LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] brandstof

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Noel

brandstof

Ongelezen bericht door Noel »

Bij het onderzoek naar tankstations zijn er een aantal metingen gedaan bij een temperatuur beneden 10 graden celsius. Deze metingen lagen redelijk bij elkaar; bij alle stations werd ongeveer 9,8 liter getankt terwijl het telwerk 10 liter aangaf. De kritiek was dat bij bijna ieder tankstation te weinig brandstof werd geleverd. Als je deze metingen in augustus zou doen bij een temperatuur van 25 graden zul je zien dat alle afwijkingen positief zullen zijn. Een aardig gemiddelde denk ik, tenzij je alleen in de winter tankt....

Ik heb zelf een aantal jaren bij een pompstation gewerkt, en 1 keer in de maand moest gepeild worden hoeveel brandstof er in de voorraadtanks zat, en dit moest worden vergeleken met de geregistreerde standen in de computer. Zodra de temperatuur flink was gedaald, miste er zomaar een paar honderd liter. (in zo'n tank zat ongeveer 20.000 liter).

Overigens is niet het aantal liters het belangrijkste, ook de "energiewaarde". M.a.w. op een "winterliter" kom je even ver als op een "zomerliter".

Verder een leuk onderwerp!!

emma61

Re: brandstof

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijnpilot

Ongelezen bericht door Martijnpilot »

Als de temperatuur invloed heeft op het volume van brandstof. Dan zou je toch denken dat bij het tanken de temperatuur van de brandstof nodig is om een exacte(of bijna exacte) hoeveelheid aan te geven. Oftewel bij het tanken meet je ook niet de temperatuur van de brandstof, net als bij de test. We worden dus lekker met z'n allen genept. Dus alleen in de zomer tanken want alleen dan krijg je waar je voor betaalt. :roll:

Plien99

Ongelezen bericht door Plien99 »

Ik vind dat er wel heel veel tijd en energie gestoken wordt in het onderzoeken van de hoeveelheden brandstof.........echt heel nederlands!!!!Krijgen we wel genoeg voor onze euro..........
Tuurlijk moet het onderzocht worden als we duidelijk te weinig krijgen maar om nu weer opnieuw te beginnen...We moeten toch ook wel ergens vertrouwen in kunnen hebben of moeten we tegenwoordig alles nawegen,ook het onsje ham bij de slager bijvoorbeeld.

Over het algemeen vind ik de tests bij radar erg verhelderend en ik doe er zeker mijn voordeel mee als dat kan maar in dit geval vind ik het te ver gaan.

Jon Doe

Ongelezen bericht door Jon Doe »

In reactie op het bericht van Noel, de brandstofpeilingen worden bij het merk waar ik voor werk sinds 2003 dagelijks verricht. Iedere afwijking die boven een bepaalde marge komt, zowel positief als negatief en gedurende drie dagen aanhoudt, moet worden gerapporteerd aan het hoofdkantoor. Zij bepalen welke actie er moet worden ondernomen.

Stevo

Ongelezen bericht door Stevo »

:) Hard hebben wij moeten lachen toen wij uw medewerkster aantroffen bij een onbemand tankstation in Nijverdal. Of ze op onze pinpas mocht tanken, want ze had alleen echt geld meegekregen. Pluim voor jullie!!! Verder vind ik de verschillen met het afgeleverde product wel meevallen. En of temperatuurschommelingen bijdragen aan een paar 100ste liter meer of minder? Hoe zit het dan met de verdamping tijdens het tanken? Wordt dat ook meegenomen? Wat wij hebben mogen gadeslagen niet? De brandstof dampt tijdens het tanken (h)eerlijk. Wellicht om ook dit punt even mee te nemen in een meer nader onderzoek.

Overigens al eens een liter melk getest?

JH

Ongelezen bericht door JH »

Zo lang een opdrachtgever of werkgever bereid blijft om de brandstofkosten volledig te compenseren :wink:

G .Franken

Ongelezen bericht door G .Franken »

In Nederland zijn er zo'n 4350 tankstations.
geloof me dat er van die 4350 er zeker meer 4000 rommelen met wat we vanavond in de uitzeding zaggen.

maar iets anders de conclusie:

Maar we kunnen de zaak ook omdraaien: een gemiddeld tankstation zet 5 miljoen liter per jaar om. Als daarvan 0,9 procent niet geleverd, maar wel betaald wordt levert dat een aardig kasverschil op. Zo'n 54.000 euro om precies te zijn.

wat doet de eigenaar met die centen?
is het een creatiefe boekhouder

BP tank station
JC van markenlaan 01 te rijswijk ga daar ook maar eens kijken.

jong

Ongelezen bericht door jong »

Mij is opgevallendat soms de druk van de benzinepomp wordt opgevoerd. Er wordt dan veel lucht door de vloeistof gewerveld waardoor de meting wordt beinvloed. De controleur van het meetinstituut zou dus een kopje koffie moeten gaan drinken en daarna het peilglas aflezen.
Probeer het zelf maar eens. Vul een maatbeker van 1 liter voorzichtig en heel langzaam met kraanwater. Doe dit ook eens onder een douchekop met krachtige straal. Lees het vloeistof niveau af na ca. 1uur. Je zult zien dat de hoeveelheid uit de douche nu is gedaald.
Tip:
Knijp de handle in de spuitmond eens snel in- en uit. Je hebt dan enkele druppels benzine getankt maar de eerste aanslag begint al bij 25 euro cent.

martijnpilot

Ongelezen bericht door martijnpilot »

kijk eens bij Tinq te Gennep. tanks zijn al 1 jaar niet meer ge-eikt?wat is eigelijk wettelijk verplicht?? Je maak mij niet wijs dat die installatie in 1 jaar niet verloopt. Zou de eerste ter wereld zijn...

