LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vliegtickets

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gé Kamp
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011 17:14

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door Gé Kamp »

Ik wilde ook even aandacht vragen voor de bagageregels daar verdienen ze goed aan want bijv. de nieuwe regels bij Transavia 15 kg per persoon ben ge gauw aan. leuk als er een nieuwe directeur wordt aangesteld.
Voor wat betreft de boekingen nou kijk niet te veel hoe de begragen op dat moment liggen ze kunnen precies zien hoeveel keer naar een vlucht wordt gekeken en gaan dan de prijzen verhogen.
Ook z'n leuke 's morgens vliegen is duurder dan 's avonds dus komen ze toch wel aan hun trekken die vliegmaatschappijen.
Nou dat wordt vanavond kijken hoe weer alle vragen omzeilt worden door de heren van de vliegmaatschappijen.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door doradora456 »

een vliegticket van KLM vanaf schiphol naar calgary, canada is duurder dan hetzelfde ticket vanaf brussel.
vanaf brussel reist men per trein naar schiphol, daar stapt men op hetzelfde vliegtuig.
toch is de reis ruim € 100 goedkoper vanaf Brussel.

hoe kan dit?

dora

cyrilhendriks
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2011 18:20

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door cyrilhendriks »

doradora456 schreef:een vliegticket van KLM vanaf schiphol naar calgary, canada is duurder dan hetzelfde ticket vanaf brussel.
vanaf brussel reist men per trein naar schiphol, daar stapt men op hetzelfde vliegtuig.
toch is de reis ruim € 100 goedkoper vanaf Brussel.

hoe kan dit?

dora
Dit komt omdat KLM een Nederlandse maatschappij is. Iedere vliegtuigmaatschappij hanteert in zijn thuisland hogere tarieven dan in andere landen. KLM heeft in Nederland namelijk een hogere merkwaarde, dus zijn mensen geneigd hier meer geld voor neer te leggen. In het buitenland (in jouw geval België) is KLM echter één van de vele maatschappijen en heeft het niet het thuisvoordeel. Vandaar dat de prijzen van KLM tickets vanaf buitenlandse bestemmingen naar Calgory goedkoper zijn dan vanaf een Nederlandse luchthaven.

cyrilhendriks
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2011 18:20

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door cyrilhendriks »

Gé Kamp schreef:Ik wilde ook even aandacht vragen voor de bagageregels daar verdienen ze goed aan want bijv. de nieuwe regels bij Transavia 15 kg per persoon ben ge gauw aan. leuk als er een nieuwe directeur wordt aangesteld.
Voor wat betreft de boekingen nou kijk niet te veel hoe de begragen op dat moment liggen ze kunnen precies zien hoeveel keer naar een vlucht wordt gekeken en gaan dan de prijzen verhogen.
Ook z'n leuke 's morgens vliegen is duurder dan 's avonds dus komen ze toch wel aan hun trekken die vliegmaatschappijen.
Nou dat wordt vanavond kijken hoe weer alle vragen omzeilt worden door de heren van de vliegmaatschappijen.
Dit is gewoon yield management (prijzen baseren op het maximale wat een klant hiervoor wilt betalen). Daarvoor gebruiken de maatschappijen geavanceerde systemen, waardoor ze de prijzen zo goed mogelijk kunnen optimaliseren. Daar is in mijn ogen toch niets fout aan, elk bedrijf mag zelf bepalen hoeveel het wilt ontvangen voor een bepaalde dienst.

frikje
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011 18:41

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door frikje »

Ik heb nog nooit gevlogen maar ken het fenomeen, wij gaan altijd met de trein en ik zit 6 maanden voor vertrek 'smorgens al heel vroeg aan de telefoon om te boeken en als ik 5 minuten te laat bel scheelt het me soms al 100 euro en als ik kort voor vertrek boek dan kan het zelfs 200 euro schelen voor dezelfde plek. Dan is ook mijn vraag waarom moet dit zo?

SeekerNL
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jan 2010 14:39

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door SeekerNL »

Het rare vindt ik dat als ik nu ga kijken voor vliegticket in Januari voor bijvoorbeeld naar Guangzhou dat ik dan alleen hoge prijzen vindt en zo krijg ik langzaam het idee dat vroeger dan half jaar van te voren boeken duurkoop is.

Maar goed ben benieuwd wat Radar te zeggen heeft hierover en of ze ook tips geven zoals price alert te gebruiken van momondo.com ( Ja deze zoek machine is onafhankelijk en zoekt dus direct in boekings systemen van vlucht maatschappijen voor beste tarief ).

Ik heb zelf al eens voor € 535 gevlogen met China Southern Airlines naar Guangzhou, was ongeveer 3 a 4 maanden van te voren geboekt en vroeger eens voor € 425 gevlogen naar Bangkok en dat is allemaal retour, je moet gewoon weten waar te boeken, D-Reizen heeft goeie prijzen, maar cheaptickets en hoe ze allemaal heten zijn vaak duurder omdat ze nog extra kosten erbij doen.

