een goede leefomgeving in huis is ook belangrijk, goed ventileren is altijd goed en het moet ook niet te steriel worden. Oude huizen zijn meestal gezonder dan nieuwbouw huizen.
Ik hoef NOOIT zo'n balans systeem in mijn huis. Dat is het eerste wat ik er uit zal slopen. het beste is gewoon om natuurlijke ventilatie te hebben
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Centrale Balansventilatie
-
WTW ellende
Re: Centrale Balansventilatie
Onze woning is een jaar geleden opgeleverd en ook voorzien van zo'n ellendig systeem.
-In de winter krijgen wij de woonkamer niet op temperatuur doordat er voortdurend koude lucht wordt ingeblazen. De verwarming blijft aanslaan en na controle van de gasmeterstand weten wij inmiddels dat het gasverbruik extreem hoog is. Het dubbele van ons vorige huis (uit 1999). Volgens de installateur is dit probleem te verhelpen door in alle vetrekken de verwarming aan te doen, maar ik wil in de slaapkamer helemaal de verwarming niet aan.
-In de zomer wordt de woning in korte tijd zeer warm ondanks dat wij een systeem (Brink) met bypass hebben. Dit is dus zinloos. Deze warmte is er vervolgens niet meer uit te krijgen.
-De installatie moet minimaal op stand 2 staan om goed te ventileren, maar dit maakt te veel herrie. (kan je o.a. niet van slapen)
-Er is extreem veel stof in huis, ondanks reinigen en vervangen van filters. Zitten de kanalen soms vol stof??
-We hebben een tijd de stekker eruit gehad. Gelukkig hebben we in de badkamer een raam dat open kan, maar de wc op de begane grond wordt dan niet geventileerd.
-Op dit moment hebben we de wtw aanstaan, maar de buis voor de inblaas losgekoppeld. Er wordt nu dus alleen nog in de badkamer, wc en keuken afgezogen, maar geen (te koude of te warme) lucht meer ingeblazen. De ramen in huis hebben we op de kierstand staan.
-We denken er nu aan om de WTW te laten verwijderen en alleen een mv-box aan te laten brengen. We vragen ons alleen af of dit zomaar kan. Wie weet dit?
-Ook willen we enkele ventilatieroosters in de ramen aan laten brengen.
-Wij denken op deze manier de stookkosten van onze energiezuinige woning weer op een normaal niveau te krijgen.
-Kortom, wij willen nooit meer zo'n systeem in huis.
-In de winter krijgen wij de woonkamer niet op temperatuur doordat er voortdurend koude lucht wordt ingeblazen. De verwarming blijft aanslaan en na controle van de gasmeterstand weten wij inmiddels dat het gasverbruik extreem hoog is. Het dubbele van ons vorige huis (uit 1999). Volgens de installateur is dit probleem te verhelpen door in alle vetrekken de verwarming aan te doen, maar ik wil in de slaapkamer helemaal de verwarming niet aan.
-In de zomer wordt de woning in korte tijd zeer warm ondanks dat wij een systeem (Brink) met bypass hebben. Dit is dus zinloos. Deze warmte is er vervolgens niet meer uit te krijgen.
-De installatie moet minimaal op stand 2 staan om goed te ventileren, maar dit maakt te veel herrie. (kan je o.a. niet van slapen)
-Er is extreem veel stof in huis, ondanks reinigen en vervangen van filters. Zitten de kanalen soms vol stof??
-We hebben een tijd de stekker eruit gehad. Gelukkig hebben we in de badkamer een raam dat open kan, maar de wc op de begane grond wordt dan niet geventileerd.
-Op dit moment hebben we de wtw aanstaan, maar de buis voor de inblaas losgekoppeld. Er wordt nu dus alleen nog in de badkamer, wc en keuken afgezogen, maar geen (te koude of te warme) lucht meer ingeblazen. De ramen in huis hebben we op de kierstand staan.
-We denken er nu aan om de WTW te laten verwijderen en alleen een mv-box aan te laten brengen. We vragen ons alleen af of dit zomaar kan. Wie weet dit?
-Ook willen we enkele ventilatieroosters in de ramen aan laten brengen.
-Wij denken op deze manier de stookkosten van onze energiezuinige woning weer op een normaal niveau te krijgen.
-Kortom, wij willen nooit meer zo'n systeem in huis.
Op een aantal dingen heb ik behoefte aan om op te reageren.
Het systeem vederen kan maar dan moeten er ventilatie roosters in de ramen komen en een goede ventilatie unit.
Maar er zijn andere dingen. Geluids overlast kan tot nul worden terug gebracht. Een paar dempers plaatsen en dat is opgelost. Kan dat niet moet gekeken worden of de unit wat anders geplaatst kan worden zodat deze wel geplaatst kunnen worden.
