LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Woensdag 4 juni 2014 - 10:06

Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

PostNL krijgt vermoedelijk toestemming om 1.500 van de 2.500 servicepunten te sluiten. De Raad van State bekijkt het voorstel om daarvoor de Postwet te wijzigen. PostNL moet drastisch bezuinigen.

Vanaf 2015 zullen consumenten tot 5 kilometer verwijderd zijn van de dichtstbijzijnde winkel met een servicepunt waar alle diensten en producten van PostNL verkrijgbaar zijn, zo melden diverse Wegener-kranten. Het advies van de raad wordt al binnen enkele weken naar minister Kamp gestuurd.

Met het verdwijnen van de servicepunten wordt het minder aantrekkelijk voor webwinkels om PostNL in te schakelen voor het bezorgen van pakjes. Wanneer de klant niet thuis is, moet hij een fors eind rijden om zijn bestelling op te halen.

http://www.emerce.nl/nieuws/drastische- ... stnl-komst

Tegen die tijd zullen ze de tarieven ook wel weer flink hebben verhoogd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het zal vooral een probleem voor PostNL worden als ze weinig fysieke punten hebben. Webwinkels zoeken wel naar alternatieve oplossingen, net als andere winkels/winkelketens. Er zijn nu immers al diverse alternatieven om pakjes te laten afleveren. Er volgens vanzelf meer initiatieven als er een gat ontstaat.

En dingen als postzegels kunnen ook op andere manieren worden verkocht. Bijvoorbeeld naast de iTunes kaarten bij de supermarktkassa's. Dat is nog een stuk klantvriendelijker ook.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door ruud_a »

Dat zal wel meer zoekgeraakte post betekenen.
De keus tussen een brievenbus een paar kilometer verderop en de vuilnisbak is snel gemaakt lijkt me.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat er vooral om dat ze op die Servicepunten alle diensten moeten leveren. Dus ook de meest exotische zaken die bijna niet voorkomen. Daardoor moeten op al die punten mensen werken die kennis hebben van al die zaken en dus daar speciaal voor moeten worden opgeleid/aangesteld.

Ik denk dat het veel beter en goedkoper zou zijn als ze de meest gebruikelijke zaken lokaal mogen laten en de meer exotische dingen in echte postkantoren.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik woon in een dorp met ongeveer 10.000 inwoners, waar we nu helemaal twéé servicepunten hebben. Daar zal er dus wel een van verdwijnen. Leuk, voor ouderen en andere mensen die op welke manier dan ook niet zo goed ter been zijn. Kunnen straks wel een taxi nemen als ze een pakje willen verzenden. Verder heeft men al besloten dat de brievenbus náást het seniorencomplex gaat verdwijnen, maar de brievenbus naast de snackbar, 500 meter verderop, mag blijven... Snapt u het nog?

witte angora
Berichten: 32377
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat de overheid sinds 1799 met eigen handen opgebouwd heeft, breekt ze nu weer in sneltreinvaart af, dat is me wel duidelijk.

Dat heet dan privatisering en marktwerking.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door ruud_a »

Ik vraag me toch serieus af, hoeveel dat weghalen van brievenbussen op moet leveren.
ik kan me niet goed voorstellen, dat daar grote besparingen uit voortvloeien.
Die auto die ze moet legen, moet toch rijden.
of die in een wijk nu 2 of 4 brievenbussen leegt, zal het verschil niet maken.
ze worden niet eens meer iedere dag geleegd.
of twee maal per dag zoals vroeger.
maar dat er meer foutief bezorgde post niet alsnog goed terecht gaat komen mag duidelijk zijn.
als die post niet gewoon in de vuilnisbak verdwijnt, zal het toch steeds meer voorkomen, dat het in de brievenbus wordt gestopt, als men daar een keer in de buurt komt.
dat kan dan wel een paar dagen/ weken duren.

witte angora
Berichten: 32377
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door witte angora »

ruud_a schreef: als die post niet gewoon in de vuilnisbak verdwijnt, zal het toch steeds meer voorkomen, dat het in de brievenbus wordt gestopt, als men daar een keer in de buurt komt.
dat kan dan wel een paar dagen/ weken duren.
Zal ik je even gerust stellen. Ze zullen minimaal één keer per week bij je langskomen om de post te bezorgen: op dinsdag, want dan moeten ze het Gamma-krantje ook nog brengen, en die gaat huis aan huis.

mh73

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door mh73 »

We hebben hier een postagentschap, daar komen ze de post afhalen begin van de middag, dan nog een keer om vijf uur en nog een keer om zes uur. En allemaal voor post die niet eerder dan de volgende dag bezorgd kan worden. Vroeger kwamen ze twee keer, nu drie keer. Dat lijkt me dan toch ook geen kostenbesparing?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door ruud_a »

witte angora schreef:
ruud_a schreef: als die post niet gewoon in de vuilnisbak verdwijnt, zal het toch steeds meer voorkomen, dat het in de brievenbus wordt gestopt, als men daar een keer in de buurt komt.
dat kan dan wel een paar dagen/ weken duren.
Zal ik je even gerust stellen. Ze zullen minimaal één keer per week bij je langskomen om de post te bezorgen: op dinsdag, want dan moeten ze het Gamma-krantje ook nog brengen, en die gaat huis aan huis.
ik bedoel: 1 de door de postbode verkeerd bezorgde en door de bewoner van het adres weggegooide post.
die moet je dus optellen bij de door de: 2 postbode weggegooide post.
die twee samen worden dus de nooit aangekomen post.
dat percentage zal dus door: 1 wel flink gaan stijgen als er geen brievenbus meer in de buurt is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ruud_a schreef:Ik vraag me toch serieus af, hoeveel dat weghalen van brievenbussen op moet leveren.
Onderschat de kosten van het onderhoud niet. Alleen met oud-en-nieuw scheelt het al een hoop kosten doordat ze minder brievenbussen hoeven af te sluiten (en na afloop te repareren).

