LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie bij Apple

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:
Dus jouw belangenorganisatie vindt dat PC's, laptops, notebooks, tablet pc’s, e-books, gameconsoles, beamers, monitors, printers en andere randapparatuur een vergelijkbare levensduur hebben. Ongeacht het merk en/of de prijs. Hoe verklaar je dat? Vanuit de consumentenwetgeving?
Dat is niet mijn belangenorganisatie.
Dat (UNETO-VNI) is de belangenorganisatie van o.a. de computerbranche. Deze organisatie komt nu juist zelf met die (door jouw verfoeide) tabellen. Waarom beschuldig jij dan steeds de 'consumentenorganisaties' en consumenten die hier posten van het gebruik van deze tabellen?

Je bent weer lekker krom bezig BBCS.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Conclusie: van een Apple mag je dus toch een langere levensduur verwachten, gezien de uitlatingen van Apple en de prijsstelling.

Precies zoals de meerderheid hier al stelde.
BBCS schreef:
SimonleBon schreef:De 'redelijk te verwachten levensduur' is door de meeste mensen wel in te schatten.
Waarop gebaseerd:?
- Uitspraken verkopende partij en zijn voorverkopers
- consumentenorganisaties
- eigen mening

En weer wordt bij de redelijk te verwachten levensduur één getal toegekend voor de gehele productgroep, ongeacht merk/type/aanschafprijs. :cry:
Ehhh wat dacht je van inschatting gebaseerd op levenservaring?

Dat toekennen van één getal/leeftijd is prima, want er kan van afgeweken worden, bijvoorbeeld bij een Miele wasautomaat of een Viewsonic/Eizo monitor.

Nogmaals, een levensduurLabel zou iets meer duidelijkheid kunnen scheppen. Informatie van de fabrikant i.c.m. vastgelegde voorwaarden voor het label. Eigenlijk wordt het dan een kwaliteitslabel. Er is heel goed door de fabrikant te bepalen wat de te verwachten gemiddelde levensduur zal zijn.
Bovendien zou het label ook prestige uitstraling hebben, waardoor het onderscheid tussen de degelijke producten en de minder degelijke zichtbaar wordt.

Andere mogelijkheid is het verplichten van het vastleggen van de te verwachte levensduur door de fabrikant.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

WillemV schreef:
BBCS schreef:
Dus jouw belangenorganisatie vindt dat PC's, laptops, notebooks, tablet pc’s, e-books, gameconsoles, beamers, monitors, printers en andere randapparatuur een vergelijkbare levensduur hebben. Ongeacht het merk en/of de prijs. Hoe verklaar je dat? Vanuit de consumentenwetgeving?
Dat is niet mijn belangenorganisatie.
Dat (UNETO-VNI) is de belangenorganisatie van o.a. de computerbranche. Deze organisatie komt nu juist zelf met die (door jouw verfoeide) tabellen. Waarom beschuldig jij dan steeds de 'consumentenorganisaties' en consumenten die hier posten van het gebruik van deze tabellen?

Je bent weer lekker krom bezig BBCS.
Als je die lijst bekijkt, dan komt daar het volgende uit:

[img]http://www.uneto-vni.nl/applications/ge ... img003.jpg[/img]
bron: http://www.uneto-vni.nl/index.asp?direc ... erwachting

Het zegt totaal niets over de individuele producten.

Uneto schrijft zelf:
Om discussies op de winkelvloer tussen consument en detaillist te beperken, heeft UNETO-VNI een onderzoek laten uitvoeren naar de te verwachte gebruiksduur van elektrotechnische producten.
Disclaimer
Wij hebben er alles aan gedaan om te verzekeren dat de informatie op deze internetsite correct en actueel is. Aan de informatie kunnen echter geen rechten worden ontleend. UNETO-VNI aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor enige schade die direct of indirect ontstaat als gevolg van het gebruik van deze website of als gevolg van de op de website gepubliceerde informatie. De website kan hyperlinks naar websites van derden bevatten, die niet onder het beheer van UNETO-VNI vallen. De hyperlinks impliceren geen goedkeuring van UNETO-VNI met betrekking tot de inhoud van die websites.
Met andere woorden: zelfs aan die lijst van Uneto kunnen geen rechten aan ontleent worden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

SimonleBon schreef: Nogmaals, een levensduurLabel zou iets meer duidelijkheid kunnen scheppen. Informatie van de fabrikant i.c.m. vastgelegde voorwaarden voor het label. Eigenlijk wordt het dan een kwaliteitslabel.
Dat doet de fabrikant al: de garantieperiode.
SimonleBon schreef: Er is heel goed door de fabrikant te bepalen wat de te verwachten gemiddelde levensduur zal zijn.
Bovendien zou het label ook prestige uitstraling hebben, waardoor het onderscheid tussen de degelijke producten en de minder degelijke zichtbaar wordt.
En de aanschafprijs.

