LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Melkonderzoek

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
*Roosje
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2005 19:05

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door *Roosje »

hoihoi!

ik dat het hier over de uitzeneding van gisteravond gaat.. en een paar dingen waren me niet duidelijk, misschien weten jullie antwoord op mijn vraag.

Zij alle zuivel producten zoals kaas en yoghurt, drink yoghurt, slagroom ijs, chocolade en vlees ook slecht voor je? want ik vond dat ze daar gister niet helemaal duidelijk in waren, waar nou dat groeihormoon in zit.

Roos

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben nergens allergies voor, en heb mijn hele leven al vla in de pap gehad. Nu nog steeds. Soms een halve liter :) Tis lekker, en gezond, je moet toch ook 1,5 liter of nog meer drinken per dag. Als het maar geen alcohol of frisdrank met prik is, is alles goed :D Ik geloof er niets van, dat het zo slecht zal zijn. Ik ben 19, mijn vader 74, drnkt nog altijd melk, heleleven al, is zo gezond als wat.

melkexpert

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door melkexpert »

Groeihormoon zit er wel in inderdaad, maar bijvoorbeeld caseïne is al afgebroken in de kaas. Voor meer informatie surf naar www.whitepoison.tk (en klik op "andere zuivelproducten")

*Roosje
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2005 19:05

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door *Roosje »

okee, bedankt! ik ga even een kijke nemen op de site

omnivoor

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door omnivoor »

De geleerden hebben het over negatieve effecten over de dierlijke
bestanddelen in melk. Maar als een mens een omnivoor is dan zal
dat wel meevallen naar mijn mening.

Cees Hoek

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Cees Hoek »

Ik ben 61 en mijn botten zijn nog geweldig vorig jaar een onderzoek naar gehad .Als het lekker warm weer is dan gaat er soms wel een liter naar binnen.Weet je waar ik nou echt ziek van word?? van al die onzin die onze heren/dames wetenschappers ons vertellen.Daar word ik met recht ziek van dus mensen ik ben er van overtuigd dat melk zeer gezond is ondanks alles wat onze wetenschappers beweren.
Als het werkelijk zo was dan had ik allang onder de zoden gelegen.
Heren dames wetenschappers doe eens normaal werk ipv van die onzin te verkondigen
Groetjes van een ZEER GEZONDE Kees

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

@Cees: je moet denk wel genetische aanleg hebben. Mijn oma ligt nu in het ziekenhuis. Botbruiken. Heeft ze erge last van. Ze is een echte melkdrinker geweest. En ze rookt al haar leven ongeveer. Wat ook van invloed is op je botten. Echter heeft ze geen longkanker gekregen. Wel dus botontkalking. Wat dus komt door de combinatie van veel zuivel drinken en veel roken.
Sommige ongezondlevende mensen kunnen erg oud worden. Maar dat heeft meer te maken dus met of je aanleg hebt voor ziekten. En je kan ook erg oud worden en op het laatst doodgaan door een plotselinge uiting van je levensstijl.
Maar als een mens een omnivoor is dan zal dat wel meevallen naar mijn mening.
Je hebt omnivoren en omnivoren. Een vos is ook een omnivoor. Kan een hele tijd leven op rottend fruit (in zijn luie dagen). Echter is het een roofdier. En daarop is het lichaam van het dier ingesteld. Dit kan je zien aan de manier van transpireren, gebit, darm en maag en vertering van de ingenomen stoffen.
Kijk je naar de mens dan kan je ons niet vergelijken met een omnivoor als een vos. Wij transpireren anders en ons stelsel is anders. Wij hebben eigenlijk moeite met vlees verteren. Daarom word het gekookt etc. En ons lichaam is niet ingesteld op teveel vlees. In NL eten we bijna alweer gemiddeld 100 kg per jaar (93kg en groeiende). 30-35kg word aanbevolen door de voedingscentrum. Als je dat als wetenschappelijk cijfer aanhoudt, dan eten we al teveel.
Alles bij elkaar zijn we meer zoals chimpansees, e.d. Overwegend vegetarier, maar af en toe vlees. Dus qua verhouding zal het misschien eerder 1 op de 10 zijn dat we vlees eten ipv van 5 op 5. Dus qua dierlijke vetten zou men ook minder moeten binnenkrijgen.
Kijk eens naar je voeding. Noteer eens de hele dag je producten die je koopt. En kijk eens of er iets van dieren in gedaan is.
Dan zal je zien dat alleen de groente die je 's avonds eet de enige echte plantaardige bron is. Alles daarom heen zal iets van dieren bevatten.

