LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Informatiediefstal?
Informatiediefstal?
Ik ontving gisteren een envelop van de Engelse belastingdienst (ik woonde daar tot voor kort). Op de envelop zit een sticker geplakt. Op deze sticker staat:
"Prioritaire
If undeliverable please return to:
P.O. Box 7001
3109 AA Schiedam"
Daarnaast staat "Post NL, Port betaald, Port Payé, Pay-Bas" (let op de spelfout in 'Pays-Bas')
Op de achterkant van de envelop staat het echte retour adres in Engeland.
Ik heb het adres op de sticker gegoogled en kom daarbij steeds op een aantal sites waar mensen klagen over duistere bedrijfjes en oplichting.
Als ik niet meer op dit adres zou wonen, dan is het mogelijk dat de brief naar de postbus op de sticker zou zijn doorgestuurd. Wie zijn dat en wat zijn ze van plan met de natuurlijk zeer vertrouwelijke informatie in de brief?
Maar het verontrustendste vind ik; hoe komt de sticker op de envelop? Dat kan alleen tijdens de postbehandeling in Nederland gebeurt zijn? Zaak dus voor Post NL om hun werknemers grondig onder de loep te nemen!
4 april 2013 update: kreeg vandaag dit e-mail van post NL:
"Hartelijk dank voor uw reactie.
De sticker die op uw poststuk zit is van Spring, Spring Global Mail is een joint venture van PostNL met UK Royal Mail.
Uw signaal over de spelfout heb ik doorgezet."
Okay, dus waarschijnlijk zit het wel goed? Ik heb nog wel om nadere uitleg gevraagd op dit wat summiere antwoord. Het was vooral de spelfout waardoor ik het verdacht vond, had niet gedacht dat een legitiem bedrijf zoals Post NL, zo onnauwkeurig kon zijn.
De websites die ik eerder noemde zijn chat sites (o.a uit Finland en Spanje) waar mensen info uitwisselen over het wel en wee met bepaalde via het internet bestelde producten, waar deze postbus genoemd wordt als retour adres. Schijnbaar verzamelt postbus 7001 onbezorgde of ongewenste post uit heel Europa?
5/4/2013 update: ontving dit bericht van Post NL:
"Spring is een samenwerkingsverband tussen Royal Mail en PostNL. Het Postbusadres is een "verzameladres"voor onbestelbare post verzonden uit Engeland met bestemming Nederland. Vanuit dit centrale adres wordt gezorgd voor een retourzending naar de afzender in Engeland.
Spring Global Mail is één van 's werelds grootste aanbieders van internationale postdiensten voor de zakelijke markt. Onze joint venture werd in 2001 opgericht door twee van de meest dynamische en gewaardeerde postorganisaties ter wereld: PostNL (Nederland) en Royal Mail (Verenigd Koninkrijk)."
Okay, verder geen verklaring waarom er op de andere drie enveloppen van dezelfde afzender die ik de afgelopen twee maanden ontving niet zo'n sticker zat, maar een leeg verkooppraatje. Ik geef het op. Als er de volgende keer weer zo'n sticker op zit maar dan met Pays Bas goed gespeld dan heeft alle moeite nog tot iets nuttig geleid.
"Prioritaire
If undeliverable please return to:
P.O. Box 7001
3109 AA Schiedam"
Daarnaast staat "Post NL, Port betaald, Port Payé, Pay-Bas" (let op de spelfout in 'Pays-Bas')
Op de achterkant van de envelop staat het echte retour adres in Engeland.
Ik heb het adres op de sticker gegoogled en kom daarbij steeds op een aantal sites waar mensen klagen over duistere bedrijfjes en oplichting.
Als ik niet meer op dit adres zou wonen, dan is het mogelijk dat de brief naar de postbus op de sticker zou zijn doorgestuurd. Wie zijn dat en wat zijn ze van plan met de natuurlijk zeer vertrouwelijke informatie in de brief?
Maar het verontrustendste vind ik; hoe komt de sticker op de envelop? Dat kan alleen tijdens de postbehandeling in Nederland gebeurt zijn? Zaak dus voor Post NL om hun werknemers grondig onder de loep te nemen!
4 april 2013 update: kreeg vandaag dit e-mail van post NL:
"Hartelijk dank voor uw reactie.
De sticker die op uw poststuk zit is van Spring, Spring Global Mail is een joint venture van PostNL met UK Royal Mail.
Uw signaal over de spelfout heb ik doorgezet."
Okay, dus waarschijnlijk zit het wel goed? Ik heb nog wel om nadere uitleg gevraagd op dit wat summiere antwoord. Het was vooral de spelfout waardoor ik het verdacht vond, had niet gedacht dat een legitiem bedrijf zoals Post NL, zo onnauwkeurig kon zijn.
De websites die ik eerder noemde zijn chat sites (o.a uit Finland en Spanje) waar mensen info uitwisselen over het wel en wee met bepaalde via het internet bestelde producten, waar deze postbus genoemd wordt als retour adres. Schijnbaar verzamelt postbus 7001 onbezorgde of ongewenste post uit heel Europa?
5/4/2013 update: ontving dit bericht van Post NL:
"Spring is een samenwerkingsverband tussen Royal Mail en PostNL. Het Postbusadres is een "verzameladres"voor onbestelbare post verzonden uit Engeland met bestemming Nederland. Vanuit dit centrale adres wordt gezorgd voor een retourzending naar de afzender in Engeland.
