LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzekerservice Post NL

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door PennyWiser »

Weet iemand hoe het werkt als een pakket kwijt raakt als je het item verzekerd verzendt dat je online hebt verkocht voor prijs x, maar waar je zelf de bon niet meer van hebt? Ik heb gebruik gemaakt van de verzekerservice (verzekerd tot €5500,-) en het item deugdelijk verpakt. Nu zou het item juist zijn aangekomen, maar ik zou toch wel willen weten wat de post in het geval van kwijtraken zou vergoeden. Dit omdat ik nogal wat items heb die ik wil verkopen, maar waar ik geen inkoopfactuur van heb. Het betreft wel zaken die het op de tweedehands markt nog steeds erg goed doen.

Iemand toevallig ervaring? Ik hoop uiteraard dat het me nooit overkomt..

stofzuigertje

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In plaats van factuur kun je half ingepakte even foto van maken als bewijs.

Vele dingen hebben geen factuur, een echte Heyboer ook nooit een bon gekregen en die zijn nog iets duurder!

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door PennyWiser »

stofzuigertje schreef:In plaats van factuur kun je half ingepakte even foto van maken als bewijs.

Vele dingen hebben geen factuur, een echte Heyboer ook nooit een bon gekregen en die zijn nog iets duurder!
Tja, maar dat is toch geen bewijs van de waarde? Sowieso is het fraudegevoelig lijkt me, maar ok. Ik heb uiteraard wel foto's van het item dus ik denk wel dat ik kan aantonen dat het in mijn bezit is geweest, maar het gaat mij meer om de vergoeding die ik zou krijgen mocht iets kwijtraken. Ben daar toch niet helemaal gerust op (onlangs is er een horloge uit een pakketje dat aan mij was geleverd gehaald, ik heb dat pakket overigens niet zelf aangenomen. Dat wordt nog uitgezocht door de verzender).

Heb jij ervaring dan met iets kwijtraken waar je geen bon van had?

NeoDutchio
Berichten: 12412
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat geeft PostNL aan als antwoord? Lijkt mij makkelijker daar de vraag te stellen, die kunnen u precies vertellen hoe zij dat dan oplossen.

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door PennyWiser »

Tja, telefonisch niet goed bereikbaar, contactformulier is tijdelijk niet beschikbaar en de chatfunctie laadt ook niet. Daarbij is mijn ervaring dat medewerkers ook maar gebonden zijn aan targets en niet altijd weten wat er gebeurt in zo'n situatie. Leek me daarom handig om te horen van iemand die dit al eens had meegemaakt, omdat Post NL het heeft over inkoopfacturen.

NeoDutchio
Berichten: 12412
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

PennyWiser schreef:Tja, telefonisch niet goed bereikbaar, contactformulier is tijdelijk niet beschikbaar en de chatfunctie laadt ook niet. Daarbij is mijn ervaring dat medewerkers ook maar gebonden zijn aan targets en niet altijd weten wat er gebeurt in zo'n situatie. Leek me daarom handig om te horen van iemand die dit al eens had meegemaakt, omdat Post NL het heeft over inkoopfacturen.
Is het zo'n wereldprobleem dat u a la minute een antwoord moet hebben? U zegt zelf dat het puur informatief is, gewoon even wachten tot het contactformulier weer werkt en als ze weer goed bereikbaar zijn. Ook al lijkt het mij sterk dat beide niet goed zou werken.

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door PennyWiser »

NeoDutchio schreef:
PennyWiser schreef:Tja, telefonisch niet goed bereikbaar, contactformulier is tijdelijk niet beschikbaar en de chatfunctie laadt ook niet. Daarbij is mijn ervaring dat medewerkers ook maar gebonden zijn aan targets en niet altijd weten wat er gebeurt in zo'n situatie. Leek me daarom handig om te horen van iemand die dit al eens had meegemaakt, omdat Post NL het heeft over inkoopfacturen.
Is het zo'n wereldprobleem dat u a la minute een antwoord moet hebben? U zegt zelf dat het puur informatief is, gewoon even wachten tot het contactformulier weer werkt en als ze weer goed bereikbaar zijn. Ook al lijkt het mij sterk dat beide niet goed zou werken.
Tja, wat zijn wereldproblemen. Tegen de achtergrond van de eeuwigheid kan alles wel wachten. Lijkt me niet bepaald ter zake doende of het een wereldprobleem is of niet. In ieder geval met de post contact gehad en zij konden mij niets vertellen.