Cees Hoek

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Cees Hoek »

Gister was het de melk toen deugde weer wat anders niet en zo blijven die wetenschappers aan de gang .Het komt er op neer dat je onderhand niets meer kan eten of drinken.Af en toe vraag ik me af hoe het dan nog kan dat de mensheid nog bestaat.Mensen blijf nuchter en neem wat je wil want het is allemaal stemmingmakerij van die heren en dames wetenschappers.
Ik heb zo het idee alles wat van de dieren afkomstig is dat schijnt niet te deugen,Nou beste mensen een heerlijk glas melk en een lekker stukje vlees gaat er nog steeds prima in en de dokter vertelde mij dat ik voor mijn leeftijd prima gezond ben

Groetjes wederom van Cees

BT

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door BT »

Geachte Radar,
Het wordt echt te gek hier in Nederland. Hebben we weer iets nieuws gevonden om mensen bang te maken? Het wordt tijd voor "back to basic" . Gewoon 3 gevarieerde maaltijden per dag (natuurlijk door ons zelf met zorg berijdt), minder snacken en snaaien en normaal gebruik maken van groente fruit en zuivelprodukten. Weg met light en vetarme rotzooi, we zijn toch geen amerikanen die overal een zalfje, poedertje of pilletje voor hebben? Doe gewoon normaal en vraag jezelf eens af of je goed voor jezelf zorgt dat is veel belangrijker. Eet gezond, beweeg voldoende, voorkom stress en zorg dat je elke dag blij bent met jezelf. :wink:

Sofie

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Sofie »

Ik vind melk erg lekker, maar drink het echt al jaren niet meer. Er komen ook steeds meer aanwijzingen dat kinderen die melk drinken vaker last hebben van luchtwegen en verkoudheden. Minder weerstand door melk.

Ik heb de uitzending over melk niet gezien maar vind deze discussie wel interessant.

interesse

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door interesse »

Het wordt tijd dat men ervan doordrongen raakt dat melk 'de witte motor' niet nodig is. Koemelk is zeer dieronvriendelijk, na het kalven worden de kalfjes z.s.m. weggehaald bij de moederkoe, die daarna gemolken wordt om de melkproduktie op gang te houden. Vanaf de geboorte lijden de kalfjes zonder natuurlijke moeder, als kistkalf en als slachtkalf. Ook de moederkoe staat hevig te loeien om haar jong, dit hele proces wordt alsmaar herhaald en herhaald, totdat de moederkoe ook naar de slacht gaat! Als de mensen ervan doordrongen raken wat een dierenleed achter die melk/vleesproduktie zit en het ook nog slecht is voor je is, hopelijk krijgen de koeien met kalf dan ook een beter leven, er is dan niet meer zoveel melk nodig, de boeren zullen wel boeh.. roepen, maar zij houden de uitbuiting en mishandeling van dieren in stand!!
Er zijn heerlijke alternatieven zo.a. sojamelk, sojavla, sojayoghurt en sojakwark.

Henk van Achteren

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Henk van Achteren »

Ik was bijzonder teleurgesteld in zowel de zwart-wit interpretatie van de programma makers als veel van de uitspraken van Dr. Colin Campell. Een paar puntjes zou ik graag toe willen lichten

1) Als een niet-epidemioloog ben ik me er zeer van bewust dat een vergeklijking tussen landen een erg riskante bezigheid is. Er zijn zo veel variabelen die een gelijke trend vertonen (huidskleur is al een hele flauwe) met een onderzocht fenomeen (heupbreuken), maar dat wil nog niet zeggen dat er daadwerkelijk een direct verband is. Hoe verschillender de onderzoeksgroepen, hoe moeilijker het aan te tonen is of bepaalde verschillen verband houden met het onderzochte fenomeen. Mijns inziens zijn er veel verschillen tussen China en noord europa. Als je dus uitspraken doet die op dit soort data zijn berust, moet je dat aanmerken als het bestaan van een verband, hetgeen niet betekend dat het een het ander verklaart! Als je iets wil verklaren is het veel netter twee identieke groepen met elkaar te vergelijken. Dat soort onderzoek is ook gedaan, onderandere bij proefdieren. Uit deze studies kwam naar voren dat Calcium een darmkanker remmende werking zou kunnen hebben. Ook hier ben ik voorzichtig met formuleren, omdat het nog bewezen moet worden! Dus mensen geen voorbarige conclusies, en zeker niet op basis van een wetenschapper die zijn "circumstantial evidence" probeert te verkopen.

