LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Autorijden op slaolie
Re: Autorijden op slaolie
Weet iemand wat een liter slaolie kost aan de pomp ?? En zijn er al veel stations waar je slaolie kunt tanken!!
Re: Autorijden op slaolie
Dit klopt wel, maar de CO2 uit aardolieproducten is gedurende honderdduizenden jaren vastgelegd in de lagen vd aardkorst waar de olie uit wordt gehaald, en komt nu in hoog tempo (in tijd van enkele tientallen jaren) in de atmosfeer. Met plantaardige olie heb je dat niet; de olie wordt gewonnen uit een plantje dat er pas heel kort is en alleen deze CO2 komt weer vrij. Die verhouding is dus 1 op 1. Daarom moet Nederland ook eens in de toekomst gaan denken en overschakelen.Bij verbranding van koolwaterstoffen (zoals benzine, diesel en ook plantaardige olie) komt altijd CO2 vrij. Hoe meer brandstof een motor gebruikt en verbrandt, hoe meer CO2 er vrijkomt.
Re: Autorijden op slaolie
Wat een onzin allemaal. Een moderne commonrail of pompverstuiver diesel zal meteen kapot lopen bij het tanken van slaolie. Ook het tanken van de biodiesel zoals deze in duitsland verkocht wordt is af te raden. De importeur vertelde me zelfs geen garantie te verlenen als ik perongeluk biodiesel zou tanken Gewoon een diesel kopen met een roetfilter (peugeot) en het probleem met de roetdeeltjes is afgelopen.
Re: Autorijden op slaolie
reactie op berlingo; Pompverstuivers en commonrails, de laatste technische snufjes op dieselgebied lopen super op PPO ( Pure Plantaardige Olie) door de hoge druk van deze technieken, en 10% gebonden zuurstof in PPO, heb je een excellente verbranding. Praat maar eens met de technici van Mc.Donalds, die een aantal trucks ( common rails ) op PPO hebben lopen.
Re: Autorijden op slaolie
HAHA Mc Donalds op sla olie, is een goeie ja
Maar voor degene die het niet geloven. Gooi voor de lol eens sla olie in je tank en zie wat er gebeurt. Biodiesel uit duitsland geeft op de langere termijn problemen



Re: Autorijden op slaolie
Al enige tijd voeg ik wat slaolie toe aan de diesel en ik heb gemerkt dat de auto er beter op gaat rijden en dat de roetuitstoot is verminderd van 1,60 naar 0,60 bij de laatste roetmeting. Een mooi resultaat voor een vw golf van 1986 met 380.000 km op de teller. Dat scheelt mooi een aantal sigaretten schadelijke inademing voor de mensen welke achter mij rijden! Helaas lees ik nu dat het is verboden om zonnebloemolie aan de diesel toe te voegen zonder de accijns aan de overheid te betalen. Mijn vraag; Is het mogelijk om de accijns aan de overheid over te maken voor de enkele liter zonnebloemolie welke ik toevoeg? Wellicht weten jullie hierop een andwoordt. Groeten Koos Schoe.
Re: Autorijden op slaolie
Ik vind dit zeer interessante ontwikkelingen op het gebied van schoner autorijden enerzijds en mogelijke kostenbesparing anderzijds. Zoals ik het zie is dit een win-win situatie...... Het probleem ligt in dit geval op verschillende gebieden denk ik: 1. de onbekendheid hiervan bij het grote publiek 2. het achterblijven van een stimuleringsregeling van de overheid, en daarmee samenhangend de erkenning van de ontwikkelingen Ad 1. hiermee is er relatief gezien weinig vraag en zal het initiatief niet uitgaan van bijv. SHELL, BP, enz.. Hier ligt dus een mooie taak voor consumentenprogramma's als Radar! Ad 2. zoals al eerder gezegd is in dit forum denkt de overheid alleen korte termijn voorlopig dus willen ze er accijnsen van hebben, beetje raar als men altijd uitdraagt ZO voor het milieu te zijn en dat daar ook de accijnsen voor zijn bedoelt. Ik denk dat dit wel het omgekeerde bewijst. Met een dergelijk stijgende brandstofprijzen is het makkelijker om het grote publiek te interesseren voor deze ontwikkeling, naar mijn idee kun je hier toch wel de zogenaamde PULL-strategie op toepassen: --Zorg dat klanten bij de pomp gaan vragen naar biodiesel en het aanbod komt vanzelf op gang. Hopelijk zorgt Radar voor nog wat meer media-aandacht.
