LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gebruikte electronica wordt als nieuw verkocht
-
Gebruikte electronica wordt als nieuw verkocht
Een interessant onderwerp door Tros Radar. Als ex-verkoper uit de branche heb ik er wel een paar kanttekeningen bij.
Dubbele moraal
Radar en vooral de leden hier op het forum (ik noem MAXIEM, Mr. T, Alfatron etc.) menen te pas en te onpas dat een koopovereenkomst kan worden ontbonden en dat de consument zijn of haar spullen moet kunnen retourneren.
Met andere woorden, van de detaillist wordt de service geeist dat je je spullen kan terugbrengen. Dat vind ik het een beetje dubbel wanneer vervolgens verontwaardigd - maar meer nog verbaasd! - wordt gereageerd, wanneer blijkt dat je als consument soms een product koopt dat een ander reeds heeft gehad (het forumlid ikbenik zal het roerend met me eens zijn).
Is niemand opgevallen wat er dagelijks retour gaat via de servicebalie van Mediamarkt? Wat denk je dat er met die spullen gebeurt? Retour leverancier? In een zeecontainer naar Afrika? In de prullenbak? Nee. Ze worden gecheckt, netjes verpakt en weer verkocht. Zo vreemd is dat niet. Wij als consument eisen dat we van onze spullen af kunnen als we spijt hebben van een aankoop. Wij, met Mr.T en alfatron voorop, nemen geen genoegen met tegoedbonnen en dergelijke. We eisen die service, maar tegelijkertijd moeten mensen steeds nieuwe producten verkocht worden. Dat kan natuurlijk niet. Wat moet een winkelier er dan mee? Daar gaat Radar aan voorbij. Afgezien van het feit dat men ALWEER Mediamarkt op de korrel neemt. Ik heb niets met dat bedrijf, maar een beetje flauw is het wel.
Gerepareerde apparatuur
De andere kant van het verhaal is dat deze praktijk al sinds jaar en dag plaatsvindt. En waar ik geretourneerde producten goed te praten vind, slaat het natuurlijk nergens op dat er ook gerepareerde of soms gewoon refurbished apparatuur verkocht wordt. En neem maar van mij aan: dit gebeurt op een zeer grote schaal, en bij iedere winkelier. Van Mediamarkt tot Scheer & Foppen.
Het verbaast mij dan ook dat Radar hier zo zo verbaasd over is. En dat het niet al langer op een veel grotere schaal is uitgelekt. Niet alleen worden door vertegenwoordigers van merken partijen gerepareerde artikelen aangeboden aan winkeliers - waarbij het overigens de keuze van de winkelier is of hij vermeld dat het om B-keus apparatuur gaat. Daarnaast heb je als winkelier niet eens de mogelijkheid om defecte apparatuur (winkelvoorraad) te retourneren, dit wordt namelijk gewoonweg gerepareerd en teruggestuurd.
De fabrikant blijft dus - weer eens - buiten schot, omdat altijd klakkeloos wordt aangenomen dat de winkelier aanspreekpunt en schuldige is.
Maar toch zie ik één vraag onbeantwoord:
Als wij zo graag de service van de winkelier willen dat je spullen kan terugbrengen, want moet hij er dan mee, anders dan het controleren en verkopen? Moet hij het opeten?
Dubbele moraal
Radar en vooral de leden hier op het forum (ik noem MAXIEM, Mr. T, Alfatron etc.) menen te pas en te onpas dat een koopovereenkomst kan worden ontbonden en dat de consument zijn of haar spullen moet kunnen retourneren.
Met andere woorden, van de detaillist wordt de service geeist dat je je spullen kan terugbrengen. Dat vind ik het een beetje dubbel wanneer vervolgens verontwaardigd - maar meer nog verbaasd! - wordt gereageerd, wanneer blijkt dat je als consument soms een product koopt dat een ander reeds heeft gehad (het forumlid ikbenik zal het roerend met me eens zijn).
