LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autorijden op slaolie

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5519
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Radar »

Radar liet al eerder zien hoe betrekkelijk eenvoudig het is om een dieselauto op salolie te laten rijden. Hoe is de ontwikkeling van biobrandstof in Nederland nu. Heeft u ervaring met het rijden op slaolie of denkt u dat dit helemaal niet kan laat het ons weten en plaats een bericht. Met vriendelijke groet, TROS Radar webredactie

flowerpower [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door flowerpower [[email protected]] »

In Duitsland gebruiken al meer dan 40.000 voertuigen, schepen en zelfs locomotieven PPO. Ook in andere Europese landen gaat de ontwikkeling nu heel snel door nieuwe ondersteunende Europese wetgeving. Veel landen geven een accijnsvrijstelling op PPO, dat ten laste gaat van de vervuilende en kankerverwekkende dieseolie. Daarmee is het budget neutraal gemaakt.Het schept nieuwe werkgelegenheid, en we worden minder afhankelijk van de onrustige olielanden. Waarom heeft Nederland de laatste jaren, niets aan het onderwerp bio-brandstoffen gedaan ??? Zoals met veel nieuwe ontwikkelingen, ligt de Nederlandse overheid ook weer als een van de laatsten in de rij van Europese landen, en maakt ons steeds afhankelijker van de willekeur van olielanden en oliekartels ! Wij geven zelf het voorbeeld en rijden al drie jaar lang op PPO,maar ook de trucks van McDonalds( 15.000 km/maand) en veegwagens van de Gemeente Venlo Daarmee bewijzen wij dat het heel goed kan, en dat we de inhaalslag kunnen maken, en een dienst bewijzen aan het milieu, werkgelegenheid, techniek en innovaties. Een Duits wetenschappenlijk rapport heeft intussen aangetoond dat het verlies van accijns op dieselolie voor 80% wordt gecompenseerd, door nieuwe banen en ontwikkelingen in deze sector. Dus waar wachten we nog op ?????[/quote]

ron van rossem [info@dieselperformancepro]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door ron van rossem [info@dieselperformancepro] »

omdat het vermoeden bestaat dat dieselbrandstof mede verantwoordelijk is voor aandoeningen aan de luchtwegen en longen. welnu ik heb een nissan pickup 2.5TDI dieselmotor die helemaal geen roetdeeltjes meer uitstoot. dit komt omdat ik bij de verbranding in de verbrandingskamer een klein beetje LPG toe voeg aan de dieselbrandstof. hierdoor is de verbranding heel schoon. normaal heeft een dieselmotor een waarde aan roetdeeltjes van 1.5 gemiddeld. mijn dieselmotor heeft een waarde van 0.07, dit is zelfs schoner als een benzine of LPG motor. bijkomend voordeel is dat het verbruik van de dieselmotor met 30% tot 70% verminderd, dit is afhankelijk van de snelheid die wordt gereden. transportbedrijven zouden er een kostenbesparing door kunnen behalen van ongeveer 50%. wilt u er meer van weten op mijn homepage http://www.dieselperformanceproducts.nl staat alles uitgebreid. met vriendelijke groet, ron van rossem diesel performance products

[[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door [[email protected]] »

In de uitzending werd lyrisch gesproken over zogenaamde CO2-vrije brandstof. Dat klinkt als stemmingmakerij. Bij verbranding van koolwaterstoffen (zoals benzine, diesel en ook plantaardige olie) komt altijd CO2 vrij. Hoe meer brandstof een motor gebruikt en verbrandt, hoe meer CO2 er vrijkomt. Omdat een benzinemotor minder zuinig is, produceert zo'n motor meer CO2. Een dieselmotor kan bij onvolledige verbranding wel roetdeeltjes produceren. Bij moderne diesels (zie bovenstaande post) is dit minimaal. Poduceren dieselmotoren die lopen op koolzaadolie dan geen roetdeeltjes???

rpommee [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door rpommee [[email protected]] »

