Ik krijg ook wel een zo'n kaartje Binnen, dat de verzender te weinig porto heeft geplakt.esjo schreef:Wij zouden een kaart hebben ontvangen die niet (bij ons) ontvangen is. Gisteren kregen wij een kaartje van TNT of we even 1,92 wilden overmaken naar hun, omdat de verzender niet op het poststuk stond en er geen porto geplakt was, en daarom de ontvanger aangeslagen wordt voor de porto + boete.
Het gaat niet om een groot bedrag, maar dit lijkt mij toch nergens op te slaan.
Als ontvanger moet je de strafporto betalen. Dat zou inhouden dat wanneer je een hekel aan iemand hebt je deze persoon op die manier op kosten kunt jagen. Een kaart of iets sturen en dan vervolgens geen afzender erop zetten en geen porto plakken.
Mag dit zomaar? Wat te doen, betalen of niets doen.
Op een link die op het tnt kaartje staat, zie ik dat het inderdaad een kaart voor ons betreft.
dan krijg ik het VERZOEK of ik de proto wil betalen.
Nu hebben we een aangetrouwde juriste en die verklaard het volgende.
op een Verzoek tot betalen hoef je niet eens te reageren. het is een verzoek en geen verplichting tot.
De verzender is verantwoordelijk voor het poststuk of pakket tot het is afgeleverd. dus ook voor de portokosten
betalen. dus kaartje bewaren, die krijg je twee maal en daarna hoot je er niets meer van.