Is niemand opgevallen wat er dagelijks retour gaat via de servicebalie van Mediamarkt? Wat denk je dat er met die spullen gebeurt? Retour leverancier? In een zeecontainer naar Afrika? In de prullenbak? Nee. Ze worden gecheckt, netjes verpakt en weer verkocht. Zo vreemd is dat niet. Wij als consument eisen dat we van onze spullen af kunnen als we spijt hebben van een aankoop. Wij, met Mr.T en alfatron voorop, nemen geen genoegen met tegoedbonnen en dergelijke. We eisen die service, maar tegelijkertijd moeten mensen steeds nieuwe producten verkocht worden. Dat kan natuurlijk niet. Wat moet een winkelier er dan mee? Daar gaat Radar aan voorbij. Afgezien van het feit dat men ALWEER Mediamarkt op de korrel neemt. Ik heb niets met dat bedrijf, maar een beetje flauw is het wel.
Gerepareerde apparatuur
De andere kant van het verhaal is dat deze praktijk al sinds jaar en dag plaatsvindt. En waar ik geretourneerde producten goed te praten vind, slaat het natuurlijk nergens op dat er ook gerepareerde of soms gewoon refurbished apparatuur verkocht wordt. En neem maar van mij aan: dit gebeurt op een zeer grote schaal, en bij iedere winkelier. Van Mediamarkt tot Scheer & Foppen.
Het verbaast mij dan ook dat Radar hier zo zo verbaasd over is. En dat het niet al langer op een veel grotere schaal is uitgelekt. Niet alleen worden door vertegenwoordigers van merken partijen gerepareerde artikelen aangeboden aan winkeliers - waarbij het overigens de keuze van de winkelier is of hij vermeld dat het om B-keus apparatuur gaat. Daarnaast heb je als winkelier niet eens de mogelijkheid om defecte apparatuur (winkelvoorraad) te retourneren, dit wordt namelijk gewoonweg gerepareerd en teruggestuurd.
De fabrikant blijft dus - weer eens - buiten schot, omdat altijd klakkeloos wordt aangenomen dat de winkelier aanspreekpunt en schuldige is.
Maar toch zie ik één vraag onbeantwoord:
Als wij zo graag de service van de winkelier willen dat je spullen kan terugbrengen, want moet hij er dan mee, anders dan het controleren en verkopen? Moet hij het opeten?
Re: Gebruikte electronica wordt als nieuw verkocht
Captain, ik ben het volledig met je eens. Ik ben geen winkelier, maar ook ik kan inzien dat het niet logisch is dat iedereen altijd splinternieuwe dingen verkocht wil zien. Dat gaat gewoon niet, apparaten die retour komen en waar verder niets mee aan de hand is worden gewoon weer verpakt en opnieuw verkocht, dat lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend.
Dat er gerepareerde apparatuur verkocht wordt voor dezelfde prijs als de nieuwprijs vind ik inderdaad van een bedenkelijker niveau, maar ik denk ook dat zelfs dat op grote schaal gebeurt om de winstcijfers wat op te kunnen krikken.
Dat er gerepareerde apparatuur verkocht wordt voor dezelfde prijs als de nieuwprijs vind ik inderdaad van een bedenkelijker niveau, maar ik denk ook dat zelfs dat op grote schaal gebeurt om de winstcijfers wat op te kunnen krikken.
Heb ik ook gehad, kocht een fax bij KPN , nou mooi dat er al een faxnummer in stond en een telefoonnummer, ik die vrouw gebeld van dat nummer, bleek dat ze die fax had ingeleverd omdat ie van geen kanten deugden. Nou dan hebben ze geweten bij de kpn! Ik terug met dat ding, en m'n geld onmiddellijk teruggekregen, achterlijke praktijken dit!!!!
Dit gebeurd op grote schaal,het verkopen van retouren.
Maar als je als consument nieuw koopt mag je ook verwachten dat je nieuw mee krijgt.