Jammer dat er in Nederland nauwelijks biodiesel te krijgen is. Ik heb zelf redelijke ervaring met een Volvo V70 TD. Telkens als ik in Duitsland kom tank ik Biodiesel. Vraag eerst wel even aan uw dealer, of raadpleeg het instruktieboekje, of het voor uw auto toegestaan is. Trekkracht, snelheid e.d. zijn niet afwijkend van de gewone diesel. Alleen de uitlaatgassen ruiken anders. Raadpleeg voor tankstations de site:< www.biodiesel.de > Voor mijn APK keuring had ik de tank vol met biodiesel, en de roetwaarde was zeer laag. Ik kan het iedereen aanraden.

mavisnu [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door mavisnu [[email protected]] »

De Europese Commissie verleent landbouwsteun aan boeren die op braakliggend terrein gewassen telen die een technische bestemming hebben,bijvoorbeeld raapzaad voor biodiesel. Deze regeling staat bekend als de nonfoodregeling. Meer informatie is beschikbaar bij het produktschap voor margarine, vetten en oliën in Den Haag. Glenn Ishaak[/i]

rembert

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door rembert »

De link http://www.trosradar.nl/PHP/news//diesellijst.html werkt niet meer! Er wordt vanuit de 'veelgestelde vragenlijst' verwezen naar deze pagina.

Eric groeneveld [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Eric groeneveld [[email protected]] »

Ik zie net jullie uitzending over de honden en vind het erg zielig. Zelf hebben wij een raskat gekocht. (een russischblauwe) Deze heeft een soort zeehondenvacht tegen alergie. Bij het kopen hebben wij goed opgelet of ze goed verzorcht werden : ze speelden in de woonkamer samen met hun ouders, mochten in de (afgesloten) tuin spelen, hadden vers water en kregen genoeg blik- en brokvoer, en hadden al hun inentingen gehad. Onze kat is nu + - 2 jaar en kerngezond. FOKKERS : ZO KAN HET OOK!!¡¡

JG des Maintenants [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door JG des Maintenants [[email protected]] »

De eerste de beste scheikundeles leer je dat bij het verbranden van koolwaterstoffen er altijd CO2 en/of CO vrijkomt. Dat is nu eenmaal de aard van de verbranding. Of ben ik nu gek?

user [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door user [[email protected]] »

nederland en geen accijns heffen op bio brandstof ..vergeet het maar die smurfen in den haag proberen zelfs de olie nog uit een slaatje te persen om hier accijns op te kunnen heffen

enoob [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door enoob [[email protected]] »

:?: Ik heb een fiat ducato uit 1997 2.5 d een gewone diesel geen turbo dus. Kan iemand mij vertellen of ik hier bio diesel in kan doen zonder aanpassingen?? De lijst met typen dieselauto’s geeft n.l een erro aan, is niet te openen. Laat het mij even weten a.u.b. Peter

hansel

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door hansel »

Bij de verbranding van plantaardige olie komt natuurlijk CO2 vrij. Het mooie is echter dat diezelfde CO2 door de planten die de olie produceren uit de lucht wordt opgenomen. Het netto CO2 resultaat zal dus 0 zijn.

defenderlover

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door defenderlover »

Wat jammer dat die link naar de lijst voor geschikte diesels niet werkt. Ik ben namelijk erg benieuwd of ik met een (oldtimer) Landrover Defender 109 op bio-olie kan rijden, zonder vreemde bijwerkingen. Daarbij houden wij wel van oliebollen, dus dat doet ons alleen maar aan goede tijden denken... zo´n luchtje..... :lol: Repareer die link SVP :!: Met vriendelijke groeten, Noël. :roll:

DiRadical [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door DiRadical [[email protected]] »

Per jaar sterven er vijduizend mensen aan de gevolgen van CO-2 uitstoot Ik vraag me af wat de bron is van de bovenstaande quote. Hoe kan een mens dood gaan aan een stof die hij of zij, bij normaal functioneren, altijd zal uitstoten. Zou dit wellicht CO (koolmonoxide) moeten zijn. De melding dat er vorig jaar 141000 mensen gestorven zijn aan een gebrek aan CO2 uistoot is feitelijk juister dan de bovenstaande onzin

Buyakasja!