Re: Autorijden op slaolie
Nadat ik enige tijd werkzaam was in Duitsland is mij al eerder gebleken dat mijn auto (Peugeot 806 2.0 turbodiesel) niet geschikt was om op pure bio-diesel te rijden. Een gedeeltelijke bij voeging tot 15% was geen probleem. Hiervoor heb ik in de loop van de tijd verschillende soorten olie gebruikt en niet alleen uit de pomp..... De informatie werd mij (in Duitsland) door de importeur zonder problemen gegeven. De Nederlandse importeur reageerde alsof ik hem om zijn bankrekening vroeg....... Ik denk dat het in Nederland nog steeds tussen de oren zit. Verder denk ik dat we er niet zoveel over moeten kletsen, maar gewoon doen! Op iedere tank diesel die je neemt kun je gerust 10% plantaardige olie toevoegen. Dus gewoon bij de supremarkt olie kopen die goedkoper is als diesel en dat in je tank gooien. Op die manier, en als er maar genoeg mensen meedoen, kunnen we als burger tenminste een signaal afgeven naar de politiek dat we flauw zijn van dat gelanterfant en gezwets in de ruimte waarbij wel veel beloofd wordt, maar niets gedaan !
Re: Autorijden op slaolie
"Radar liet al eerder zien hoe betrekkelijk eenvoudig het is om een dieselauto op slaolie te laten rijden. Hoe is de ontwikkeling van biobrandstof in Nederland nu". ---------------------------------------------------------------- Wat men echter vergeet te noemen is de prijs die de consument moet betalen voor de aanpassing van zijn/haar wagen. De praktijk leert dat de consument anders zal reageren dan verwacht als het over geld gaat. Deze aanpassing zal door weinig gebruikers, zeker als er geen prijs- en accijnsvoordelen zijn, worden gedaan. U kunt dit soort reacties toch in het verlengde van de hoge brandstofprijzen zien. Ook hier verwachte "men" dat de consument minder zou gaan rijden - het tegendeel is al aangetoond. Via het forum op de ANWB website ben ik gekomen bij Moly-Premium. Waarom heeft u het eigenlijk niet over middelen die aan de consument wel direct aan te bevelen zijn zoals op http://www.Moly-Premium.nl. Dit middel heeft bij mij in ieder geval aangetoond dat het goedkoper rijdt dus het milieu minder belast. Uit deze website begrijp ik wel dat er contact met u is geweest en u daar afwijzend op hebt gereageerd. Is daar een reden voor? groet Hans
Re: Autorijden op slaolie
Transparantie in inkomsten van volksvertegenwoordigers (reden waarom er niks aan Tabacsblad voorstel is gedaan ????) Onze volksvertegenwoordiging bestaat alleen uit aandeelhouders of mensen die voor deze grootaandeelhouders werken. Het enige belang die sommige ministers groot houden is hun eigen belang, kijk maar eens bij welke bedrijven of instellingen ze terechtkomen na hun ambtsperiode.
Re: Autorijden op slaolie
Tijdens de uitzending van Radar en op de website van trosradar over dit onderwerp wordt gesproken over het feit dat alleen oudere diesels voor biodiesel in aanmerking komen en ook nog dat er (dure) aanpassingen noodzakelijk zijn. Het blijkt echter dat juist vele moderne diesels zonder aanpassingen gewoon op biodiesel werken. In duitsland waar ook biodiesel getankt kan worden blijken 3 miljoen (diesel)personenwagens hiervoor in aanmerking te komen. Op de duitse website www.biodiesel.de staat hier een en ander over beschreven en daar is ook een lijst met de auto's opvraagbaar die zonder problemen op biodiesel kunnen rijden. Ik heb zelf een VW transporter 2500 TDI en als ik in duitsland ben tank ik altijd biodiesel. Jammer dat dit milieuvriendelijker alternatief niet in Nederland beschikbaar is.
Re: Autorijden op slaolie
Ik vind het belagelijk dat de nederlandse regering zijn uiterste best doet om de 3% begroting te halen maar geen enkele moeite doet om de 2% op sla olie rijdende auto's te stimuleren! Ik vind het een schandaal! Heeft iemand enig idee hoe je dit soort dingen aan de kaak kan stellen bij de regering? Want ik zoek mij rot naar hoe ik de torentjes hoog politiek kan bereiken!
Re: Autorijden op slaolie
Transparantie in inkomsten van volksvertegenwoordigers Uitzoeken wat voor neveninkomsten/aandelenportefeulles zij hebben.