En het loont zich om te kijken voor vluchten in Nederland, Belgie en Duitsland en soms vlieg je voor minder dan € 600 even naar China met een 5 ster airline.

( Zoals ik al dacht niet veel nuttige tips die ik niet wist, er werden geen eens goeie zoekmachines genoemd )

Radar had die thema beter niet kunnen behandelen want er werd veel te snel door gegaan en die persoon die zich expert noemde wist ook niet veel te vertellen wat ik nog niet wist.

roland1979
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011 21:12

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door roland1979 »

Ik vlieg elk jaar naar Pristina ( kosovo) i.v.m. bezoek schoonfamilie. Tickets zijn erg duur daar naar toe. Nu heb ik op de site van Jetairfly.be gekeken. Van brussel naar Pristina met 2 volwassenen 1 kind van drie en een baby kost dat 1150 euro totaal. Stel dat ik bij dezelfde maatschappij boek van Pristina naar Brussel, precies andersom dus, dan kost het maar 600 euro. Ik snap niet hoe dit kan. Ook vlieg ik zaterdag met het hele gezin naar Ibiza voor 380 euro met Ryanair. Zou ik dezelfde data naar Pristina met Air Berlin vliegen dan kost me dat 1200 euro. Beide een vlucht van ongeveer 2 uur en 20 minuten

amniels
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011 21:12

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door amniels »

Zijn e-tickets te vertrouwen?
Klopt het dat een e ticket gewoon een vel papier is met een ticketnummer en je naam erop? Vrienden van ons hebben geboekt via Goleif een vlucht met AirBerlin. Ze kregen via de mail zo'n vel papier. Is dit wel te vertrouwen? Moet je dan een e-ticket inleveren bij de vluchthaven en krijg je dan je boardingkaarten? Ik denk dat het betrouwbaarder is via een reisburo, of is dit te ouderwets gedacht?

Reisadviseur
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2011 20:48

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door Reisadviseur »

Vanavond kijk ik bij toeval naar de uitzending van Tros Radar. Enigzins teleurgesteld.

Ik, als reisadviseur, verkoop dagelijks lijndienstickets. Het vermoeden dat prijzen worden beinvloed door cookies, deed mij verbazen. Klanten nemen vaak een print van het internet mee. Wij kunnen in de niet-consumentensystemen (Galileo/Worldspan) zien wat de meest voordelige klasses zijn om te boeken. En vrijwel altijd is dezelfde prijs van de klant beschikbaar. Als de uitspraak waar was geweest, was het reisbureau altijd goedkoper geweest. Waarom boekt u dan uberhaupt op internet?

De tips die u aan het einde van de uitzending kreeg, kloppen als een bus. Maar waarom wordt het reisbureau hierin niet meer geprofileert?? Daar zit deskundig personeel, die u al deze tips hadden kunnen geven.
Duurder uit?? Helaas, op tickets wordt 0% commissie verdient. Vaak wordt er wel een fee gerekend voor de tijd, het advies en die service die wordt gegeven. In onze systemen kunnen we kijken welke airline, welke dag en zelfs welk tijdstip het voordeligst is om te vliegen. Daarnaast kunt u op reisbureau's terugvallen in geval van calamiteiten. Denkt u eens aan de situaties in Afrika of een aswolk!
Daarnaast rekenen de meeste internetsites vlak voordat u op de knop 'boeken' drukt nog een extra geldbedrag. Uit onderzoek is dit gebleken.

De vliegtickets worden afgestemd op vraag en aanbod. De eerste 10 stoelen gaan voor bijv. € 10,- weg en de volgende 10 stoelen voor € 20.- Hoe eerder u boekt, hoe goedkoper u uit bent. Uit ervaring kan ik u zeggen dat dit 8 van de 10x zo is. En natuurlijk is een toestel wel eens leeg, waardoor er toch nog een paar stoelen in de aanbieding komen, maar heeft u dat ook niet met die paar schoenen die opeens in de folder staan?!
Bent u zeker van een datum? Boekt u dan tijdig! Vliegtickets zijn 11 maand voor de heen- en terugreis datum boekbaar!

Het advies in de uitzending over een ticket Vietnam van de Reisjournalist.
Boek een ticket naar Bangkok en vlieg vanuit daar verder naar Vietnam. Kortom twee tickets boeken om goedkoper uit te zijn. U wordt niet gewezen op de grote (financiele) risico's die u daarbij neemt. Het reisbureau kan u van die risico's op de hoogte stellen. Indien u Air Asia boekt, bent u vaak voordeliger uit. Maar voor € 50,- extra kan ik u adviseren om niet aub niet te doen.

De uitspraak "goedkoop is duurkoop", is niet voor niets bedacht!

Tot slot.
Radar wat zou het fijn zijn om eens te verwijzen naar de reisbureau's. Menig situatie die in uw uitzending wordt besproken kunnen worden ondervangen door deskundig advies van de reisbureau's.