2) Er wordt erg veel onderzoek gedaan aan levensmiddelen. Dit heeft er al toe geleid dat we veel van de effecten van vetten zijn af komen te weten. Relatief snel zijn nieuwe vindingen (verzadigd vet = slecht) over genomen door het voedingscentrum (terecht). Echter later werd de kennis verfijnd, en adviezen bijgesteld. Nu komt men tot de ontdekking dat onverzadigde vetten ook nadelige invloeden kunnen hebben. En nu dit naar buiten komt hoor ik in mijn omgeving: "Die wetenschap weet ook niet wat hij wil, ik ga gewoon maar alles eten, want over een paar jaar beweren ze weer het tegenover gestelde". In deze beredenering wordt de foute conclusie getrokken. Beter zou zijn: " Wat goed is voor het ene hoeft niet goed te zijn voor het andere". Maar wat moet je nu moet die ogenschijnlijk tegenstrijdige informatie? Realiseren dat men niet in extremen moet vervallen. Een van de beste adviezen blijft naar mijn mening "Eet gevarieerd en matig", ook met "gezond" voedsel. Gezien het bovenstaande voorbeeld, denk ik dat het zeer terecht is van het voedingscentrum dat ze niet hun mening bijstellen voor elke wetenschapper die iets roept. Dat zou veel te veel verwarring opleveren. het nadeel is inderdaad dat soms nieuwe info wat later door komt. Dat neemt niet weg dat de informatie wel beschikbaar is, alleen nog niet in algemene adviezen.

Ik vind het dan ook zeer onterecht dat de TROS dit zo opgeblazen heeft, en zo negatief is over het Nederlandse onderzoek, en het Amerikaanse zo ophemeld. Europeanen zijn veelal wat nuchterder, wat minder zwart-wit, en treden pas naar buiten als ze nog zekerder zijn van hun zaak. Dit is een generalisering, en geen waarde oordeel, maar wel iets dat gerealiseerd dient te worden bij het maken van programma's als deze.

Ruby

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Ruby »



Op de lagere school kregen we schoolmelk, want dat was zo goed voor opgroeiende kinderen.

Ik kon er niet tegen, omdat er lactose in zit. Daarna heb ik nooit meer een druppel melk gedronken.

Maar toch heb ik bontontkalking.
Laten die Amerikanen maar eens uitzoeken hoe dat komt. :lol:

Al die Amerikaanse wetenschappers.....flauwekul !

Groetjes.................Ruby

theacleven

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door theacleven »

Melk niet gezond? Melk is gezond, maar de rotzooi die er in gestopt wordt om de melk een langere houdbaarheid te geven enz, dat zijn de boosdoeners . :evil:
Ik ben in mijn jeugdjaren M-brigadier geweest [ik ben vandaag 57 geworden] dan moest je ik 4 a 6 glazen melk drinken . Nu is er pas een botmeting bij me gedaan [omdat mijn moeder erg aan botontkalking leed] mijn botdichtheid lag ver boven het gemiddelde, volgens de arts mede door het drinken van voldoende melk op jonge leeftijd.
Yuoghurt was een paar jaar geleden ook niet goed.
Ik zou zeggen gewoon doordrinken en alles met mate :!: [/i]

theacleven

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door theacleven »

Melk niet gezond? Melk is gezond, maar de rotzooi die er in gestopt wordt om de melk een langere houdbaarheid te geven enz, dat zijn de boosdoeners . :evil:
Ik ben in mijn jeugdjaren M-brigadier geweest [ik ben vandaag 57 geworden] dan moest je ik 4 a 6 glazen melk drinken . Nu is er pas een botmeting bij me gedaan [omdat mijn moeder erg aan botontkalking leed] mijn botdichtheid lag ver boven het gemiddelde, volgens de arts mede door het drinken van voldoende melk op jonge leeftijd.
Yuoghurt was een paar jaar geleden ook niet goed.
Ik zou zeggen gewoon doordrinken en alles met mate :!: [/i]

milkyway

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door milkyway »