Dan is het van belang een ventilatie berekening van de woning te maken om te zien of de unit zwaar genoeg is. Deze berekening maak je aan de hand van de oppervlaktes van de verblijfs gebieden. Dit is terug te vinden op een tekening van de woning of verkoop boek. Na de berekening en duidelijk is geworden wat er geventileerd moet worden in de woning, moet er gemeten worden. Na dit te hebben gedaan wordt het duidelijk en zullen uw klachten verklaard kunnen worden. Wij doen dagelijks niet anders en wat blijkt in 95 % van de gevallen komen de volgende zaken naar voren.
1. Te weinig geluids dempers of onvoldoende.
2. Te weinig capaciteit in de woning.
3. In de keuken is de zaak stuk gemaakt.
4. Te veel bochten en andere niet geoorloofde zaken in het systeem. Te veel omj op te noemen.
WTW ellende laat maar horen hoe ik je kan bereiken en kunnen wij de zaak telefonisch bespreken. Onze Site is www.kwz.dds.nl
Het systeem vederen kan maar dan moeten er ventilatie roosters in de ramen komen en een goede ventilatie unit.
Maar er zijn andere dingen. Geluids overlast kan tot nul worden terug gebracht. Een paar dempers plaatsen en dat is opgelost. Kan dat niet moet gekeken worden of de unit wat anders geplaatst kan worden zodat deze wel geplaatst kunnen worden.
Dan is het van belang een ventilatie berekening van de woning te maken om te zien of de unit zwaar genoeg is. Deze berekening maak je aan de hand van de oppervlaktes van de verblijfs gebieden. Dit is terug te vinden op een tekening van de woning of verkoop boek. Na de berekening en duidelijk is geworden wat er geventileerd moet worden in de woning, moet er gemeten worden. Na dit te hebben gedaan wordt het duidelijk en zullen uw klachten verklaard kunnen worden. Wij doen dagelijks niet anders en wat blijkt in 95 % van de gevallen komen de volgende zaken naar voren.
1. Te weinig geluids dempers of onvoldoende.
2. Te weinig capaciteit in de woning.
3. In de keuken is de zaak stuk gemaakt.
4. Te veel bochten en andere niet geoorloofde zaken in het systeem. Te veel omj op te noemen.
WTW ellende laat maar horen hoe ik je kan bereiken en kunnen wij de zaak telefonisch bespreken. Onze Site is www.kwz.dds.nl
Wat ik mis in alle berichten over het 'slechte' balansventilatiesysteem is de luchtvochtigheid. Volgens mij ligt vooral daar het probleem. Sinds wij in een nieuwbouwhuis wonen met een balansventilatiesysteem blijkt dat de relatieve luchtvochtigheid binnen vooral in de winter zeer laag is, soms maar 20%. Dit komt juist door de zeer goede ventilatie. Immers als koude lucht van buiten wordt opgewarmd neemt de relatieve luchtvochtigheid (RV) af. Bijvoorbeeld: als het buiten 10 graden is bij 60% RV en deze lucht wordt door het systeem naar binnen gezogen en verder opgewarmd naar 21 graden, dan is de RV gedaald tot 30%! Als het buiten slechts 5 graden is bij 60% RV, heeft de opgewarmde binnenlucht nog slechts een RV van 22%! Reken het zelf maar na met een calculator: http://www.lenntech.com/calculators/rel ... igheid.htm Onder de 40% is eigenlijk niet gezond meer. Door die goede ventilatie schommelt de luchtvochtigheid binnen ook zeer veel en gaat gewoon mee met de luchtvochtigheid van buiten, alleen veel lager. We hebben een dure luchtbevochtiger aangeschaft, maar deze kan niet tegen de ventilatie opwerken, alle vocht die het apparaat produceerd wordt gewoon door het ventilatiesysteem weer naar buiten afgevoerd. Er zou dus een luchtbevochtiging bij de inlaat van het systeem moeten worden aangebracht om het probleem op te lossen. Het bouwbesluit heeft dus 1 ding vergeten: niet alleen balansventilatie verplicht stellen, maar ook een luchtvochtigheidsregeling erbij verplichten, maarja, dat is nogal duur en zeker niet energiezuinig (water verdampen kost namelijk veel energie). Ik ben van mening dat in principe de binnenlucht met een balansventilatiesysteem heel schoon is (mits de filters onderhouden worden), schoner dan alleen maar een afzuig systeem of helemaal geen mechanische ventilatie. Ik heb gehoord dat het systeem alle lucht in het huis meerdere malen per dag volledig ververst. Dat kan in principe toch niet slecht zijn?