LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Melkonderzoek

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is echt een dooddoener, zo van alles is toch slecht kan je beter helemaal niets meer eten. Als melk slecht is moet je er mee stoppen om t te drinken! net als dat je moet stoppen met roken, vette klefhappen en veel alcohol. En niet gaan teuten van; alles is slecht dus eten maar die troep! Te simpel gedacht. Onderscheid maken maakt verschil!

Boer Arie

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Boer Arie »

Ik heb het onderwerp over melk gezien. Ik ben veehouder, dus vanzelfsprekend ben ik het deels hier niet mee eens. In principe geeft het verhaal van die amerikaanse wetenschappers ALLEEN de schuld aan melk. Maar is het niet zo dat amerikanen dol zijn op hamburgers en al dat soort zaken. En is het dan niet zo dat heel veel mensen hierdoor te dik worden? In Nederland begint het dikheid-verschijnsel ook al ongewenste vormen aan te nemen, want ook hier rijzen McDonalds als paddestoelen uit de grond. Als men dan (als gezondheidsmiddel) veel vette melk gaat drinken, dan kan ik me wel voorstellen dat kanker of hart en vaatziekten ontstaan.
Dat dit bijvoorbeeld niet gebeurt in china vind ik niet vreemd. De melkconsumptie is daar al minder dan hier, maar vette snacks kennen ze daar helemaal niet.
Ik hoef geen melk in de winkel te kopen, want ik heb dat zelf. Ik drink een glas per dag en doe het ook in de koffie. Ik eet iedere dag veel groente en fruit. Patat, frikandellen e.d. eet ik nauwelijks, hoogstens een paar keer per jaar. Op een boerderij ben je vele uurtjes per dag in beweging. Kortom, dit zijn DE ingrediënten voor een gezond leven zonder je zorgen te maken over kanker, hart- en vaatziektes en huiduitslag.

sja...

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door sja... »

Gast met mening er tussen in :lol: ik ben het volledig met u eens

(niet op mijn taal gebruik letten aub, als het maar duidelijk over komt is mijn motto)

weet je wat mij een ideale wereld lijkt; als je het totaal niet met een ander eens kan zijn en toch de ander kan respecteren in zijn doen en laten (wat daar ook zijn beweegredenen voor zijn).

Oftewel; ik vind het super dat radar een andere kant van het verhaal heeft laten zien ongeacht of dat het 'waar' is of niet... is wel iets om over na te denken.
misschien zijn slechte dingen in de wereld wel de rede voor een natuulijke selectie van de mensheid.
Overleef melk en evolueer!!!

Er zijn genoeg mensen die tot op zeer hoge leeftijd doorpaffen en een borreltje drinken, zonder daar ernstige gevolgen aan over te houden.

Tuurlijk je loopt een groot risico, maar een garantie dat je gezond oud wordt als je alleen maar 'gezond' leeft, heb je ook niet....

Ik denk dat het conflict in de mens zelf (ik rook wel maar ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het slecht voor mij is, maar ja verlsaafd enzo.....) ernstigere gezondheids klachten veroorzaakt dan de sigaret zelf!!!

En om even terug te komen op mijn ideale wereld; 1984 is gelukkig nog in de toekomst, laten we uitzendingen als deze in ere houden en laat een ieder daar zijn/haar conclussie uit trekken.

Tenslotte dood gaan we toch, dus laten we dan alsjeblieft genieten van de dingen die we doen en laten we leren van elkaar en van wetenschappers die het misschien in jouw ogen aan het verkeerde eind hebben, want uiteindelijk wat er goed is voor de 1 wil nog niet zeggen dat het goed is voor de ander.

Wij zijn wel allemaal mens, maar niet allemaal het zelfde :wink:

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Van melk word je sterk en als ik groot ben wil ik bij de wegenwacht.

Copernicus

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Copernicus »

Tja, toen Copernicus in de 16e eeuw ontdekte dat de zon het middelpunt was en NIETonze Aarde, wilde men hem ook niet geloven. Inmiddels weten we beter. En zo zal men over een paar tientallen tot honderden jaren ook naar onze tijd kijken en lezen onze (achter-)kleinkinderen in hun schoolboeken hoe wij worstelden met moderne ziekten en het gebruik van melk en andere dierlijke produkten...

sja...

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door sja... »

:wink:

barrry009

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door barrry009 »

hallo
ik drink elke ochtend melk en en vorig jaar 3 keer per dag nu ik minder ben gaan drinken om dat ik naar de middelebareschool ben gegaan merk ik niks. oke ik pas 12 maar als kind zou je dat dan toch ook moeten merken ? toch ?. er zal best wel iest mis zijn aan melk maar aan alles is wel iets mis dan. ik vindt dat ze dan ook niet de westerse mesne met de chinezen kunnen vergelijken die zitten gewooon anders in elkaar misschien wel sterker. ik weet niet of mijn therie klopt maar ik wou toch even me zegje doen :wink: haha
nou alllemaal de groeten en ik vond het wel interesant hoor
ik ga weer lekker melk driken :lol: [/quote]

NVV03
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:27

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door NVV03 »

Met het nemen van zuivel hou je wel het dierenleed in stand. Het gaat meer dan alleen om gezondheid.

sja...

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door sja... »

maar dan gaan er ook weer heel veel boeren falliet als
we geen zuivel meer nuttigen :?

sja...