En 2 of 4 brievenbussen per wijk scheelt op grote schaal echt heel veel geld. De tijd gaat zitten in het legen van de brievenbussen, niet het stukje rijden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:Wat de overheid sinds 1799 met eigen handen opgebouwd heeft, breekt ze nu weer in sneltreinvaart af, dat is me wel duidelijk.

Dat heet dan privatisering en marktwerking.
Ga dan ook de post vervoeren met een stoomtrein, en ga de was doen op een wasbord in een beekje....
Je merkt toch zelf ook wel dat de hoeveelheid post drastisch minder wordt? Dan is het toch onzin om steeds leger wordende brievenbussen te gaan legen (en dan weer gaan klagen dat de postzegels zo duur worden).

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door ruud_a »

GJvdZ schreef:
ruud_a schreef:Ik vraag me toch serieus af, hoeveel dat weghalen van brievenbussen op moet leveren.
Onderschat de kosten van het onderhoud niet. Alleen met oud-en-nieuw scheelt het al een hoop kosten doordat ze minder brievenbussen hoeven af te sluiten (en na afloop te repareren).

En 2 of 4 brievenbussen per wijk scheelt op grote schaal echt heel veel geld. De tijd gaat zitten in het legen van de brievenbussen, niet het stukje rijden.
ik had vroeger uitzicht op een brievenbus(voor het aantal brievenbussen kleiner werd gemaakt).
busje stopt.
postbode stapt uit.
doet de bus open met een dubbele opvangzak er onder.
doet de bus weer dicht.
rijdt 30 seconden later weer weg.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door ruud_a »

GJvdZ schreef:
witte angora schreef:Wat de overheid sinds 1799 met eigen handen opgebouwd heeft, breekt ze nu weer in sneltreinvaart af, dat is me wel duidelijk.

Dat heet dan privatisering en marktwerking.
Ga dan ook de post vervoeren met een stoomtrein, en ga de was doen op een wasbord in een beekje....
Je merkt toch zelf ook wel dat de hoeveelheid post drastisch minder wordt? Dan is het toch onzin om steeds leger wordende brievenbussen te gaan legen (en dan weer gaan klagen dat de postzegels zo duur worden).
zou het dan niet beter zijn, de dienst maar gelijk helemaal op te heffen?
minder brieven geeft minder brievenbussen.
minder brievenbussen geeft minder brieven.
minder brieven geeft minder brievenbussen
........
........

dan kunnen de huizen zonder brievenbus worden gebouwd.
dat scheelt weer in de bouwkosten.

kunnen we ook gelijk de brievenbusfabrieken sluiten.
dat scheelt weer in de loonkosten.

witte angora
Berichten: 32377
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch denk ik dat 'marktwerking' en 'privatisering' best wel een grote rol hebben gespeeld. Vroeger had je één postbedrijf, en één postbode die langs kwam. Tegenwoordig heb je drie postbedrijven, met drie postbodes die de kleinere hoeveelheid post rond komen brengen. Dat schijnt goedkoper te zijn.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door ruud_a »

witte angora schreef:Toch denk ik dat 'marktwerking' en 'privatisering' best wel een grote rol hebben gespeeld. Vroeger had je één postbedrijf, en één postbode die langs kwam. Tegenwoordig heb je drie postbedrijven, met drie postbodes die de kleinere hoeveelheid post rond komen brengen. Dat schijnt goedkoper te zijn.
natuurlijk scheelt dat.
drie bedrijven die het zelfde werk doen, dus drie postbodes die achter elkaar aanlopen om de brieven in de bus te doen.
soms alledrie post in de zelfde bus gooien.

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door sadfly »

Meschien stomme vraag:

Wat verstaan we onder service punt ?
Hier kan je bij alle Albert heins je post brengen. en ophalen.

Dan heb je nog ene bruna die hefet ook postbussen. ik ga er vanuit dat bruna een service punt is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een PostNL servicepunt is een punt waar je géén service krijgt. Daarom hebben ze het zo genoemd. De kunst van het omdraaien. Kunnen ze goed bij PostNL.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door ruud_a »

Bob Schurkjens schreef:Een PostNL servicepunt is een punt waar je géén service krijgt. Daarom hebben ze het zo genoemd. De kunst van het omdraaien. Kunnen ze goed bij PostNL.
ik kan zelf over het servicepunt van de bruna bij mij "in de buurt" niet klagen.
een zeer enthousiaste ondernemer, die ook zijn servicepunt prima runt.
maar goed, de baas staat zelf ook in de winkel.
dat scheelt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Drastische sanering servicepunten PostNL op komst

Ongelezen bericht door kweenie »

sadfly schreef:Meschien stomme vraag:

Wat verstaan we onder service punt ?
Hier kan je bij alle Albert heins je post brengen. en ophalen.

Dan heb je nog ene bruna die hefet ook postbussen. ik ga er vanuit dat bruna een service punt is.
Zo'n punt is een plek waar je alles kunt doen waar je vroeger voor naar het postkantoor moest. Dus niet alleen brieven en pakjes wegbrengen en ophalen, maar ook zoiets als een auto op andere naam zetten en andere soms best specialistische en weinig voorkomende zaken. Maar iedereen achter de balie moet dus wel van alles weten hoe dat werkt, ook voor zaken die misschien maar één keer per jaar voorkomen. Dat maakt het duur en complex.

Gesloten