Tinq Gennep dus!

jong

Ongelezen bericht door jong »

Radar, nu ook eens de voorverpakte kaas bij de twee grootste supermarkten na meten. Bij (belegen) kaas mat ik soms 10% minder volgens hun eigen groente weegschaal.

leon66

Ongelezen bericht door leon66 »

Zijn mooie resultaten, zeker gezien de koude omgevingstemperatuur. Geen reden om paniek te maken. Wel jammeer dat Radar dit er niet bij verteld.

Doe de test in de zomer nog een keer en je zal het tegenovergestelde zien. Dan staan de pompen een fractie in de plus.

Stevo

Ongelezen bericht door Stevo »

:) Hard hebben wij moeten lachen toen wij uw medewerkster aantroffen bij een onbemand tankstation in Nijverdal. Of ze op onze pinpas mocht tanken, want ze had alleen echt geld meegekregen. Pluim voor jullie!!! Verder vind ik de verschillen met het afgeleverde product wel meevallen. En of temperatuurschommelingen bijdragen aan een paar 100ste liter meer of minder? Hoe zit het dan met de verdamping tijdens het tanken? Wordt dat ook meegenomen? Wat wij hebben mogen gadeslagen niet? De brandstof dampt tijdens het tanken (h)eerlijk. Wellicht om ook dit punt even mee te nemen in een meer nader onderzoek.

Overigens al eens een liter melk getest?

Noel

Ik tank altijd voor €25,- Klopt altijd!!!

Zolang de brandstofprijzen 5x per maand omhooggaan geloof ik niet dat je je druk moet maken of alle druppels wel in je tank terechtkomen. Neem een keer de fiets naar de super of om je kinderen van school af te halen, scheelt zomaar liters!!! Zijn we gelijk van het groeiende parkeerprobleem bij de basisscholen af...

lorenzo

Ongelezen bericht door lorenzo »

1. De tankinhoud van een auto met alle leidingen en vulopening erbij is meer dan wat er in uw boekje staat, dan komt er nog bij dat als uw auto scheef staat er nog meer in kan.

2. De bevindingen van Radar, max een 0,5 liter op 50 liter, zou u dus nooit merken tijdens het tanken aan de pomp, dus dan ben ik benieuwd wat die 22% van het radar-testpanel dan voor afwijking gevonden heeft.

Mensen hebben vaak verhalen dat ze wel 5 liter of meer zouden kunnen tanken dan wat er in hun boekje staat, dit zou dus een afwijking van 10% zijn, onzin onzin onzin. Dit zou de grote maatschappijen zoveel negatieve publiciteit geven dat het ze geld gaat kosten want dan komen mensen gewoon niet meer tanken, hier zouden ze hun vingers nooit aan willen branden.

Naar mijn mening een storm in een glas benzine.

Sacco

Ongelezen bericht door Sacco »

Noel schreef:
Overigens is niet het aantal liters het belangrijkste, ook de "energiewaarde". M.a.w. op een "winterliter" kom je even ver als op een "zomerliter".
Hiermee ben ik het niet helemaal eens, ik houd al sinds 20 jaar het brandstofverbruik van mijn dieselauto bij, ik rijd zo'n 35000 km per jaar.
In de winter verbruikt mijn auto altijd meer brandstof dan in de zomer.
Dit scheelt +/- 3%

Sacco

lorenzo

Ongelezen bericht door lorenzo »

Pompen hoeven niet ieder jaar geijkt te worden. IJken ofwel keuren gebeurd maar 1 keer en wel door het NMi na het plaatsen van een nieuwe pomp. Dit is ook het jaartal dat op het IJkmerk van de pomp staat, meestal in lood afgeslagen of bij de nieuwe in sticker vorm.
Vervolgens komt Verispect, onderdeel van het NMI, 1 maal in de vier a vijf jaar langs om te controleren of de afgifte nog steeds in orde is.

Daarnaast worden de pompen bij de meeste grote maatschappijen 1 of 2 maal per jaar gekalibreerd, dit kan je aan de pomp zien door de sticker van een bedrijf als Tokheim of Hamer die er op zit, alleen worden deze stickers niet altijd geplakt dus het kan best zijn dat de pomp wel gecontroleerd is maar dat u dat niet kan zien.

Noel

Het verbruik van je auto is afhankelijk van vele factoren waaronder de buitentemperatuur, leeftijd(kmstand) van je auto e.d.
In de winter gebruik je nou eenmaal meer stroomverbruikers in je auto zoals kachelventilator, ruitenwissers,verlichting. Deze zorgen ook voor een hoger brandstofverbruik. Wat ik bedoelde is dat een liter brandstof in de winter evenveel energie levert als in de zomer.

theo janssen

Ongelezen bericht door theo janssen »

Auto Merc.C 180 heeft tankinhoud van 60 ltr.
Vandaag getankt bij TinQ Gennep 62.84 ltr. Tank was nog niet helemaal leeg. Rara hoe kan dat ??
Grtjes, Theo Janssen

Noel

Mercedes C180:

Tankinhoud 62L

Bron: Carbase (www.autoweek.nl)
Vulpijp mercedes : +/- 2,5 liter

Was wel bijna leeg dan..

Gesloten