Wel kan ik in de voorwaarden dit vinden: "PostNL Pakketten bepaalt aan de hand van de door de Afzender overgelegde bewijzen, zoals het originele verzendbewijs, aan-of verkoopnota en/of ander rechtsgeldig bewijs van de waarde van de inhoud of de afzender in aanmerking komt voor een eventuele schadevergoeding zoals bedoeld in dit artikel 12"

Kennelijk ook een verkoopnota.

NeoDutchio
Berichten: 12412
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dus u heeft wel contact gehad met Tante Post?
U heeft ook de voorwaarden gelezen en daar staat het antwoord al in. U wilt iets verkopen en dat moet verzonden worden. Er is dus contact met een koper via mail of welk medium dan ook. Dan heeft u toch op papier wat diegene betaald heeft. En dat is uw bewijs. Ook de bijschrijving op uw rekening, voorzien van vermelding wat het is, is bewijs.
Een inkoopnota heeft u niets aan, het gaat om de waarde op dat moment. Als u iets inkoopt van 10 euro en verkoop voor 100 euro lijkt het mij duidelijk dat die 100 euro geclaimd moet worden. U moet dat namelijk terug betalen aan de koper. Of wilt u maar 10 euro ontvangen en 90 euro uit eigen zak betalen?

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door PennyWiser »

NeoDutchio schreef:Dus u heeft wel contact gehad met Tante Post?
U heeft ook de voorwaarden gelezen en daar staat het antwoord al in. U wilt iets verkopen en dat moet verzonden worden. Er is dus contact met een koper via mail of welk medium dan ook. Dan heeft u toch op papier wat diegene betaald heeft. En dat is uw bewijs. Ook de bijschrijving op uw rekening, voorzien van vermelding wat het is, is bewijs.
Een inkoopnota heeft u niets aan, het gaat om de waarde op dat moment. Als u iets inkoopt van 10 euro en verkoop voor 100 euro lijkt het mij duidelijk dat die 100 euro geclaimd moet worden. U moet dat namelijk terug betalen aan de koper. Of wilt u maar 10 euro ontvangen en 90 euro uit eigen zak betalen?
Waarom reageer je zo raar?

Anyway, het gaat er niet om wat ik wil of zelfs wat redelijk is. Het gaat er om wat de Post doet. Daar kan een enorm verschil in zitten namelijk.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb hier ervaring mee. Postnl hanteert de inkoopwaarde als te vergoeden bedrag. Hiervoor dien je de originele inkoopfactuur te overleggen. Heb dit claimproces zelf doorlopen met een verloren pakket naar Frankrijk. Je krijgt dus alleen de inkoopwaarde vergoed. Je verkoopwinst ben je kwijt.

rvjapio
Berichten: 1010
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik heb zelf ervaring met een beschadigd artikel. De e-mail met het in overleg met de koper vastgestelde verkoopbedrag was bepalend voor de schadevergoeding. Dus niet de inkoop.

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door PennyWiser »

Bob Schurkjens schreef:Ik heb hier ervaring mee. Postnl hanteert de inkoopwaarde als te vergoeden bedrag. Hiervoor dien je de originele inkoopfactuur te overleggen. Heb dit claimproces zelf doorlopen met een verloren pakket naar Frankrijk. Je krijgt dus alleen de inkoopwaarde vergoed. Je verkoopwinst ben je kwijt.
Hmm, da's balen voor jou dan. Had jij het speciaal ingekocht om te verkopen?

Ik heb van heel veel zaken dus geen bon, omdat het cadeaus waren of ik de bon gewoon niet meer heb. Maar de persoon die na jou reageerde heeft weer precies de omgekeerde ervaring.

Laat ik maar hopen dat het pakket gewoon goed is aangekomen.

Leihcim321
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 sep 2017 14:01

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door Leihcim321 »

stofzuigertje schreef:In plaats van factuur kun je half ingepakte even foto van maken als bewijs.

Vele dingen hebben geen factuur, een echte Heyboer ook nooit een bon gekregen en die zijn nog iets duurder!
ik doe dat meestal ook, maar heeft dat echt waarde als bewijs?

Nijogeth
Berichten: 10190
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:Ik heb hier ervaring mee. Postnl hanteert de inkoopwaarde als te vergoeden bedrag. Hiervoor dien je de originele inkoopfactuur te overleggen. Heb dit claimproces zelf doorlopen met een verloren pakket naar Frankrijk. Je krijgt dus alleen de inkoopwaarde vergoed. Je verkoopwinst ben je kwijt.
Dus opnieuw inkopen en weer opsturen.

