LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ziektekosten tot 31-12-2005
Ziektekosten tot 31-12-2005
Ziekenfondsverzekerden voelen zich in het pak genaaid met de nieuwe zorgverzekering. Maar is dat ook echt zo ?
Man/vrouw en twee kinderen, vrouw werkt niet, man verdient in loondienst E 32.500 en is dus Ziekenfonds verzekerd
Premie over dagloon 33,06
Loonbelasting werkgeversdeel 64,54
Nominale bijdrage en aanvullend fonds 122,40
Totaal per maand 220,00
Maakt diezelfde man promotie en gaat hij E 50,00 per maand meer verdienen is hij opeens Particulier verzekerd
Premie voor verzekering met een eigen risico van E 112,00. Heeft hij een aardige werkgever dan voergoedt die een stukje van de premie, laten we stellen gelijk aan de werkgeversbijdrage ziekenfonds, waar na de verrekening van loonbelasting van overblijft 97,07
Premie voor de ziektekostenverzekering 413,98
Totaal per maand 316,91
Als de huidige ziekenfondspatient nu iets meer moet betalen is dat eigenlijk een compensatie voor wat de particulier verzekerde al jarenlang meer heeft betaald.
Man/vrouw en twee kinderen, vrouw werkt niet, man verdient in loondienst E 32.500 en is dus Ziekenfonds verzekerd
Premie over dagloon 33,06
Loonbelasting werkgeversdeel 64,54
Nominale bijdrage en aanvullend fonds 122,40
Totaal per maand 220,00
Maakt diezelfde man promotie en gaat hij E 50,00 per maand meer verdienen is hij opeens Particulier verzekerd
Premie voor verzekering met een eigen risico van E 112,00. Heeft hij een aardige werkgever dan voergoedt die een stukje van de premie, laten we stellen gelijk aan de werkgeversbijdrage ziekenfonds, waar na de verrekening van loonbelasting van overblijft 97,07
Premie voor de ziektekostenverzekering 413,98
Totaal per maand 316,91
Als de huidige ziekenfondspatient nu iets meer moet betalen is dat eigenlijk een compensatie voor wat de particulier verzekerde al jarenlang meer heeft betaald.
Re: Ziektekosten tot 31-12-2005
Als de huidige ziekenfondspatient nu iets meer moet betalen is dat eigenlijk een compensatie voor wat de particulier verzekerde al jarenlang meer heeft betaald
Maar Fred toch, er was toch die inkomensgrens en alleen de mensen die daar onder zaten hadden ziekenfonds.
Ja, er werd best misbruik van gemaakt, sommigen namen hun vrouw in dienst voor weinig en dan zat ze ook in het ziekenfonds, maar in de regel was het zo slecht nog niet.
En er waren er die net boven de grens zaten en er daardoor aan te kort kwamen, dat was ook niet echt eerlijk.
Maar om nu met zo'n "het is net goed voor de mensen met minder geld" te komen vind ik niet zo geslaagd
groeten
Dat ik nou precies tegen jouw intelligentie aan moet lopen Willem 4.
Ja ja, het is duidelijk jouw dag FredDat ik nou precies tegen jouw intelligentie aan moet lopen Willem 4.
Ik ben bang dat we er allemaal op achteruit gaan, in geld en in zorg.
Behalve een hele kleine groep dan, de verzekeringsmaatschappijen en hun handlangers.
Dat heeft ook weer een voordeel want totaal mislukte politici worden naar Brussel gestuurd, dat is nogal duur, of gaan voor die maatschappijen werken en dat scheelt ons weer een vermogen aan wachtgeld
Zo zie je dat voor alle na ook wel een voor te verzinnen is
groeten
-
het is altijd zo jammer dat men denkt dat alleen "rijke" mensen in de particuliere verzekering zitten
kleine zelfstandigen, ambtenaren, .... ook écht niet in het ziekenfonds hoor .. dus voor mij (persoonlijk) ben ik wel blij! Met ons tweeën verandert er niet zoveel.. Ik betaal minder, mijn man meer.
kleine zelfstandigen, ambtenaren, .... ook écht niet in het ziekenfonds hoor .. dus voor mij (persoonlijk) ben ik wel blij! Met ons tweeën verandert er niet zoveel.. Ik betaal minder, mijn man meer.
