LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chocoladeletters

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5519
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Chocoladeletters

Ongelezen bericht door Radar »

De chocoladeletters liggen al een tijdje in de schappen. Nu de goedheiligman dit weekeinde aankomt zullen deze letters ook in de schoen te vinden zijn. Maar deze typisch Nederlandse lekkernij heeft een “nare” bijsmaak. Wat is er mis met onze letters? Hoe worden ze gemaakt en waar worden deze foute letters verkocht? TROS Radar zet het op een rij.

Naar de uitzending

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door Shine »

Hoe ze worden gemaakt? Simpel,... met 'foute cacao'. Nederland staat bovenaan het lijstje wat betreft foute cacao. Dat is waar jullie ongetwijfeld naartoe gaan in jullie uitzending.

bossinga28
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2009 19:53

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door bossinga28 »

ik vind het een schandaal dat de Chocoladeletters en de taaitaai en de pepernoten al in augstus in de winkel lagen ik zou willen dat den haag er een verbod op ging zetten ik vind dat hoort niet in de maand augustus en september en oktober dat hoort in de maand november en december.

net zo als de kerst spullen ook al in de maand september ,oktober, november
ik vind wel dat de kerst spullen in de maand november komt maar dan wel na de intocht van sinterklaas

stofzuigertje

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Neem wraak op de te vroege verkoop,
wel kijken en niets kopen.....
En dan 6 december de aanbiedingen en 27 december ballen kopen.....
50% korting is dan normaal en dan leren ze het wel af.

Als er niets verkocht word in Aug/sept of Oktober stoppen ze wel met zo vroeg de winkels vullen.
Ook een MP3 speler extra hard als anti Sint of kerst muziek en dan gaan personeel negeren of wat zegt U???
Dus zorg voor anti muziek en als meerdere het doen stoppen ze daar ook mee.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door plumber »

Beetje flauwe kul allemaal.Wat maakt het nou uit
wanneer het te koop staat.Vind het gewoon lekker.
Zou zeggen schaf die reuma bollen dan ook maar af
die je het hele jaar door kunt kopen?

brampater
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2009 00:45

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door brampater »

Wie mag bepalen of ik op mijn verjaardag (in augustus) een lekkere (liefst witte) chocoladeletter kan of mag krijgen? En misschien vind ik met pasen pepernoten ook wel lekker. We worden in december al genoeg volgeduwd met allerlei etenswaren. Pakketten met levensmiddelen die ik van mijn leven niet (zou) nuttig(-en).

Het is uitsluitend de leverancier met de verkoper m/v die dit kunnen bepalen.
De (toe-)leverancier heeft daarmee wel personeel aan het werk. Dus waarom telkens weer dat geneuzel?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door Shine »

deze typisch Nederlandse lekkernij heeft een “nare” bijsmaak. Wat is er mis met onze letters? Hoe worden ze gemaakt en waar worden deze foute letters verkocht?
Ik snap jullie geneuzel over het tijdstip wanneer ze in de winkel liggen niet. Dat is vraagstelling namelijk helemaal niet.
Kern van deze vraagstelling, of beter gezegd stelling is|: "Waar komt de cacao vandaan? " En hier mag best eens beter bij stil worden gestaan.
De term 'nare bijsmaak' is wat mij betreft dan nog een understatement.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door janfreak »

Vreemd, ik heb er nog niks van gemerkt van die nare bijsmaak. Maar ik mag er ook pas op 5 december van snoepen. Maar wie weet, misschien wordt het duidelijk in de uitzending.

marco-h
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2009 08:33
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door marco-h »

De chocolade letters van de hema, en dan bedoel ik de melkchocolade letter met hazelnoten, mag de naam chocolade letter met hazelnoten eigenlijk niethebben.

In de lette M zaten wel geteld 10 hazelnoten in. Een paar dagen later nog eenletter gehaald, en wat dacht je? in de poot van de letter M zat helemaal geen enkele hazelnoot in.