Hoe beter de kwaliteit en hogere garantieperiode, des te hoger is de aanschafprijs.
SimonleBon schreef: Andere mogelijkheid is het verplichten van het vastleggen van de te verwachte levensduur door de fabrikant.
Gaat alleen een beetje moeilijk.
In die verwachte levensduur is niet exact de gebruiksfrequentie en de gebruiksintensiteit opgenomen.

Sommige fabrikanten geven wel aan: x tijd gebruik bij y gebruiksfrequentie en bij x gebruiksintensiteit. Alleen moet men dan wel de boel naar de persoonlijk gebruik terugrekenen (waardoor die x tijd gebruik korter wordt) en dat doet men in de praktijk niet.

Wat jij voorstelt is in de praktijk al, alleen werkt het in de praktijk niet.
Wel mooi bedacht (meen ik echt! :D )

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:
WillemV schreef:
BBCS schreef:Dat is niet mijn belangenorganisatie.
Dat (UNETO-VNI) is de belangenorganisatie van o.a. de computerbranche. Deze organisatie komt nu juist zelf met die (door jouw verfoeide) tabellen. Waarom beschuldig jij dan steeds de 'consumentenorganisaties' en consumenten die hier posten van het gebruik van deze tabellen?

Je bent weer lekker krom bezig BBCS.
Als je die lijst bekijkt, dan komt daar het volgende uit:
Je mist het punt. Waarom beschuldig jij steeds de 'consumentenorganisaties' van het gebruik van deze tabellen terwijl ze juist door de belangenorganisatie van o.a. de computerbranche gemaakt worden?

Dat is op z'n minst misleidend van jou te noemen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

WillemV schreef:
Je mist het punt. Waarom beschuldig jij steeds de 'consumentenorganisaties' van het gebruik van deze tabellen terwijl ze juist door de belangenorganisatie van o.a. de computerbranche gemaakt worden?

Dat is op z'n minst misleidend van jou te noemen.
Simpel: omdat voor computers steeds 5 jaar wordt gezegd (komt van de consumentenbond), terwijl uneto 2 - 3 jaar aangeeft.
Daarnaast geeft Uneto aan dat gedurende die periode een verdeelsleutel gebruikt wordt, terwijl de consumentenbond aangeeft dat de consument gedurende de 5 jaar standaard recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft.

Ook geeft Uneto aan:
Wanneer er door verklaringen van de leverancier of uit eigen ervaring met een bepaald product, type of model andere gebruiksduurgegevens zijn, dan kunnen die worden aangehouden.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door dhc »

@BBCS:

kun jij jezelf eens laten uitnodigen voor de liveshow? Wellicht dat ons aller Annet je eens kan overtuigen van je kletspraatjes.
Hier schijnt het kennelijk niet te lukken je te overtuigen van je ongelijk!
En hoe loopt dat nou, zo'n bord voor je kop?

Je moet maar durven, ongelijk hebben en echte deskundigen vertellen dat ze het mis hebben....

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:
WillemV schreef:
Je mist het punt. Waarom beschuldig jij steeds de 'consumentenorganisaties' van het gebruik van deze tabellen terwijl ze juist door de belangenorganisatie van o.a. de computerbranche gemaakt worden?

Dat is op z'n minst misleidend van jou te noemen.
Simpel: omdat voor computers steeds 5 jaar wordt gezegd (komt van de consumentenbond), terwijl uneto 2 - 3 jaar aangeeft.
Doe eens een link naar die tabel van de consumentenbond met 5 jaar voor computers dan.
Ook geeft Uneto aan:
Wanneer er door verklaringen van de leverancier of uit eigen ervaring met een bepaald product, type of model andere gebruiksduurgegevens zijn, dan kunnen die worden aangehouden.
Dus ook uit eigen ervaring van de consument (die pagina is immers voor de consument bedoeld). Dat is iets wat jij steevast blijft ontkennen. Terwijl de belangenorganisatie van jouw beroepsgroep dat wel relevant vindt. :roll:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Jolijn »

En de aanschafprijs.