- Als de huidige ziekenfondspatient nu iets meer moet betalen is dat eigenlijk een compensatie voor wat de - particulier verzekerde - al jarenlang meer heeft betaald. -
fred knap,
Volgens mij hadden particuliere verzekerden altijd een streepje voor bij de tandarts of dokter... maar misschien was dat van wat langer geleden ? Maar dat lijkt me dan weer een voordeel toch ? Compenseren is dus een relatief onderwerp, dus hoe (snel) de belangen/behandelings groepen er aan verdien(d)en toch?
fred knap,
Volgens mij hadden particuliere verzekerden altijd een streepje voor bij de tandarts of dokter... maar misschien was dat van wat langer geleden ? Maar dat lijkt me dan weer een voordeel toch ? Compenseren is dus een relatief onderwerp, dus hoe (snel) de belangen/behandelings groepen er aan verdien(d)en toch?
Ja, ga jij dat ook vertellen aan een alleenstaande moeder met drie kinderen die vanwege de zorg voor haar gezin part-time moet werken en als ambtenaar dus verplicht particulier verzekerd is?Volgens mij hadden particuliere verzekerden altijd een streepje voor bij de tandarts of dokter... maar misschien was dat van wat langer geleden ? Maar dat lijkt me dan weer een voordeel toch ?
Jaaaaa, leuk mevrouwtje, u heeft een streepje voor (heb ik trouwens zelf nooit wat van gemerkt). Kost u wel effe 400 euro netto in de maand aan premie, maar dan heb u ook wat leuks. Kinderen lijden honger, maar hebben wel een streepje voor bij de dokter.
Nou, lekker grof ventje ben jij met zulke "leuke" opmerkingen.
* Ja, ga jij dat ook vertellen aan een alleenstaande moeder met drie kinderen die vanwege de zorg voor haar gezin part-time moet werken en als ambtenaar dus verplicht particulier verzekerd is?
* Jaaaaa, leuk mevrouwtje, u heeft een streepje voor (heb ik trouwens zelf nooit wat van gemerkt). Kost u wel effe 400 euro netto in de maand aan premie, maar dan heb u ook wat leuks. Kinderen lijden honger, maar hebben wel een streepje voor bij de dokter.
* = Overdrijven is niet mijn sterkste punt .. Och wat een dom moedertje die gaat werken en dan ineens meer kwijt is in de maand ...
* = 400 euro lijkt me wat aan de hoge kant , misschien zijn daar de belasting voordelen/teruggaven ook al bij ?
Dat laatste heb ik niet gehoort dus.
* Jaaaaa, leuk mevrouwtje, u heeft een streepje voor (heb ik trouwens zelf nooit wat van gemerkt). Kost u wel effe 400 euro netto in de maand aan premie, maar dan heb u ook wat leuks. Kinderen lijden honger, maar hebben wel een streepje voor bij de dokter.
* = Overdrijven is niet mijn sterkste punt .. Och wat een dom moedertje die gaat werken en dan ineens meer kwijt is in de maand ...
* = 400 euro lijkt me wat aan de hoge kant , misschien zijn daar de belasting voordelen/teruggaven ook al bij ?
Dat laatste heb ik niet gehoort dus.
Ik ben met pre-pensioen, heb een netto inkomen van 1824 euro en vraag me af wat ik het beste kan doen. Momenteel ben ik verzekerd( particulier) VGZ met een eigen risico van nul, ben diabeet (2) en alleenstaand. Moet ik me nog extra verzekeren tegen tandarts en fisio? Hoeveel ga ik straks betalen aan ziekte kosten en premie.