Gaan ze nu ook al bezuinigen op de hazelnoten?

zonlon
Berichten: 0
Lid geworden op: 16 nov 2009 17:22

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door zonlon »

WAT ZEUREN MENSEN WANNEER IETS IN DE WINKEL LIGT VROEGER KON JE OOK GEEN SPECIEBOONTJES IN SOMMIGE MAANDEN KOPEN EN NU WEL DUS MIJN ADVIES VERANDER MEE IN DEZE WELELD VGR RINUS ZONRUITER

Sailors
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2008 12:10

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door Sailors »

Tja Cacao de pakhuizen liggen vol met de cacaobonen, tegen een dumpprijs ingekocht en duur verkocht. De boer die produceerd wordt bedrogen en dat geld voor alle boeren die verbouwen en koeien houden. Melk wordt slecht betaald. Globalisering heeft veel nare kanten. De 3de wereld produceert tegen een habbekrats en hier wordt het met een stevige winst verkocht. Dat er veel kinderarbeid is in de 3de wereld en daar vaak met giftige stoffen gewerkt wordt intereseerd bijna niemand want het zijn toch niet ZIJN kinderen. We willen alles hebben maar daar niets voor neerleggen. PC ja ja hebben maar dan wel voor weinig geld. Je mag dan driemaal raden waar dan geproduceerd wordt. Met Cacao is het niet anders , het rijke westen dicteerd de prijs en daar kan die boer echt niet goed van leven. (lees ARMOE) Voor Cacaokun je ook andere producten lezen zoals b.v. Koffie - Katoen etc.

Koffiemeisje
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2008 00:06

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door Koffiemeisje »

Er zijn verschillende oorzaken die de smaak van de chocolade negatief kunnen beïnvloeden.
Het begint al met de keuze van de cacaovruchten. Die kunnen variëren in kleur en smaak.
Het roosteren heeft invloed op de smaak. te lang roosteren is niet goed voor de bonen.
Ook de zuurgraad is bepalend voor de smaak. Deze kun je bijstellen door alkaliseren.
Verder is de duur van het concheren van invloed op de smaak. Hierbij wordt vloeibare chocolade in een concheermachine langduring geschommeld en geweven. Bij goedkope chocolade is dat ca. 12 uur, bij dure chocolade is dat soms een week.

Bron: http://www.cookingclub.nl/producten_chocolade.html

neutraaltje
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 dec 2005 21:11

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door neutraaltje »

Het gaat vast en zeker over iets wat men eigenlijk stil wil houden, iets wat totaal ongezondis en jaarlijks 1500 (statitisch bewezen) aan overlijden namelijk: TRANSVETTEN.

Ik ga nu in ieder geval de TV op ned.1 zetten en wachten tot Radar begint en kijken of ik gelijk heb(twijfel ik niet aan hoor).
Eigenlijk moet de overheid daar nu eens iets aan doen, verbieden is eigenlijk het enige. In Denemarken is het gebruik van Transvetten in voedsel streng verboden het mag niet eens geproduceerd worden. Het zit ook in snoep.

Sabrien74
Berichten: 0
Lid geworden op: 16 nov 2009 20:46

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door Sabrien74 »

Wat een gezeur. Dit is volgens mij al jaren aan de gang en nu pas komt men hiermee? En wel net voor Sinterklaas?
Dit geldt volgens mij voor veel produkten die in de schappen liggen.
Fair trade vruchtensap bijvoorbeeld is een stuk duurder dan 'normale'vruchtensap, je moet het geld maar net hebben / of het geld net maar kunnen missen. Waarom worden de 'goede' producten dan zo duur verkocht? En is dit weer niet een voorbeeld van een politiek spel dat gespeeld wordt door het Westen?

