@janfreak
Ja, janfreak komt nog even terug omdat hij afgelopen nacht bedacht dat hij een ernstige fout heeft begaan. Niet wat het rekenen zelf betreft, maar ik zal het proberen uit te leggen.
Vind het in ieder geval heel goed dat je foutje durft te bekennen! Heb nu geen tijd om overal op in te gaan, wel op deze:
Ik vroeg me af waarom je niet meer dan 6 panelen zou mogen installeren en heb daarover toen contact opgenomen met Nuon.
Daar vertelden ze me dat dit was ivm netstabiliteit, mocht er in een woonwijk ineens een grote donkere wolk overetrekken dan stortte de energieproductie van de panelen in elkaar en moest het net dit opvangen. Wanneer men méér panelen op ieder huis zou toelaten dan kon dit ernstige gevolgen hebben.

Je hebt een suffertje van het call-center aan de lijn gehad die wel iets gehoord had van klokken, klepels en luiden en zo.
De reden dat je niet meer dan 6 panelen mag installeren is overbelasting van de bedrading in je huis. Het kan wel maar dan moet je een aparte groep aanleggen. En dat vond Nuon niet alleen te moeilijk voor hun klanten maar ook voor hun call-girls en call-boys om uit te leggen.
Zoals in vrijwel alle installaties wordt er bij electrische installaties gewerkt met grote veiligheidsmarges. Een standaardgroep van 16A kan veel meer hebben dan die 16A. Bij de opkomst van doe-het-zelf pakketten voor PV is er gerekend en zonder de veiligheidsmarges geweld aan te doen kwam men er achter dat er bijna 3A extra door diezelfde leidingen kon = ongeveer 600W = (toendertijd) 6 panelen van ieder 100W.
Wil je er meer installeren dan moet je een aparte groep trekken waarop alleen die PV-installatie aangesloten is. Er zijn nog wat uitzonderingen mogelijk maar daar ga ik nu niet op in.
Waarom is dat eigenlijk? Heel simpel. Stel je grootmoeder zet een electrische kachel van 2000W aan. Op diezelfde groep van 16A zit ook de koelkast, tv etc. Niets aan de hand. Maar grootmoeder die niets weet van V, A en meer van dat soort onzin vindt het nog steeds te koud en sluit een 2e electrische kachel aan. PATS, zegt de zekering. Om brandgevaar te voorkomen (stroom gaat door draden en die worden daardoor warm. Bij teveel stroom worden ze te warm en kan er brand ontstaan).
Neem nu de situatie waarin er een PV-installatie van zeg 2kW op diezelfde groep is aangesloten. Als grootmoeder nu dat tweede kacheltje aansluit en de zon schijnt fijn blijft die zekering lekker zitten. Want er komt 16A door die zekering en dat mag. Daarnaast komt er 2kW = 8A van de PV-installatie. Samen 24A wat genoeg is voor 2 electrische kachels en de TV, koelkast en nog wat. Geen probleem toch? Wel probleem! De bedrading wordt namelijk overbelast en ik weet niet hoe het bij jullie zit maar mijn grootmoeder zie ik graag 100 jaar worden.
Dat is de reden dat je formeel niet meer dan 6 panelen zelf mag aansluiten. De rest is totale bulls***. Er zijn 30.000 PV-installaties in Nederland, de meeste maximaal 600Wp. Dacht je nu echt dat de centrales daar last van hebben? Om het in verhouding te zien: hoeveel wasdrogers denk je dat er zijn? Zijn daar regels voor wanneer die wel of niet aan mogen?
Regel 1: call-girls en call-boys kunnen alleen standaard vragen dmv zogenaamde scripts afhandelen. Het is hun taak om de rest van de organisatie af te schermen van al die lastige klanten. Dat afschermen doen ze soms te goed.
Regel 2: zelf even rekenen is niet moeilijk:
Stel een hele woonwijk van 1000 woningen heeft ieder 600Wp op het dak. Jouw hele dikke wolk komt opeens, pats, de boel verduisteren. Dan verdwijnt er 0,6 MW ingevoed vermogen van het net. Zo'n centrale kan bv 600MW leveren. Dat is 0,1%. Dat merkt die centrale niet eens! Bovendien zijn al die centrales onderling ook nog gekoppeld. En dan nog: een wolk komt nooit pats boem uit de hemel vallen. Die komt op zijn gemak aandrijven. Dat vermogen van die 1000 woningen verdwijnt dus ook niet in een keer maar geleidelijk. Die centrale heeft zat tijd om te compenseren. Dat is heel iets anders dan een zware belasting als een airco van een groot bedrijf opstarten. Vroeger heb ik inderdaad in dat soort gevallen even moeten bellen met het energiebedrijf om dat aan te kondingen.