De fabrieks retouren en gerepareerde spullen moeten in aparte winkels worden verkocht,waarbij het vermeld wordt.
Maar als je als consument nieuw koopt mag je ook verwachten dat je nieuw mee krijgt.
De fabrieks retouren en gerepareerde spullen moeten in aparte winkels worden verkocht,waarbij het vermeld wordt.
bla bla bla we moeten natuurlijk ook niet vergeten dat klanten er alles over doen om het product terug te brengen. ook is het niet echt kapot! het word heus wel nagekeken!
Ik heb eens op mijn eigen faktuur van een bij Media Markt gekocht artikel gekeken en kwam daar ook een B op tegen. Schikken ?? Nee hoor, dit is gewoon een onderdeel van het BTW nummer wat op IEDERE faktuur vermeld staat. In het filmpje wordt zo ernstig het vermoeden gewekt, door een faktuur van Media Markt te laten zien, dat de man in cognito wellicht bij Media Markt heeft gewerkt (die volgens mij geen "koopjes kelder heeft") Het heeft er beetje de schijn van dat Antoinette HErTSEnberg een nieuw groot slachtoffer zoekt nu de DEXIA affaire niet zo'n groot nieuws meer is, en dat is Media Markt. Dus tot volgende week ?
-
Laat ik het dan nog even anders zeggen, een gerepareerd apparaat is beter dan een nieuw apparaat! Als er bij mij een apparaat retour kwam en het kon niet binnen 24 uur worden gerepareerd, dan werd het omgeruild tegen een gelijk apparaat. Het defekt apparaat werd geheel nagelopen en ging daarna weer gewoon in de voorraad en omdat het was nagezien en gerepareerd was de kans dat zich een storing zou voordoen een stuk kleiner dan bij een nieuw apparaat, dus de klant was gewoon beter af.
Als winkelier kan je het gewoon niet hebben dat zo'n apparaat tegen een veel lagere prijs weer de deur uit gaat, want dan houd je het niet lang vol, omdat de marges te klein zijn om een dergelijke strop te lijden.
Vr. Gr. Hans.
Als winkelier kan je het gewoon niet hebben dat zo'n apparaat tegen een veel lagere prijs weer de deur uit gaat, want dan houd je het niet lang vol, omdat de marges te klein zijn om een dergelijke strop te lijden.
Vr. Gr. Hans.
@ Hans
Wat jij schetst daar is niets mis mee en dat gebeurd op kleine schaal.
En als kleine ondernemer heb je meestal wel het plichtsbesef om het te melden aan je klant
Maar de retouren waar het bij mediamarkt over gaat gebeurd op grote schaal,sommige (bv) tv`s hebben al een jaar dienst gedaan bij een ander.(deze komen vaak bij de catalogus boeren vandaan)
Hier gaat het denk ik over,en als klant mag je toch verwachten dat je een nieuw toestel krijgt.
Wat jij schetst daar is niets mis mee en dat gebeurd op kleine schaal.
En als kleine ondernemer heb je meestal wel het plichtsbesef om het te melden aan je klant
Maar de retouren waar het bij mediamarkt over gaat gebeurd op grote schaal,sommige (bv) tv`s hebben al een jaar dienst gedaan bij een ander.(deze komen vaak bij de catalogus boeren vandaan)
Hier gaat het denk ik over,en als klant mag je toch verwachten dat je een nieuw toestel krijgt.
Als je als winkel de regel bedenkt dat je klanten alles vrijblijvend mogen uitproberen en terugbrengen, moet je ook zo eerlijk zijn om gebruikte en teruggebrachte apparaten als zodanig weer opnieuw in de verkoop te doen, bijvoorbeeld met korting.
Normaal gesproken, wanneer je iets koopt, is de koop definitief. Ruilen kan wanneer er een goede reden voor is (defect, vooraf proefperiode afgesproken etc). De "klantvriendelijkheid" die Media Markt uitdraagd door op grote schaal retouren te accepteren, betekend in de praktijk dat veel tweede hands produkten als nieuw worden verkocht. Want wat moeten ze anders met al die uitgeprobeerde spullen...?