Consument:
Loopt u eens bij uw reisbureau naar binnen met uw gevonden ticketprijs.

Gr Reisadviseur
************************************************************
@ am Niels
Ja, e-tickets zijn te vertrouwen. Dit is bij iedee lcuhtvaartmaatschappij vanzelfsprekend. het is ingevoerd ivm kostenbesparing.

@ roland.
Qua km heb je helemaal gelijk. Een kist moet alleen gevuld worden. Hoe meer zekerheid ze hebben dat een kist vol zit, hoe meer ze kunnen stunten met de prijs. De kosten moeten natuurlijk wel gedekt worden.
En tja... voor een appeltaart met slagroom betaal je ook meer als een appeltaart zonder slagroom. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat....
Soms is de prijs ook lager door de taxen. Die zijn voor Brussel vaak lager.

@ am Niels & @ Roland.
Een reisbureau had deze vragen bij jullie weg kunnen nemen ;)

Reisadviseur
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2011 20:48

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door Reisadviseur »

SeekerNL schreef:
Radar had die thema beter niet kunnen behandelen want er werd veel te snel door gegaan en die persoon die zich expert noemde wist ook niet veel te vertellen wat ik nog niet wist.
hahah, helemaal mee eens. Hij deed zelfs best gevaarlijke uitspraken. Kan radar daar weer een uitzending aan besteden ;)

Reisadviseur
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2011 20:48

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door Reisadviseur »

frikje schreef:Ik heb nog nooit gevlogen maar ken het fenomeen, wij gaan altijd met de trein en ik zit 6 maanden voor vertrek 'smorgens al heel vroeg aan de telefoon om te boeken en als ik 5 minuten te laat bel scheelt het me soms al 100 euro en als ik kort voor vertrek boek dan kan het zelfs 200 euro schelen voor dezelfde plek. Dan is ook mijn vraag waarom moet dit zo?
Vraag en aanbod. In dit geval moet je misschien blij zijn. Als ze de gemiddelde prijs nemen, was je duurder uitgeweest.

SeekerNL
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jan 2010 14:39

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door SeekerNL »

Het is trouwens ook zo dat ''gewone'' vliegmaatschappijen niet eerder gaan stunten dan 6 maanden van te voren, vliegmaatschappijen als Qatar Airways hebben vaak goeie aanbiedingen, alleen ga je voor Januari 2012 zoeken dan zijn prijzen hoog.

En er zijn vliegmaatschappijen bij die hebben lage prijzen bij vroegboeken, maar dat zijn nou niet echt de betere maatschappijen. Ik zal zeggen gewoon een prijs alert aanzetten op datums waar je denk willen reizen en dan wachten tot je goeie prijs hebt.

Maar ook jammer dat Radar nou net maar 4 maatschappijen vergelijkt, dat zijn nou net niet de maatschappijen die ik voor verre reizen zou kiezen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Daan-Reisjournalist schreef:Omdat het veel tips zijn en de uitzending maandag al is :)

Daan Vermeer
Reisjournalist
Ben benieuwd of Daan de tips hier nog neer zet en of hij reageert op de mensen hier.

SeekerNL
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jan 2010 14:39

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door SeekerNL »

Chocomelk schreef:
Daan-Reisjournalist schreef:Omdat het veel tips zijn en de uitzending maandag al is :)

Daan Vermeer
Reisjournalist
Ben benieuwd of Daan de tips hier nog neer zet en of hij reageert op de mensen hier.
Dat denk ik niet, is al bijna 2 dagen na uitzending en geen reactie van hem, volgens is gewoon iemand die zich expert noemt maar gewoon student is en dit even erbij gedaan heeft en Radar heeft hem daar natuurlijk nog voor betaald ook.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door tennis »

SeekerNL schreef: Dat denk ik niet, is al bijna 2 dagen na uitzending en geen reactie van hem, volgens is gewoon iemand die zich expert noemt maar gewoon student is en dit even erbij gedaan heeft en Radar heeft hem daar natuurlijk nog voor betaald ook.
Gebruik Google, dan zie je, dat jij helemaal verkeerd denkt.
Hij heeft gewoon dit topic gebruikt, om reclame voor zijn bedrijf te maken!

dafxf
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:22

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door dafxf »

Ik vind het ook heel vreemd dat er zoveel verschillende klasse zijn in vliegtuigstoelen!!
Je kunt voor de zelfde stoel wel 4 of 5 klassen hebben en dus ook 4 - verschillende prijzen.
Daar zou ook eens duidelijkheid in moeten komen!
Ze adverteren met de goedkoopste en als je wil boeken is die altijd uitverkocht en moet je dus een duurdere klasse boeken en dus betalen!

Peterus
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2011 12:01

Re: Vliegtickets

Ongelezen bericht door Peterus »

Zijn er misschien mensen onder ons die mij kunnen uitleggen waarom de vliegbelasting zo erg verschillen van maatschappijen zelfde ries en er ruim honderd euro per persoon verschil inzit.

Alvast bedankt piet

Gesloten