Hoe beter de kwaliteit en hogere garantieperiode, des te hoger is de aanschafprijs.


Door het vele gequote is het me niet duidelijk wie dit schrijft.

Maar zo simpel is dat niet te stellen.
Het lijkt soms juist wel omgekeerd evenredig!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jolijn schreef:En de aanschafprijs.

Hoe beter de kwaliteit en hogere garantieperiode, des te hoger is de aanschafprijs.


Door het vele gequote is het me niet duidelijk wie dit schrijft.

Maar zo simpel is dat niet te stellen.
Het lijkt soms juist wel omgekeerd evenredig!
Was natuurlijk onze vriend de rechtsgeleerde computer techneut. Natuurlijk zegt prijs niet alles over de de kwaliteit. Een apple imac van 1600 euro (met 1 jaar fabrieksgarantie) zou dan 5x langer mee moeten gaan dan een acer van 350 eurootjes.

Ik heb dat al eerder gevraagd aan BBCS overigens. Als prijs zoveel zegt over kwaliteit en als de mededelingen over product van de fabrikant volgens hem zo van doorslaggevend belang zijn, waarom geeft apple dan maar 1 jaar garantie. Als het in alle opzichten de betere computer is, is dat wel heeeel magertjes.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
WillemV schreef:
Je mist het punt. Waarom beschuldig jij steeds de 'consumentenorganisaties' van het gebruik van deze tabellen terwijl ze juist door de belangenorganisatie van o.a. de computerbranche gemaakt worden?

Dat is op z'n minst misleidend van jou te noemen.
Simpel: omdat voor computers steeds 5 jaar wordt gezegd (komt van de consumentenbond), terwijl uneto 2 - 3 jaar aangeeft.
Daarnaast geeft Uneto aan dat gedurende die periode een verdeelsleutel gebruikt wordt, terwijl de consumentenbond aangeeft dat de consument gedurende de 5 jaar standaard recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft.
Dus omdat uneto's mening meer in jouw straatje te pas komt hebben ze gelijk. Maar volgens jou kun je toch nooit al die apparaten over een kam scheren. Hoe kan het dat Uneto dat wel kan. En waarop baseren zij zich, op gebruikersjaren. Haha, zo kan ik het ook.
Wanneer er door verklaringen van de leverancier of uit eigen ervaring met een bepaald product, type of model andere gebruiksduurgegevens zijn, dan kunnen die worden aangehouden.
Geloof je het zelf. Dat gaan winkeliers dus nooit vrijwillig doen. Sorry hoor maar juist daarom is er een wet die de consument beschermt. Bescherming van de zwakste partij, en dat is 1 van de belangrijkste rechtsbeginsels van nederland.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door SimonleBon »

WillemV schreef: Doe eens een link naar die tabel van de consumentenbond met 5 jaar voor computers dan.
Ook geeft Uneto aan:
Wanneer er door verklaringen van de leverancier of uit eigen ervaring met een bepaald product, type of model andere gebruiksduurgegevens zijn, dan kunnen die worden aangehouden.
Dus ook uit eigen ervaring van de consument (die pagina is immers voor de consument bedoeld). Dat is iets wat jij steevast blijft ontkennen. Terwijl de belangenorganisatie van jouw beroepsgroep dat wel relevant vindt. :roll:
Ik denk dat met 'eigen ervaring' hier toch de ervaring van de winkel wordt bedoeld. Als dat zo is, zou het wel redelijk zijn dat de winkel uit eigen beweging aangeeft hoe hoog de te verwachten levensduur van een product zal zijn.

Nog even een nuancering: het Label zou een richtlijn zijn, uitgaand van normaal gebruik. Verder behoeft de huidige wetgeving dan geen aanpassing. Ik vind 'onze' wetgeving wel mooi op dit gebied, en zeker geen zevenkoppige draak (Hydra, overigens uit Griekenland afkomstig -mythologie- verslagen door Herakles :mrgreen: ). Veel fabrikanten van bijvoorbeeld huishoudelijke apparatuur limiteren de garantie bij zakelijk/professioneel gebruik van een product.

