 Bacardi/Cola's en blowde als een boot.
Reed dan voor mijn gevoel met hoge snelheid naar huis.
Mijn vrienden zeiden dan dat ze me met 20km/h langs hadden zien komen.
We wisten op voorhand al waar de controles waren.

Dat kan natuurlijk niet goed blijven gaan en op een avond had ik dan ook een aanrijding.
Belande met de auto in de etalage van een winkel.
Technisch gesproken was de aanrijding niet mijn schuld maar mijn reactievermogen was natuurlijk laag en het had mischien voorkomen kunnen worden als ik nuchter was geweest.
Gelukkig geen letselschade en ik heb er van geleerd de grenzen niet meer te overschrijden.

Ik neem aan dat het slot ook een leerproces is voor de vermoedelijk nog jonge gast in dit topic, dus daar hoeven we het niet meer over te hebben en het topic gaat dan ook hier niet over.
Als het slot gevaar oplevert dan moet daar zeker naar gekeken worden maar ik neem aan dat het goedgekeurd is door de diverse instanties.
Ik ga daar geen petitie voor ondetekenen, simpelweg omdat ik er geen ervaring mee heb.
Je zult de gelijk gestemden dan ook moeten zoeken bij de mensen die zo'n slot hebben of een journalist die er werk van wil maken.

H.Harteman

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door puma73 »

Talkative schreef:Moeten alcomobilisten gestraft worden? Uiteraard.

Worden ze hard genoeg gestraft in Nederland? Nogal vind ik, hoofdzakelijk door het CBR met z'n belachelijk duur alcoholslot wat overigens op verschillende gronden onwettig kan worden verklaard... Maar goed, ze waren dan ook eind 2011 bijna failliet (door idioot wanbeleid en mismanagement) dus ze moesten het hier ook maar snel invoeren om vooral hun vege lijf te redden. Naast deze 'maatregel' straft het OM ook door naast hoge boetes ook rijbewijzen in te houden waardoor uiteindelijk op z'n zachts gezegd niet zelden gezinnen eraan onder doorgaan door verlies van banen.

Dus aan alle pareltjes en Ivan Hoe's op dit forum, *** niet heroïsch, het is lekker makkelijk om de zondebok, die eens een fout begaat, af te blaffen he... Waarschijnlijk hebben meerdere van jullie vast ook weleens (wat) gedronken alvorens een 'stukje' te gaan rijden... Nietwaar....? Helden!

Ik keur rijden onder invloed absoluut af maar ben maar niet bang dat men niet voldoende bestraft wordt hier... Ik heb hierboven kort en bondig uitgelegd waarom. En geef iemand gewoon een tweede kans!

En trouwens ik ken heel, heel, HEEL veel mensen die zijn of haar rijbewijs nog voor geen CENTIMETER waard zijn zonder ook maar 1 druppel te hebben gedronken!!
Mensen die met alcohol op gaan autorijden zijn hun rijbewijs niet waard. Als je van je rijbewijs afhankelijk bent voor je werk en je gaat met alcohol op achter het stuur zitten tja dan kun je er op wachten.

Maar je hoeft niet mee te werken aan het alcoholslot, dan gewoon 5 jaar geen rijbewijs.

En op enig mededogen hoeft een alcomobilist die hier zijn beklag doet niet te rekenen. Alcohol en verkeer is een misdrijf dat NIET ZWAAR genoeg gestraft kan worden, zeker niet als er doden of gewonden vallen want die hebben geen tweede kans.

Alcomobilisten mogen van mij hun rijbewijs voorgoed kwijtraken als er doden of gewonden vallen of wanneer ze vaker in de fout gaan.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door Chocomelk »

puma73 schreef: Alcomobilisten mogen van mij hun rijbewijs voorgoed kwijtraken als er doden of gewonden vallen of wanneer ze vaker in de fout gaan.
Voor 100% mee ééns !

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door trail46 »

In jou geval zou ik zeggen, ga eens op bezoek bij ouders die hun kind met een plamuurmes van het asfalt hebben zien halen en hun leven lang getekend zijn door het verdriet.
Talkative » 12 nov 2013 23:38
Moeten alcomobilisten gestraft worden? Uiteraard.

Worden ze hard genoeg gestraft in Nederland? Nogal vind ik, hoofdzakelijk door het CBR met z'n belachelijk duur alcoholslot wat overigens op verschillende gronden onwettig kan worden verklaard... Maar goed, ze waren dan ook eind 2011 bijna failliet (door idioot wanbeleid en mismanagement) dus ze moesten het hier ook maar snel invoeren om vooral hun vege lijf te redden. Naast deze 'maatregel' straft het OM ook door naast hoge boetes ook rijbewijzen in te houden waardoor uiteindelijk op z'n zachts gezegd niet zelden gezinnen eraan onder doorgaan door verlies van banen.

Dus aan alle pareltjes en Ivan Hoe's op dit forum, *** niet heroïsch, het is lekker makkelijk om de zondebok, die eens een fout begaat, af te blaffen he... Waarschijnlijk hebben meerdere van jullie vast ook weleens (wat) gedronken alvorens een 'stukje' te gaan rijden... Nietwaar....? Helden!

Ik keur rijden onder invloed absoluut af maar
Wat (vermeend) mismanagement van het CBR nu te maken heeft met dwazen die lam achter het stuur kruipen ontgaat me geheel. En de ondertoon als zou je de eerste keer met 1 of 2 biertjes op een alcoholslot krijgen is een flagrante leugen. Je moet echt flink de fout in gaan of een aantal malen met drank gepakt worden.Niemand zoekt hier een zondebok, ga met een forse slok de weg op en ik hoop dat die persoon gepakt word, punt.
Je laatste opmerking (vooral de ''maar'')zou grappig zijn als het probleem niet zo ernstig was, nu is het alleen triest.

Teunbosseman
Berichten: 4386
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Voor verder leesvoer betreffende dit onderwerp:

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 5&t=116986


Las van de week een bericht in telegraaf dat een drankrijder met 4 keer toegestane hoeveelheid drank een vrouw van in de 70 had doodgereden en..........weer was vrijgelaten maar toch weer niet. Was onterecht bericht volgens politie.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door kokka »

er zijn maar weinig topics waar zo eenduidig op gereageerd wordt als deze :D

witte angora
Berichten: 32058
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door witte angora »

Gelukkig is er een flinke eenstemmigheid.

Maar ik snap dus sowieso niet dat, als je weet dat je gepakt kan worden omdat je teveel op hebt, als je weet dat je dan zou moeten blazen, als je weet dat er de mogelijkheid bestaat dat je dan een rijverbod of een alcoholslot opgelegd krijgt, dat iemand dan toch nog met een stomdronken kop in de auto gaat zitten. Dan moet je toch echt bezopen zijn. (O ja, dat is-tie ook)

En voor dat soort mensen is dat alcoholslot dus bedoeld, om zoveel mogelijk te verhinderen dat dit soort asocialen slachtoffers maken.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Stop het alcoholslot

Ongelezen bericht door hharteman »

Volgens mij is dit geneuzel allemaal of topic.
Het gaat er niet om of het strafbaar is of niet.
Het gaat er om of de veiligheid in het geding met het alcoholslot toch?????
Daar gaat de petitie over en niet dat iedereen maar weer laveloos achter het stuur kan kruipen.
Ik snap de reacties dan ook niet.
De TS gaf zelf al aan dat die wist dat het fout was in de eerste regels dus dat hoeft dan niet meer ter discussie worden gebracht.

H.Harteman

Gesloten