LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemakkelijk oplichten via Internet

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5513
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Radar »

Bent u in het verleden ook slachtoffer geweest van oplichting via het Internet? Geef hier uw mening. Ook kunt u uw ervaringen mailen: [email protected] Met vriendelijke groet, TROS Radar webredactie

idila [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door idila [[email protected]] »

hallo ben zelf nog niet opgelicht maar er worden op ricardo. "echte gouden halsketting" aangeboden dan zie je een foto met duidelijk het merk 333 volgens mij is het wettelijk vast gesteld dat dit niet als goud verkocht mag worden. we beginnen te praten over goud van af 14 karaats. groetjes idila

mary1 [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door mary1 [[email protected]] »

ik ben ook nog niet opgelicht via ebay of marktplaats. heb inmiddels toch al veel gekocht en verkocht. moet er wel bij zeggen dat ik eerst bij ebay kijk naar de feedbackprofielen van de aanbieders voordat ik een bod uit breng. op marktplaats is dat niet mogelijk wat ik toch wel jammer vind. daar kijk ik onder wat voor naam ze staan en of ze gegevens hebben ingevult.staan daar niet genoeg gegevens dan bied ik niet.maar inderdaad zullen er genoeg oplichters actief zijn en ik heb het idee dat ebay daar meer aan kan doen als marktplaats.

marielle [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door marielle [[email protected]] »

ik heb laatst van iemand via marktplaats een stripcatalogus gekocht. en daar moest je opnieuw aanmelden om de cd te activeren. En toen krijg ik van hun een bericht dat het niet ging. Dat je een stripcatalogus niet overdraagbaar was. En daarvoorheb ik best veel betaalt. En ik wilde mijn geld terug krijgen maar deze persoon heeft niet meer reageert op mijn mails. En ook marktplaats niet echt goed. :evil:

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

Vind ik meer oplichterij van de fabrikant van de stripcatalagus. Hoezo is het niet overdraagbaar, het is geen sofinummer :x Je bent toch gewoon de wettelijke eigenaar :(

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door JH »

Over fraude en oplichting wordt zo veel gesproken. Het is ongelooflijk dat er nog mensen zijn die zich laten bedonderen en oplichten.

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

er worden vaak fake (dating) advertenties geplaatst op Marktplaats. Je reageert erop, en je hoort er vervolgens helemaal niets meer van.De dag er na krijg je elke dag mailtjes als bijv. 'Hoi , ik ben Petra en wil even reageren op je advertentie ( heb je helemaal geen advertentie gezet).Maar ik stel wel even voor dat we naar.... ( een vage site wordt er dan genoemd) gaan, om fakers te voorkomen ( ironisch genoeg, een faker die zelf zegt om fakers te voorkomen!). Als je hierop niet reageert, krijg je na verloop van tijd een mail waarin men je van dingen beschuldigd, die men zelf doet. Je zou op de zwarte lijst staan omdat men klachten over jou heeft gekregen ( niet opkomen dagen op blind dates, meerdere foto's van jezelf rondsturen, meerdere emailboxen hebben enzo). Dus als men opzoek is naar een date via internet, is Marktplaats niet echt betrouwbaar, vind ikzelf.

Arnoldus [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Arnoldus [[email protected]] »

