Ow jij hebt eerder beweerd dat een verkoper uberhaupt geen garantie hoeft te geven. Dat soort types doel ik nu op.BBCS schreef:Je verwijt mij zoveel, terwijl je zelf niet weet waar je het over hebt.
De bewering die je hier doet, slaat totaal nergens op.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie bij Apple
Re: Garantie bij Apple
Re: Garantie bij Apple
Klopt, dat is hij niet verplicht.olaf79 schreef:Ow jij hebt eerder beweerd dat een verkoper uberhaupt geen garantie hoeft te geven. Dat soort types doel ik nu op.BBCS schreef:Je verwijt mij zoveel, terwijl je zelf niet weet waar je het over hebt.
De bewering die je hier doet, slaat totaal nergens op.
Als een verkoper een product verkoopt waar geen garantie op zit, is hij niet in overtreding.
Re: Garantie bij Apple
Nee maar dat is wat anders dan garantie geven. Fabrieksgarantie is niet verplicht. Maar de apple store moet gewoon garantie geven van 2 jaar ook al biedt de apple fabriek maar 1 jaar. Dat is hun probleem en dat vechten ze maar uit met het moederbedrijf in de VS.BBCS schreef:Klopt, dat is hij niet verplicht.olaf79 schreef:Ow jij hebt eerder beweerd dat een verkoper uberhaupt geen garantie hoeft te geven. Dat soort types doel ik nu op.BBCS schreef:Je verwijt mij zoveel, terwijl je zelf niet weet waar je het over hebt.
De bewering die je hier doet, slaat totaal nergens op.
Als een verkoper een product verkoopt waar geen garantie op zit, is hij niet in overtreding.
Re: Garantie bij Apple
Nogmaals:olaf79 schreef:Nee maar dat is wat anders dan garantie geven. Fabrieksgarantie is niet verplicht. Maar de apple store moet gewoon garantie geven van 2 jaar ook al biedt de apple fabriek maar 1 jaar. Dat is hun probleem en dat vechten ze maar uit met het moederbedrijf in de VS.BBCS schreef: Als een verkoper een product verkoopt waar geen garantie op zit, is hij niet in overtreding.
Jij legt de regel van de Europese Richtlijn:
totaal verkeerd uit.De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
Waar zie jij in artikel 6a van het Nederlands Wetboek:
en in de gehele Europese Richtlijn staan dat de verkopende partij verplicht is om minimaal 2 jaar garantie te verstrekken, en als die dat niet doet dat die dan in overtreding is?Artikel 6a
1Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.
2In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
3De in lid 2 bedoelde gegevens moeten de koper op zijn verlangen worden verstrekt. Dit geschiedt schriftelijk of op een andere ter beschikking van de koper staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager.
4De aan de koper door de verkoper of de producent in een garantiebewijs toegekende rechten of vorderingen komen hem ook toe indien de zaak niet de eigenschappen bezit die in een reclame door deze verkoper of producent zijn toegezegd.
5In dit artikel wordt verstaan onder:
agarantie: een in een garantiebewijs of reclame gedane toezegging als bedoeld in lid 1;
bproducent: de fabrikant van de zaak, degene die de zaak in de Europese Economische Ruimte invoert, alsmede een ieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op de zaak aan te brengen.
Daarnaast: de wetgeving kent geen verschil tussen fabrieksgarantie en verkopersgarantie.
Dat moet je niet zelf erbij gaan verzinnen.
Re: Garantie bij Apple
Voor degene die het niet meer kunnen volgen:
De verkopende partij is niet verplicht om garantie te verstrekken, maar het product dient wel aan de koopovereenkomst te voldoen.
De verkopende partij is niet verplicht om garantie te verstrekken, maar het product dient wel aan de koopovereenkomst te voldoen.
Re: Garantie bij Apple
Gaan we weer. Wat ben jij kinderachtig zeg. Je moet en zal gelijk krijgen he. De wettelijke garantie gaat voor op de handelsgarantie. De Europse wet gaat voor op de nederlandse wet. Dat heet supra-nationale wetgeving. Ben je nu eindelijk eens klaar met je gezever.BBCS schreef:Nogmaals:olaf79 schreef:Nee maar dat is wat anders dan garantie geven. Fabrieksgarantie is niet verplicht. Maar de apple store moet gewoon garantie geven van 2 jaar ook al biedt de apple fabriek maar 1 jaar. Dat is hun probleem en dat vechten ze maar uit met het moederbedrijf in de VS.BBCS schreef: Als een verkoper een product verkoopt waar geen garantie op zit, is hij niet in overtreding.
Jij legt de regel van de Europese Richtlijn:
totaal verkeerd uit.De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
Waar zie jij in artikel 6a van het Nederlands Wetboek:
en in de gehele Europese Richtlijn staan dat de verkopende partij verplicht is om minimaal 2 jaar garantie te verstrekken, en als die dat niet doet dat die dan in overtreding is?Artikel 6a
1Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.