Als consument moet je daar ook op bedacht zijn en eigenlijk achteraf niet klagen als blijkt dat je een 2e hands artikel hebt gekocht - je weet dat je bij een dozenschuiver koopt, dus het risico dat niet eerlijk gecommuniceerd wordt over afkomst of voorgeschiedenis is aanwezig. Waarschijnlijk weten de verkopers al niet eens of het om een nieuw of 2e hands produkt gaat...
Accepteer gewoon geen apparaten in verpakkingen die niet meer origineel gesealed zijn of check nog in de winkel of -in het geval van bv audio apparatuur- alles nog in de originele plastic zakken in de doos zit.
...of gebruik de policy van Media Markt in je eigen voordeel, zoals inmiddels velen doen: video camera nodig voor een feestje? Kopen, filmen, terugbrengen.
Idem dito voor CDs : kopen, copieren, terugbrengen. Filmpje kijken? DVDtje kopen, kijken en terugbrengen.
Zo goedkoop heb je nog nooit gehuurd
Normaal gesproken, wanneer je iets koopt, is de koop definitief. Ruilen kan wanneer er een goede reden voor is (defect, vooraf proefperiode afgesproken etc). De "klantvriendelijkheid" die Media Markt uitdraagd door op grote schaal retouren te accepteren, betekend in de praktijk dat veel tweede hands produkten als nieuw worden verkocht. Want wat moeten ze anders met al die uitgeprobeerde spullen...?
Als consument moet je daar ook op bedacht zijn en eigenlijk achteraf niet klagen als blijkt dat je een 2e hands artikel hebt gekocht - je weet dat je bij een dozenschuiver koopt, dus het risico dat niet eerlijk gecommuniceerd wordt over afkomst of voorgeschiedenis is aanwezig. Waarschijnlijk weten de verkopers al niet eens of het om een nieuw of 2e hands produkt gaat...
Accepteer gewoon geen apparaten in verpakkingen die niet meer origineel gesealed zijn of check nog in de winkel of -in het geval van bv audio apparatuur- alles nog in de originele plastic zakken in de doos zit.
...of gebruik de policy van Media Markt in je eigen voordeel, zoals inmiddels velen doen: video camera nodig voor een feestje? Kopen, filmen, terugbrengen.
Idem dito voor CDs : kopen, copieren, terugbrengen. Filmpje kijken? DVDtje kopen, kijken en terugbrengen.
Zo goedkoop heb je nog nooit gehuurd
-
Hohoho, nu draai je het om. De winkel zal NOOIT bedenken dat een klant iets mag proberen en terugbrengen, een winkel wil per definitie VERKOPEN en zorgen dat klanten hun product houden.Als je als winkel de regel bedenkt dat je klanten alles vrijblijvend mogen uitproberen en terugbrengen, moet je ook zo eerlijk zijn om gebruikte en teruggebrachte apparaten als zodanig weer opnieuw in de verkoop te doen, bijvoorbeeld met korting.
Degene die die regel bedenkt is de klant zelf! De klant (de markt) vraagt die service, en als die geboden wordt, hoort daar gewoon bij dat je als klant een artikel kan kopen dat een ander reeds geprobeerd heeft.
En daar is helemaal niets mis mee, zolang het maar krasvrij en splinternieuw is. Dan voldoet het gewoon aan de verwachtingen die jij als klant tegenover het product hebt. Een nieuw product is nog steeds een nieuw product als hij bij een ander 'getest' is. Maar als dit op generlei wijze is vast te stellen, vind ik dat het gewoon als nieuw verkocht mag worden. Dat is ook de eis die aan de klant gesteld wordt die een artikel terugbrengt: het moet in nieuwstaat verkeren en zo weer verkocht kunnen worden.
