LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurwoningen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5518
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Huurwoningen

Ongelezen bericht door Radar »

Als woningeigenaar doe je er alles aan om je eigen huis te isoleren. Maar wat doe je er aan wanneer je een woning huurt? Ook daar valt veel winst te halen.

Maandag in Radar, 20.30 Ned1

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Huurwoningen

Ongelezen bericht door MLF »

Ligt eraan hoe oud het huis is, mijne is geisoleerd, ik heb de hele winter nog geen kachel aangehad, op 2 dagen na dan.

Oude huizen doen ze pas iets aan als iedereen instemt met huurverhoging.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Huurwoningen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Huurwoningen.

Bedenk dat een huurder die zelf gaat isoleren toch dubbel betaald.
Niet alleen de kosten van die isolatie maar ook nog eens de toegevoegde waarde die dit met zich mee gaat brengen.
Immers, die waarde wordt in punten gerekend hetgeen niet alleen van invloed kan worden op de hoogte van de huur maar ook in de kosten van de onroerende zaakbelasting!

Neem deze laatste wel mee in uw beoordeling!!

Grootvader

alfatrion
Berichten: 22041
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huurwoningen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het lijkt mij dat de verhuurder geen rechten kan ontlenen aan werkzaamheden die op kosten van de huurder zijn gedaan. En dat de huurder recht heeft op een vergoeding als de wijzegingen nog niet volledig zijn afgeschreven op het moment dat hij gaat verhuizen.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Huurwoningen

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Zelf zit ik ook in een huurwoning. Er is vroeger sprake geweest van een isolatie plan. Dat ging toen 60 gulden in de maand meer kosten en dat is ruim 20 jaar geleden.
Men baseerde zich op het gemiddeld verbruik en rekende voor dat die kosten terug verdiend zouden worden.
Wat er toen niet bij verteld werd was, dat die prijs ook in de jaarlijkse huurverhoging zou worden doorberekend. Het merendeel van de huurders was tegen en het feest ging dus niet door.
Het gemiddelde zou liggen rond de 3000 kuub per jaar, maar mijn gemiddeld verbruik lag en ligt nog steeds rond de 600 tot 1000 kuub per jaar. Dat is voor koken, douchen en verwarmen.
Dus die tabellen die worden gehanteerd slaan naar mijn mening nergens op en is men er op uit om gewoon een excuus te hebben om meer huur binnen te krijgen.
Als men toen ingestemd zou hebben, dan was de huurprijs nu 3X zo hoog als het thans is.
Ik woon er nu ruim 37 jaar en van mij mag dat zo blijven, hoewel er sloopplannen zijn terwijl er niets aan de flats mankeert.

Vr. Gr. Hans.

Greenwitch
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 feb 2008 09:35

Re: Huurwoningen

Ongelezen bericht door Greenwitch »

Als u besluit uw huurwoning te isoleren en u hebt toestemming van uw verhuurder voor het isoleren van uw muren en vloer, c.q. dak en het laten plaatsen van dubbele beglazing, dan zou in principe de verhuurder een hogere huur mogen vragen, omdat de woning meer waard wordt. Doet u het zonder toestemming en beperkt u zich tot isolatie aan de binnenzijde van de woning en voorzetramen, dan blijft u gewoon dezelfde huurprijs betalen. U kunt dan ook niet bij mutatie uw verhuurder vragen om een vergoeding voor de werkzaamheden die u verricht hebt, omdat u dit zonder toestemming gedaan heeft. Weet dan wel dat uw verhuurder van u kan eisen dat u het ongedaan maakt. Overigens zullen ze dat niet zo snel doen, denk ik. Ondertussen zit u comfortabeler en betaalt u de gewone huur. De volgende huurder zal een hogere huur gaan betalen en niet alleen vanwege de isolatie, maar ook door de huurharmonisatie inéén, die de meeste sociale (sic!!) verhuurders bij iedere mutatie bovenop de huur leggen.

rinegie
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2008 13:11

Re: Huurwoningen

Ongelezen bericht door rinegie »

Nou laat ik dan maar helemaal niks zeggen, elke keer als ik weer een uitzending van jullie bekijk, en er een onderwerp ter sprake komt, waar wij ook mee te maken hebben, staan mijn haren overeind en ben ik in staat om gelijk te bellen en mijn mening te geven. Ik woon sinds november 2006 in mijn huurhuis. Sinds juni 2006 heb ik de sleutel hiervan, maar door allerlei omstandigheden, een verhuurder die niet meewerkte en t feit dat ik als alleenstaande moeder alles alleen moest doen, heeft het langer geduurd voor ik erin kon.

