LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemakkelijk oplichten via Internet

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Starlady [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Starlady [[email protected]] »

Heb gisteren de uitzending gezien.Dat er op Marktplaats veel niet bonafide aanbieders zijn is toch algemeen bekend.Ik zelf ben er niet van gescharmeerd van deze site.Ik verkoop zelf al jaren op Ricardo,en op Ebay,van beide sites kan gezegt worden dat ze toch echt wel veilig zijn,Ricardo net iets meer dan Ebay,dit heeft te maken met mijn eigen slechte aankoop ervaring op Ebay,ja er is een verzekering moet je wel voor betalen als je die nodig hebt.Wordt de aanvraag goedgekeurd heb je 3 maanden later nog wel geen geld van die verzekering terug.Ik las hier op forum de warme douche voor Ricardo,met hun verzekeringssysteem en dan zeg ik die is echt verdiend want ze betalen onmiddelijk nadat de aanvraag voor de verzekering is goedgekeurd zelfs onmiddelijk dat verzekeringsbedrag,je hoeft na goedkeuring geen maanden te wachten.Verder begrijp ik ookwel dat mensen bij een aankoop zomaar hun geld naar een vreemde moeten sturen en dan maar afwachten wat ze krijgen.Ik verkoop vanaf 99 op Ricardo,sta achter mijn verkocht produkt en als extra service,mocht er iemand onverhoopt niet tevreden zijn dan kunnen ze mij het produkt zelfs terug sturen,op mijn kosten en na ontvangst stort ik per omgaande het geld terug.Feedback systeem is ook heel belangrijk dat de kopers het even lezen voor zegaan bieden.Met mij zijn er prima en eerlijke verkopers op Ricardo!Ricardo bied zelfs meer voordelen dan op Ebay,ze zijn tenminste nog ergens persoonlijk te bereiken en kunnen dus veel sneller bij echte misstanden ingrijpen.Bij Ebay kan alles alleen per email en dan bij Marktplaats kan helemaal niks.Heb even geprobeerd om te testen hoe het daar werkte,nou inderdaad je krijgt de grootste sjageraars,honderden emails waar toch niks van terecht komt,dan zeg ik op mijn beurt,betaal een klein bedrag,je bent wel verzekert van een betrouwbare site.Dus het verzekeringssysteem van Ebay is minder goed dan van Ricardo.Ik hoop dat de mensen gaan inzien om op betrouwbare veilingsites te kopen,want om nu maar te denken dat die hele wereld daar uit oplichters bestaat is ook weer niet zo.Buiten de sites lopen er ook genoeg rond en kijk dan maar uit voor de mensen met de witte boorden b.v.Dan las ik nog ergens dat er niks te vinden was op de goede sites,dit is regelrechte onzin er zijn zelfs prima spullen te koop,die niet uit de vuilnisbak gevist zijn :!: :!:

Starlady [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Starlady [[email protected]] »

Nog even teraanvulling.Mijn zaken met de Ebay verzekering spelen al van vorig jaar,zijn goedgekeurd maar moet tot op heden het geld nog steeds ontvangen.Vreemde is ze zitten ook in Nederland maar het geld moet ergens uit het buitenland komen.Daarbij blijf ik toch nog altijd met een strop zitten van 350euro :!: :!: :evil: :evil: :evil:

s. kuipers [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door s. kuipers [[email protected]] »

mijn vriend heeft via marktplaats audioaparatuur gekocht voor een vrij hoog bedrag. Hij heeft het geld overgemaakt maar het pakket nooit gekregen. de verkoper blijft volhouden dat hij het verstuurd heeft maar kan dat niet bewijzen. Terwijl wij wel kunnen bewijzen dat hij het niet verstuurd heeft (via postkantoor). Hij weigert het geld terug te storten. Morgen gaan we aangifte doen bij de politie, die kunnen misschien wat uithalen. Nare bijkomstigheid: die jongen heeft natuurlijk onze gegevens en begint ons te bedreigen... nooit meer marktplaats tenzij het produkt getest en opgehaald kan worden voordat er betaald is!!!

Radarkijker

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Radarkijker »

Ik snap niet zo goed waarom men zich nu ineens druk gaat maken. Het is toch al lang bekend dat je niet zomaar geld op iemands rekening moet overmaken, zonder dat je hem\haar redelijk goed kent? Er bestaan ook al jaren advertentie-kranten. Daar is marktplaats.nl heel goed mee te vergelijken. Ook via die advertentie-kranten (bv de Particulier) zijn er mensen opgelicht. Je moet gewoon nooit iets kopen zonder dat je TENMINSTE iemand telefoonnummer hebt! Ik vind het fijn dat je bij marktplaats iets kun kopen of verkopen, zonder dat je daarvoor hoeft te betalen. Bij Ebay en Ricardo moet je wel geld betalen, waardoor de drempel om een advertentie te zetten hoger wordt, en er niet zoveel aanbod zal zijn. Lang leve marktplaats!