Verder staat dit geheel los van het verkopen van gerepareerde artikelen en rotzooi van postorderbedrijven, dat vind ik namelijk niet kunnen.
Heeft iemand echt de illusie dat alle geruilde goederen weggegooid worden?
Word wakker bij geen een detaillist niet bij BCC biet bij It's en nergens dus ook niet bij Mediamarkt.
Het is inderdaad een Hetze van missy !
Denk eens aan de kledingbranche, waar verkoopsters elke ochtend kleding voor de dag mogen kiezen en aanhet eind van de dag weer terugleggen voor U!!! Wat is dat dan?
Word wakker bij geen een detaillist niet bij BCC biet bij It's en nergens dus ook niet bij Mediamarkt.
Het is inderdaad een Hetze van missy !
Denk eens aan de kledingbranche, waar verkoopsters elke ochtend kleding voor de dag mogen kiezen en aanhet eind van de dag weer terugleggen voor U!!! Wat is dat dan?
-
Het valt mij op hoe anders voor de aankoop met de produkten om wordt gesprongen dan erna. We willen graag nieuw om er lang van te genieten. Voor mij als designfreak is ook het onberispelijke uiterlijk van nieuw(kijkplezier !)belangrijk.Reparaties vallen onder het 'garagewerk' wat verre staat van het showroomgebeuren bij de aankoop. Treurig om zo gauw het genot van een nieuw produkt te zien bederven door het weg te moeten brengen voor reparatie, ergenis alom. Vaak en echt niet altijd focust men zich daar alleen op de klacht en het uiterlijk krijgt er van langs: t.w. krassen, behangen met stickers,gereedschap op de kast leggen, vingerafdrukken etc. Het oogt vaak smoezelig of erger 2e hands
In de fabriek wordt gewerkt met rubber handschoenen en folie want het moet allemaal nog betaald worden er wordt nog geld aan verdiend.
Als je het uiterlijk belangrijk vindt zoals ik dan is de lol van nieuw er af waarvoor je wel betaald hebt. Het terugbrengen na een feestje vind ik ronduit a-sociaal, maar moeten de goeden altijd lijden onder de slechten....
Laat nieuw nieuw blijven!
In de fabriek wordt gewerkt met rubber handschoenen en folie want het moet allemaal nog betaald worden er wordt nog geld aan verdiend.
Als je het uiterlijk belangrijk vindt zoals ik dan is de lol van nieuw er af waarvoor je wel betaald hebt. Het terugbrengen na een feestje vind ik ronduit a-sociaal, maar moeten de goeden altijd lijden onder de slechten....
Laat nieuw nieuw blijven!
Er is wel degelijk een markt van geruilde en defect terug gestuurde apparatuur.
Het goedkope en merkloze spul wordt meestal gerecycled en doet een rondje winkel klant winkel importeur reparateur (dumpwinkel/veiling/marktplaats).
Het duurdere spul wat zonder aanwijsbare reden word terug gebracht gaat gewoon weer in de doos of word als demo/aanbieding aangeboden.
Niks nieuws onder de zon, dat gaat al 30 jaar zo.
Als winkelier beoordeel je de staat van het apparaat en beslist of het een aanbieding word of niet.
Natuurlijk vertel je dit niet aan de klant.
Je wilt geen winkeldochter houden.
Het gebeurt ook best wel vaak dat in de nieuwe apparaten fouten zitten zodat 100% van het verkochte terug komt.
Dit word echt niet tot schroot vermalen.
Bij dit soort appatraten is TNT de grote verdiener.
Het goedkope en merkloze spul wordt meestal gerecycled en doet een rondje winkel klant winkel importeur reparateur (dumpwinkel/veiling/marktplaats).
Het duurdere spul wat zonder aanwijsbare reden word terug gebracht gaat gewoon weer in de doos of word als demo/aanbieding aangeboden.
Niks nieuws onder de zon, dat gaat al 30 jaar zo.
Als winkelier beoordeel je de staat van het apparaat en beslist of het een aanbieding word of niet.
