LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout hout

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin

Fout hout

Ongelezen bericht door Radar »

De bouwmarkten vertellen hun klanten veelal dat het hout dat ze verkopen verantwoord gekapt wordt. Daarbij wordt druk geschermd met keurmerken en certificaten. Maar in hoeverre wordt de klant hierbij misleid en wordt er fout hout verkocht? Radar zoekt het uit.

Maandag in Radar, Ned1 om 20.30
Laatst gewijzigd door Radar op 17 dec 2007 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

MLF

Re: Fout hout

Ongelezen bericht door MLF »

Volgens mij is er helemaal geen fout hout, of het is een verkeerde benaming.
Er wordt teveel gekapt, dat is fout. En het geeft nare gevolgen.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Wéér een onderwerp waar de milieumaffia wel zal opduiken in de uitzending.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

weer een item dat geen hout snijdt, waar is de Tros Radar mee bezig om de PVDD in het zadel te houden????

MLF

Teveel gekapte bomen geeft nare gevolgen, maar wat als je er van moet leven?

Eén van de nare gevolgen, bomen houden natuur in stand, als er teveel gekapt wordt, kan, en dat gebeurd regelmatig, overstroomt delen land, het kan instorten, en zo verdwijnen hele dorpen.

Maar er zijn vele mensen die dus van het hout leven door de verkoop, daar is verder niks, zij hakken tot de dood.....

of je nu wel of niet koopt, de dood volgt toch, of van overstroming of van honger

Henri42

Hout kappen is zo oud als de mensheid, hetzelfde gaat op voor vlees eten, de zg moderne mensen vergeten dat wel eens, kijk eens naar de zinloze film van Thiemen , zij pretendeert een vrouwelijke Gore te zijn,nou vrouwelijk gaat ook bij haar niet op. :twisted:

MLF

Haar verhaal klopt niet....en ik heb nog wel op haar partij gestemd :?

Henri42

Op die Thiemen vrouw stemmen ?? tegen haar vriendin is ze ook al niet eerlijk, kijk eens naar haar gebrabbel in de 2 * kamer, lijkt op een frobel tante :oops:

JPSsr

Ongelezen bericht door JPSsr »

De fout in het verhaal is dat ongeveer over de hele wereld, i.c. Indonesië en Brazilië, grote delen oerbos gekapt en verbrand kunnen worden dankzij corrupte overheidsdienaren en een vrijwel absoluut gebrek aan controle.
De opmerking "je zal er maar van moeten leven" snijdt geen hout. Het zijn Mega-firma's die het flikken.
En wat de PVDD betreft; iedere partij die zich slechts met één onderwerp bezighoud, heeft wat mij betreft geen recht van bestaan. Iets structureels zal er nooit vandaan komen.
En als zijsprong; elke dierenfreak gaat uit van het principe:"als ik (dat) dier was, zou ik dit of dat voelen en denken. Dus denkt en voelt dat dier zoals ik denk dat het voelt en denkt." Dat dieren geen mensen zijn wordt gemakshalve genegeerd omdat het niet in de redenering past.
In de psychiatrie zal er gerust een mooie term voor zijn te vinden.
:arrow: :roll: :!: JPSsr

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Dat er veel hout wordt gekapt ligt ook aan ons eigen consumenten gedrag. Soms zie je mooie meubelen liggen bij het groot vuil waarvan je denkt waarom gooit men dit weg. Meestal is zoiets afgedankt omdat men er op uit gekeken is en er weer iets nieuws moet komen.
Bedenk dan wel dat die tafel of kast uit hout is gemaakt wat vrij oud was en dat een dergelijk nieuw meubel pas weer gemaakt kan worden als die boom meer dan 100 jaar heeft kunnen groeien. Dus als wij gemiddeld 15 jaar met meubels doen, dan is het onmogelijk om binnen die tijd nieuw hout te kweken.

Vr. Gr. Hans.

