En hierbij was het toch onduidelijk, maar ja ik had het betaald omdat ik dacht dat het toch niet vaak voor kwam. Maar de kosten bedroegen toch 22 euro(!) voor 1 kledingstuk met een miniem gewicht. Vorige week was het weer raak, dit keer 3 katoenen kledingstukken in wederom een klein pakketje met een miniem gewicht en een waarde van rond de 35 euro (incl. verzendkosten). Dit keer moest ik 19,50(!) afrekenen aan de deur, maar aangezien ik geen geld in huis had, ligt het pakket nog steeds te wachten bij het afhaalpunt.
Ik ben even op onderzoek uitgegaan, hoe ze in hemels naam aan die bedragen komen. Ik heb de site van de Belastingdienst geraadpleegd, en hierin staat duidelijk dat voor pakketten tot 150 euro geen douane kosten worden berekend maar alleen 21% BTW zou kunnen verlegd naar de ontvanger, na uitrekenen kom ik op een bedrag van €7,80 uit (de 21% BTW). Nu heb ik een klachtenformulier op de PostNL website ingevuld en alweer bericht terug gekregen (1 uurtje na mijn klacht ingediend te hebben... je zou bijna denken dat ze het geld nodig hebben ). En er werd gezegd dat ze het bedrag normaal vinden aangezien PostNL administratiekosten erbij rekent, van maar liefst 17,50 (EMS zendingen) en 13,00 voor overige zendingen. Nu moet ik zeggen dat ik dit soort gekkigheid alleen maar met PostNL gehad heb en met DHL of UPS heb ik nog nooit van dit soort belachelijke kosten te maken gehad, sterker nog, ik heb nog nooit iets aan de deur moeten betalen! Ik vind het belachelijk, ik heb betaald voor mijn product, voor de verzendkosten, ik voer geen "rare" dingen in (leder, alcoholische dranken, levensmiddelen, etc), BTW betalen ok, maar waarom die belachelijk hoge administratie kosten die alleen PostNL berekend?! Want voor de duidelijkheid dit is een quote uit hun e-mail:
Het is jammer dat je voor zendingen uit niet-EU landen niet kan kiezen voor welke pakketservice je pakketje af komt leveren, want dan had ik het wel geweten"Het standaard BTW-tarief is 21%. Daarnaast brengt PostNL administratiekosten in rekening."