Paulus86
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2008 20:50

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door Paulus86 »

Het feit dat duurzame chocolade te koop is voor "maar" 50 eurocent extra is echt belachelijk. Helemaal aangezien radar tijdens de reportage laat zien dat er ruim 30% (van 43% tot 10%) van de verkoop naar de supermarkten gaat ten opzichte van de 3ct die naar de mensen in afrika gaat. Het ligt niet aan de consumenten of aan de "fair trade"merken, maar puur aan de supermarkten die in plaats van met dezelfde prijs fair trade te verkopen, dikke winst willen maken met deze onder zeer slechte omstandigheden geplukte cacao.

groet,
Paul

Drakenvrouwtje
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2009 21:12

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door Drakenvrouwtje »

Hoi,

Persoonlijk eet ik erg weinig chocolade. Wat betreft de eerlijke chocolade is daar ook een speciale website voor waar je kan zien welk merk eerlijk is?
Normaal koop ik altijd milka bijv. is dat ook fout?

Het blijft natuurlijk zo dat die kids niet horen te werken in de eerste plaats. Dus waarom niet de oudere mannen meer betalen zodat de kinderen niet meer hoeven te werken?

groetjes,
drakenvrouwtje

JulieRadar
Berichten: 0
Lid geworden op: 16 nov 2009 21:00

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door JulieRadar »

Helaas moeten de klanten zelf een stuk van de verantwoordelijkheid te aanvaarden. Eerlijke chocolade moet ten minste 1,50 euro per 100 gram in de winkel kosten, zodat alle mensen in de productieketen in staat zijn om eerlijke prijzen te krijgen. Klanten zijn altijd op zoek naar goedkopere alternatieven.

JulieRadar
Berichten: 0
Lid geworden op: 16 nov 2009 21:00

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door JulieRadar »

Paulus86 schreef:Het feit dat duurzame chocolade te koop is voor "maar" 50 eurocent extra is echt belachelijk. Helemaal aangezien radar tijdens de reportage laat zien dat er ruim 30% (van 43% tot 10%) van de verkoop naar de supermarkten gaat ten opzichte van de 3ct die naar de mensen in afrika gaat. Het ligt niet aan de consumenten of aan de "fair trade"merken, maar puur aan de supermarkten die in plaats van met dezelfde prijs fair trade te verkopen, dikke winst willen maken met deze onder zeer slechte omstandigheden geplukte cacao.

groet,
Paul
Verder mensen als "Tonys", verkoopt chocolade met vette kortingen naar de groter supermarkten. En kleiner winkels moeten meer betalen voor dezelfde product.

overbob
Berichten: 0
Lid geworden op: 16 nov 2009 21:57

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door overbob »

Oxfam Novib's actie: 19 miljoen foute chocoladeletters de winkels uit.
http://www.groenesint.nl
http://www.hyves.nl/actie/groenesint
http://www.twitter.com/degroenesint
Bijlagen
image001.jpg
image001.jpg (4.18 KiB) 12798 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

lady2006
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2009 23:50

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door lady2006 »

Ik wist hier wel wat van dat er kinder arbeid aan te pas kwam

Maar dat het zo erg was wist ik niet, ik koop bijna geen chocolade letters meer

De kinderen zijn de deur uit, maar voor 5 Dec haal ik wel een paar( nu eerlijke)

Mijn vraag is dan als ik eerlijke chocolade letters koop wordt die arbeid van die cacaubonen dan niet meer door heel jonge kinderen verricht ?

Of worden ze allleen beter betaald als ik deze eko of fairtrade chocolade koop ?

Worden bijna alle andere chocolade producten ook gemaakt van door kleine kinderen geplukte bonen ?

Dat vind ik niet een fijn idee, want ze zijn veel te jong om zulk zwaar werk te doen, en er ook nog bijna niets voor betaald krijgen.

Ik ga nu bewust andere chocolade producten kopen...

Dan maar minder vaak maar hopelijk wel voor een beter leven voor deze kinderen.

Gesloten