2In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
3De in lid 2 bedoelde gegevens moeten de koper op zijn verlangen worden verstrekt. Dit geschiedt schriftelijk of op een andere ter beschikking van de koper staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager.
4De aan de koper door de verkoper of de producent in een garantiebewijs toegekende rechten of vorderingen komen hem ook toe indien de zaak niet de eigenschappen bezit die in een reclame door deze verkoper of producent zijn toegezegd.
5In dit artikel wordt verstaan onder:
agarantie: een in een garantiebewijs of reclame gedane toezegging als bedoeld in lid 1;
bproducent: de fabrikant van de zaak, degene die de zaak in de Europese Economische Ruimte invoert, alsmede een ieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op de zaak aan te brengen.
Daarnaast: de wetgeving kent geen verschil tussen fabrieksgarantie en verkopersgarantie.
Dat moet je niet zelf erbij gaan verzinnen.
De apple store moet gewoon 2 jaar garantie geven netzo als mycom dat moet, of de bmw garage of de tandborstel verkoper. Zo moeilijk is DAT niet toch?
Re: Garantie bij Apple
Die geven echt geen twee jaar garantie hoor.olaf79 schreef: De apple store moet gewoon 2 jaar garantie geven netzo als mycom dat moet, of de bmw garage of de tandborstel verkoper. Zo moeilijk is DAT niet toch?
Re: Garantie bij Apple
Jij bent de enige die het nog steeds niet kan volgen....Omdat je nog steeds het woord garantie niet begrijpt...BBCS schreef:Voor degene die het niet meer kunnen volgen:
De verkopende partij is niet verplicht om garantie te verstrekken, maar het product dient wel aan de koopovereenkomst te voldoen.
Re: Garantie bij Apple
apple niet nee, daar was het nou de hele tijd om te doen.crazyme schreef:Die geven echt geen twee jaar garantie hoor.olaf79 schreef: De apple store moet gewoon 2 jaar garantie geven netzo als mycom dat moet, of de bmw garage of de tandborstel verkoper. Zo moeilijk is DAT niet toch?
Nee mycom geeft zelfs drie.
Re: Garantie bij Apple
Jij geeft aan de term non-conform de term wettelijke garantieolaf79 schreef:Jij bent de enige die het nog steeds niet kan volgen....Omdat je nog steeds het woord garantie niet begrijpt...BBCS schreef:Voor degene die het niet meer kunnen volgen:
De verkopende partij is niet verplicht om garantie te verstrekken, maar het product dient wel aan de koopovereenkomst te voldoen.
Als dat uit te leggen is dat de winkelier verplicht is om 2 jaar wettelijke garantie te geven (liever gezegd: wettelijke bescherming), is jouw beredenering: de winkelier is wettelijk verplicht om 2 jaar garantie te verstrekken.
De term wettelijke garantie heeft niets te maken met garantie.
De winkelier is aansprakelijk als het product niet volgens de koopovereenkomst is. De Nederlandse wetgeving kent daarbij geen verjaringstermijn, de Europese Richtlijn wel, en die verjaringstermijn is 2 jaar.
Nogmaals:
Als de Europese Richtlijn bepaald dat de verkopende partij gedurende de eerste 2 jaar na aankoop aansprakelijk is voor als het product niet volgens de koopovereenkomst is, zegt diezelfde richtlijn niet dat de verkopende partij verplicht is om 2 jaar garantie te verstrekken.
Noch de Nederlandse wetgeving, noch de Europese richtlijn kennen bepalingen waarin de verkopende partij een minimale garantieperiode verplicht is te verstrekken.
Mijn bronnen:
Europese richtlijn, Nederlandse wetboeken en de toelichting.
Ik ben zeer benieuwd wat jouw bronnen zijn.
Re: Garantie bij Apple
Daar is Mycom vrij in.olaf79 schreef:apple niet nee, daar was het nou de hele tijd om te doen.crazyme schreef:Die geven echt geen twee jaar garantie hoor.olaf79 schreef: De apple store moet gewoon 2 jaar garantie geven netzo als mycom dat moet, of de bmw garage of de tandborstel verkoper. Zo moeilijk is DAT niet toch?
Nee mycom geeft zelfs drie.
En als Mycom standaard 3 jaar garantie geeft, kan niet worden gezegd dat alle andere verkooppartijen dan ook 3 jaar garantie moeten verstrekken.
-
- Berichten: 1779
- Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54
Re: Garantie bij Apple
Tjonge jonge...BBCS schreef:
En als Mycom standaard 3 jaar garantie geeft, kan niet worden gezegd dat alle andere verkooppartijen dan ook 3 jaar garantie moeten verstrekken.