Spring Global Mail is één van 's werelds grootste aanbieders van internationale postdiensten voor de zakelijke markt. Onze joint venture werd in 2001 opgericht door twee van de meest dynamische en gewaardeerde postorganisaties ter wereld: PostNL (Nederland) en Royal Mail (Verenigd Koninkrijk)."
Okay, verder geen verklaring waarom er op de andere drie enveloppen van dezelfde afzender die ik de afgelopen twee maanden ontving niet zo'n sticker zat, maar een leeg verkooppraatje. Ik geef het op. Als er de volgende keer weer zo'n sticker op zit maar dan met Pays Bas goed gespeld dan heeft alle moeite nog tot iets nuttig geleid.
Laatst gewijzigd door anjo2410 op 05 apr 2013 09:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Informatiediefstal?
Dan moet je even beter opletten, want het gaat daarbij niet om dezelfde postbus.anjo2410 schreef: Ik heb het adres op de sticker gegoogled en kom daarbij steeds op een aantal sites waar mensen klagen over duistere bedrijfjes en oplichting.
Het kan zijn dat die postbus een eigen adres is van PostNL waarna de desbetreffende afdeling de retour naar het buitenland regelt.
Nee, de brief is echt van de Engelse belastingdienst verstuurd vanuit Engeland. Ik heb regelmatig contact met hen, ook telefonisch. Ik ontvang dus regelmatig post van hen. Dit is de eerste keer dat er zo'n sticker op zit.snuffel1 schreef:De sticker met port betaald in meerdere talen wordt uitgegeven door postnl om post die in bulk vanuit Nederland naar het buitenland verstuurt wordt in rekening te brengen bij de verstuurder. De brief die u hebt ontvangen is dus in Nederland verstuurt. Heeft u de brief geopend want het kan maar zo een verkapte reclame brief zijn.
Ik heb dit zelfde bericht ook naar Post NL gestuurd, maar nog niets terug gehoord. Het zou kunnen wat u zegt, misschien is het wat nieuws. Ik krijg regelmatig post (van instanties) uit het buitenland, maar heb nog nooit eerder zo'n sticker daarop gehad. ??ArneLH schreef:Het kan zijn dat die postbus een eigen adres is van PostNL waarna de desbetreffende afdeling de retour naar het buitenland regelt.
??? Goed opletten doe ik altijd, anders was me de sticker op de envelop ook niet opgevallen. Hoe kan jij nou weten wat ik op google gevonden heb en zo maar aannemen dat ik niet goed gekeken heb? Omdat je het zelf niet kon vinden?Edrick schreef:Dan moet je even beter opletten, want het gaat daarbij niet om dezelfde postbus.anjo2410 schreef: Ik heb het adres op de sticker gegoogled en kom daarbij steeds op een aantal sites waar mensen klagen over duistere bedrijfjes en oplichting.
Als je niet iets behulpzaams kan toevoegen aan een topic, kan je beter geen (denigrerende) reactie plaatsen.
Plaats de URL's van die sites dan maar eens.anjo2410 schreef:??? Goed opletten doe ik altijd, anders was me de sticker op de envelop ook niet opgevallen. Hoe kan jij nou weten wat ik op google gevonden heb en zo maar aannemen dat ik niet goed gekeken heb? Omdat je het zelf niet kon vinden?Edrick schreef:Dan moet je even beter opletten, want het gaat daarbij niet om dezelfde postbus.anjo2410 schreef: Ik heb het adres op de sticker gegoogled en kom daarbij steeds op een aantal sites waar mensen klagen over duistere bedrijfjes en oplichting.
Als je niet iets behulpzaams kan toevoegen aan een topic, kan je beter geen (denigrerende) reactie plaatsen.
Wij hebben op 15 jul 2013 een bruine enveloppe ontvangen (te Tervuren, België), met rechtsboven in rood afgestempeld: "Prioritaire If undeliverable, please return to P.O. Box 7001 3109 AA Schiedam" alsook volgende tekst ernaast "TNT Post Port betaald Port Payé Pay-Bas". De tikfout is blijkbaar ook overgenomen in de afstempelmachine. De originele bestemmeling was zelfstandige en had een kleine onderneming, maar deze is stopgezet, en hij is 1,5 jaar geleden verhuisd. We sturen de brief dan ook ongeopend morgen terug naar afzender. Veel succes nog met jullie programma!
Vandaag een pakje ontvangen uit Engeland, een bedrijf waar ik al zeker 5 jaar mee samenwerkt.
En sinds vandaag dus het "beruchte" stickertje er op.
Nu had ik al eens bedacht, stel dat ik het rechtstreeks van het bedrijf, naar een Nederlandse klant laat sturen, en door wat voor reden dan ook, moet het retour. Als het retour zou gaan, dan liever naar mezelf.
Dus ik vind dit op zich niet zo'n gek idee, maar wat ik van mijn pakje vreemder vond, er stond geen afzender op, terwijl dat normaal wel zo is......
Ik had, en heb geen argwaan, maar wilde wel weten wie er achter dat postbus zat, vandaar dat ik hier uitkomt.
En sinds vandaag dus het "beruchte" stickertje er op.
Nu had ik al eens bedacht, stel dat ik het rechtstreeks van het bedrijf, naar een Nederlandse klant laat sturen, en door wat voor reden dan ook, moet het retour. Als het retour zou gaan, dan liever naar mezelf.
Dus ik vind dit op zich niet zo'n gek idee, maar wat ik van mijn pakje vreemder vond, er stond geen afzender op, terwijl dat normaal wel zo is......
Ik had, en heb geen argwaan, maar wilde wel weten wie er achter dat postbus zat, vandaar dat ik hier uitkomt.