Hallo Mensen, Ik verkoop al jaren spullen via www.marktplaats.nl en via www.2dehands.nl. Ik ben hier zeer actief mee bezig. Echter ben ik nu bijna 3x achter elkaar opgelicht. Maar door herhaaldelijk te mailen en te bellen heb ik mijn geld toch gekregen(2 1/2 maand later). Ik heb wel wat tips: 1- Heb je een afspraak gemaakt. Is het allebeste om het bij je in de buurt te kopen in verband met dat je het kunt ophalen. Kun je het direct ook testen. Niet goed ---> wegwezen en niet betalen. 2- Koop het liefst iets waar een bon bij is. In verband met eventuele garantie die nog van toepassing is op het product. En kun je daar indien nodig aanspraak op maken. 3- Indien je opstuurd vraag altijd naar de NAW-gegvens + Telefoonnummer. Indien je het niet vertrouwd. Kun je de gegevens altijd controleren op de volgende site: http://spyder.abandon5000.com . Ik bedoel dan op de gevens die je hebt gekregen en of het klopt wat je erover kunt vinden. Indien een geheim nummer dan wordt het moeilijker. 4- Heb je de 3 tips in ieder geval gecontroleerd en word je toch opgelicht dan. Kun je in e-mails in ieder geval duidelijk gaan maken dat je: Aangifte gaat doen van Oplichting. Veel mensen schrikken hier van. Persoonlijk heb ik dat ervaren met iemand. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt dan kun je na de aangifte hier gebruik van maken. En dat kan ook heel makkelijk zijn. 5- Als ik verkoop dan krijg ik altijd en adres waar ik het naar toe moet sturen. Controleer dit ook (zie punt 2). Heb je een nummer altijd eerst even checken of het nummer ook werkt(dus bellen). Aan voicemail heb je niets(bv als het een oud nummer is -->betekend altijd voicemail). 6- Ik laat het geld tegenwoordig eerst op mijn rekening storten(na aanleiding van de 3 gevallen). En stuur het dan pas op. Liefst laat ik ze langskomen om het op te halen dit lukt niet altijd. Van mij krijgen ze ook de gevens en kunnen dit ook controleren. 7- Als laatste heb ik bij een probleem. Het nummer van de buren via: http://spyder.abandon5000.com/ opgezocht en gebeld. En gevraagd of zij de buurman wilden vragen het geld op mijn rekening storten. Dit omdat hij een geheim nummer had. Dit hebben die mensen gedaan en ik kreeg mijn geld. Ik wens iedereen toch succes en ik hoop dat deze tips waardevol mogen zijn. Ik heb net weer iets gekocht en vooruit betaald. En ik heb iets verkocht en klaar liggen. Het is tot nu toe gelukkig nog redelijk goed gegaan. Voor vragen kan altijd : [email protected]

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

arnoldus, waarom iemand zijn adres controleren als jij HUN iets verkoopt? Zolang jij de poen op je rekening hebt zal dat wel kloppen neem ik aan :D Nooit zonder geld voorruit sturen.

[[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door [[email protected]] »

Zelf ben ik een gedupeerde van iemand die senseo`s aanbood op marktplaats maar bij betaling niets afstuurd. politie kent de persoon maar doet er niets op uit. Ook op de site internetoplichting.nl schrijft zij ook regelmatig een stukje dat ze zich kapot lacht. maar het loopt allemaal op niets uit. Ik blijf van mening dat iedereen die oplichters praktijken op internet doet dat die mensen ook aangepakt moeten worden , vind dat het niet uit maakt om welk bedrag iemand is opgelicht groetjes van ronald pater uit zutphen

artdeco [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door artdeco [[email protected]] »

Heb toevallig deze week een klacht ingedient bij ebay. Ik heb een art deco beeldje gekocht zogenaamd van Van der hoef (bekend ontwerper). Blijkt een namaak afgietsel te zijn. Voor de rest koop en verkoop ik als verzamelaar al jaren op Ebay, en ricardo.nl in Antiek en art deco. Ik heb contacten over de gehele wereld en transacties gaan vlekkeloos. Ebay werkt met het internationale betalingssysteem www.paypal.com, wat perfect en veilig werkt. het heeft zelfs een soort fraudeverzekering. Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad. Maar voor handel op het internet geldt: zorg dat je kennis van zaken hebt. Zowel Ebay als Ricardo werken met een beoordelingssysteem. Dat scheidt het koren van het kaf. Marktplaats heeft dit niet, dus is marktplaats een uitstekend platform op de zaak op te lichten. Ook is het bij Marktplaats vrij gemakkelijk om zelf de prijs op te drijven en dus de zaak te bedriegen. Marktplaats loopt naar mijn mening mijlenver achter bij RICARDO.NL en EBAY. Mij zie je dan ook niet op Markplaats. Is me te link Met vriendelijke groeten Mark van der Heijden Eindhoven

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

een nieuwe hobby van het oplichtergilde is dit topic bij diversen http://www.trosradar.nl/forum/viewtopic.php?t=12625 canomatic , nee niet canon maar m wel voor de prijs proberen aan te smeren,