Maar het is hier een groot drama, boven zitten geen tochstrips langs de kozijnen, waardoor mijn gordijnen heen en weer waaien, terwijl ik toch alle ramen dicht heb. 's Morgens bij het ontwaken en het opendoen van de gordijnen worden wij allen, inclusief mijn 2 jongste dochters met astma, verwelkomt door zeiknate ramen. Maar als ik dit water dan wil weghalen met een trekker, moet ik er een handdoek bijhouden, omdat het water nergens heen kan dan op de grond lopen?! Als ik eten moet koken in de keuken en de temperatuur ligt buiten onder de 10 graden, moet ik als reumapatient regelmatig mezelf extra dik aankleden met extra trui, vest of jas, omdat het dan zo koud is in de keuken dat je er liever niet als wel komt. Tja niet zo verwonderlijk als dan ook blijkt, dat er behalve een gipsplafonnetje, verder geen dakisolatie boven de keuken zit, maar een gedeelte van het dak van de berging en enkel een paar dakpannen en kapotte asbestplaten. Raar he dat het dan zo koud is. En ik maar stoken.

Dan heb ik nog een enorm schimmel en vochtprobleem in de berging, cq bijkeuken, maar hier word nog steeds geen goede oplossing voor gevonden. lekker gezond he?? Ach de stenen aan de buitenmuur zijn zo slecht dat je ze stukje bij beetje elke dag een beetje meer ziet afbrokkelen, en ze zijn wit uitgeslagen door schimmel en vocht, maar het is niet belangrijk en ernstig genoeg voor de woningstichting. Nee ze willen mij tegemoet komen, door aan de binnekant van de buitenmuur, jazeker alle andere muren bevatten ook schimmel maar die zijn niet belangrijk, een houtenwandje te plaatsen, met daartussen dan isolatie en boven in het dak(waar dus ook geen isolatie boven zit) een paar roosters te plaatsen, zodat het condens weg kan. het slaat echt als een tang op een varken wat ze hier willen doen, want uiteindelijk zal er steeds meer vocht en schimmel bijkomen zolang het niet goed geisoleerd en betimmerd word.

Toen ik de sleutel kreeg heeft niemand van de verhuurders mij verteld dat mijn hele huis vol zat met asbest, toen ik hier later achter kwam, werd er maar luchtig over gedaan en moest ik me er maar niet druk ommaken. het feit dat de aannemer overal nieuwe plafonds heeft geplaatst en hierbij een gedeelte van het asbest heeft laten rondslinger, werd terzijde geschoven en maar niet meer over gepraat en toen ik het voorstel deed dat ze dit zouden gaan aftimmeren omdat ik het een gevaarlijke situatie vond voor mezelf en mijn 3 kinderen, zeiden dat het er mocht blijven zitten en dat het geen kwaad kon zolang ik er maar niet in ging timmerenof zagen. Maar enkele platen waren zwaar beschadigd en ze hebben hier toen een paar triplex plaatjes overheen gelijmd. Toen ik de aanvraag deed een zolderkamer te maken voor mijn oudste dochter, was er niemand die dit afwees en ik kreeg volledige toestemming. Wat schets mijn verbazing later toen ik dit onder ogen kreeg, ik mag een zolderkamer maken met goedkeuring van de verhuurder, maar ik mag het niet doen, in verband met brandveiligheid omdat er geen vaste maar een vlizotrap in mijn huis zit. En daarnaast kreeg ik zelf nog eens de schuld dat ik de asbestplaten kapot had gemaakt, doordat ik een dakraam had laten plaatsen en dus hadden zij geen schuld. echt zwaar gelul, het feit dat mijn partner werkzaam is bij een van de grootste asbestsaneerders van nederland is waarschijnlijk aan hun oog onttrokken, dus dat ene plaatje asbest wat wij weggehaald hebben, is volledig veilig en betrouwbaar gedaan!! Waar het mij omging was het feit dat dit asbest verhaal afgeschoven werd alsof er niks aan de hand is en ik moet niet zeuren want er zijn meer dan 3000 woningen met asbest in Putten en als ze bij mij beginnen tja dan hangt iedereen aan de bel, ja nou en ik ben toch zeker iedereen niet!!!!!