Natuurlijk vertel je dit niet aan de klant.
Je wilt geen winkeldochter houden.
Het gebeurt ook best wel vaak dat in de nieuwe apparaten fouten zitten zodat 100% van het verkochte terug komt.
Dit word echt niet tot schroot vermalen.
Bij dit soort appatraten is TNT de grote verdiener.
Ik kreeg niet de indruk dat de anonieme meneer bij de media Markt heeft gewerkt. De koopjeskelder is bij mij bekend van Correct te Rotterdam. Ik heb regelmatig gezien dat daar inderdaad vage stickers zaten op de produkten of een verouderde verp[akking(doos al eens open geweest, gescheurde doos, etc.). Ik denk dus dat die meneer bij Correct heeft gewerkt.
-
Dan heeft die zaak in elk geval één sterk punt: ze vragen er kennelijk niet het volle pond voor. In zoverre zijn ze in elk geval eerlijk.
Wat mijn aandeel op dit forum betreft: het bij ontbinding gaat alleen om die gevallen waar de verkoper niet in staat is om de koopovereenkomst na te komen. Dat is iets anders dan te pas en te onpas. Daarbij geldt uiteraard dat de verkoper in de gelegenheid moet worden gesteld om de koopovereenkomst na te komen. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een reparatie (indien dat nakoming kan bewerkstelligen).Radar en vooral de leden hier op het forum (ik noem MAXIEM, Mr. T, Alfatron etc.) menen te pas en te onpas dat een koopovereenkomst kan worden ontbonden en dat de consument zijn of haar spullen moet kunnen retourneren
Lijkt me een niet geheel correcte voorstelling van zaken. Van de verkoper wordt namelijk niet geeist dat men de spullen kan terugbrengen, maar dat er een deugdelijk produkt wordt verkocht. Wanneer dat niet het geval is, dan hoef je dat uiteraard (nadat de verkoper in de gelegenheid is gesteld om alsnog de koopovereenkomst na te komen) niet te accepteren. Wat vreemd genoeg onderbelicht is gebleven is dat de verkoper blijkbaar na inname van het produkt zichzelf blijkbaar wel in staat acht de koopovereenkomst na te komen bij een andere klant. Dat lijkt meer op 'niet geschoten is altijd mis' dan op het willen verlenen van service.Met andere woorden, van de detaillist wordt de service geeist dat je je spullen kan terugbrengen. Dat vind ik het een beetje dubbel wanneer vervolgens verontwaardigd - maar meer nog verbaasd! - wordt gereageerd, wanneer blijkt dat je als consument soms een product koopt dat een ander reeds heeft gehad (het forumlid ikbenik zal het roerend met me eens zijn).
Weer een niet geheel correcte weergave van de feiten. Het criterium is niet 'spijt' van de aankoop, maar het niet leveren van een produkt conform de koopovereenkomst. Wanneer daar niet aan wordt voldaan, dan hoeft inderdaad geen genoegen te worden genomen met een tegoedbon. Bovendien: een tegoedbon lost de aan de orde zijnde problematiek niet op. Daarnaast: waarom zou een klant geen nieuw (ongebruikt) produkt mogen eisen als daar het volledige aankoopbedrag voor wordt neergelegd? Op demo's krijgt men toch doorgaans ook korting?Wij als consument eisen dat we van onze spullen af kunnen als we spijt hebben van een aankoop. Wij, met Mr.T en alfatron voorop, nemen geen genoegen met tegoedbonnen en dergelijke. We eisen die service, maar tegelijkertijd moeten mensen steeds nieuwe producten verkocht worden.
MediaMarkt is ten aanzien van service verre van een succesverhaal. Waarschijnlijk zelfs een van de slechtste spelers in de witgoed- en bruingoedmarkt. Daarnaast is het qua marktaandeel een van de grootste spelers. Waarom zou een dergelijk bedrijf niet in de spotlights mogen staan?Afgezien van het feit dat men ALWEER Mediamarkt op de korrel neemt. Ik heb niets met dat bedrijf, maar een beetje flauw is het wel.