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

'bekende' internetshops zijn best OK. Dvdsoon.com bol.com amazon.com etcetera. Ik heb alleen nog een bijna-misser beleefd met Frontstage. Ik heb er vaak besteld, voor goede prijzen. Maar dat voordeel deed ze de das om.. :-) ? Ze waren bijna failliet, terwijl ik nog een bestelling of wat had lopen. WEG alle opgebouwde korting ?! Gelukkig betaalde Kinopolis het geld nog terug. Lang leve de internetshops! Je moet er toch niet aan denken dat je film(klassieker)s voor € 40 per stuk moet kopen bij Boeoeddisk. Of alleen regio2 versies zonder extra's kan krijgen?!

Klant van ebay

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Klant van ebay »

Persoonsgegevens vind je ook bij www.ikhebje.nl / zoekopnummer.nl Bij ebay en ebay.de bestel ik net iets te vaak. Het kan zijn dat ik nog een keer wordt opgelicht......

laaf [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door laaf [[email protected]] »

het is de bedoeling van marktplaats dat er duidelijke afspraken gemaakt worden voor dat er over geld word gesproken

rst

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door rst »

Hey, ik ben bezig een telefoon (P800 van sony ericsson) te kopen via marktplaats. Maar ik heb zon idee dat ook hier flink word opgelicht, ene dennis hartzman waaronder hij zich uitgeeft zou ook hierbij actief zijn, zelf heb ik ook met hem onderhandeld maar dat vertrouwde ik niet. Ook dit hoorde ik weer van iemand anders. Als tip, probeer nooit je goed te verzenden, maar RUIL altijd (handje contantje)

jeroen---

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door jeroen--- »

Marktplaats is gratis en zo eenvoudig mogelijk bij ebay en ricardo kosten geld en moet je eerst door een schriftelijke procedure als je iets wilt verkopen. (verificatie van adres door middel van brief met activeringscode. Dus vandaar dat marktplaats net zo veilig is als een normale advertentierubriek in de krant. En ebay of ricardo een heel klein meer zekerheid. Maar als je bij marktplaats of waar dan ook je geld via de bank overmaakt en niets via rembours laat betalen ben je zeker van de adresgegevens en weet de verkoper bij vooruitbetaling via de bank dat hij of zij z'n geld ontvangt. Blijkt het zo te zijn dat je niks ontvangt heb je een bankrekeningnummer met adresgegevens en een betalingsbewijs. Daarnaast kan je natuurlijk ook persoonlijk bij iemand langs gaan om iets te kopen en contant af te rekenen. (hoewel dat ook gevaarlijk kan zijn zeker met de oplichters die je gewoon beroven zoals te zien was bij peter r de vries (gsm die cash worden betaald waarnaar de verkopers er met het geld vandoor gaan.

dagema

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door dagema »

ik ben zelf werkzaam in de telecom en zie vaak met name op marktplaats ,nieuwe toestellen aangeboden tegen in mijn ogen soms onwaarschijnlijke lage prijzen,ik mail dit regelmatig aan de webmaster .maar zij houden zich vaak afzijdig ,ik vind dat ook de marktplaats beheerder verantwoordelijkheid moet nemen,om oplichting te voorkomen,daarbij is tpg ook een onzekere factor,ik ken verhalen over rembours zendingen met bakstenen erin ipv een telefoon maar mooi dat tpg de oplichter beschermd. gr.dennis

harryvbos

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door harryvbos »

hoi die meneer die een p800 zoekt pas gewoon goed op,ik zag op marktplaats een aanbod van iemand voor een nieuwe sony ericsson p900 voor 200 euro ( normaal winkelprijs 700) dan weet je van te voren al dit klopt niet !!!!!

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

jeroen even over je Peter R De Vries. Deze oplichters beroofde niemand, het geld werd gewoon gegeven. Maar als je trap in die oplichters ben je ook een sul. Eerst heen en weer naar de verkeerde stad, dan een duidelijke Marokkaan zien die Melvin heet, dan van ja hier om de hoek zit mijn baas bla bla. Eigen schuld dikke bult en je bent zelf ook een crimineel want je weet dat het gestolen waar is als ze geleverd hadden.

Gesloten