NVV03
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:27

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door NVV03 »

Heb je dan het recht om dieren te misbruiken?
De vele Europese subsidie die aan koeien wordt uitgegeven mag van mij aan die zuivelboeren gegeven worden om om te schakelen naar andere bronnen van inkomsten.

NVV03
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:27

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door NVV03 »

Uit Human Development Report , UNDP (VN), juli 2003 :
Elke koe in de EU ontvangt gemiddeld $2,50 per dag aan subsidie ($913 per jaar).

Voor alle duidelijkheid: dit is meer dan het inkomen van de helft van de wereldbevolking.

sja...

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door sja... »

:x Niemand heeft het recht om dieren te mishandelen, maar eet u ook geen vlees?? draagt u ook geen lederen riem en/of lederen schoenen??
8)
Niets is zo zwart-wit als het lijkt....

sja...

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door sja... »

Men kan nu ook make-up kopen wat niet is getest op dieren...

WAAROM???

Omdat heel veel producten al zijn veilig bevonden door test in het verleden...

Maar dit heeft niets te maken over melk :?

NVV03
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:27

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door NVV03 »

Ik eet geen vlees en draag ook geen leer.
Ik ben daar consequent in.
Door je etenskeuze kun je een kip tot een leven in de legbatterij veroordelen, een kalfje vlak na de geboorte bij de moederkoe weghalen etc.

Maar er zijn meer aspecten, bijvoorbeeld het milieuaspect. De bioindustrie waar de zuivelindustrie ook onder valt is een van de grootste milieuvervuilers van Nederland.

Een ander aspect is de eerlijke voedselverdeling in de wereld. kinderen sterven van de honger door ons gedrag. Voedsel uit derde wereld landen wordt ontrokken om als veevoer te dien voor onze koeien en ander vee.

sja...

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door sja... »

en wat is volgens u een oplossing voor dit globale probleem??

NVV03
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:27

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door NVV03 »

Om te beginnen zouden wij met zijn allen kunnen beginnen te leven met ons geweten. Dit is natuurlijk ook eten en drinken met je geweten.
Dit zal al een hele verbetering geven.

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Geen melk meer drinken, niet nodig!
Ook minder vlees, zoveel als wij consumeren hoeft helemaal niet! (en trouwens zo gezond is t ook niet meer al die rotzooi die er in zit!)
Meer groenten, fruit en bijvoorbeeld, noten.
Af en toe wat vis.

sja...

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door sja... »

bewustwording is de eerste stap naar verbetering :wink:

NVV03
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:27

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door NVV03 »

Bewustwording is idd de eerste stap. Maar voor die bewustwording moet je wel eerlijk geinformeerd worden.
Vandaag op het nieuws ging het over het verdwijnen van het tropische woud van de Amazone. Woud wordt gekapt voor landbouwgronden. Met name sojateelt.
Wat niet verteld wordt is dat deze soja volledig is bestemd voor veevoer. Echt niet voor zichzelf, het grootste deel wordt geexporteerd naar westerse landen. Dus als melkdrinker en vleeseter ben je mede schuldig aan het verdwijnen van het tropische woud. Overigens gebeurt dit in Afrika.

NVV03
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:27

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door NVV03 »

Etter en pus in melk

Wakker Dier Weblog Marianne Thieme, 02-05-2005

Er was afgelopen week veel te doen om melk. Het programma RADAR hekelde de melk-propaganda van de zuivel-industrie en veel wetenschappers beargumenteerden waarom melk helemaal niet zo gezond is voor elk. Het Voedingscentrum koos zoals gewoonlijk de kant van de bio-industrie en stelde dat zuivelconsumptie ‘hoort in een gezonde voeding’. Mijn gezonde verstand gelooft hier niets van! De mens is de enige diersoort die nog zuivel drinkt na de zoogtijd en dan ook nog eens van een andere soort; volstrekt onnatuurlijk. Het voedingscentrum moet dus niet zeggen dat het nodig is want dat is lariekoek en dat weten ze zelf ook best. Zonder nadere onderbouwing betiteld het voedingscentrum uitspraken van Harvard professor Walter Willett, een autoriteit op het gebied van voeding met een eredoctoraat in Wageningen als ”Onjuist”. Daarmee stelt het Voedingscentrum zich wel heel erg rechtstreeks op als belangenbehartiger van de zuivelindustrie. Wellicht zouden ze eens wat kunnen vertellen over etter en pus die in melk zit, want dat zouden consumenten best wel willen weten. Een groot deel van de melkkoeien heeft uierontsteking (mastitis) mede veroorzaakt door de enorm gestegen melkgift. Net als bij een puistjes, komt hier etter en pus bij vrij; dat is vuil met witte bloedcellen die de ontsteking hebben bestreden. Die witte bloedcellen komen in de melk terecht, het zogeheten celgetal. Minder dan 100.000 cellen per milliliter melk wordt in de melkveehouderij als redelijk gezien en bij 500.000 cellen per milliliter heb je een probleemkoe en wordt kwistig rondgestrooid met anti-biotica. Als je berekent hoeveel 100.000 cellen per milliliter is dan kom je al snel aan een vingerhoedje pus en etter per paar liter melk. Komt daar die weeïge smaak vandaan? Dat zou ik wel van het voedingscentrum willen weten!

Gesloten