Heb helaas zelf mogen ondervinden dat ook Vroom en Dreesmann en Dixons dergelijke praktijken er op nahouden. Kan inderdaad bij vrijwel iedere (grotere) aanbieder plaatsvinden. Wellicht heeft 'stofzuigerverkoper' daarom naast een letterlijke ook een figuurlijke betekenis?En waar ik geretourneerde producten goed te praten vind, slaat het natuurlijk nergens op dat er ook gerepareerde of soms gewoon refurbished apparatuur verkocht wordt. En neem maar van mij aan: dit gebeurt op een zeer grote schaal, en bij iedere winkelier. Van Mediamarkt tot Scheer & Foppen.
De fabrikant is meestal niet de verkoper. Zo vreemd is dat dus niet. Verder kan de verkoper de reparatiekosten verhalen op de fabrikant. Heeft de winkelier met een fabrikant slechte ervaring, dan rest verwijdering uit het assortiment. Zo zielig is die winkelier dus niet.De fabrikant blijft dus - weer eens - buiten schot, omdat altijd klakkeloos wordt aangenomen dat de winkelier aanspreekpunt en schuldige is.
Laat de verkoper in de eerste plaats proberen de koopovereenkomst na te komen. Wordt een koop dan toch ontbonden en moet het produkt toch verkocht, dan mag de klant van de verkoper verwachten wat de aard van het te verkopen produkt is. Daarnaast lijkt korting op zo'n produkt reeel.Als wij zo graag de service van de winkelier willen dat je spullen kan terugbrengen, want moet hij er dan mee, anders dan het controleren en verkopen? Moet hij het opeten?
Dat er sprake zou zijn van te pas en te onpas roept u omdat u het roerend met ons oneens bent. Dat u (en vele anderen) een andere mening bent aangedaan betekent nog niet dat u ook gelijk hebt. Ik vind het daarom jammer dat deze nooit worden onderbouwd. Er moet namelijk altijd een wettelijk grond zijn waarom een koop ontbonden wordt. Die grond kan bestaat uit het ondeugelijk zijn van een product, dat er omruil recht via de bon wordt verkregen, een koop op afstand heeft plaats gevonden of een koop aan de deur (van een woon huis wel te verstaan).Radar en vooral de leden hier op het forum (ik noem MAXIEM, Mr. T, Alfatron etc.) menen te pas en te onpas dat een koopovereenkomst kan worden ontbonden en dat de consument zijn of haar spullen moet kunnen retourneren.
Ik ben hier nimmer een dergelijke situatie tegen gekomen dus kunt onmogelijk.weten hoe ik hier tegen over sta.Met andere woorden, van de detaillist wordt de service geeist dat je je spullen kan terugbrengen. Dat vind ik het een beetje dubbel wanneer vervolgens verontwaardigd - maar meer nog verbaasd! - wordt gereageerd, wanneer blijkt dat je als consument soms een product koopt dat een ander reeds heeft gehad (het forumlid ikbenik zal het roerend met me eens zijn).
Service (en coulance) is voor dat gene wat de winkelier over heeft voor de consument boven op zijn wettelijke rechten: Het beste voorbeeld is het ruilen bij de tastbare winkels. Gevolgd door aangesloten zijn bij een consumenten geschillencommissie.
Als een product terug gebracht binnen korten tijd is terug gebracht vind het best redelijk om dat product opnieuw voor het volle pond te verkopen. Anders wordt het als het product gerepareerd moest worden, dan er is duidelijk iets aan de hand en dat rechtvaardigt dat een product als tweede hands wordt verkocht. Consequentie daarvan is dat de koper er ook minder van mag verwachten. Als u dit niet rechtvaardig vind, dan vraag ik u om dit aan te geven en dat enig sinds te onderbouwen.