Nu hebben we ook nog een brief gehad, dat de winterschilder komt, tja wanneer weten ze natuurlijk niet precies, aangezien dit bij het planmatig onderhoud hoort en ze afhankelijk zijn van de schilder die 7 straten onder handen moet nemen en afhankelijk is van de weersomstandigheden. Maar nee er word ons nu alvast gevraagd om alle ramen maar open te laten staan, zodat de schilder er makkelijk bij kan komen als hij over 2 maanden pas komt verven???!! Ligt het nu aan mij of moet ik dan maar een briefje ophangen voor gegadigde inbrekers dat ze welkom zijn, omat alles openstaat en dus vrij toegankelijk is?!!


Over alle overige mankementen en gebreken zal ik maar zwijgen, ik ben er in ieder geval goed klaar mee!!!

ik heb inmiddels de huurcommissie hiervoor ingeschakeld, in 1e instantie om de huurrpijs te laten verlagen, want vertik het nog 1 minuut langer meer geld te betalen voor een huis wat zoveel achterstallig onderhoud heeft. En daarnaast zal ik er alles aan doen om in mijun gelijk gesteld te worden en ervoor zorgen dat mijn huis weer leefbaar en gezond word, want verhuizen daar heb ik toch niet om gevraagd, het zou makkelijker zijn natuurlijk, want dan zijn zij van het gezeur af en kan een volgende bewoner die zijn of haar mond niet los durft te trekken er intrekken, das toch veel eenvoudiger.

Mensen kom op voor je eigen rechten en laat niet met je sollen en laat je zeker niet afschepen!!!

Toch ben ik wel vrij benieuwd hoeveel bewoners er bij ons in de straat ook last hebben, van schimmel en vocht en al het andere.

Greenwitch
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 feb 2008 09:35

Re: Huurwoningen

Ongelezen bericht door Greenwitch »

Asbest is foute boel. Dat zijn corporaties VERPLICHT te verwijderen bij mutatie. Daarvoor hebben ze doorgaans een doorlopende vergunning van de gemeente. Als ik deze litanie van narigheid en ellende lees kan ik u dit adviseren:"Schrijf een brief met daarin ALLE klachten simpel opgeschreven en stuur die brief AANGETEKEND aan uw corporatie. U moet in de brief ook zetten dat u binnen twee weken een Bevestiging van Ontvangst wenst te ontvangen met daarin WIE uw brief gaat afhandelen en HOE lang dat gaat duren. Maar in ieder geval MOET u binnen zes weken antwoord krijgen. Is dat antwoord negatief, dan hoeft u niet eerst door naar de Klachtencommissie, maar kunt u uw zaak gelijk aanspannen bij de Huurcommissie bij u in de buurt. (Google even op hun website!) Daarvoor brengen ze een bedrag van € 25,- in rekening als een soort van statiegeld voor de administratie en de tijd die ze kwijt zijn. Wordt uw zaak in behandeling genomen, dan krijgt u dat geld terug. De Huurcommissie komt controleren of en in welke mate uw verhaal klopt. Daarna kunnen ze de verhuurder aanschrijven dat het snel in orde gemaakt moet worden. Zo niet, dan kan men de verhuurder opdragen de huur drastisch te verlagen totdat het is geregeld. Bij kierende ramen en deuren moet u rekening houden met de Huurwetgeving. Het raam of de deur moet minimaal 8mm kieren voordat men een nieuwe hoeft te plaatsen. Blijf niet zitten niksen nu, maar onderneem aktie! SUCCES!

Greenwitch
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 feb 2008 09:35

Re: Huurwoningen

Ongelezen bericht door Greenwitch »

DRINGEND VERZOEK AAN HUURDERS VAN COM.WONEN: meld je woning aan op: www.meldpuntenenergieverspilling.nl Wees niet bang voor eventuele gevolgen door Com.Wonen. Ze MOGEN u niets aandoen! Zit niet op uw krent te niksen en MELD UW WONING AAN! Want wat voor zin heeft het te klagen en vervolgens niet eens zoiets simpels te doen als uw woning aanmelden???

Gesloten