Melk moet? Melk moet voor babies! Er is geen land ter wereld waar door volwassenen zoveel melk wordt gedronken als in Nederland........

tonnie

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door tonnie »

Hallo allemaal,

Ik ben er echt niet zeker van, wat ze in Amerika beweren. Het is m.i.z. erfelijk. Ben vaak gevallen en nog nooit iets gebroken en zussen en broers ook niet (9 pers) Altijd melk gedronken.
Onze schoondochter dronk haast geen melk want dat vond ze vies, dis is wel van kanker overleden op haar 37e leeftijd.

Mijn vriendin drinkt ook practisch geen melk en heeft osteoperose, en heel slechte botten dus.

Ik was heel vroeg in de overgang (met mijn 36 jaar) en moet eigenlijk hele slechte botten hebben, maar dat valt dus mee.

Aanleg daar zit heel veel in. Kanker is gewoon erfelijk, al willen ze dat nog niet weten. Bij mijn schoondochterskant zijn er al 3 overleden aan kanker een jongen die met zijn 16 prostaatkanker had heeft het overleefd. Ja en nu we allen ouder worden moeten we toch ergen van dood.
Ik ben 73.
groetjes tonnie

j.j.delooff

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door j.j.delooff »

Wat een onzin die discussie over melk,wat feitelijk geen discussie was.
Twee, uiteraard amerikaanse doktoeren (medisch of anderzins?)
kwamen met allerlei vage onderzoekresultaten aanzetten. Nu kun je in de USA gemakkelijk een doctorstitel verkrijgen als je door "zelfstudie"en een bom duiten het eindresultaat binnenhaalt.
Natuurlijk, als je TE VEEL melk of melkproducten consumeert kun je problemen krijgen maar dat geldt toch voor alles wat te veel is.
Melk bevat niet allen calcium maar een hoop andere, voor ons lichaam nuttige zaken. Goed gebalanceerd eten is nog altijd het beste en je kunt dan al die supplementpilletjes, van kwakzalvers als Vogel
en VSM laten staan. Ik gebruik al 71 jaar melkproducten met mate.
Recentelijke controle gaf aan dat mijn botjes in uitstekende staat verkeren net als de overige onderdelen hetzij in vaste vorm of vloeibaar.
Overgens vind ik het belachelijk daar een hele uitxending aan te wijten.
Stomvervelend, het leek wel een soap. Weten jullie niets beters ?

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Maar toch heb ik bontontkalking.
Er zijn ook andere oorzaken te vinden van botontkalking. Je kan een genetische aanleg hebben. Je kan te weinig magnesium in je genomen hebben. Je kan veel dierlijke vetten binnen gehad hebben via andere wegen. Je kan sterk gerookt hebben en te weinig zonlicht (vitamine D) hebben gehad.

Nieksen

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Nieksen »

Radar is in mijn ogen een uiterst betrouwbaar en onafhankelijk consumentenprogramma. Ik kijk er ook altijd graag naar.
Een vriendin had me gewezen op het "melkonderwerp", dat was al eerder op tv te zien geweest. Tot ik het gisteravond bij jullie kon bekijken!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik best geschrokken ben van de berichtgeving omdat het belang van zuivel in ons land hoog in het vaandel staat. Ik schrok er vooral van met de gedachte in mijn achterhoofd dat jullie informatie geven die wel een kern van waarheid bevat.
Maar alle negativiteit wil niet zeggen dat ik nu stop met het drinken van melk en het eten van kaas. Daarvoor vind ik twee Amerikaanse wetenschappers niet voldoende en ik vertrouw ook op Nederlandse onderzoekers... Als melk echt heel slecht was geweest, dan hadden we die invloeden hier allang ontdekt. Maar misschien leidt het wel tot meer onderzoek naar een voedselgroep die tot nu toe altijd als zeer gezond is beschouwd.... Jullie hebben mensen wel wakker geschud en dat is alleen maar goed!

Gesloten