Re: Autorijden op slaolie
LANDROVER Ik ben in het bezit van een 25 jaar oude zogenaamde light weight Land Rover met een 2,4 liter dieselmotor, afkomstig van het Nederlandse leger. Toen ik, een jaar of twee geleden, las over de mogelijkheden om op plantaardige olie te rijden, ben ik het meteen gaan proberen. Niet als toevoeging, maar de tanks helemaal vol met slaolie. Omdat ik dacht dat zo'n militaire bak wel wat hebben kan, heb ik heen enkele aanpassing uitgevoerd. Hij reed uitstekend en rook heerlijk naar oliebollen - of frietjes, zo je wilt. Ook omstanders en de buren waren er erg blij mee, zo lijkt me, want dat kreng rookt als een ketter, vooral bij een koude start. Zo heb ik een flinke tijd rondgereden, totdat ik na navragen bij (politie, belastingdienst, en uiteindelijk) de douane begreep dat ik in feite strafbaar was omdat ik geen accijns afdroeg over de brandstof. Het is onbegrijpelijk dat het rijden op plantaardige olie door onze overheid helemaal niet wordt aangekaart en zelfs strafbaar is. (Bij de douane vonden ze het een mooi verhaal; hier hadden ze nog nooit van gehoord. Rijden op slaolie? Maar ja, het mag niet.) Ik vermoed dat de belangen van de fossiele-brandstofindustrie hier een rol in spelen.
Re: Autorijden op slaolie
Als je de artikelen leest wat het voordeel is om op bio-diesel te gaan rijden, is het heel voordelig. Maar de tros leeft nog in het verleden, alles in guldens. Hopelijk dat het onderzoek wel van deze tijd is.
Re: Autorijden op slaolie
Goedendag, Hierbij mijn ervaring op rijden met slaolie. Naar aanleiding van jullie vorige uitzending over het eenvoudig rijden op slaolie heb ik dat ook uitgeprobeerd. Ik had indrtijd een Toyota Hilux 2.4 diesel bj 1989 en reeds 400.000 km gelopen. Mijn gedachte baat het niet dan schaad het niet. Ik ben naar de Lidl gegaanen heb daar 2 dozen slaolie gekocht en aldaar op de parkeerplaats deze in de tank gegoten. Ik heb geen enkele terugval van motervermogen gehad of anderszins slechte resultaten. Enigste wat lastig is, is de oliebollen lucht. In de winter heb ik het niet aangedurft om op slaolie te rijden i.v.m. indikken, echter in het voorjaar weer volop gereden. Uiteindelijk is de auto met 520.000 km van de hand gegaan( met spijt) en niet vanwege motorische problemen maar de carosserie was op. Momenteel rijdt ik op benzine, maar mijn zoon heeft een diesel en ben nu aan het onderzoeken of deze ook zonder ombouw op slaolie kan rijden. M.vr.gr. Ruud van Kempen
Re: Autorijden op slaolie
Iedereen die op praktische, wetenschappelijke en economische basis iets wil weten over voor- en nadelen van biodiesel uit koolzaad zou de prospectus BIODIESEL van Klaus Scharmer op moeten vragen. De uitgever is Union zur Forderung von Oel- und Proteinpflanzen E.V. - Godesberg Allee 142-148 D-53175 Bonn en/of www.ufop.de. Ook nadelen voor de staat zoals het niet -heffen van minerale olie belasting, het weer in bedrijf nemen van braak liggende landbouwgronden worden duidelijk behandeld; het in de grote steden toepassen van biodiesel voor stadsverkeerbussen kan met een minimum aan kosten leiden tot een aanmerkelijke verbetering van de stadsatmosfeer en werkt als zodanig positief voor de stedelijke gezondheidstoestand van de mensen. H.Oldeboom
Re: Autorijden op slaolie
Het is verkiezingentijd. Ik weet niet waarop en op wie ik zou moeten stemmen. Ik zou graag op een partij stemmen, waarbij het overschakelen op plantaardige brandstof tot de belangrijkste punten behoort. Ik heb begrepen dat de VVD het eigenlijk alweer losgelaten heeft. Daar kunnen we dus weer niet van opaan. In wie in het Europeesch parlement zouden we op dat punt ons vertrouwen kunnen stellen??? Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Re: Autorijden op slaolie
JG des Maintenants Gast Geplaatst op 24 May 2004 20:59 door JG des Maintenants -------------------------------------------------------------------------------- De eerste de beste scheikundeles leer je dat bij het verbranden van koolwaterstoffen er altijd CO2 en/of CO vrijkomt. Dat is nu eenmaal de aard van de verbranding. Of ben ik nu gek?
Neen je bent niet gek! Ik heb dat ook destijds geleerd!
Re: Autorijden op slaolie
Men kan op sla-olie geen accijns en daar weer btw over heffen, daarom houden ze het tegen. Diesel en alle andere benzinesoorten wel, is een grote melkkoe. Waarom zijn er dan plannen om de lpg te gaan verbieden. oh ja ik heb diverse jaren op tankstations gewerkt, weet precies hoe het zit