Henri42

Hout is noodzakelijk voor de mensen,iemand die zijn meubelen opruimt moet dat zelf weten :)

wij vinden alles verkeerd van een derden, af en toe in de eigen spiegel kijken (*-*)

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

ik heb liever fout hout.. ik hoef zo'n gek ingebrand ding van FSC niet op mijn hout
just kidding.
Maar het discussieren hierover heeft denk ik weinig zin
bedrijven zoals de overvecht ect. zullen al wel gekeurd hout gebruiken en anders zouden ze gewoon zelf dat merkje erin kunnen gaan branden

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Als ik kies voor aanschaf van verantwoord hout, dan mag ik er toch ook vanuit gaan dat ik dit daadwerkelijk koop/krijg. En niet toch, zonder dat ik het weet 'smerig' hout geleverd krijg.
En hier ligt naar mijn idee de kern van dit onderwerp.
Er wordt hout verkocht onder de noemer van verantwoord hout, terwijl dit helemaal niet zo is. Zo bedonder je de mens. EN ik mag aannemen dat willen we toch niet!

MLF

Een kerstboom is ook fout hout en dat kopen we (ik niet) ook allemaal.

Henri42

Eerlijk gezegd , vind ik het totaal niet belangrijk wat die milieu freaken bazelen, je moet het huis en inboedel van tante pollewop Thiemen eens zien, haar katten lusten er geen vlees van (*-*)

kalk

Ongelezen bericht door kalk »

Dat er hout zonder FSC keurmerk verkocht wordt hoeft toch zeker niet per definitie 'fout hout' te zijn, dus als ik het goed begrijp is FSC "goed hout"? ja, het komt uit goed beheerde bossen, en verder?

Regenwoud, regenwoud... Ow, trouwens hoe komt het dat er zoals de Gamma, Praxis, en Hornbach zeggen dat er zo weinig hout verkrijgbaar is? oja, het is voor een gewone houtboer uit de tropen niet te betalen! en als er een stukje bos gecertificeerd is het nog in handen van een grote firma uit het rijke noorden (van afrika uit gezien)

Er is een vraag naar (FSC) gecertificeerd tropisch hout gecreeerd waar geen aanbod is, ja en dan houdt het op... :roll:

MLF

Als ik een deur wil, wil ik merbau, ik moet geen waaierbomenhout.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Als ik een deur wil, wil ik merbau, ik moet geen waaierbomenhout
Ik denk dat hier het grote probleem ligt ten aanzien van FSC hout.
Het overgtote deel in aanbod en verkrijgbaar FCS hout voor de particulier is 'waaierhout' en niet hardhout dus duurzamer.
Zolang duurzaam FSC hout voor de particulier niet makkelijk(er) verkrijgbaar is blijft de illegale kap en daarmee toelevering van dit soort hout in stand.
Punt is namelijk dat ook in FSC hout duurzaam hout zoals merbau verkrijgbaar is. Alleen véél te moeilijk.

Henri42

Fout hout ?? , ik stook al het hout wat ik kan krijgen in mijn houtkachel, dus hebben jullie fout hout, lever maar aan voor de stook (*_*)

Lieuwe de Haan

Ongelezen bericht door Lieuwe de Haan »

beste mensen,

ik werk zelf bij de karwei. de deuren die gezien werden komen allemaal bij de Firma Cando weg. Cando vertelt het volgende op de site:
CanDo beseft dat er jaarlijks vele kilometers bos verdwijnen als gevolg van houtkap en daarom zet CanDo zich in voor duurzaam beheerde bossen. Als gevolg hiervan streeft CanDo er naar om zoveel mogelijk hout uit duurzaam beheerde bossen te vermarkten. Het FSC-keurmerk is één van de keurmerken waar CanDo aandacht aan besteedt.
EN:
CanDo maakt gebruik van de FSC certificeringnummers CU-COC-802134 en SGS-COC-0128.

Alle bouw markten bestellen hier hun deuren dus waarom zou het fout hout zijn? dit word al zeker 10 jaar verkocht en nu word het pas gezien??? graag een reactie van Tros Radar of zoiets. oja de link van CanDo:
http://www.cando.eu/milieu.html

mvg

Gesloten