Leihcim321
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 sep 2017 14:01

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door Leihcim321 »

Nijogeth schreef:
Bob Schurkjens schreef:Ik heb hier ervaring mee. Postnl hanteert de inkoopwaarde als te vergoeden bedrag. Hiervoor dien je de originele inkoopfactuur te overleggen. Heb dit claimproces zelf doorlopen met een verloren pakket naar Frankrijk. Je krijgt dus alleen de inkoopwaarde vergoed. Je verkoopwinst ben je kwijt.
Dus opnieuw inkopen en weer opsturen.
Of het verlies nemen en een refund sturen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het beste advies is eigenlijk;

Zorg ervoor dat je pakketten niet kwijt raken. Klinkt natuurlijk als een flauwe open deur. Adressen print ik uit met een etiketprinter. Kost een paar tientjes. Mijn volledige afzendadres stempel ik op de doos en zet er een rood kruis door. Verder mijd ik Frankrijk en Italie vanwege negatieve ervaringen.

Naar Japan en de VS kun je prima onverzekerd en zonder tracktrace spullen sturen. De post in die landen is zo betrouwbaar, daar kan Postnl een puntje aan zuigen. Tenzij het gaat om populaire consumentenelectronica etc. Dat is sowieso te riskant met verzenden.

Wat vergoedingen van Postnl betreft: transportschade is praktisch onmogelijk om vergoed te krijgen Bij verlies/diefstal moet je maar hopen dat ze de verkoopwaarde vergoeden. Ik zou er niet op rekenen.

Nijogeth
Berichten: 10190
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Leihcim321 schreef:
Nijogeth schreef:
Bob Schurkjens schreef:Ik heb hier ervaring mee. Postnl hanteert de inkoopwaarde als te vergoeden bedrag. Hiervoor dien je de originele inkoopfactuur te overleggen. Heb dit claimproces zelf doorlopen met een verloren pakket naar Frankrijk. Je krijgt dus alleen de inkoopwaarde vergoed. Je verkoopwinst ben je kwijt.
Dus opnieuw inkopen en weer opsturen.
Of het verlies nemen en een refund sturen?
Maar dan ben je je verkoopwinst kwijt. Bij opnieuw inkopen en weer versturen ben je alleen je inkoopkosten extra kwijt en deze krijg je weer terug van PostNL.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In mijn geval ging het om een zending naar Parijs. Alles wat mis kon gaan ging mis. En dat na eerdere vervelende ervaringen met Frankrijk. Heb dus niets opnieuw verzonden. Sommige landen kun je beter mijden.

stofzuigertje

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een product niet aankomt of zwaar beschadigd en waardeloos mits goed verpakt... is de schade de betaalde €5500,- die retour moet.
Dan moeten ze dat bewijsbaar per bank betaalde vergoeden!
De inkoop doet er dan niet toe.
Bij winkels geld niet de verkoop maar inkoop prijs wel.

Verder is er altijd een nieuw waarde en dagwaarde!
Bij een Apple van eind vorige eeuw dus de eerste computers licht die boven de duurste huidige!
Dan mag je niet die oorspronkelijke Guldens waarde vergoeden maar huidige liefhebbers waarde!

Zo is een postzegel van 2 cent eigenlijk maar €0,01 waard tenzij deze van 1891 is!

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Verzekerservice Post NL

Ongelezen bericht door Mark1992 »

NeoDutchio schreef:Dus u heeft wel contact gehad met Tante Post?
U heeft ook de voorwaarden gelezen en daar staat het antwoord al in. U wilt iets verkopen en dat moet verzonden worden. Er is dus contact met een koper via mail of welk medium dan ook. Dan heeft u toch op papier wat diegene betaald heeft. En dat is uw bewijs. Ook de bijschrijving op uw rekening, voorzien van vermelding wat het is, is bewijs.
Een inkoopnota heeft u niets aan, het gaat om de waarde op dat moment. Als u iets inkoopt van 10 euro en verkoop voor 100 euro lijkt het mij duidelijk dat die 100 euro geclaimd moet worden. U moet dat namelijk terug betalen aan de koper. Of wilt u maar 10 euro ontvangen en 90 euro uit eigen zak betalen?
Lijkt me beter om onderzoek te doen voordat je conclusies trekt; waarom zou PostNL iets vergoeden t.w.v. 100 euro terwijl je het voor 10 euro gekocht kan hebben? Dit zou juist fraude in de hand werken, iets kopen voor 10 euro, verzekeren door verkopen aan ''een vreemde'' en daarna een claim indienen van 100 euro omdat dat het bedrag is waarvoor je het hebt verkocht?

Tevens snap ik dat TS je houding ietwat vreemd vind, hij stelt een vraag en wil graag antwoord. Als jij geen zin hebt om dit te beantwoorden, doe dat dan niet. Zinnen als ''Dus u heeft wel contact gehad met Tante Post?'' zijn vrij overbodig...

Gesloten