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Buyakasja! »

Geplaatst op 24 May 2004 20:49 door -------------------------------------------------------------------------------- Gast zegt: "In de uitzending werd lyrisch gesproken over zogenaamde CO2-vrije brandstof. Dat klinkt als stemmingmakerij."" Het klopt dat bij alle soorten verbranding CO2 vrij komt. Bij aardolie komt die koolstof uit de grond, en wordt verbrand als CO2 en komt in de lucht. Bij biodiesel haalt de pland de CO2 uit de lucht (assimilatie) en wordt opgeslagen in de plant (fotosynthese: 6CO2 + 12 H2O --> C6H12O6 + 6 H2O) Die plant wordt verwerkt tot olie, en die olie verbrand je weer in je diesel. daarbij komt CO2 vrij, en die wordt weer opgenomen door de plant etc. Hierbij hoeft geen extra koolstof (aardolie) uit de bodem gehaald te worden, daar zit de winst. Verder vindt ik dat het van de gekke is hoe Dhr Hofstra reageert. Deze nieuwe tak van landbouw zou een geweldige impuls voor de toch al kwakkelende Landbouw kunnen zijn. Nu wordt een heel groot gedeelte van ons veevoer geimporteerd, en blijven we hier zitten met een mestoverschot. Om dat veevoer hier heen te vervoeren is al veel energie nodig, en dan moet het ook nog over de weg vervoerd worden. 1/3e van alle vrachtwagenkilometers komen voor rekening van de landbouw door het gesleep met veevoer, mest en dieren! Als we nu hier koolzaad verbouwen voor olie en veevoer, en mest van in de buurt liggende veebedrijven aanwenden voor bemesting van die velden, dan gaat dat heel wat kilometers op de weg schelen qua verkeersdrukte. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat zo'n olie-industrie vrij grootschalig moet zijn wil het effect hebben. Met de voorgenomen accijnsverhoging op diesel zou biodiesel in het voordeel gesteld kunnen worden, door gewone diesel meer te belasten en biodiesel minder, zodat het prijsverschil ietsje gunstiger uitpakt voor biodiesel (in de orde van centen) maar dat de tekortkoming aan accijns minder wordt. De consument gaat er sowieso op vooruit, want op 1 liter biodiesel kun je 30% meer rijden, lager verbruik.

mallejaggie

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door mallejaggie »

Weet iemand wat een liter slaolie kost aan de pomp ?? En zijn er al veel stations waar je slaolie kunt tanken!!

Bioloog [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Bioloog [[email protected]] »

Bij verbranding van koolwaterstoffen (zoals benzine, diesel en ook plantaardige olie) komt altijd CO2 vrij. Hoe meer brandstof een motor gebruikt en verbrandt, hoe meer CO2 er vrijkomt.
Dit klopt wel, maar de CO2 uit aardolieproducten is gedurende honderdduizenden jaren vastgelegd in de lagen vd aardkorst waar de olie uit wordt gehaald, en komt nu in hoog tempo (in tijd van enkele tientallen jaren) in de atmosfeer. Met plantaardige olie heb je dat niet; de olie wordt gewonnen uit een plantje dat er pas heel kort is en alleen deze CO2 komt weer vrij. Die verhouding is dus 1 op 1. Daarom moet Nederland ook eens in de toekomst gaan denken en overschakelen.

BerlingoHDI

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door BerlingoHDI »

Wat een onzin allemaal. Een moderne commonrail of pompverstuiver diesel zal meteen kapot lopen bij het tanken van slaolie. Ook het tanken van de biodiesel zoals deze in duitsland verkocht wordt is af te raden. De importeur vertelde me zelfs geen garantie te verlenen als ik perongeluk biodiesel zou tanken Gewoon een diesel kopen met een roetfilter (peugeot) en het probleem met de roetdeeltjes is afgelopen.

flowerpower

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door flowerpower »

reactie op berlingo; Pompverstuivers en commonrails, de laatste technische snufjes op dieselgebied lopen super op PPO ( Pure Plantaardige Olie) door de hoge druk van deze technieken, en 10% gebonden zuurstof in PPO, heb je een excellente verbranding. Praat maar eens met de technici van Mc.Donalds, die een aantal trucks ( common rails ) op PPO hebben lopen.

BerlingoHDI

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door BerlingoHDI »

HAHA Mc Donalds op sla olie, is een goeie ja :lol: :lol: :lol: Maar voor degene die het niet geloven. Gooi voor de lol eens sla olie in je tank en zie wat er gebeurt. Biodiesel uit duitsland geeft op de langere termijn problemen

Gesloten