LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belachelijk hoge kosten PostNL

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Gesloten
j2b

Belachelijk hoge kosten PostNL

Ongelezen bericht door j2b »

In korte tijd heb ik 2 pakketjes vanuit Amerika binnengekregen. De eerste keer was het een klein pakketje (zakje) met 1 kledingstuk erin, waarvan de kosten ongeveer 40 euro bedroegen (incl. verzendkosten). Nu kreeg ik de mededeling aan de deur dat er voor betaald moest worden, nu heb ik wel eens eerder (aantal jaar geleden) wat aan de deur moeten betalen maar dat waren duidelijk invoerrechten.
En hierbij was het toch onduidelijk, maar ja ik had het betaald omdat ik dacht dat het toch niet vaak voor kwam. Maar de kosten bedroegen toch 22 euro(!) voor 1 kledingstuk met een miniem gewicht. Vorige week was het weer raak, dit keer 3 katoenen kledingstukken in wederom een klein pakketje met een miniem gewicht en een waarde van rond de 35 euro (incl. verzendkosten). Dit keer moest ik 19,50(!) afrekenen aan de deur, maar aangezien ik geen geld in huis had, ligt het pakket nog steeds te wachten bij het afhaalpunt.
Ik ben even op onderzoek uitgegaan, hoe ze in hemels naam aan die bedragen komen. Ik heb de site van de Belastingdienst geraadpleegd, en hierin staat duidelijk dat voor pakketten tot 150 euro geen douane kosten worden berekend maar alleen 21% BTW zou kunnen verlegd naar de ontvanger, na uitrekenen kom ik op een bedrag van €7,80 uit (de 21% BTW). Nu heb ik een klachtenformulier op de PostNL website ingevuld en alweer bericht terug gekregen (1 uurtje na mijn klacht ingediend te hebben... je zou bijna denken dat ze het geld nodig hebben :roll: ). En er werd gezegd dat ze het bedrag normaal vinden aangezien PostNL administratiekosten erbij rekent, van maar liefst 17,50 (EMS zendingen) en 13,00 voor overige zendingen. Nu moet ik zeggen dat ik dit soort gekkigheid alleen maar met PostNL gehad heb en met DHL of UPS heb ik nog nooit van dit soort belachelijke kosten te maken gehad, sterker nog, ik heb nog nooit iets aan de deur moeten betalen! Ik vind het belachelijk, ik heb betaald voor mijn product, voor de verzendkosten, ik voer geen "rare" dingen in (leder, alcoholische dranken, levensmiddelen, etc), BTW betalen ok, maar waarom die belachelijk hoge administratie kosten die alleen PostNL berekend?! Want voor de duidelijkheid dit is een quote uit hun e-mail:
"Het standaard BTW-tarief is 21%. Daarnaast brengt PostNL administratiekosten in rekening."
Het is jammer dat je voor zendingen uit niet-EU landen niet kan kiezen voor welke pakketservice je pakketje af komt leveren, want dan had ik het wel geweten :wink:

Jefdus

Re: Belachelijk hoge kosten PostNL

Ongelezen bericht door Jefdus »

j2b schreef: Het is jammer dat je voor zendingen uit niet-EU landen niet kan kiezen voor welke pakketservice je pakketje af komt leveren, want dan had ik het wel geweten :wink:
Tuurlijk kun je daar wel voor kiezen. Je kunt toch vragen of ze het met UPs of Fedex oid opsturen? Maar ja, goedkoper zal het er dan waarschijnlijk niet op worden...

j2b

Ongelezen bericht door j2b »

Hmm, als ik bij een Amerikaanse webshop iets bestel kan ik niet aangeven met welk postbedrijf het bij mij aangeboden wordt hoor. Als het pakket binnen Amerika rondzwerft dan heb ik altijd een DHL track & trace nummer... En als het pakketje hier in NL aankomt gaat het vaak ineens over op PostNL :/
Binnen de EU kan je vaak wel kiezen waarmee het bezorgt wordt via webwinkels, dan kun je uit verschillende opties kiezen. Maar ja, dat is mijn ervaring.

MaaikeM

Ongelezen bericht door MaaikeM »

Dat zijn inklaringskosten en die mogen (en zullen) andere postbedrijven net zo goed rekenen... helaas! De kosten verschillen volgens mij per bedrijf, maar meestal wel 10 euro of meer. Soms kun je geluk hebben en wordt je pakketje er niet tussen uit gepikt. Ze controleren niet altijd alles, dus het kan goed dat er voor andere zendingen niet betaald hoefde te worden. Ik vind het overigens ook erg hoog hoor, zeker bij bestellingen die maar net over de 22 euro grens gaan. Tegenwoordig neem ik deze kosten altijd mee in mijn overweging als ik iets wil bestellen.

skybird

Ongelezen bericht door skybird »

Dat Post NL doet er alles aan om aan zoveel mogelijk geld te komen. Ik stuurde een felicitatiekaart naar Amerika en had daarop 0,18 eurocent te weinig geplakt. Nou ja zeg, krijg ik een bericht van Post NL of ik maar even 2,56 euro wil betalen, want ze rekenen administratiekosten. Bekijk het even zeg. 2,38 euro aan administratiekosten?? Ik ben er een beetje betoeterd om zoveel te betalen aan administratiekosten. Een euro extra vind ik al teveel, laat staan 2,38 euro. Ze leveren al een waardeloze postservice en dan nog steeds meer geld willen vragen?? Ze bekijken het maar, ik ben dat gegraai in dit land meer dan zat!

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

skybird schreef:Ze bekijken het maar, ik ben dat gegraai in dit land meer dan zat!
Je bekijkt het maar, ik ben alle zeikerds in dit land zat die 18 cent te weinig plakken en dan klagen over €2.38 administratiekosten!

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

skybird schreef:Dat Post NL doet er alles aan om aan zoveel mogelijk geld te komen. Ik stuurde een felicitatiekaart naar Amerika en had daarop 0,18 eurocent te weinig geplakt. Nou ja zeg, krijg ik een bericht van Post NL of ik maar even 2,56 euro wil betalen, want ze rekenen administratiekosten. Bekijk het even zeg. 2,38 euro aan administratiekosten?? Ik ben er een beetje betoeterd om zoveel te betalen aan administratiekosten. Een euro extra vind ik al teveel, laat staan 2,38 euro. Ze leveren al een waardeloze postservice en dan nog steeds meer geld willen vragen?? Ze bekijken het maar, ik ben dat gegraai in dit land meer dan zat!
En wat wilt u hier nu mee zeggen? U betaalt te weinig, PostNL moet vervolgens buiten hun schuld om achter uw nalatigheid aan? En u vind het belachelijk dat u daar voor moet betalen? Tja, waar moet dat heen in deze maatschappij, dat zijn verantwoordelijkheid maar blijft afschuiven. Als u meteen voldoende aan postzegels had geplakt, was dit niet nodig geweest, tenzij u op basis van info van PostNL te weinig heeft gefrankeerd natuurlijk.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik betaal ook wel eens en euro te weinig parkeerbelasting. Moet ik ook ineens 50 euro administratiekosten betalen...

william1973

Ongelezen bericht door william1973 »

kweenie schreef:Ik betaal ook wel eens en euro te weinig parkeerbelasting. Moet ik ook ineens 50 euro administratiekosten betalen...
nee, die moeten alle andere automobilisten ophoesten voor wat u niet betaald heeft

Gesloten