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vind het ongelooflijk dat er nog zoveel mensen zo naief zijn om vreemde mensen te vertrouwen. Indien men het product nog niet gezien heeft dan ga je toch niet over tot het overmaken van geld?

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

in de uitzending werd heel zielig gedaan over opgelicht worden via marktplaats. dit doe je echter helemaal zelf! sinds er internet is wordt er al gewaarschuwd voor oplichters. marktplaats is niks meer als een digitale versie van viavia of de vonst. als je iets koopt ga dan eerst kijken of je het niks of iets vindt. als je het te ver weg vindt moet je het niet nemen. en niet zeuren als je zonder enige weet van de verkoper opgelicht wordt.

Jolanda K

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Jolanda K »

Quote: Ik vind het ongelooflijk dat er nog zoveel mensen zo naief zijn om vreemde mensen te vertrouwen. Indien men het product nog niet gezien heeft dan ga je toch niet over tot het overmaken van geld? Ok dus de koper stuurt geen geld zolang hij het produkt niet in handen heeft, maar de verkoper stuurt geen produkt als het geld niet binnen is...........zo kam een transactie hééééééééél lang gaan duren . :wink:

daniel ray

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door daniel ray »

Ik koop al jaren producten via marktplaats. Ik zorg er altijd voor zoveel mogelijk gegevens te krijgen van de verkoper. Telefoonnr, adres, naam enz. Ik check deze gegevens ook nog eens via internet. Zodra ik er een goed gevoel over heb dan ga ik tot koop over. Ik ben dan ook nog nooit opgelicht. Ik heb een keer meegemaakt dat iemand de laptop per se op wilde sturen. Dan is het voor mij duidelijk. Bij het kopen via internet is het vooral belangrijk dat je signalen oppikt, vaagheden enz. Ik kijk ook altijd wat de persoon nog meer in de aanbieding heeft. Ik heb voor mezelf een risicofactor ingebouwd. Alles boven de 20 euro haal ik persoonlijk op, de rest haal ik en test ik voordat ik betaal. Veel succes iedereen, Daniel

CV [carola.bronkhorst@zonnet.]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door CV [carola.bronkhorst@zonnet.] »

Hallo, een kennis van mij heeft het volgende meegemaakt; Hij heeft via Internet een horloge verkocht. De verkoper en de kopers spreken af op een station omdat de kopers met de trein reizen. Het horloge wordt daar contant afgerekend, tot zover niets aan de hand. Het geld blijkt later allemaal vals te zijn ( ging om 1100 euro). Van de kopers heeft de verkoper alleen een prepaid 06-nummer. ( is niet te traceren) Dus een tip: Kijk het geld na op echtheid of ga met de koper naar de Geldautomaat en laat hem/haar daar pinnen. Dit heeft misschien niet direct te maken met internet, maar handje contantjes is ook niet altijd safe... groet, carola [/b]

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

ja je gaat toch niet 1100 euro afhandelen op het station :shock: Dat gaat veel te snel en kan iedereen weglopen etc. Met zulke bedragen moeten ze maar lekker bij je thuis langskomen, als ze met het openbaar vervoer komen kunnen ze toch ook de bus pakken :? Dat pinnen vind ik ook weer extreem, gewoon goed naar het geld kijken, een eerlijke koper heeft daar geen moeite mee als je dat doet. 99% van alle oplichtingsverhalen zijn naieve mensen die niet oppassen. Oh ja nepgeld is niet erg, gewoon iets anders mee kopen. Niet braaf naar de bank of politie brengen :wink:

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

En zeker nadat ik heb gelezen hoe hoog de winst is die zij in 2003 gemaakt hebben!!!! ahhh hoeveel was dat nique?

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

ik had een avd geplaats na eerst 6 euro betaald te hebben aan martkplaats.de adv wert binnen een minuut verwijderd door hun.Om dat ik geen omgebouwde playstation aan mogt bieden..oke hun zijn de baas op hun site maar ik kreeg die ook 6 euro niet terug.Ik heb via de mail die 6 euro terug gevraagt maar ik kreeg een mail van hun terug waar hellemaal niet gerept werdt over die 6 euro.Ik weer per mail mijn 6 euro terug vraen maar ze geven je gewoon geen antwoordt meer..die 6 euro is wel van mijn bankrekening af en ik heb er niks voor gehad..