- Moet ik me nog extra verzekeren tegen tandarts en fisio? Hoeveel ga ik straks betalen aan ziekte kosten en premie. -
Als ik in de toekomst kon kijken ... Als u niet veel extra uitgaven hebt , moet u zich niet te zeer leiden laten door de voordeligste keuzes , spelen op zekerheid kan ik u aanbevelen , vergeet niet; u kunt best nog zo veel betekenen in de toekomst ... Dan is premie een deel van uw probleem maar van mindere waarde, dat is een zekerheid.. en de "toekomst" kent zijn (mogelijke) rampen. Wie is baas over uw geld ? ...
Als ik in de toekomst kon kijken ... Als u niet veel extra uitgaven hebt , moet u zich niet te zeer leiden laten door de voordeligste keuzes , spelen op zekerheid kan ik u aanbevelen , vergeet niet; u kunt best nog zo veel betekenen in de toekomst ... Dan is premie een deel van uw probleem maar van mindere waarde, dat is een zekerheid.. en de "toekomst" kent zijn (mogelijke) rampen. Wie is baas over uw geld ? ...
Nou Rembrandt, kijk eens in mijn eerste berekening. De premie ziektekostenverzekering is daar 413 euro per maand *). En ja, je kan bij de belasting wel wat, maar dan moet je wel ongeveer 13% van je inkomen aan kosten aantonen en dan krijg je van het meerdere 42 % terug. Neem van mij aan dat het heel erg abnormale ziektegevallen zijn die die 13% halen. Överigens is dat geen privilege voor de particulier verzekerde, als fondsverzekerde heb je dat "voordeel" ook.* = 400 euro lijkt me wat aan de hoge kant , misschien zijn daar de belasting voordelen/teruggaven ook al bij ?
*)Door verzekerde zelf betaald; schril contrast met de maximaal 250 euro die de ziekenfondsverzekerde uit zijn eigen zak moet schudden.
Zorgwekkende mededeling Willem 4Ik ben bang dat we er allemaal op achteruit gaan, in geld en in zorg.
Het eerste: Er is nu een iets evenwichtiger verdeling, maar het zijn de werkgevers die als financiele kop-van-jut moeten fungeren. Dat zullen we dus in de economie wel merken want een fluitketel die voor 195,95 euro bij Blokker staat zie ik nog niet zo makkelijk langs de kassa gaan.
Het laatste: artsen en verplegend personeel blijven hun best wel doen. Zo'n opmerking vind ik misplaatst.
Misverstand Fred, ik maak me weinig zorgen over de artsen en nog veel veel minder over het verplegend personeel een van de beroepsgroepen waar ik erg veel respect voor heb.Het laatste: artsen en verplegend personeel blijven hun best wel doen. Zo'n opmerking vind ik misplaatst.
Met achteruit in zorg denk ik eerder aan de verzekeringsmaatschappijen die langzaam maar zeker meer en meer macht naar zich toe trekken.
groeten
Met achteruit in zorg denk ik eerder aan de verzekeringsmaatschappijen die langzaam maar zeker meer en meer macht naar zich toe trekken.
En op welke wijze zou dat dan geschieden, zij worden gecontroleerd en je hebt het markt mechanisme, niet tevreden: Overstappen .
En op welke wijze zou dat dan geschieden, zij worden gecontroleerd en je hebt het markt mechanisme, niet tevreden: Overstappen .
Hebben jullie trouwens al bericht van de belasting over de hoogte van de zorgtoeslag? Wij nog niet! Zou toch ook een dezer dagen komen?
Har, het is..... verspreiden, dit even by the way! Op andere topic.
Har, het is..... verspreiden, dit even by the way! Op andere topic.
En door wie wordt het gecontroleerd de regering.n op welke wijze zou dat dan geschieden, zij worden gecontroleerd en je hebt het markt mechanisme, niet tevreden: Overstappen .