Eeen praktijkvoorbeeld mbt garantie over een produktgroep: Een webshop als Mycom hanteert een garantie van 3 jaar voor notebooks (geldt niet voor adapter, batterij en bijgeleverde accessoires). Voor alle merken die ze voeren, dus het kan wel.

Ik ben van mening dat bij geschillen over garantie en non conformiteit er een kortere weg zou moeten zijn ipv een rechtsgang. Bijvoorbeeld door de Consumentenautoriteit de zaken laten behandelen. Bij bedrijven met relatief veel klachten kan zij haar middelen (onbinding, boetes) aanwenden. Dat ontlast het rechtssysteem ook weer.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door WillemV »

SimonleBon schreef:Ik denk dat met 'eigen ervaring' hier toch de ervaring van de winkel wordt bedoeld.
Volgens mij wordt daar toch echt de 'eigen ervaring' van de consument bedoeld. Het komt vlak na het woord leverancier waarmee al de winkel bedoeld wordt. Die quote staat immers in het onderdeel "Detailhandel voor particulieren". Er wordt dan 'tegen' de particulier / consument 'gesproken' door UNETO-VNI.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Ik zie dat BBCS weer regessie-therapie heeft ondergaan:
BBCS schreef:De wetgever heeft bepaald: op grond van de koopovereenkomst, met daarbij de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers.
, en we voor de zoveelste maal zijn aangeland op het punt waar de aard van de zaak en de eigenschappen benodigd voor normaal gebruik welkens aanwezigheid niet betwijfeld behoeft te worden weer het verdomhoekje ingeschopt zijn.
Daarbij valt MAXIEM nu in herhaling, onveranderd vasthouden aan een eerder standpunt voelt kennelijk veiliger dan inhoudelijk ergens op in gaan, zoals op het simpele feit dat de gestelde gelijkgestemdheid met BBCS in dit topic niet bepaald tot uiting komt.
Wikipedia schreef:Ad nauseam is een begrip uit het Latijn en betekent "tot misselijkheid toe" of "tot walgens toe".

Het begrip wordt vooral gebruikt ter aanduiding van de drogreden argumentum ad nauseam. Dit is een discussietechniek die er uit bestaat een argument of bewering zo vaak te herhalen, dat de tegenstander in het debat geen weerwoord meer geeft. Herhaling in zichzelf geeft een argument al meer kracht, en zet zich vast bij de toehoorders. Tegenstrevers in het debat moeten echter bovendien veelal telkens met hetzelfde tegenargument komen. Zij raken de herhaling zat en stoppen met tegenspreken. Dit kan bij de toehoorders (ten onrechte) worden opgevat als teken van zwakte van hun argumenten, en sterkte van het telkens herhaalde argument.

Een verwant Nederlandstalig begrip is het stokpaardje.
In dit verhaal heeft Heracles 7 alter-ego's, en is Hydra geen draak met zeven koppen maar een almaar downloadende comateuze tweekoppige kip verstrikt in een eindeloze lus.

Voor degenen met leesbeperkingen, dit was een analogie. En nee, een analogie heeft niets van doen met het rectum.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

en we voor de zoveelste maal zijn aangeland op het punt waar de aard van de zaak en de eigenschappen benodigd voor normaal gebruik welkens aanwezigheid niet betwijfeld behoeft te worden weer het verdomhoekje ingeschopt zijn.
Dat gooi ik niet in de verdomhoek.

Die eigenschappen behoren op de uitspraken van verkopende partij en zijn voorverkopers gebaseerd te zijn.

Als men dat baseert op de mening van de consument, is het hek van de dam en kan de verkopende partij daar nooit aan voldoen.

Als de verwachting van de consument ook gebaseerd is op de uitspraken van verkopende partij en zijn voorverkopers, maar dat is heel vaak niet het geval.

En daarom is dat gezeik ook.

Waar is de verwachting van de consument op gebaseerd?
Wat valt er precies onder de normale verwachting?

Zolang dat de producenten van die producten niet aan die regels te houden, heb je aan die regels geen moer.

Het punt is:
Die "regels" die door jullie geopperd worden, zijn in de praktijk door de verkopende partijen niet uitvoerbaar.

Het is heel gemakkelijk gezegd:
Een computer dient minimaal 5 jaar probleemloos mee te gaan, omdat de diverse organisaties dat beweren en dat veel mensen thuis een computer hebben die meer dan 5 jaar draait.