Zit je nu je op je (zelfverzonnen) stelling commentaar te leveren?
Niemand heeft dat ooit gezegd, niemand zal dat ook ontkennen dat het niet klopt, of had er uberhaupt een mening over...
Ik kan net zo goed schrijven dat als bijvoorbeeld een Miele 10 jaar garantie zou geven, andere verkooppartijen (what s in a name.... ) dan ook niet 10 jaar garantie moeten verstrekken.
Ook zo waar als een koe, maar het leidt af, het leidt tot niets, tot oeverloos verzanden in nutteloze en niet terzake doende details.
Van bijzaken weer een hoofdzaak maken, alles wordt uit de kast gehaald om het zogenaamde gelijk van BBCS aan te tonen...
Re: Garantie bij Apple
In dit topic gaat het niet meer over het onderwerp maar over " hoe overtuigen we iemand goedschiks of anders kwaadschiks"
Alles is wel gezegd, iedereen houdt vast aan hun eigen standpunten.
Dan ligt het in de verwachting om elkaars standpunten te respecteren en te concluderen dat het meningsverschil blijft bestaan. Het is niet zo dat er mensenlevens in het spel zijn toch ?
Maw: call it a day
Alles is wel gezegd, iedereen houdt vast aan hun eigen standpunten.
Dan ligt het in de verwachting om elkaars standpunten te respecteren en te concluderen dat het meningsverschil blijft bestaan. Het is niet zo dat er mensenlevens in het spel zijn toch ?
Maw: call it a day
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06
Re: Garantie bij Apple
Gebruikers zullen elkaar en anderen respecteren door geen scheld- of vloekwoorden en nodeloos kwetsende tekst(en) te gebruiken
Laatst gewijzigd door Radar op 13 nov 2011 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).
Re: Garantie bij Apple
Moet er perse tekst bij een plaatje?
Re: Garantie bij Apple
@@@
Samenvattend: de EU-consument heeft bij het afsluiten van een koopovereenkomst binnen de EU altijd recht op een deugdelijk produkt. Als dat produkt bij normaal gebruik defekt raakt binnen de eerste 2 jaar na aankoop, dan kan de koper met dat defecte produkt teruggaan naar de verkoper en eisen dat het produkt gerepareerd wordt, danwel (als reparatie te kostbaar of niet mogelijk is) vervangen wordt, danwel (als vervangen ook niet mogelijk is) dat de koop alsnog ontbonden wordt. Dit is het basisrecht dat elke consument uit de EU heeft. In het verlengde daarvan ligt het recht op een deugdelijk produkt in Nederland ook na afloop van de eerste twee jaar na aankoop. Dat (aanvullend) recht is dan afhankelijk van de kwaliteit van het produkt en de redelijke verwachtingen die je als koper mag hebben van een produkt. Als voorbeeld kun je stellen, dat als de lagers bij een Miele wasmachine bij normaal gebruik binnen 3 jaar defekt raken, dan voldoet dat produkt niet aan de gerechtvaardige verwachtingen van de koper. En daar zit nu net het probleem in dit kikkerland. In feite hebben alle produkten die je in Nederland kunt kopen een individuele kwaliteit en een daarbij horende verwachting en dan is het toepassen van het gemiddelde levensduurprincipe echt geen werkbare en werkende regeling.
Maxiem.
(herziene en meest actuele versie)Waar ging het ook al weer over???????????????????????????????????????????????????????????????
Samenvattend: de EU-consument heeft bij het afsluiten van een koopovereenkomst binnen de EU altijd recht op een deugdelijk produkt. Als dat produkt bij normaal gebruik defekt raakt binnen de eerste 2 jaar na aankoop, dan kan de koper met dat defecte produkt teruggaan naar de verkoper en eisen dat het produkt gerepareerd wordt, danwel (als reparatie te kostbaar of niet mogelijk is) vervangen wordt, danwel (als vervangen ook niet mogelijk is) dat de koop alsnog ontbonden wordt. Dit is het basisrecht dat elke consument uit de EU heeft. In het verlengde daarvan ligt het recht op een deugdelijk produkt in Nederland ook na afloop van de eerste twee jaar na aankoop. Dat (aanvullend) recht is dan afhankelijk van de kwaliteit van het produkt en de redelijke verwachtingen die je als koper mag hebben van een produkt. Als voorbeeld kun je stellen, dat als de lagers bij een Miele wasmachine bij normaal gebruik binnen 3 jaar defekt raken, dan voldoet dat produkt niet aan de gerechtvaardige verwachtingen van de koper. En daar zit nu net het probleem in dit kikkerland. In feite hebben alle produkten die je in Nederland kunt kopen een individuele kwaliteit en een daarbij horende verwachting en dan is het toepassen van het gemiddelde levensduurprincipe echt geen werkbare en werkende regeling.
Maxiem.