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

Ok dus de koper stuurt geen geld zolang hij het produkt niet in handen heeft, maar de verkoper stuurt geen produkt als het geld niet binnen is...........zo kam een transactie hééééééééél lang gaan duren .
Beste Jolanda K, Waar gaat de transactie lang duren? Ik koop dagelijks produkten in de winkel, of van particulieren, en dan steken we gelijk over met geld en product. Gaat hartstikke snel!

Jolanda K

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Jolanda K »

Ik handel zo af en toe op E-bay, en het moet wel heel toevallig zijn als koper en verkoper in dezelfde omgeving wonen, de meeste transactie zullen dus per post plaats vinden. Dus zal één van de twee (meestal de koper) als eerste over de brug moeten komen.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Hollander »

Tja, maar als je zelf dat risico neemt kun je niet marktplaats de schuld geven. Ik selecteer op marktplaats altijd advertenties uit de omgeving, dan kun je het zelf ophalen.

oma [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door oma [[email protected]] »

De terloopse opmerking van mevrouw Hertsenberg, dat iedereen anno 2004 toch wel een computer (en dus internet) ter beschikking zou hebben, schoot me in het verkeerde keelgat. Zij ziet blijkbaar een grote groep over het hoofd, namelijk de 65plussers, die het moeten doen met aow en eventueel een klein pensioen. In de buurt waar ik woon zijn onder mijn leeftijdgenoten de computers dun gezaaid en werken is er voor de meesten ook niet meer bij. Het zure is dat men dikwijls kortingen kan krijgen als men gegevens per internet verstrekt(voorbeeld: meterstanden Eneco). Persoonlijk propageer ik het gebruik van een hotmailadres om via de openbare bibliotheek van internet gebruik te maken en bovendien je dierbaren te berichten wanneer je met vakantie bent. met vriendelijke groet, oma (met computer)

mirrie
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2004 01:19

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door mirrie »

:D hoi :D ik heb gelukkig alsnog mijn dvd's gekregen (duurde wel meer als 2 weken na ontvangst van het geld) maar ben er heel blij mee. wil dus de klacht over gert intrekken. gr mirrie

Kirsten K

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Kirsten K »

Ik heb uitzending van afgelopen maandag 3 mei gezien en het verbaasde me :shock: enorm te zien dat presentatrice Antoinette denkt dat elke Nederlander een computer heeft! Ik kan jullie melden dat dat ABSOLUUT NIET het geval is. In mijn werk hebben 99% van de mensen (klanten) geen computer thuis. Gewoonweg omdat het te duur is of omdat ze er niet mee overweg kunnen. Dit is nogal een percentage als je bekijkt dat het klantenbestand bestaat uit duizenden mensen. Zo'n opmerking in dit programma vind ik persoonlijk dan ook ronduit belachelijk. Ik zou graag zien dat zulke tegen-de-borst-stuitende opmerkingen dan ook niet gezegd zouden worden. Neem zulke woorden liever terug. Verder ben ik het wel eens met het aan de kaak stellen van oplichting op het internet, maar lieve mensen, kijk eerst naar je aankoop voordat je het ook werkelijk koopt. Is het te ver weg om te bekijken, koop het dan niet. Scheelt zoveel ellende en geld. Groetjes Kirsten.

karenina [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door karenina [[email protected]] »

hallo allemaal! :lol: Ik hoor veel negatieviteit over marktplaats waar ik het niet mee eens ben, ik verkoop sinds 2 jaar wekelijks spullen voor anderen en heb nog nooit problemen gehad maar heb wel last van veel Nepkopers! Er zitten namelijk ook veel kopers tussen die iets willen kopen waardoor ik al mijn info geef ook adres,giro, tel enz. zodat ze zien dat ik te vertrouwen ben en wat denk je wat! nadat ik wacht op het geld(weken) en het pakketje ingepakt heb liggen komt er maar geen geld binnen en reageert men gewoon niet meer op de mail van mij kijk dat vind ik ASOCIAAL , NEP KOPERS die moeten ze weigeren of een zwarte lijst ervan maken wat ik thuis al heb van degene die niet eerlijk zijn met kopen! verder is en blijft MARKTPLAATS een top site :D voor mij en moeten de mensen meer info vragen zodat ze niet opgelicht kunnen worden of het product selecteren op direkte omgeving zodat ze het zelf kunnen ophalen en zien! succes allen en groeten van een wel eerlijke verkoopster van MARKTPLAATS / [email protected]

JJC [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door JJC [[email protected]] »

Inderdaad Karin, mensen zouden het fatsoen moeten hebben als ze ergens van afzien gewoon de verkoper ook in te lichten....scheelt een hoop tijd.

Gesloten