En als de diverse mensen aangeven dat een computer minimaal 5 jaar kan draaien, zegt men ook gelijk dat de verkopende partij gedurende die periode kosteloze reparatie of vervanging moet geven als zij alleen maar tegen de verkopende partij zeggen dat de computer normaal gebruikt is.

Het probleem:
De verkopende partij KAN niet garanderen dat die computer binnen 5 jaar niet kapot zal gaan, dus kan aan de consument niet het recht gegeven worden dat de consument gedurende 5 jaar recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging als de computer buiten zijn schuld om kapot gaat.

Dat is dus een verkapte regel: de winkelier MOET gedurende de 5 jaar garant staan dat die computer niet kapot zal gaan.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Goh, vindt het toch wel jammer dat moderator mijn bijdrage over de vergelijkenis met de poppenkast heeft weggehaald, was toch wel weer toepasselijk... :mrgreen:

( ik koester me maar met de gedachte dat sommige lezers de bijdrage toch met een glimlach hebben gelezen)

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Keizer Leo, ik heb hem helaas gemist, haalde u in uw vergelijking toevallig ook poppestront aan? Wat dat zie ik hier toch regelmatig voorbij komen. En dat terwijl het poep-praten impliciet in de gedragsregels toch wel op zijn minst als ongewenst wordt bestempeld.
BBCS schreef:Die eigenschappen behoren op de uitspraken van verkopende partij en zijn voorverkopers gebaseerd te zijn.
Hoe komt u daarbij? Vindt u nu nog steeds dat de tweede volzin enkel afhankelijk van de eerste volzin gelezen mag worden? Dus wanneer de verkoper en diens voorloper niets te melden hebben over de eigenschappen mag de koper ook niets verwachten? Heeft u enig idee hoe ridicuul deze misconceptie is?
Geef het toch op, BBCS, u probeert hier als kleuter temidden van volwassen mensen mee te discussieren over volwassen onderwerpen, en het lukt maar niet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Leo The Emperor schreef:Goh, vindt het toch wel jammer dat moderator mijn bijdrage over de vergelijkenis met de poppenkast heeft weggehaald, was toch wel weer toepasselijk... :mrgreen:

( ik koester me maar met de gedachte dat sommige lezers de bijdrage toch met een glimlach hebben gelezen)
Ik heb die ook gelezen! :mrgreen:

En nee, je hebt geen gelijk. :mrgreen:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

adSolvendum schreef:
BBCS schreef:Die eigenschappen behoren op de uitspraken van verkopende partij en zijn voorverkopers gebaseerd te zijn.
Hoe komt u daarbij? Vindt u nu nog steeds dat de tweede volzin enkel afhankelijk van de eerste volzin gelezen mag worden? Dus wanneer de verkoper en diens voorloper niets te melden hebben over de eigenschappen mag de koper ook niets verwachten? Heeft u enig idee hoe ridicuul deze misconceptie is?
Ahum, dan heb je toch niet goed gelezen.


adSolvendum schreef:Geef het toch op, BBCS, u probeert hier als kleuter temidden van volwassen mensen mee te discussieren over volwassen onderwerpen, en het lukt maar niet.
Je hebt wel lef.

Weet je wat ik van jou vind?
Dat je een verwende kwast bent, die juridisch geen tegenspraak duld van iemand die geen diploma van rechten heeft.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BBCS schreef:Ahum, dan heb je toch niet goed gelezen.
Leg dan eens uit wat u bedoelt met:
BBCS schreef:Die eigenschappen behoren op de uitspraken van verkopende partij en zijn voorverkopers gebaseerd te zijn.
als reactie op
adSolvendum schreef:en we voor de zoveelste maal zijn aangeland op het punt waar de aard van de zaak en de eigenschappen benodigd voor normaal gebruik welkens aanwezigheid niet betwijfeld behoeft te worden weer het verdomhoekje ingeschopt zijn.
U stelt toch dat de eigenschappen welke een koper mag verwachten op de uitspraken van de verkoper en diens voorganger gebaseerd horen te zijn?
Wat als de verkoper en diens voorganger geen uitspraken mbt. eigenschappen doen? Wat als de verkoper en diens voorganger vergeten te melden dat met een te verkopen telefoon gebeld kan worden? Mag de koper dan niet verwachten dat er met de telefoon gebeld kan worden?
Dat is namelijk wat u aangeeft, dat kan iedereen gewoon lezen.

Gesloten