Met de eerste vet gedrukte zin generaliseerd u enorm en onterecht. Zo laat daar door alle nuances uit het verhaal. Onder bepaalde omstandigheden hoef je geen genoegen te nemen met een te goedbon. Geen recht op ruil is wanneer het product goed is en de klant spijt had. Een winkel mag een tegoedbon afgeven wanneer deze het product toch inneemt of dit als recht is gegeven op de bon. De winkel mag geen tegoedbon geven als, na herstel of vervanging, ze er niet in geslaagd zijn een deugelijk product te leveren. Dit geld ook bij een koop op afstand of koop aan de deur, binnen zoveel dagen. Voor dat we er over beginnen: op iedere regel wel weer een uitzondering.Is niemand opgevallen wat er dagelijks retour gaat via de servicebalie van Mediamarkt? Wat denk je dat er met die spullen gebeurt? Retour leverancier? In een zeecontainer naar Afrika? In de prullenbak? Nee. Ze worden gecheckt, netjes verpakt en weer verkocht. Zo vreemd is dat niet. Wij als consument eisen dat we van onze spullen af kunnen als we spijt hebben van een aankoop. Wij, met Mr.T en alfatron voorop, nemen geen genoegen met tegoedbonnen en dergelijke. We eisen die service, maar tegelijkertijd moeten mensen steeds nieuwe producten verkocht worden. Dat kan natuurlijk niet. Wat moet een winkelier er dan mee? Daar gaat Radar aan voorbij. Afgezien van het feit dat men ALWEER Mediamarkt op de korrel neemt. Ik heb niets met dat bedrijf, maar een beetje flauw is het wel.
Het zijn wel de consumenten die hier advies vragen dus als iemand spijt heeft van een aankoop is dat voor mij geen reden om te kijken of er daarnaast een legitieme grond is om de koop te ontbinden.
Wat de verkoper er mee moet? Hij kan het product als tweede hands verkopen en de schade verhalen op de vorige verkoper. Ik wijs daarbij naar artikel 7:25 BW, waar de vorige verkoper niet van af mag wijken. Dat winkeliers er massaal voor kiezen om daar geen gebruik van maken kan de consument niet helpen en is ook zeker geen legitiem argument om maar te verwachten dat consument zijn rechten laat schieten.
Er is een overeenkomst met twee partijen. De koper en de verkoper. De verkoper is het aanspreek punt voor de koper. De verkoper is zelf ook weer een koper en heeft dus ook weer een aanspreek punt. Dit systeem houd de verantwoordelijkheden overzichtelijk en zorgt er voor dat verantwoordelijkheid daar kan komen te liggen waar deze hoort. Nogmaals de koper hoeft niet gebruik te maken van zijn rechten en daar kiezen de winkeliers massaal voor.De andere kant van het verhaal is dat deze praktijk al sinds jaar en dag plaatsvindt. En waar ik geretourneerde producten goed te praten vind, slaat het natuurlijk nergens op dat er ook gerepareerde of soms gewoon refurbished apparatuur verkocht wordt. En neem maar van mij aan: dit gebeurt op een zeer grote schaal, en bij iedere winkelier. Van Mediamarkt tot Scheer & Foppen.
Schuld en verantwoordelijk zijn overgens twee verschillende begrippen.
Op het moment dat de winkelier op de bon zet: "binnen 14 dagen ruilen" of "niet goed geld terug", zijn dat regels die de winkelier zelf bedenkt en ook aan gebonden is ook.Hohoho, nu draai je het om. De winkel zal NOOIT bedenken dat een klant iets mag proberen en terugbrengen, een winkel wil per definitie VERKOPEN en zorgen dat klanten hun product houden.Als je als winkel de regel bedenkt dat je klanten alles vrijblijvend mogen uitproberen en terugbrengen, moet je ook zo eerlijk zijn om gebruikte en teruggebrachte apparaten als zodanig weer opnieuw in de verkoop te doen, bijvoorbeeld met korting.