Wie is er tegen kartelvorming en verbiedt het de regering.
Alle basisverzekeringen over het algemeen binnen een 100 euro marge, riekt toch erg naar kartelvorming.
Maar dit zal de regering wel toelaten omdat ze er zelf belang bij hebben.
fred ,Rembrandt, kijk eens in mijn eerste berekening. De premie ziektekostenverzekering is daar 413 euro per maand *). En ja, je kan bij de belasting wel wat, maar dan moet je wel ongeveer 13% van je inkomen aan kosten aantonen en dan krijg je van het meerdere 42 % terug. Neem van mij aan dat het heel erg abnormale ziektegevallen zijn die die 13% halen.
Ja daar heb je wat, abrubte regeling toch, dan doet promotie pijn . Maar weet je , bij promotie denk ik , dan heb je toch meer zeggenshap en is het plezieriger bij je baas .. Ja , kick er op zou ik zeggen.
Anders moet je dit met een eigen (nieuwe) bedrijfsinvestering maar oplossen...?
Dankjewel om te horen dat ik een abnormaal geval ben. Maar gelukkig is dat ook niet zo.Neem van mij aan dat het heel erg abnormale ziektegevallen zijn die die 13% halen.
1. Ten eerste is het maar 11,2%
2. Ten tweede betaalt een ziekenfondspatient al via zijn loon 8,2% ziekenfondspremie die als ziektekosten meetelt. Dat schiet dus al behoorlijk op.
3. Ten derde wordt die 11,2% over een ander (meestal lager) inkomen berkend dan die 8,2%. Als je veel aftrekposten hebt, dan daalt je inkomen waarover die 11,2% berekend wordt.
4. Ten vierde mag je sowieso 23 euro per persoon in aftrek brengen voor kosten huisapotheek
Zo kom ik zelf al bijna aan die 11,2%, nog voordat ik ook maar 1 cent aan ziektekosten heb uitgegeven.
Verder hebben mijn partner en ik allebei een bril. Vind je dat ook abnormaal? In ieder geval, in 2004 kochten wij allebei een nieuwe bril, waardoor we ook nog fiscaal onder de term "chronisch ziek" vielen. Je mag dan die specifieke ziektekosten ook nog eens met 65% verhogen in je IB-aangifte.
Nee, zo abnormaal is het niet om aan de drempel te komen. Kwestie van even goed nadenken.
In de gauwigheid heb ik 13% ingeklopt en dat was niet juist.
De regeling waar je het over hebt is in 2004 toegepast om wat meer mensen aan de aftrekmogelijkheid te helpen. Toch maken er nog weinigen gebruik omdat de grens net niet gehaald wordt en de posten die opgevoerd kunnen worden strikt zijn omschreven.
Wat in je verhaal ontbreekt - en dat is zeker niet onbelangrijk - is wat het dan wel oplevert, want als je je de pestpokke hebt zitten rekenen en uiteindelijk kom je op een aftrekpost van 80 euro is je totale winst een geeltje tot drie tientjes. Dat is mooi meegenomen maar het geeft aan dat je er geen boterbergen van verwachten moet en dat is wat velen denken.
De regeling waar je het over hebt is in 2004 toegepast om wat meer mensen aan de aftrekmogelijkheid te helpen. Toch maken er nog weinigen gebruik omdat de grens net niet gehaald wordt en de posten die opgevoerd kunnen worden strikt zijn omschreven.
Wat in je verhaal ontbreekt - en dat is zeker niet onbelangrijk - is wat het dan wel oplevert, want als je je de pestpokke hebt zitten rekenen en uiteindelijk kom je op een aftrekpost van 80 euro is je totale winst een geeltje tot drie tientjes. Dat is mooi meegenomen maar het geeft aan dat je er geen boterbergen van verwachten moet en dat is wat velen denken.